RAM opgradering for begyndere
Fra : Niels Pein

Dato : 03-02-08 15:14

Hej gruppe.
Jeg er ny i gruppen, og har ikke meget forstand på hardware.

Jeg har en 3 år gammel Fujitsu-Siemens Scaleo T med 512 Mb ram, og jeg vil
gerne have mere ram, f.eks. 2 Mb mere.

Jeg har kigget ind i den, og der sidder 2 stk. 256 Mb "klodser", Samsung DDR
PC3200 CL3 (hvad det så end betyder). Der er plads til 4.
Kan jeg uden videre sætte 2 stk. 1MB klodser i og få således 2,5 Mb? Spiller
det sammen selvom det er forskellige størrelser?

Er der noget med mærke eller type af ram jeg skal være opmærksom på, eller
er det ok bare jeg finder noget DDR PC3200 184-pins?
--
På forhånd tak.
Niels

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-02-08 16:12

Niels Pein wrote:

> Jeg har kigget ind i den, og der sidder 2 stk. 256 Mb "klodser", Samsung DDR
> PC3200 CL3 (hvad det så end betyder). Der er plads til 4.
> Kan jeg uden videre sætte 2 stk. 1MB klodser i og få således 2,5 Mb? Spiller

Ja.

> det sammen selvom det er forskellige størrelser?

Ja.

> Er der noget med mærke eller type af ram jeg skal være opmærksom på, eller
> er det ok bare jeg finder noget DDR PC3200 184-pins?

Det eneste du skal være opmærksom på er, at der er tale om PC3200 CL3.

Jesper Poulsen

Fra : Niels Pein

Dato : 03-02-08 16:15

Ups. Et par steder eller tre har jeg skrevet Mb i stedet for Gb. Beklager.
Jeg håber det giver sig selv hvad jeg mener med ram størrelsen.

Har 512 Mb. Kunne tænke mig noget i stil med 2 _Gb_ mere.
--
Hilsen Niels

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-02-08 19:36

Niels Pein skrev bl.a.:

> Hej gruppe.
> Jeg er ny i gruppen, og har ikke meget forstand på hardware.
>
> Jeg har en 3 år gammel Fujitsu-Siemens Scaleo T med 512 Mb ram, og
> jeg vil gerne have mere ram, f.eks. 2 Mb mere.

Du er først nødsaget til at finde ud af, hvor mange ram chipsættet på
bundkortet understøtter. Det er ikke ualmindeligt, at nogle chipsæt kun
understøtter 2 Gb ram.

Oplysninger om max ram finder du på deres hjemmeside eller måske i manualen.
Det bør fremgå.

Har du dem liggende, kan du jo bare prøve. Størrelser er i dag ligegyldigt
teoretisk set. Det er ikke som i gamle dage, at klodserne skulle være parvis
ens. Men der er dog maskiner, som ikke er glade for forskellige størrelser
og som så performer derefter. Jeg sidder eksempelvis lige nu med en IBM
Aptiva, som kører elendigt, hvis der er forskellige klodser i.

Claus

Fra : Niels Pein

Dato : 03-02-08 20:19

Takker for de to svar.
Jeg har ikke noget liggende, men har nu bestilt 2 stk. 1Gb klodser. Maskinen
understøtter tilsyneladende 3,5 Gb. Spøjst tal synes jeg.
--
Niels

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-02-08 20:26

Niels Pein wrote:

> Jeg har ikke noget liggende, men har nu bestilt 2 stk. 1Gb klodser. Maskinen
> understøtter tilsyneladende 3,5 Gb. Spøjst tal synes jeg.

Det skyldes at dit bundkort afsætter plads til memory mapped I/O.

Jesper Poulsen