Gul/blå sygesikringskort
Fra : Ukendt

Dato : 29-01-08 23:14

Er der en som kan forklare om man kan bruge et af ovenstående
sygesikringskort mere hvis man skal på ferie i EU, eller om man bør tegne en
rejseforsikring? Det drejer sig om kør-selv ferie uden indblanding fra
rejsebureauer. Jeg har ikke forstået de nye regler fra i år.

På forhånd tak.

Hilsen Martin

Fra : Anette

Dato : 29-01-08 23:35

Martin wrote:
> [...]
> tegne en rejseforsikring? Det drejer sig om kør-selv ferie uden
> indblanding fra rejsebureauer. Jeg har ikke forstået de nye regler

Det eneste nye er at du, i langt de fleste tilfælde, ikke kan få evt
hjemtransport betalt hvis du bliver syg eller kommer til skade på ferien i
et land inden for EU.
Alt andet er som det plejer at være. Skal du på en ferie hvor der er risiko
for at du kommer tilskade ( skiferie, bjergbestigning, ekstrem sport) er det
nok smart at tegne en ekstra rejseforsikring. Det blå sygesikringkort skal
du stadig bruge hvis du er på ferie mere end 30 dage.

Sakset fra
http://borger.dk/forside/sundhed-og-sygdom/sygesikring/sygesikring-i-udlandet
hvor du også kan læse mere om det blå kort og de nye sundhedskort.

Hjemtransport
Dækning af ekstraudgifter til hjemtransport er bortfaldet 1. januar 2008. Du
vil dog stadig kunne få dækket ekstraudgifter til lægeordineret
hjemtransport fra Sverige, Norge, Finland, Island, Færøerne og Grønland.
Hjemtransport af en sikret, der er afgået ved døden, og af eventuel ledsager
samt medrejsende børn under 16 år er også fortsat dækket.

-- -

/ Anette

Fra : Bo

Dato : 30-01-08 05:13

On 30 Jan., 00:13, "Martin" <-> wrote:
> [...]
> rejseforsikring? Det drejer sig om kør-selv ferie uden indblanding fra
> rejsebureauer. Jeg har ikke forstået de nye regler fra i år.

Der er forskellige regler der tolkes forskelligt rundt i Europa eks.
en dansk læge i Århus ville ikke behandle en tysk turist med det blå
EU-kort. Derfor måtte den tyske Krankenkasse faxe en erklæring til
lægen at den ville betale regningen. Som i Grækenland kan det blå EU-
kort kun bruges på sygehuse og ikke hos lægen henne på hjørnet, der
skal du bruge det gule kort. Derfor et godt råd medtage begge kort med
til udlandet. Et andet råd tegn en sygeforsikring via dit
Familieindboforsikring.

vh Bo

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-08 16:35

Indenfor EU er du dækket ligeså meget som du hele tiden har været - på godt
og ondt...
MEN det nye er at hjemtransport (hvis du bliver syg/kommer til skade) ikke
er dækket.
Normalt, når man er på bilferie, kan man jo "bare" køre hjem hvis man bliver
syg, men der kan jo være tilfælde hvor f.eks. båretransport el. lign. er
nødvendigt og så er det sindssyg dyrt hvis man selv skal betale.
En hjemtransportforsikring (som kun dækker hjemtransport) kan evt. købes hos
Europæiske for 42,- pr. person og den dækker i et år. Det kan være dyre
penge at spare, men det er selvfølgelig (som ved alle andre forsikringer),
spild af penge hvis man aldrig kommer til skade...............
Selvom vi altid er på bilferie og selvom vi er 2 til at køre, så har jeg
altså tegnet en alligevel.

Go´ ferie

Per.