/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
inkasso
Fra : Ukendt


Dato : 30-01-08 14:06

Hej alle.

Jeg har et spørgsmål vedr. inkasso regler.

En af mine venner har en lejekontrakt hos Fona.
Indtil får 1 år siden var han tilmeldt PBS men efter et bank skift var PBS
jo naturligvis afmeldt i den gamle bank.

Manden orientere Fona om bank skiftet og beder dem sende en regning så han
igen kan tilmelde til PBS via sin net bank.

Han modtager aldrig en regning trodt han rykker for det men modtager en
rykker for forfalden leje.
med 100,- som rykker gebyr.
Har kontakter dem igen og forstår ikke man år en rykker før man får en
regning, men de svare at han ved lejekontrakters start har fået alle giro
kort af en gang og dem skal man bruge, han informere dem om at de var blevet
smidt ud da det hele køre via PBS indtil bank skiftet.

mdr. efter mdr. modtager han stadig IKKE en regning til trods for at han har
bedt om det flere gange også til inkasso firmaet da den nåde at komme så
langt da han mente det var de havde uret til at sende 100,- i rykker når de
ikke en gang har sendt en regning.

Hvem har ret her ??
Jeg mener at man IKKE kan sende en rykker før man sender en regning, især
ikke hvis firmaet er blevet gjort opmærksom på at men ikke får en regning???

Mvh. Henrik



 
 
Per Christoffersen (30-01-2008)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 30-01-08 14:10


"Henrik (6000)" <news2 (AT) dunch (DOT) dk> skrev i en meddelelse
news:47a075c0$0$99022$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hvem har ret her ??
> Jeg mener at man IKKE kan sende en rykker før man sender en regning, især
> ikke hvis firmaet er blevet gjort opmærksom på at men ikke får en
> regning???

Fona har retten på sin side.
Der er indgået en aftale om en fast betaling, og Fona har fortalt hvordan de
vil have betalingen.
At din ven så vælger at opsige sin aftale med banken (og med PBS) er sådan
set Fona uvedkommende.

/Per



Ukendt (30-01-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-01-08 14:23


"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:47a07727$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Henrik (6000)" <news2 (AT) dunch (DOT) dk> skrev i en meddelelse
> news:47a075c0$0$99022$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Hvem har ret her ??
>> Jeg mener at man IKKE kan sende en rykker før man sender en regning, især
>> ikke hvis firmaet er blevet gjort opmærksom på at men ikke får en
>> regning???
>
> Fona har retten på sin side.
> Der er indgået en aftale om en fast betaling, og Fona har fortalt hvordan
> de vil have betalingen.
> At din ven så vælger at opsige sin aftale med banken (og med PBS) er sådan
> set Fona uvedkommende.
>
> /Per
>

Den oprindelige aftale var indbetaling via giro kort.
Men ok, det undre men bare.....

Tak for hjælpen
Jeg vil give det vidre til min kammerat.

Mvh. Henrik



Per Christoffersen (30-01-2008)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 30-01-08 14:36


"Henrik (6000)" <news2 (AT) dunch (DOT) dk> skrev i en meddelelse
news:47a079a4$0$89172$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Den oprindelige aftale var indbetaling via giro kort.
> Men ok, det undre men bare.....

Hvorfor undrer det dig?
Som udgangspunkt er det betalers opgave at sørge for at betalingen når frem
(mens modtager naturligvis skal give de nødvendige oplysninger).
Det er vel ikke så underligt, at reglerne er skruet sådan sammen, at Fona
skal kunne holdes helt udenfor den situation, der opstår fordi en kunde
ønsker at skifte bank.

Derudover havde det nemmeste nok været at bede den nye bank om at sørge for
overflytningen af betalingerne til den nye konto...

/Per



Bo (30-01-2008)
Kommentar
Fra : Bo


Dato : 30-01-08 08:48

On 30 Jan., 15:06, "Henrik \(6000\)" <news2 (AT) dunch (DOT) dk>
wrote:
> Hej alle.
>
> Jeg har et spørgsmål vedr. inkasso regler.
>
> En af mine venner har en lejekontrakt hos Fona.
> Indtil får 1 år siden var han tilmeldt PBS men efter et bank skift var PBS
> jo naturligvis afmeldt i den gamle bank.
>
> Manden orientere Fona om bank skiftet og beder dem sende en regning så han
> igen kan tilmelde til PBS via sin net bank.
>
> Han modtager aldrig en regning trodt han rykker for det men modtager en
> rykker for forfalden leje.
> med 100,- som rykker gebyr.
> Har kontakter dem igen og forstår ikke man år en rykker før man får en
> regning, men de svare at han ved lejekontrakters start har fået alle giro
> kort af en gang og dem skal man bruge, han informere dem om at de var blevet
> smidt ud da det hele køre via PBS indtil bank skiftet.
>
> mdr. efter mdr. modtager han stadig IKKE en regning til trods for at han har
> bedt om det flere gange også til inkasso firmaet da den nåde at komme så
> langt da han mente det var de havde uret til at sende 100,- i rykker når de
> ikke en gang har sendt en regning.
>
> Hvem har ret her ??
> Jeg mener at man IKKE kan sende en rykker før man sender en regning, især
> ikke hvis firmaet er blevet gjort opmærksom på at men ikke får en regning???
>
> Mvh. Henrik

Ved "Leje" er pengeskyld bringeskyld, som nævnt i tidligere svar: Du
skal selv sørge for at betaling sker rettidigt !
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=166
vh Bo

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste