Hvad betyder "Påtaleret"
Fra : MD

Dato : 31-01-08 08:26

Min nabo har spurgt om vi kunne finde ud af at lave en "Deklaration", hvor
vi tinglyser nogle aftaler om at han må skubbe en trailer over min
indkørsel, mod at jeg får lov til at lade mine gæster parkere på en del af
han grund.

Vi har så fået en til at udarbejde sådan en deklaration.

Spørgsmål 1:
Hvad betyder det når der i deklarationen står:
"Påtaleret - Tilkommer ejerne af matr.nr. 17x (som er min grund) og 18y (som
er min nabos grund.)"

Spørgsmål 2:
Kan min nabo eller jeg opsige aftalen igen, altså ophæve deklarationen, når
først den er tinglyst ??
(Det måske dét, der betyder "Påtaleret")

Mvh.
Maiken

Fra : xxxfoo

Dato : 31-01-08 02:15

On 31 Jan., 08:26, "MD" <Virker_i...@gmail.com> wrote:

[klip]

> Spørgsmål 1:
> Hvad betyder det når der i deklarationen står:
> "Påtaleret - Tilkommer ejerne af matr.nr. 17x (som er min grund) og 18y (som
> er min nabos grund.)"

Det betyder, at deklarationen er en rettighed, der hviler på de
respektive ejendomme, dvs. den til enhver tid ejer af ejendommen har
ret til at kræve, at gæster kan parkere på den andens ejendom hhv., at
traileren kan skubbes over den andens indkørsel.

[klip]

> Spørgsmål 2:
> Kan min nabo eller jeg opsige aftalen igen, altså ophæve deklarationen, når
> først den er tinglyst ??
> (Det måske dét, der betyder "Påtaleret")

Tinglysningen er ligegyldig i den henseende. De to ejere kan altid
aftale at ophæve deklarationen, men en sådan aftale skal således også
tinglyses (i praksis aflysning af deklarationen) for at den har
virkning over tredjemand. Hvorvidt du unilateralt kan opsige
deklarationen bero på deklarationens ordlyd samt de udfyldende regler,
i lyset af hvilket en en sådan aftale vil blive fortolket. En
opsigelse skal dog også tinglyses for at den har virkning over
tredjemand.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-01-08 23:58

xxxfoo> On 31 Jan., 08:26, "MD" <Virker_i...@gmail.com> wrote:
xxxfoo> [klip]

> [...]

xxxfoo> Det betyder, at deklarationen er en rettighed, der hviler
xxxfoo> på de respektive ejendomme, dvs. den til enhver tid ejer
xxxfoo> af ejendommen har ret til at kræve, at gæster kan parkere
xxxfoo> på den andens ejendom hhv., at traileren kan skubbes over
xxxfoo> den andens indkørsel.

Det er jo en servitut, ikke?

Men fra pkt. 5 her http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=729

.... 5. Påtaleretten
Retten til at påtale en servitut er den, som kan kræve den bragt til
ophør. Hvilket i praksis vil sige den eller dem, som har en gyldig
servitut. Påtaleretten medfører, at indehaveren vil kunne kræve sin
ret gennemført ved at håndhæve sin ret.

Hvor der iøvrigt står noget mere om den slags... Men du skrev vist
også noget lignende det her:

8. Servituttens ophør
En servitut kan ophøre på flere forskellige måder. Bortfaldet sker
normalt enten ved aftale, naturligt bortfald, indhold,
interessebortfald og passivitet.

8.1 Aftale
Det står i sagens natur parterne frit for at aftale, at en servitut
ikke længere skal være gældende. Det kan eksempelvis ske hvor
servitutindehaveren gives en økonomisk kompensation for at frafalde
sin ret.

8.2 Naturligt bortfald
Blandt de typiske eksempler på et servituts naturlige bortfald er hvor
det pågældende ikke længere består. Eksempelvis hvor der hviler en
servitut over en skov, som fældes i forbindelse med etablering af en
motorvej. I en sådan situation vil det selvfølgelig være formålsløst
at opretholde servitutten.

8.3 Servituttens indhold
Servituttens indhold vil efter omstændighederne også kunne medføre
dens bortfald. Eksempelvis hvor det er aftalt at den skal bestå i 20
år, og ved udløbet af denne periode vil servitutten automatisk
bortfalde.

8.4 Interessebortfald
Det antages endvidere at en servitut vil kunne bortfalde, hvor der
ikke længere består en interesse i dens opretholdelse. Et eksempel
herpå er hvor indehaveren af servitutten ikke længere har nogen reel
interesse i dens opretholdelse, og hvor den medfører en række
problemer for dén på hvis ejendom tinglysningen er sket.

8.5 Passivitet
En sjældent anvendt årsag til bortfald af servitutten er ved
passivitet, fx hvor en indehaver over en længere årrække hverken
anvender eller viser interesse for opretholdelse. Der må dog klart
være tale om en undtagelse til den almindelige hovedregel om, at
servitutter ikke bortfalder uden en aktiv handling.

osv.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-02-08 00:00

> [...]

MD> Spørgsmål 2: Kan min nabo eller jeg opsige aftalen igen, altså
MD> ophæve deklarationen, når først den er tinglyst ?? (Det måske

Påtaleret betyder vist bare, hvem der har ret til at "kræve sin ret" -
eller med andre ord: Hvem der har ret til at påtale noget, hvis
tingene giver anledning til konflikt/forskellig opfattelse/forståelse
og lignende... Det er klart at hr. Jensen ikke har påtaleret, hvis
spørgsmålet ikke vedrører ham.

Best regards
Martin Jørgensen