Anbefaling af kogebog?
Fra : Andreas Værge

Dato : 27-01-08 12:45

Jeg er på udkig efter en ny kogebog. I forvejen har jeg den (i alt fald i
min familie) klassiske "God mad let at lave" bog. Det jeg leder efter er
en kogebog med retter der er egnede såvel til når jeg laver mad til mig
selv eller når vi er en 5-6 stykker.
Dette opfylder "God mad let at lave" selvfølgelig, men jeg synes der er
lidt rigeligt "madmor" over opskrifterne og søger noget mere spændende :).
Der må godt være opskrifter på retter der er forholdsvis hurtige at lave
(1 - 1½ time) og nogle der tager længere tid, men delvis kan laves dagen
før.
Nationaliteten af retterne er ikke så vigtigt, men jeg har nok mere hang
til det europæiske køkken end det asiatiske, da jeg allerede har et par
kogebøger indenfor den sidste gruppe.

Og så et spørgsmål om en specifik kogebog. Der var så meget hype om
"Sølvskeen" omkring jul. Er der nogen der har den og kan sige om den er
værd at investere i?

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 27-01-08 05:20

On 27 Jan., 12:44, Andreas Værge <andrea...@hotmail.com> wrote:

> Og så et spørgsmål om en specifik kogebog. Der var så meget hype om
> "Sølvskeen" omkring jul. Er der nogen der har den og kan sige om den er
> værd at investere i?

Du får i hvert fald mange opskrifter for pengene. Kvaliteten/stilen på
opskrifterne minder efter min bedømmelse meget som en italiensk udgave
af "God mad, let at lave", det vil sige, at somme tider er de (efter
min mening) lidt vel forenklet, men til gengæld er de meget
tilgængelige og jeg ville umiddelbart kunne stå inde for opskrifterne.
Men synes man om det i "God mad", vil man sikkert også sagtens kunne
leve med det hér.

Det er på ingen måde den mest inspirerende italienske kogebog, særligt
ikke for os, der er velbevandrede i støvlelandets lyksaligheder, men
jeg vil da alligevel sige, at jeg allerede har fundet en del
opskrifter, som har givet mig nye ideer til den daglige køkkentjans,
som meget ofte er italiensk her i huset.

Jeg ved ikke, om jeg decideret kan anbefale andre kogebøger - det
kommer nok lidt an på, hvor du befinder dig rent håndværksmæssigt.
Efter min mening er "kokkeskole"-bøger med teknikker og generalier
ofte en bedre investering for forholdsvis uerfarne kokke, end
deciderede kogebøger er det. Når man først har lært en ny teknik, vil
man ofte godt turde storme ud i variationerne på egen hånd.

Jeg vil dog alligevel fremhæve den poppede kok Jamie Olivers
kogebøger. Man kan mene om charmetrolden, hvad man vil, men hans
opskrifter er gode, synes jeg, og jeg har brugt dem som udgangspunkt
ved rigtig mange lejligheder.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Andersen

Dato : 17-02-08 06:59

> [...]
> kogebøger. Man kan mene om charmetrolden, hvad man vil, men hans
> opskrifter er gode, synes jeg, og jeg har brugt dem som udgangspunkt

Til dem der overvejer Jamie Olivers bøger så kan man lige pt. få bogen
Jamies Italien til kr. 129,- i Bilka, normalpris kr. 299,-.

-Andersen

Fra : Andreas Værge

Dato : 27-01-08 13:46

Den Sun, 27 Jan 2008 04:19:46 -0800 skrev edelvang:

> [...]
> vil da alligevel sige, at jeg allerede har fundet en del opskrifter, som
> har givet mig nye ideer til den daglige køkkentjans, som meget ofte er

Hmm, må indrømme at jeg ikke er sikker på hvad jeg skal konkludere ud fra
den anmeldelse :) Måske skulle man gå ned i boghandlen og bladre lidt...

> [...]
> investering for forholdsvis uerfarne kokke, end deciderede kogebøger er
> det. Når man først har lært en ny teknik, vil man ofte godt turde storme

Det kunne godt være at sådan en "kokkeskole" bog ikke noget dårligt valg.
Det ville da være sjovere at have lidt forståelse for hvad jeg lavede.
Jeg ville jo nok også få et bedre resultat i såfald.

> [...]
> Man kan mene om charmetrolden, hvad man vil, men hans opskrifter er
> gode, synes jeg, og jeg har brugt dem som udgangspunkt ved rigtig mange

Ok, jeg har netop altid anset Jamie Oliver som et pop-fænomen. Har dog
aldrig prøvet at lave nogle af hans retter, så det kan jo være jeg har
taget fejl :)

Fra : padre

Dato : 27-01-08 16:05

"Andreas Værge" <andreas03@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> min familie) klassiske "God mad let at lave" bog. Det jeg leder efter er
> en kogebog med retter der er egnede såvel til når jeg laver mad til mig

Hvis du kan finde den (det er en ældr sag) så er Jan Pedersens "Hjemme i mit
eget køkken" rigtig god til det formål.

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 27-01-08 18:22

padre wrote:>
> Hvis du kan finde den (det er en ældr sag) så er Jan Pedersens
> "Hjemme i mit eget køkken" rigtig god til det formål.

Antikvariaterne har fire til salg, til 60-85 kr.

M.v.h
Niels

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 27-01-08 11:05

On 27 Jan., 13:46, Andreas Værge <andrea...@hotmail.com> wrote:

> Hmm, må indrømme at jeg ikke er sikker på hvad jeg skal konkludere ud fra
> den anmeldelse :) Måske skulle man gå ned i boghandlen og bladre lidt....

Tja, jeg var måske lidt lunken. Men jeg er nu alligevel glad for at
have den i arsenalet, så anbefale den tør jeg godt. Og hvis du ikke er
den store italienske gourmet, vil den langt henad vejen opfylde dine
behov til fulde.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : -V-

Dato : 28-01-08 02:47

On 27 Jan., 13:19, edelv...@gmail.com wrote:
> [...]
> opskrifter, som har givet mig nye ideer til den daglige køkkentjans,
> som meget ofte er italiensk her i huset.

Jamen, så kom da med det: hvilke kan du anbefale?

Min yndlings 'Italiens'-kogebog (og i mange år min foretrukne
overhovedet) er Elisabeth Davids 'Italienske landkøkken'.
Fås her: http://www.saxo.com/item/2843428?resultid=8E284FB3&resulturl=%2Fauthor%2Felizabeth%2Ddavid

Hvis man virkeligt vil i bund og lære tingene fra grunden af, så er
den nemmeste måde at få en samlet oversigt nok 'Kokkebogen', som
bliver udgivet af Erhvervsskolernes Forlag.

-V-

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 28-01-08 14:33

Andreas Værge wrote:
> Jeg er på udkig efter en ny kogebog.

Hvad som helst af Camilla Plum.

Ebbe

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 28-01-08 15:08

>Og så et spørgsmål om en specifik kogebog. Der var så meget hype om
>"Sølvskeen" omkring jul. Er der nogen der har den og kan sige om den er
>værd at investere i?

Jeg har såmænd også investeret i sølv-skeen, på engelsk dog .. men jeg
har aldrig rigtig fået taget mig sammen til at få den brugt. Nok mest
fordi mange af retterne virker meget forsimplede og der ikke er meget
udenomssnak - som jeg virkelig nyder i en koge/mad-bog.

Derfor vil jeg anbefale Marcella Hazans "The Essentials Of Classic
Italian Cooking". Den er godt nok på engelsk, men skrevet af en
italiener - så det er absolut til at forstå

Hvis ikke sproget skræmmer så får du en fantastisk bog med opskrifter
i alle genrer - hvor alt er forklaret og begrundet og smagen er i
højsædet. Hvis jeg engang skulle prøve alle opskrifter i en bog, så
skulle det være denne

http://www.amazon.co.uk/Essentials-Classical-Italian-Cooking/dp/0333570529/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=gateway&qid=1201523188&sr=8-1

Og så er den ikke engang ret dyr (se link) - 13£

/Jakob

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 29-01-08 12:59

Jakob Langgaard skrev:

> [...]
> fordi mange af retterne virker meget forsimplede og der ikke er meget
> udenomssnak - som jeg virkelig nyder i en koge/mad-bog.

Ditto her.

Der skulle vel ikke være en, der kunne anbefale et par eller tre
af opskrifterne i sølvskeen?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 28-01-08 09:11

On 28 Jan., 10:46, -V- <valdem...@gmail.com> wrote:

> Jamen, så kom da med det: hvilke kan du anbefale?

Det meste af mine kundskaber om italiensk køkken har jeg lært i
køkkenet hos en romersk mamma og så ved at være godt til at spise
rigtig meget (!) og bruge min evne til at decifrere, hvad jeg spiser
på f.eks. et romersk trattoria. Jeg har faktisk ikke mange italienske
kogebøger, men Marcella Hazan, som anbefales i tråden, er en ægte
mamma, som man aldrig går galt i byen med - det er helt sikkert! Men
romer er hun ikke :)

Egentlige romerske kogebøger kender jeg ikke meget til... Tesio har
udgivet en lille en, som er udmærket: Mamma's (sic!) køkken - ved Roms
bymur. Ku' være man skulle skrive en kogebog :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Erling Hansen

Dato : 30-01-08 16:46

<edelvang@gmail.com> wrote:

> [...]
> udgivet en lille en, som er udmærket: Mamma's (sic!) køkken - ved Roms
> bymur. Ku' være man skulle skrive en kogebog :)

Min favorit kogebog udi det italienske køkken er: Francesco Vitagliano,
DET VENEZIANSKE KØKKEN, Bogans forlag. En hel del kulturstof og en masse
lækre små opskrifter, bl.a. på de mini-retter man kan sætte sammen til
frokost på en masse Venezianske caféer.
mvh
Erling

Fra : Milla

Dato : 29-01-08 10:21

Andreas Værge skrev:
> [...]
> Der må godt være opskrifter på retter der er forholdsvis hurtige at lave
> (1 - 1½ time) og nogle der tager længere tid, men delvis kan laves dagen

Jeg har Lindhardt og Ringhofs kogebog, den er jeg ret glad for! Der er
nok at vælge imellem, og fornyelse når man er vokset op med "God mad let
at lave" og Husholdningsbogen...

http://www.bogpriser.dk/titel-Lindhart-Og-Ringhofs-Kogebogen/book-9788761404459/

Jeg købte den dog i kvickly xtra for var det 100 bobs? Det er over et år
siden...

Ellers er jeg vild med "Køkkenrevolution på høje hæle", det er at se mad
i et andet lys...

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 30-01-08 09:29

Andreas Værge wrote:
> Jeg er på udkig efter en ny kogebog.

Jeg synes nok, du skyder lidt med spredehagl, og som man råber i skoven får
man svar . . . fire allround-manualer, som jeg jævnligt tager ned af hylden
for inspiration og detaljer.

Meyer: Mad til mange - spændende nye kombinationer (uden hans lidt
excentriske hang til urter plukket ved nymåne netop natten efter første
frost hvert skudår). Men der er selvsagt ikke megen egomad.

Steen Larsen: Lev stærkt - mad med kapow fra hele verden, ultrasimpelt og
derfor med plads til masser af variationer.

Diane Seed: De 100 bedste pastaretter - simpel udgave af Sølvskeen

Claus Christensen & Co: Simremad & ting der tager tid - herreretter med kød,
øl og madelskende bragesnak. Heller ikke her finder du mange solokuverter.

Sølvskeen . . . den har jeg i restordre, og jeg glæder mig
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Broegger

Dato : 30-01-08 15:30

Andreas Værge <andreas03@hotmail.com> skrev

> Og så et spørgsmål om en specifik kogebog. Der var så meget hype
> om "Sølvskeen" omkring jul. Er der nogen der har den og kan sige om
> den er værd at investere i?

Jeg vil varmt anbefale Chilli John Rasmussens kogebøger.
http://www.chilijohn.dk/

Den første af bøgerne hedder Jorden rundt på 80 kalorier og derover!
http://www.saxo.com/item/547710

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk