Parellelimport ikke lovligt?
Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 01-02-08 19:44

Hej,

Jeg undrer mig lidt over Telekæden vs. Apple sagen pt., som drejer sig
om parallelimport. Jeg har altid opfattet at parallelimport er lovligt
så længe det foregår indenfor det indre marked, hvilket jeg også bliver
bekræftet i ved en hurtig google søgning:

http://www.startvaekst.dk/Parallelimport

Men iflg. følgende artikel er Telekæden alligevel nødsaget til at indgå
et forlig - selvom, så vidt jeg har forstået, de importerer fra f.eks.
Tyskland.

http://www.computerworld.dk/art/44009?a=block&i=188&pos=3

Er der nogle der kan opklare hvorledes Apple kan overtrumfe det
europæiske regler og lovgivning og gøre Telekæden "så" bange? Trækker
Telekæden sig kun pga. advokatomkostningerne en eventuel sag ved medføre
eller findes der et smuthul så Apple kan håndhæve deres måde at føre
forretning på?

Mvh
Johan

Fra : Thomas Holm Jensen

Dato : 01-02-08 20:32

Der står i artiklen at telefonen ikke sælges i hverken Danmark eller andre
europæoiske lande. Dermed kan producenten godt forhindre importen.

Med venlig hilsen

Thomas

Fra : Jesper Juul

Dato : 01-02-08 22:29

Thomas Holm Jensen skrev:
> Der står i artiklen at telefonen ikke sælges i hverken Danmark eller
> andre europæoiske lande. Dermed kan producenten godt forhindre importen.

Svjv. bliver Iphonen solgt i både Tyskland, Englang og Frankrig, i
sidstnævnte er den ikke engang simlåst.

Jesper

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 04-02-08 20:49

Thomas Holm Jensen skrev:
> Der står i artiklen at telefonen ikke sælges i hverken Danmark eller
> andre europæoiske lande. Dermed kan producenten godt forhindre importen.

??
Hvordan kan de det og med hvilken hjemmel???

M.v.h.
Thore Jensen

Fra : David T. Metz

Dato : 05-02-08 14:07

SmaRTrxxv wrote:

> ??
> Hvordan kan de det og med hvilken hjemmel???

Hvis noget med et varemærke ikke markedsføres inden for EØS, så må man
ikke importere og markedsføre uden tilladelse fra
producenten/rettighedshaveren.
http://www.ks.dk/publikationer/konkurrencenyt/k-nyt-1998/konkurrencenyt-nr-7-oktober/eu-orientering-ef-domstolen-saetter-visse-graenser-for-parallelimport/

David