æv..
Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 31-01-08 15:24

Jeg har været til dyrlæge med Emma (boxertæve).

hun er meget syg, meget afkræftet, meget ked.
og jeg er også meget trist, for hvor er det bare ikke sjovt ikke at kunne
gøre noget.

Hun startede i går nat, har kastet "kaffegrums" op, samt leveret sort
afføring.
hun vil ikke spise eller drikke overhovedet, så jeg har måttet sidde hver
time og give hende vand via en stor engangssprøjte.
Noget holder hun nede, andet ryger op igen, så det er noget modløst.
hun har ikke diarre, og kaster ikke op ud over noget af det vand jeg giver
hende, har ikke feber, har ikke spist noget usædvanligt.

Det hun fik gennem munden hos dyrlægen, blev sendt retur i en pøl af
mosgrønt opkast..mums, så jeg har fået et arsenal af forskelligt med hjem i
pilleform, kvalmestillende, smertestillende, og noget til at ligge en hinde
omkring maven med.

Hun er i behandling for mavesår, og skal i morgen til doktor dyr for at få
kontrastvæske mhp. scanning, for at se om der skulle være noget der ikke
hører sig til en sund hund der.
Hun har fået taget div. blodprøver og urinprøver som der forhåbentligt
ligger svar på i morgen, for at se nyretal, lever, blod osv. igennem.

Hun har gennem længere tid tabt sig en del, og er i forvejen en stresshund,
som er forsøgt behandlet med forskellige ting, både medicinsk og
træningsmæssigt, med blandede resultater.

Hun er bare så sølle at se på, de her store forskræmte øjne.. æv altså.

Jeg må se hvad prøver og scanning siger i morgen, håber det bedste.

Mvh. Marie

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-08 15:47

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse

> Jeg må se hvad prøver og scanning siger i morgen, håber det bedste.

Øv- stakkels vovse og stakkels jer- det lyder da ikke godt.

Krydser fingre for, at prøverne kan give en forklaring på, hvorfor Emma har
det så dårligt, så hun kan få den rigtige behandling.

Kæmpe kram herfra......

Fra : Winther

Dato : 31-01-08 16:22

"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har
> det så dårligt, så hun kan få den rigtige behandling.

Stakkels jer, krydser også fingre herfra..

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-01-08 16:23

skrev i en meddelelse

> [...]
> altså.
> Jeg må se hvad prøver og scanning siger i morgen, håber det

Åh nej, stakkels Emma den søde vovse.

Jeg håber og be'r til sammen med dig, at det ikke er noget
alvorligt. Det er bare så forfærdeligt når ens dyr ikke har det
godt, og at der ikke umiddelbart er noget man kan gøre. Lad os håbe
at det "bare" er et maveproblem der kan klares med medicin. Det er
jo set før, selvom dyrene har virket meget syge.

Håber på et godt og positivt resultat hos dyrlægen i morgen.

Mange kærlige knus herfra, også til Emma.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Hm

Dato : 31-01-08 16:33

Pu-ha det bliver nogle lange timer - håber I finder ud af hvad der er galt,
så den arme vovse kan få det bedre.

Hanne/ som føler med dig

Fra : Battlefield's

Dato : 31-01-08 16:46

> [...]
>
> Hun er bare så sølle at se på, de her store forskræmte øjne.. æv altså.
>
> Jeg må se hvad prøver og scanning siger i morgen, håber det bedste.

Hej
Øv øv; vi krydser fingre for at Emma bliver frisk igen hurtigst muligt!!
Hilsen Vibeke

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 31-01-08 17:08

Torben og Marie-louise Ager skrev:
> Jeg har været til dyrlæge med Emma (boxertæve).
>
> hun er meget syg, meget afkræftet, meget ked.
> og jeg er også meget trist, for hvor er det bare ikke sjovt ikke at kunne
> gøre noget.

Nej, det er helt bestemt slet ikke sjovt. Krydser fingre og håber det
bedste.

Venlig hilsen Dikte

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 31-01-08 18:17

> [...]
>
> Hun er bare så sølle at se på, de her store forskræmte øjne.. æv altså.
>
> Jeg må se hvad prøver og scanning siger i morgen, håber det bedste.

kære Marie og Emma

der er ikke noget værre, end når et af vore dyr er sygt, det er meget
nemmere med mennesker, der kan sige "jeg har ondt der og der", jeg har altid
syntes, at det måtte være vanskeligt at være dyrlæge på grund af den
mangelfulde kommunikation med patienten.
Jeg håber også på det bedst mulige resultat af scanningen, og at det lykkes
for hende at holde noget væske i sig.
Men hvis hun var et menneske, ville hun jo være en oplagt kandidat til et
stress-mavesår, så hvis det "bare" er det, der er i vejen, skal medicinen
nok hurtigt gøre hende rask igen.
Jeg krydser fingre for hende og for dig.

venlig hilsen, Anelise

Fra : pwh

Dato : 31-01-08 18:23

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Jeg må se hvad prøver og scanning siger i morgen, håber det bedste.

Jeg krydser fingre herfra, der er intet værrer end når ens dyr er syge

/Jens

Fra : Anette

Dato : 31-01-08 18:24

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> Hun er bare så sølle at se på, de her store forskræmte øjne.. æv
> altså.

Stakkels Stakkels Emma......øv, det er træls og hjerteskærende
Vi krydser alt hvad der krydses kan, for at medicinen hurtigt hjælper Emma
til at få det bedre.

trøsteknuzere her fra

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 31-01-08 21:06

Tak for tankerne.. (-:

Det er bare ikke særligt sjovt det her, hun er rigtig skidt, det bedte pjok.

Jeg giver en melding i morgen

Mvh. Marie

Fra : lh

Dato : 01-02-08 05:48

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47a22a37$0$99022$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Tak for tankerne.. (-:
>
> Det er bare ikke særligt sjovt det her, hun er rigtig skidt, det bedte
> pjok.
>
> Jeg giver en melding i morgen
>
> Mvh. Marie

Hej.

Krydser finger for dig og din hund - det lyder ærlig talt ikke så godt. Hvor
gammel er din hund?

lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-02-08 06:21

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Hej.
>
> Krydser finger for dig og din hund - det lyder ærlig talt ikke så godt.

Emma er 3,5 år.
jeg er også meget "spændt" på resultaterne, skal være derude her til morgen.
Jeg har fået lov til at blive hos dyrlægen, både for at kunne følge med i
undersøgelserne og for at kunne være der for Emma.

Mvh. marie

Fra : lh

Dato : 01-02-08 06:44

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47a2ac42$0$99014$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> Jeg har fået lov til at blive hos dyrlægen, både for at kunne følge med i
> undersøgelserne og for at kunne være der for Emma.

Jeg kan følge dig...... held og lykke. Håber hun snart er frisk igen.

lh

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-02-08 10:42

> [...]
>
> Hun er bare så sølle at se på, de her store forskræmte øjne.. æv altså.
>
> Jeg må se hvad prøver og scanning siger i morgen, håber det bedste.

Hej Marie

Det kunne faktisk godt lyde hen i retning af tarmslyng.
Det kan måske hjælpe hende, at give hende et lavement, eller andet afførings
fremmende middel, men husk endeligt, at det skal ske af bagdøren, og helst
noget, som rigtigt fedter. Men hvis stoppet er meget tæt på maven, kan det
måske hentes tilbage til maven.... Men som du beskriver det, har hun jo
stort set ikke andet end vædske i maven, og de mange opkast, vil kun tære på
hende, og i en uhyggelig grad.... Prøv at få hende til at spise franskbrød,
som kan opsuge, og holde lidt på vædsken.... Giv hende druesukker, og er det
ikke nok... Så god almindelig Dansk stødt melis.... Det har kun et lægeligt
formål... At give energi, da sukker omgående går i blodet.

M.V.H....Benny..

Fra : lh

Dato : 01-02-08 10:59

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.inv> skrev i en meddelelse

> [...]
> lægeligt
> formål... At give energi, da sukker omgående går i blodet.

Mon íkke hunden er i kyndige hænder, som jeg forstår det er den indlagt. Den
lyder i hvert fald for syg til man selv skal begynde på diverse "gode råd"
på nuværende tidspunkt.

lh

Fra : pwh

Dato : 01-02-08 11:18

lh, skrev:

> Mon íkke hunden er i kyndige hænder, som jeg forstår det er den
> indlagt. Den lyder i hvert fald for syg til man selv skal begynde på
> diverse "gode råd" på nuværende tidspunkt.

Jeg tror også at Marie har ret godt styr på hvad der er godt og
skidt for hunde

/Jens (som har fået mange gode råd af Marie)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-02-08 14:29

Nå, så er jeg retur -med hund.

Der er ikke kommet svar på prøverne, men de ringer så snart de kommer, om
ikke andet skal jeg derud igen i morgen.

der blev taget røntgen, ikke scannet som jeg skrev, ad flere omgange
efterhånden som kontrasten infandt sig i hendes indre.

Maven er voldsomt irriteret, men ingen knuder. de øvrige organers funktion
kan vi af gode grunde ikke vide noget om endnu.

til gengæld afslørede det en rigtig voldsom gang spondylose, og som jeg
siden jeg overtog hende, har haft mistanke om, pga. hendes stivhed. Her har
Flexvital gjort en del godt.
Dyrlægen sagde at han aldrig i sin tid har set en så voldsom spondylose.

om hun så har fået stress pga. smerter, og mavesår pga. stress, eller om der
er bingo i blodprøverne, som kan give svaret, må vente lidt endnu.

Emma har fået det betydeligt bedre siden i går, pillerne mod mavesår er
effektive, så det er altid noget.
Jeg troede virkelig at hun ville dø fra mig i går aftes, så dårlig var hun.

Så det er status for nu.

Mvh. Marie

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-08 14:35

> [...]

har
> Flexvital gjort en del godt.
> Dyrlægen sagde at han aldrig i sin tid har set en så voldsom spondylose.

Undskyld min uvidenhed, men hvad er spondylose ?

> Emma har fået det betydeligt bedre siden i går, pillerne mod mavesår er
> effektive, så det er altid noget.
> Jeg troede virkelig at hun ville dø fra mig i går aftes, så dårlig var
hun.

Det er dejligt og høre, at behandlingen imod mavesår virker.

Krydser for, at det fortsat går fremad med hende.

Fra : Sybil

Dato : 01-02-08 16:50

"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev i meddelelsen

> Undskyld min uvidenhed, men hvad er spondylose ?

Hej
Jeg vidste det heller ikke, men fandt det her.
http://www.netdyredoktor.dk/sw8532.asp

Majken

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-02-08 16:52

"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
> Undskyld min uvidenhed, men hvad er spondylose ?

spondylose er sammenvoksninger i rygsøjlen, fortykkede og ujævne
sammenlignet med en sund rygsøjle. Emmas forvoksninger og sammenvoksninger
gik helt fra nakken og helt til halen, eller stumpen af samme (-; mest
udbredt midt på ryggen.
så tror da pokker at hun er så stiv som hun er.
men jeg har aldrig haft det indtryk, at hun har haft smerter deraf.
boxerne er dog ret seje hvad smerter angår, så måske derfor.

> Det er dejligt og høre, at behandlingen imod mavesår virker.

ja, hun har spist og holdt det i sig, men hun stresser meget.

Mvh. Marie

Fra : Anette

Dato : 01-02-08 17:02

Buffy wrote:

> Undskyld min uvidenhed, men hvad er spondylose ?

"Forkert" knogledannelse, ekstra knoglebelægninger i hundens ryg, som gør
ryggen stiv og usmidig
- det kan medføre smerter og deraf stress.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : lh

Dato : 01-02-08 14:41

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47a31ea3$0$99015$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> effektive, så det er altid noget.
> Jeg troede virkelig at hun ville dø fra mig i går aftes, så dårlig var

Nå, umiddelbart så lyder det jo "meget godt". Det er da muligt hun går med
så mange smerter at det KAN være årsagen til stress og maveproblemer. Jeg
ved da fra mig selv at jeg gik en lang periode med voldsomme smerter i
ryggen/bækkenet fra juni til oktober sidste år, og det gav da også mig mange
psykiske (stress eller hvad det nu er der kommer som følge af det)
problemer, så hvorfor skulle det samme ikke kunne ske for et dyr/hund?
Hvis blodprøver ikke viser noget, kunne man da godt få mistanke om at
smerter kunne være synderen, men så må det vel kunne prøves ved at den
bliver sat i smertebehandling. Du skriver om nogle piller den får, nu ved
jeg ikke om det er smertestillende eller hvad? Men jeg ved der fås
smertestillende til dyr, der kan give maveproblemer evt. maveblødninger: Min
gamle hund fik smertestillende for gigt ppå sine gamle dage og der fik jeg
at vide at nogle hunde kunne få alvorlige mave/tarmproblemer - min fik det
dog ikke. Jeg har også haft katte der har været i smertebehandling i
forbindelse med en operation, og der fik jeg den samme besked - at der kunne
være nogle katte der fik mave/tarmbesvær.

lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-02-08 16:59

> [...]
> mange psykiske (stress eller hvad det nu er der kommer som følge af det)
> problemer, så hvorfor skulle det samme ikke kunne ske for et dyr/hund?

Det kan også ske for dyr, det er bare ikke belyst på samme måde som andre
skavanker, men selvfølgelig, stress er roden til meget ondt. Så langt er min
dyrlæge da også enig med mig.
Jeg er selv kronisk smertepatient, og ved da hvad langvarige smerter kan
gøre af ballade rundt om i kroppen.

Du skriver om nogle piller den får, nu ved
> jeg ikke om det er smertestillende eller hvad?

hun har fået smertestillende indsprøjtning, pillerne er for at lindre
slimhinderne i maven, og nogle for selve mavesår, og nogle kvalmedæmpene.

> [...]
>evt. maveblødninger: Min gamle hund fik smertestillende for gigt ppå sine
>gamle dage og der fik jeg at vide at nogle hunde kunne få alvorlige

Det er vist et generelt problem med mange smertestillende præparater, så det
er lidt pest eller kolera.
det kan også være clomi calm piller, som emma har fået gennem nogle måneder
forud (antidepressivt middel "lykepiller" mod stress bla.)

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-02-08 16:26

skrev i en meddelelse

> Emma har fået det betydeligt bedre siden i går, pillerne mod
> mavesår er effektive, så det er altid noget.
> Jeg troede virkelig at hun ville dø fra mig i går aftes, så
> dårlig var hun.

Gudskelov at hun har det bedre. Hvis det var et menneske, ville jeg
ikke have tøvet med at stille diagnosen mavesår. Det har vi desværre
haft meget af i min fars familie. Det var nøjagtigt de samme
symptomer. Min far havde det i mange år.

Spondylose er noget væmmeligt noget, og desværre er boxere mere
udsatte for det end andre hunderacer. Hun må have haft forfærdeligt
ondt, og det sammenholdt med alle de psykiske problemer hun har haft
indtil du fik hende, har sikkert ikke gjort det bedre.

Håber at dyrlægen kan finde på noget som kan gøre hende rask igen.
Der kan jo heldigvis gøres meget i vore dage.

Rigtig god bedring med hende, det er godt at hun har jer.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-02-08 17:07

> [...]
> af i min fars familie. Det var nøjagtigt de samme symptomer. Min far havde

også min far.. han døde desværre for tidligt af mavekræft.

> [...]
> sammenholdt med alle de psykiske problemer hun har haft indtil du fik
> hende, har sikkert ikke gjort det bedre.

Heldigvis er flere og flere avlere begyndt at få avlsdyrene undersøgt,
selvom det ikke er et krav, hvad det burde være..
det er en af årsagerne til at jeg købte Loui hvor jeg gjorde, gode sunde
linier fri for alle de "sædvanlige" skavanker, hjerte, hofter, ryg og
allergier.
det er sørgeligt at så ung en hund som Emma, allerede skal være sådan.

> Håber at dyrlægen kan finde på noget som kan gøre hende rask igen. Der kan
> jo heldigvis gøres meget i vore dage.

spondylosen er der ikke noget at stille op med, og er det hovedårsagen til
hendes problemer, så får hun fred.

> Rigtig god bedring med hende, det er godt at hun har jer.

mange tak, Tove, - tja, hun var vist glad for at jeg var forpartsholder
under røntgen halløjet..
det gjorde ihvertfald at vi kunne klare den uden at bedøve hende.

Mvh. Marie

Fra : Winther

Dato : 01-02-08 22:04

Jeg har også lige bestilt tid til rtg us for spondylose, da det lige så ofte
er et problem for schæferen som HD.

--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47a343ac$0$89176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-02-08 07:27

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har også lige bestilt tid til rtg us for spondylose, da det lige så
> ofte er et problem for schæferen som HD.

Håber den er bedre end den jeg så.. /-:
jeg har læst en del om spondylose, og så længe det kun er i let grad, eller
det er et par led det drejer sig om, så kan det faktisk gøres ret godt,
ligesom man ved HD kan lave noget hokus pokus.

Jeg sad og læste en del om spondylose her i går aftes, og specielt over de
ting der kan følge med af sygdommen, bla. inkontinens, som min tæve døjer
med, jeg tror slet ikke at det er maven her der er hoved-synderen, jeg tror
at det simpelthen er pga. ryggen.

Jeg håber bare at det bliver gjort obligatorisk i lighed med HD
fotografering mv. inden avl, det er jo ikke noget problem når
røntgenapperatet alligevel er klargjort. Det ville nok mindske problemet en
del.

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 02-02-08 09:42

> [...]
> min tæve døjer med, jeg tror slet ikke at det er maven her der er
> hoved-synderen, jeg tror at det simpelthen er pga. ryggen.

Jeg kan ikke huske om Emma er stereliceret, for det kan de jo
også blive inkontinente af.
Min Angel er blevet det i meget mild grad efter hun blev stereliceret.

/Jens (som hverken er stereliceret eller inkontinent)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-02-08 10:13

> Jeg kan ikke huske om Emma er stereliceret, for det kan de jo
> også blive inkontinente af.
> Min Angel er blevet det i meget mild grad efter hun blev stereliceret.

Jo hun er steriliseret, det blev hun kort efter jeg overtog hende, men hun
har også været igennem en lang forsøgsperiode med medicin som stimulerer
nerverne der har forbindelse til blæren, som i langt de fleste tilfælde
afhjælper problemet hos steriliserede tæver. (og andre der har bøvl med
lukkeren i den underste etage) Det havde bare ingen effekt overhovedet, og
desuden har hendes inkontinens problemer været der fra start. Hendes
tidligere ejer nævnte, at hun skulle meget tidligt ud om morgenen..(dvs.
midt om natten), for ikke at "tisse i sengen".
Ifølge mine iagttagelser, er problemet der, i de perioder hvor hun i
forvejen har tendens til øget stress, alt i alt synes jeg at det lyder meget
logisk det hele.
smerter-stress-inkontinens-mavebøv.

sjovt nok, da jeg var indlogeret hos doktor-meget-dyr, var der en mops og
dens ejere, som igennem flere år havde haft maveproblemer, alt muligt var
forsøgt, den havde været på alle mulige kure, foder osv. men det dukkede
alligevel om jævnligt.
Den blev som Emma røntgenfotograferet mens jeg sad der, og jeg var med da
billederne af den blev analyseret. Den viste en venstre hofte der slet ikke
sad i hak..
Kan det så også være pga. smerter?, jeg synes det er lidt tankevækkende, og
måske noget der burde forskes mere i!

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-02-08 11:10

skrev i en meddelelse

> [...]
> Kan det så også være pga. smerter?, jeg synes det er lidt
> tankevækkende, og måske noget der burde forskes mere i!

Der findes jo også i ret udstrakt grad dyre-kiropraktorer, men det
er måske ikke sikkert at de kan gøre noget ved spondylose. Jeg har
hørt om en hund med rygproblemer hvor det hjalp.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-02-08 12:42

> Der findes jo også i ret udstrakt grad dyre-kiropraktorer, men det er
> måske ikke sikkert at de kan gøre noget ved spondylose. Jeg har hørt om en
> hund med rygproblemer hvor det hjalp.

Der er ikke noget at rette på, Tove, havde det bare været et par led der var
angrebet, kunne der måske gøres noget der ville virke på sigt, men det her
er grelt.

jeg har lige været afsted igen, for at få taget de sidste billeder for at se
om der skulle være rester af kontrastvæsken der hang i noget, men det ser
fint ud, så ingen svulster eller andet end maveirritation.
hun har spist mad i dag, med velbehag, og virker ok, ud over at hun er vildt
oppe og køre, øjnene er ved at poppe ud, og ørerne står på hver sin side..
hun har det ikke helt godt.

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-02-08 13:22

skrev i en meddelelse

> Der er ikke noget at rette på, Tove, havde det bare været et par
> led der var angrebet, kunne der måske gøres noget der ville virke
> på sigt, men det her er grelt.

Nej, det anede mig. En hel ryggrad er det vist umuligt at rette op
på.

> [...]
> billeder for at se om der skulle være rester af kontrastvæsken
> der hang i noget, men det ser fint ud, så ingen svulster eller

Ingen svulster er da et godt tegn. Det har helt sikkert været en
maveblødning. Det tyder "kaffegrumset" også på. Håber at
mavesårsmedicinen virker efter hensigten.

> hun har spist mad i dag, med velbehag, og virker ok, ud over at
> hun er vildt oppe og køre, øjnene er ved at poppe ud, og ørerne
> står på hver sin side.. hun har det ikke helt godt.

Nej, det kan jeg forstå. Hun er jo også en hund med dårlige nerver,
og de sidste par dage har hun været temmelig meget igennem, og det
gør det vist ikke bedre. Det er da godt at hun spiser, det er næsten
det værste når de ikke vil spise.

Det Flexvital hun får hjælper måske også lidt på lang sigt, men
helbrede hende gør det nok ikke. Der er nok grænser for alle
mirakelkure.

Håber at hun kommer oven på igen, hun er alt for ung til at være så
plaget.

Krammer herfra til jer alle.

Fra : Anette

Dato : 01-02-08 17:04

Torben og Marie-louise Ager wrote:

> Emma har fået det betydeligt bedre siden i går, pillerne mod mavesår
> er effektive, så det er altid noget.

Det er godt nok en større udredning, men det lyder som om I har fået samlet
op i "alle ender" .
Godt at pillerne hjalp tøzen - vi krydser fingre lidt endnu for gode
blodprøve svar

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-02-08 12:21

Så har jeg fået svar fra prøverne, min dyrlæge har ringet for en halv time
siden, på en søndag!, det synes jeg faktisk er flot.

Nå, men alle prøver ser fine ud, især lever og nyrer, som vi havde
mistankerne omkring, men bugspytkirtlen gav gevinst.
tallene er væsentlig forhøjede.
Det kan sagtens være derfor at emma har så nemt ved at kaste op, at hun
pruducerer for meget syre, hvad der har været meget af den senere tid, og
vægtabet kan også forklares ud fra den diagnose.

Så vi talte frem og tilbage, og blev enige om at give hende 14 dage.
hun støtter mig i råfodringen, men kødet skal være så fedtfattigt som
muligt, så det gør vi så bare, ingen problemer i det.
hun skal fortsat have de piller hun får nu, for at få stabiliseret
mavesækken, men smertestillende må vi vente med, af hensyn til maven, det
kan give bagslag.
rent stressmæssigt havde hun nok haft godt af det, men jeg må så bare
forsøge at holde hende så meget i ro som muligt.

Hendes appetit er enorm som den ellers plejer at være, hun har ikke kastet
op (hun får syrenedsættene piller) og hendes afføring er normal, dog lidt
lys (sikkert fordi hun kun har fået ris og torskerogn/fiskeboller).

Så nu må tiden give svaret, om hun bliver meget ældre.. )-:

Mvh. marie

Fra : lh

Dato : 03-02-08 12:32

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47a5a3a0$0$89174$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> lys (sikkert fordi hun kun har fået ris og torskerogn/fiskeboller).
>
> Så nu må tiden give svaret, om hun bliver meget ældre.. )-:

Kan der ikke gives smertestillende via sprøjte? Kan du selv stikke dine
hunde? For så er det vel en mulighed. Hos mennesker er smerter fra
bugspytkirtlen meget voldsomme smerter, så har hunden de samme smerter er
det synd den skal lide med et hvis det kan afhjælpes på nogen som helst
måde.

lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-02-08 12:51

> [...]
> bugspytkirtlen meget voldsomme smerter, så har hunden de samme smerter er
> det synd den skal lide med et hvis det kan afhjælpes på nogen som helst

hmm det var måske en mulighed, og jo, jeg kunne godt stikke hundene selv (-;
hun er meget svær at lure, om hun har ondt eller ej, for hun render jo rundt
som hun plejer, dog mere stresset end normalt.
men jeg vil da vende det i morgen når jeg tales ved med dyrlægen igen.
Der er jo forskel på smertemedicin, noget virker på noget, mens andet er
godt for noget andet, jeg ved ikke hvad det er for en type der bruges i
flydende form, ved du det?

Mvh. Marie

Fra : lh

Dato : 03-02-08 13:41

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47a5aa86$0$99014$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> Der er jo forskel på smertemedicin, noget virker på noget, mens andet er
> godt for noget andet, jeg ved ikke hvad det er for en type der bruges i

Nej jeg ved det desværre ikke, for jeg kan ikke huske det, for det er meget
længe siden jeg selv har måtte stikke et dyr selv pga smerter.
Dyr er gode til at skjule hvor ondt de kan have, men har din hund betændelse
i sin bugspytkirtel eller hvad der nu er galt og smerterne bare ligner det
hos mennesker, så har den ret meget ondt og det kan jo være det der kommer
ud som stress - primært.

lh

Fra : lh

Dato : 03-02-08 13:55

> [...]
> ligner det hos mennesker, så har den ret meget ondt og det kan jo være det

Jeg kom i tanke om at da min nye hund blev steriliseret her lige før nytår,
fik hun da smertestillende derinde via sprøjte inden hun tog hjem, og så fik
vi Metacam med hjem og det er i flydende form og nemt at give. Men
bivirkningerne af dette kan netop være disse mavesymptomer som er snakket
om. Jeg vil mene du skal give det som indsprøjtning, det giver vel ikke de
sammen bivirkninger - eller gør det?

lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-02-08 14:10

> [...]
> snakket om. Jeg vil mene du skal give det som indsprøjtning, det giver vel
> ikke de sammen bivirkninger - eller gør det?

da vi var i gang med røntgen optagelserne nævnte dyrlægen også metacam, men
konkluderede også at det nok var for hårdt for maven og ville være dumt at
eksperimentere med nu hvor den var så slem som den var, men der var slet
ikke tale om noget med indsprøjtninger, og hun fik heller ikke noget derude,
måske af samme grund?
jeg ved det ikke, men vil prøve at søge på det, og spørge mig frem hos andre
"kloge hoveder", og ellers forhøre mig derude i morgen.

Mvh. Marie

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-08 15:46

> [...]

andre
> "kloge hoveder", og ellers forhøre mig derude i morgen.

Rimadyl er vist også tit brugt til smertebehandling. Ved dog ikke, hvordan
det er mht. maven eller om det kan gives i sprøjteform. Vi får jo typisk
ikke af vide, hvad hunden får af smertestillende i sprøjteform, men bliver
bare fortalt, at man skal give tabletter fra næste dag.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-02-08 10:16

> [...]
> bugspytkirtlen meget voldsomme smerter, så har hunden de samme smerter er
> det synd den skal lide med et hvis det kan afhjælpes på nogen som helst

Ved opkast, giver man ikke smertestillende, da al smertestillende medicin er
stoppende.
Så det vil bare give, endnu mere opkast, og endnu flere maveproblemer.

M.V.H....Benny..

Fra : lh

Dato : 04-02-08 13:57

> [...]
> er
> stoppende.
> Så det vil bare give, endnu mere opkast, og endnu flere maveproblemer.

Hvis man læser om problemer/betændelse i bugspytkitlen hos hund, så står de
har store smerter. Mennesker med en syg bugspytkirtel får smertestillende,
hvorfor skal en hund så gå i et smertehelvede. Nu kan hunden ikke selv
fortælle hvor ondt den har, men jeg kender 3 personer der har haft sygdom i
denne kirtel og det er meget meget smertefuldt - og forresten også
alvorligt - også hos hunde.

lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-02-08 18:19

> [...]
> har haft sygdom i denne kirtel og det er meget meget smertefuldt - og
> forresten også alvorligt - også hos hunde.

Jeg har været hos dyrlægen her i eftermiddag, for at få en opfyldning af
syrenedsættende og slimhindebeskyttende medicin.
Min dyrlæge har stået på hovedet i "medicinbogen" for at finde noget
alternativ smertelindring som er mild mod maven, men ved samtlige præparater
frarådes det at bruge når der samtidig er maveforstyrrelser. Risikoen for
blødning er stor.
Så vi kører kuren for maven færdig i denne uge, og så forsøger vi med
smertestillende.
problemet med Emma er at hun stresser voldsomt, hun giver såmænd ikke
udtryk for at have ondt, men boxere er generelt svære at læse smerter på. Så
det er nok hendes måde at reagere på.
ind i mellem kan hun ligge (når hun endelig ligger sig ned) og slikke sig på
bugregionen, hvad jeg tolker som en reaktion på ubehag.

Jeg har sat dosis af flexvital op, så hun er på max niveau, det kan lindre
ryggen ihvertfald, og ellers forsøger jeg så godt som muligt at holde hende
i ro.

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-02-08 19:51

skrev i en meddelelse

> Jeg har sat dosis af flexvital op, så hun er på max niveau, det
> kan lindre ryggen ihvertfald, og ellers forsøger jeg så godt som
> muligt at holde hende i ro.
>
> Mvh. Marie

Hej Marie.

Der er sikkert heller ikke meget andet du kan gøre. Det er jo næsten
lige meget hvad der findes af smertestillende, så frarådes det hvis
man har problemer med maven. Nu må hunde og katte jo ikke få
menneskemedicin mod smerter, men problemet er sikkert det samme med
det dyrlægen har til rådighed. Der er næsten altid bivirkninger. Jeg
tror også at flexvital kan hjælpe hende meget. Jeg tror heller ikke
at smertestillende indsprøjtninger vil gøre en forskel, for det stof
det indeholder er sikkert det samme som i pillerne.

Fra : lh

Dato : 04-02-08 20:12

> [...]
> hjælpe hende meget. Jeg tror heller ikke at smertestillende
> indsprøjtninger vil gøre en forskel, for det stof det indeholder er

Hvad siger dyrlægen?

lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-02-08 21:25

> Hvad siger dyrlægen?

Hun kom til samme konklusion som med smertestillende i pilleform, det vil
være dumt at skulle give hende tilbagefald i maven.
så det må have samme effekt.

der er så også binyrebarkhormon, som kan være en mulighed, men det "lammer"
så alt, og kan også sløre evt. symptomer, og det skidt vil jeg meget nødigt
ud i.

Mvh. Marie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 05-02-08 14:57

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47a77473$0$99015$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> der er så også binyrebarkhormon, som kan være en mulighed, men det
> "lammer" så alt, og kan også sløre evt. symptomer, og det skidt vil jeg
> meget nødigt ud i.
>
> Mvh. Marie

Det kan jeg godt forstå. Min nu afdøde lab Molly fik Prednisolon for en
blodsygdom (for få blodplader), der ubehandlet kunne give blødninger i
hjerne, led og under huden m.m.
Hun blev nøje undersøgt på KVL med knoglemarvsundersøgelse, scanning og en
forfærdelig masse blodprøver, uden at årsagen til sygdommen blev fastslået.
Der blev fra KVL så foreslået Prednison eller Kemoterapi, og da jeg ved,
hvor forfærdeligt mennesker kan have det under og efter en kemokur, blev det
så til Prednisolonen.
Hun var i behandling med til tider ret store doser i de 1½ år, hun endnu
levede - hun blev akut aflivet, da der stødte en svær betændelse i
bugspytkirtelen til.
På den tid ændrede hun helt udseende, pelsen blev underlig ulden og død, med
hvirvler, hun aldrig før havde haft, maven blev tykkere - men indvendig var
hun heldigvis den samme dejlige hund som før, og jeg var ulykkelig, da jeg
måtte tage beslutningen om aflivning, fordi hun havde voldsomme smerter, og
fordi jeg syntes, at hun havde gået så meget igennem de sidste 1½ år, at det
måtte slutte nu, selv om hun kun nåede at blive 6 år gammel.

God bedring til Emma.

mvh Anelise

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-02-08 21:47

> [...]
> hjælpe hende meget. Jeg tror heller ikke at smertestillende
> indsprøjtninger vil gøre en forskel, for det stof det indeholder er

fordelen ved indsprøjtningerne er primært at hundene ikke kaster det op, det
kommer hurtigere rundt i kroppen ved at det ikke først skal ned i maven for
at virke.

Der skelnes primært mellem de nonsteroide antiflammatoriske midler som
feks. metacam, som også gives som indsprøjtning eller i flydende form
direkte i munden. de bruget typisk til led og muskelsmerter, men de giver
alle mere eller mindre risiko for maven, navnligt når den ser ud som hos
Emma her.

og så er der de steroider, som dækker over prædnisolon, binyrebarkhormoner,
der findes også flere typer, og de gives jo for meget forskelligt, lige som
med mennesker.
Jeg har indtryk af, at det bruges når man ikke ellers ved hvad hulen man
skal stille op.. (-;

Jeg fik det for et par år siden, som et smertelindrings forsøg over en
weekend..for pokker hvor jeg havde det dårligt!, muskelkramper,stikken og
prikken over det hele, fy for pokker!.
jeg husker egentlig ikke om de egentlig virkede på det de skulle, men
ubehaget overskyggede da alt andet ihvertfald (-;

Mvh. Marie

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-02-08 08:49

> [...]
> fortælle hvor ondt den har, men jeg kender 3 personer der har haft sygdom
> denne kirtel og det er meget meget smertefuldt - og forresten også

Hej lh

Selv blandt mennesker, er der mange procedurer, som man følger slavisk...

Som F.eks Nul smertestillende, før diagnose.... Da smertestillende virker på
kroppen på mange måder...
Den ene, som er helt sikker, er den stoppende virkning.... Og lige for at
rette på en anden... Smertestillende virker også stoppende, selv om det
gives som injektion, her virker det bare, meget hurtigere.... Den
smertestillende og den stoppende virkning, indfinder sig efter ganske kort
tid.

Smertestillende medicin, virker også feberdæmpende, og det kan i visse
tilfælder, få læger til at stille den forkerte diagnose.

Diverse procedurer, går jeg ud fra, det er læger der har skabt dem, ud fra
hvad der gavner patienten mest.
Og ikke efter, hvad der nu tilfældigvis plager patienten mest ...

M.V.H....Benny..