Re: Må de lukke for strømmen
Fra : Cindy

Dato : 28-01-08 21:30

"Cindy" skrev i en meddelelse news:...

> [...]

Nå ja, ved nærmere eftertanke, er min redegørelse måske ikke det rigtige
svar på sit spørgsmål.

Men NEJ jeg kan ikke have brugt strøm for det beløb, som regningen lyder på.
Med en ret lille fryser, ikke stort køleskab, få lampesteder - så KAN JEG
IKKE BRUGE så meget strøm, som jeg ifølge regning er bedt om at betale.

Det er dét, der er mit største problem. Næste problem er at jeg ikke kan
trænge igennem til en fornuftig løsning ved henvendelse pr. tlf.

Cindy

Fra : dw

Dato : 28-01-08 21:36

Cindy skrev:

> [...]
>
> Det er dét, der er mit største problem. Næste problem er at jeg ikke kan
> trænge igennem til en fornuftig løsning ved henvendelse pr. tlf.

Du hæfter overfor elselskabet for forbruget fra din tavle.
Så må du gøre krav gældende mod håndværkeren eller boligforeningen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-01-08 21:40

Cindy wrote:

> [...]
> på. Med en ret lille fryser, ikke stort køleskab, få lampesteder - så
> KAN JEG IKKE BRUGE så meget strøm, som jeg ifølge regning er bedt om

Et forslag, som ikke har ret meget med jura at gøre: sammenlign
måleraflæsningen på din seneste regning (der er alt for stor efter dit
udsagn) med en aktuel måleraflæsning.

Et mere juridisk råd: det er en god ide at aflæse sin elmåler en gang i
mellem (f.eks. til dokumentation i sådanne sager).

--
Jesper Lund

Fra : Cindy

Dato : 29-01-08 00:25

"Jesper Lund" skrev i en meddelelse

> Et forslag, som ikke har ret meget med jura at gøre: sammenlign
> måleraflæsningen på din seneste regning (der er alt for stor efter dit
> udsagn) med en aktuel måleraflæsning.

Ja - jeg har siden hende med initialerne bad mig aflæse måleren NU, aflæst
den hver eneste dag. Det var jo omkring 5. nov. men jeg har gjort det hver
dag alligevel for at få et ret sikkert gennemsnit. Det går på 5 - 6 - 7 kWh
pr. døgn. Flest på 6. Altså et snit pr. år på 2.195 kwh.

> Et mere juridisk råd: det er en god ide at aflæse sin elmåler en gang i
> mellem (f.eks. til dokumentation i sådanne sager).

Jo tak - det kan jeg sandelig se nu.

Tak til alle, som har bidraget med råd og interesse.

Cindy

Fra : Søren Blom

Dato : 29-01-08 02:17

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev

> Tak til alle, som har bidraget med råd og interesse.

hej Cindy

Er det en leje eller ejer bolig du har?
Hvis det er leje, så skulle du måske få en snak med din udlejer og forlægge
dem problemet, for når du åbenbart har tidligere el forbrug og andet
dokumenteret, bl.a. at den stik kontrakt håndværkerne har trukkede strøm fra
er tilsluttet din elmåler, så er det faktisk et problem som du med din gode
ret kan henvende dig til udlejer om, hvis din bolig er leje.
Som handicappet kan du tydeligvis ikke leve uden strøm, så jeg vil råde dig
til at tage kontakt til din sagsbehandler hos din kommune og få dem til at
hjælpe, både med at få betalt regningen og til at gøre krav over for din
udlejer / deres underlevendrør.

Ikke særlig juderisk, men det bedste råd jeg kan give.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : Cindy

Dato : 29-01-08 13:08

"Søren Blom" skrev i en meddelelse
> [...]

> med din gode ret kan henvende dig til udlejer om, hvis din bolig er leje.

Ja, det var ikke det første der faldt mig ind, men da andre her i beboelsen
sagde, at selvfølgelig skulle jeg henvende mig til vores beboerforening, og
lade dem tage kontakt til boligselskabets inspektør, blev jeg glad over at,
der var en så nem udvej.

Jeg sendte omgående en mail til formangen for den beboerforening. Han fik
også de forskellige data og bad mig om også at sende dem til
ejendomsinspektøren/driftschefen.

Jeg var selv forbi ejendomskontoret og gav papirerne (kopier af regningen,
oplysninger om forbrud etc.) driftschefen, som sagde: Det skal vi nok tage
os af. Det skal nok bleve ordnet.

Nogle dage senere bad han om flere oplysninger, som jeg printede ud og min
bror gik med mig op og afleverede kuverten. Ved den lejlighed, sagde min
bror til driftschefen, vi som ved, hvad min søster har af el-faciliteter,
kan bevidne, at hun slet ikke kan komme til at bruge så megt strøm, som det
hun er sat til.

Jamen vi skal nok ordne det, svarede driftschefen.

Så gik der igen en ugestid, og jeg modtog så en e-mail fra drifts-chefen,
hvori han skrev, at han nu havde haft flere samtaler med DONG, men de havde
lige ringet og sagt til ham, at der ikke kunne eftergives noget, fordi som
de fortæller, - du har jo kun indbetalt 300,- kr pr kvartal i en årrække.

En af mine veninder, som er socialrådgiver på et hospital, har et par gange
også skrevet og ringet til driftschefen, og talt om hvor lidt jeg har, som
kan være strømforbrugende. Nu ringede han til hende og sagde, at han ville
trække sig helt ud af sagen, fordi det ikke var til at have med at gøre.

Jeg skrev, at jeg jo allerede havde fortalt at jeg de sidste år havde haft
et ensartet forbrug, der kørte på 1100 - 1200 kr. pr kvartal.

Han bad mig så om at printe det ud, så han kunne se udskrifterne fra banken.

Da jeg gik i gang med det gik min printer i stykker, ............ det
gjorde jeg nærmest også selv .......kom til at kaste op ved tanken om, hvor
jeg skulle få penge fra til en printer, og hvordan jeg bare skulle komme ud
og købe den. Hiltil har jeg klaret mig ved en gang imellem at tage en taxa
ned til bymidten, det er så godt som umuligt at have råd til det, efter at
jeg er kommet på folkepension.

Ja - så jeg stod faktisk også af, ligesom driftschefen. Jeg føler mig i den
grad presset til det yderste, at jeg nu er konstant svimmel og har hovedpine
og kan ikke holde ud at spekulere mere.

Jeg VED jeg ikke kan have brugt den strøm, der ligger over 2200 kwh.

Da jeg før jul ikke havde flere penge til at købe mad for, og fik 350 kr.
til resten af måneden, blev jeg tvunget til at skrive under på, at det var
min egen skyld.

> Som handicappet kan du tydeligvis ikke leve uden strøm, så jeg vil råde
> dig til at tage kontakt til din sagsbehandler hos din kommune ..........

Ja, det tror alle jo.

Cindy

Fra : Cindy

Dato : 29-01-08 15:10

"Cindy" skrev i en meddelelse

> [...]

[ snip ]

> [...]

> banken.
>
> Da jeg gik i gang med det gik min printer i stykker, ............ det

Undskyld, Søren, det var ikke et godt svar til en der har skrevet så venligt
og hjælpsomt. Men jeg kan virkelig ikke have med det at gøre mere. Jeg
bliver simpelthen mere og mere dårlig over at leve under sådan et pres.

Men i hvert fald undskyld.

Cindy

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-01-08 16:33

On Tue, 29 Jan 2008 15:09:42 +0100, "Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk>
wrote:

> [...]
>og hjælpsomt. Men jeg kan virkelig ikke have med det at gøre mere. Jeg
>bliver simpelthen mere og mere dårlig over at leve under sådan et pres.

Mon du ikke bare har været uheldig i måden/rækkefølgen du har grebet
sagen an på ?

Det korte af det lange er at du skylder DONG penge for el, derom ingen
tvivl (Det er og bliver DONG uvedkommende at "nogen" har brugt af din
strøm uden din tilladelse)

Så prøv at få lavet en afdragsordning med DONG.
Alternativt prøv med et lån til "enkeltstående begivenhed" hos
kommunen, og afdrag til dem.

Så skal du prøve at få krasset dine penge ind igen:
Du kan så prøve at få håndværkerne til at betale for deres
uberettigede brug af din strøm.
Du har jo fin dokumentation på hvad strømforbrug du selv måtte
forvente at have, så det skulle ikke være svært at påvise hvad de
måtte have brugt.
Boligselskabet kan muligvis bruges til at forhandle med håndværkerne,
det er trods alt boligselskabet der har bestilt håndværkerne (og så
burde boligselskabet jo også havde sørget for byggestrøm) De har jo en
slags skyld i at problemet er opstået.
Alternativt, rejs krav overfor boligselskabet.

Hvis alle ovenstående ikke virker så må du ud og spøreg dem der har
fået renoveret/ombygget om de vil spytte i kassen.

/Hans

Fra : Cindy

Dato : 29-01-08 20:45

"Hans Kjaergaard" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så prøv at få lavet en afdragsordning med DONG.
> Alternativt prøv med et lån til "enkeltstående begivenhed" hos

Hmm - jeg forstår slet ikke at kommunen kan finde på at gå ind og betale for
noget jeg ikke har brugt. Men .........

> [...]
> Du har jo fin dokumentation på hvad strømforbrug du selv måtte
> forvente at have, så det skulle ikke være svært at påvise hvad de

Næh, men sejgt at gøre noget ved.

> Boligselskabet kan muligvis bruges til at forhandle med håndværkerne,
> det er trods alt boligselskabet der har bestilt håndværkerne

Det er det - ja det er da godt nok værd at tage med i sine betragtninger.

>(og så
> burde boligselskabet jo også havde sørget for byggestrøm) De har jo en
> slags skyld i at problemet er opstået.

> Alternativt, rejs krav overfor boligselskabet.

Uha - rejse sag mod det boligselskab man selv bor hos, ryger man så ikke ud
ved først givne lejlighed? Det er selvfølgelig sjældent den slags
lejligheder gives men alligevel.

> Hvis alle ovenstående ikke virker så må du ud og spørge dem der har
> fået renoveret/ombygget om de vil spytte i kassen.

Det skal jeg vist ikke regne med. Men tak for alle velmente råd.

Cindy

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-01-08 22:22

On Tue, 29 Jan 2008 20:44:50 +0100, "Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk>
wrote:

>Hmm - jeg forstår slet ikke at kommunen kan finde på at gå ind og betale for
>noget jeg ikke har brugt. Men .........
Ikke så meget men.....
Hvis du ikke kan få en brugbar afdragsordning med DONG så er det op
til kommunen og spørge efter et LÅN til at betale denne uforudset
(forhåbentlige midlertidige) udgift med.

>Næh, men sejgt at gøre noget ved.

>Det er det - ja det er da godt nok værd at tage med i sine betragtninger.
Håndværkerne har brugt din strøm UDEN at have spurgt om lov ?
Hvis ovenstående påstand passer, holder du fat i den, og skriver til
håndværkerfirmaet at de har brugt din strøm og at det har medført en
beviselig ekstraregning på XX Kr. og dem vil du gerne at de betaler
inde 5 dage.

Sker der ingen reaktion, kontakter du boligselskabet og beder dem
lægge ud for håndværkerne.
Det er ikke for meget forlangt da boligselskabet BURDE havde anvist
håndværkerne hvor de kunne tage strøm (og det er ikke på enkelte
lejers stikkontakter i det omfang vi snakker om her)

>Uha - rejse sag mod det boligselskab man selv bor hos, ryger man så ikke ud
>ved først givne lejlighed? Det er selvfølgelig sjældent den slags
>lejligheder gives men alligevel.
Nej ikke "rejse sag", du skal kontakte boligselskabet og sige at deres
sløseri har påført dig en ekstra strømregning og at du meget gerne vil
have de penge retur som du har lagt ud for boligselskabet i form af
strøm.
Man bliver ikke smidt ud på dette grundlag, men man kan blive
chikaneret på mange fine måder hvis boligselskabets folk syntes man er
en kveulant.
Så for at undgå at du ender der, bør du have fat i en person der gider
bruge tid på at sætte sig ind i sagens rette sammenhæng, og føre sagen
videre for dig.

/Hans

Fra : Bjarne

Dato : 29-01-08 16:43

Cindy skrev:

> [...]
> og hjælpsomt. Men jeg kan virkelig ikke have med det at gøre mere. Jeg
> bliver simpelthen mere og mere dårlig over at leve under sådan et pres.

Verden er uretfærdig og der er masser af uretfærigheder i Danmark.
Nogle gange er man nødt til at gøre op med sig selv, om det nytter noget
at kæmpe eller man skal prøve at komme videre og prøve at leve med at
være blevet udnyttet eller snydt.

Efter din skildring af forløbet er der ingen tvivl om, at nogle
håndværkere har nasset på din private el-installation, næppe for at
stjæle, men af bekvemmelighed og hensynsløshed.

Forbruget bør naturligvis betales enten af husejeren eller
håndværksfirmaerne eller begge parter.

Jeg synes, du skal henvende dig til dem og præsentere dem for en regning
på dit merforbrug og gøre opmærksom på, at du netop i det aktuelle år
har haft et voldsomt merforbrug samt at du har billeder af deres
strømslugende projektører tilsluttet din private installation.

Jeg ville nok ikke i dit sted turde gå rettens vej, af frygt for at
hænge på voldsomme sagsomkostninger, hvis jeg ikke fik ret.
(Hvis der er flere håndværksfirmaer, kan det måske være svært at
fastlægge erstatningen)

Bjarne

Fra : Cindy

Dato : 29-01-08 21:51

"Bjarne" skrev i en meddelelse
> [...]

> håndværkere har nasset på din private el-installation, næppe for at
> stjæle, men af bekvemmelighed og hensynsløshed.

Næh absolut ikke for at stjæle, men for at gøre et stykke arbejde, hvor man
måske kommer til et sted, hvor alle de udlagte stik er optagne, så får man
øje på det private henne ved min havedør. Betænker sig vel ikke en gang på
om det er tilladt at bruge det stik - men bruger det bare og gør arbejdet
færdigt. Sådan forestiller jeg mig absolut, at det er gået til.

> Forbruget bør naturligvis betales enten af husejeren eller
> håndværksfirmaerne eller begge parter.

Det er dét, jeg mener der burde være helt naturligt.

> [...]
> haft et voldsomt merforbrug samt at du har billeder af deres strømslugende
> projektører tilsluttet din private installation.

Ikke 100 % tilsluttet men stående slukket med en ledning hængende henad
jorden i retning af mit strømstik. Og den var ikke lang nok til at nå andre
steder hen. Det er det man ser på billedet.

> [...]
> på voldsomme sagsomkostninger, hvis jeg ikke fik ret.
> (Hvis der er flere håndværksfirmaer, kan det måske være svært at fastlægge

Tak for advarslen. Jo, jeg troede jo først, at det bare drejede sig om eet
stort entreprenørfirma.

Sådan har det jo set ud, når de gik her.

Cindy

Fra : alexbo

Dato : 29-01-08 22:25

"Cindy" skrev

> Det er dét, jeg mener der burde være helt naturligt.

Det er det også men så længe de ikke ved at der er brugt "privat" strøm kan
de jo ikke betale, du har jo ikke fortalt dem noget,
du har bare travlt med at fortælle at det ikke er dig selv der har brugt
strømmen.

Det er som om du forestiller dig, at de af sig selv skulle kunne regne ud at
de nok har brugt noget af "din" strøm.

Du bliver nødt til selv at gøre noget, få driftschefen til at finde ud af
hvem der stod for elforsyningen til byggepladsen, jeg er ikke klar over om
DONG vil oplyse noget, men det vil være langt det nemmeste at DONG fortæller
hvem de har leveret byggestrøm til.

Byggestrøm er en løs målertavle man kobler ind på elnettet, når byggeriet er
færdigt, bliver den læst af, pillet ned og entreprenøren betaler
elselskabet.
Det er også muligt at det er bebyggelsen selv der har leveret strøm, men det
må driftchefen vide.
Når du ved hvem det er skriver du eller driftchefen til dem og forklarer
sagen, det er sikkert ikke første gang de er ude for det, du skriver jo i
den tidligere tråd om samme sag.

"Jeg nåede lige at snakke med en af byggelederne, inden alt var færdigt og
blev kørt væk omkring 25. okt. Han sagde, at det skulle være udelukket, at
de havde brugt strøm fra min kontakt, for det var blevet dem strengt
forbudt, som han sagde."

Så de bliver ikke det ringeste overrasket over din henvendelse, men de kan
ikke selv regne ud at de skylder dig noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Cindy

Dato : 29-01-08 23:33

"alexbo" skrev i en meddelelse

> "Cindy" skrev

> Det er det også men så længe de ikke ved at der er brugt "privat" strøm
> kan de jo ikke betale, du har jo ikke fortalt dem noget,

Hvor har du dog det fra?

Jeg skriver jo netop at jeg en af de første gange jeg ringede til DONG
omkring 1. nov., talte med en dame, som sagde, at hun tydeligt kunne se, at
elmåleren havde pisket i vejret fra dette tidspunkt.
Ligeledes fortæller jeg, at jeg efter få dage prøvede at få fat i hende, men
at den jeg fik i røret kom med en mærkelig forklaring i stedet for at sætte
mig forbindelse med hende. Fortæller også at jeg allerede næste dag
forsøgte igen, for hurtigst muligt at få tingene bragt på plads.

> [...]
>
> Det er som om du forestiller dig, at de af sig selv skulle kunne regne ud
> at de nok har brugt noget af "din" strøm.

Nu ved jeg ikke hvilke indlæg du har læst. for efter alle de første forsøg
på at få DONG til at fatte, hvorfor jeg ringer til dem, fortæller jeg jo så
at jeg kontaktede beboerforeningen her på stedet og derefter Også havde
ulejlighed med at aflevere materiale til driftschefen, i flere omgange.

> Du bliver nødt til selv at gøre noget,

Så jeg mener, jeg har været ret meget i gang med at gøre både det ene og det
andet.

> [...]
>
> Så de bliver ikke det ringeste overrasket over din henvendelse, men de kan
> ikke selv regne ud at de skylder dig noget.

Det kunne han godt se, efter som han spurgte mig flere gange, hvad beløbet
var på og, om det var ekstrasummen eller hele beløbet o.s.v.

Det kan være der er nogen, der undrer sig over, hvad det er du refererer
til, da det ikke har været skrevet i nogen af de indlæg, jeg har skrevet i
denne tråd.

Cindy

Fra : alexbo

Dato : 30-01-08 00:03

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev

> Hvor har du dog det fra?

Jeg har fulgt med fra første indlæg 6/11, du har tilsyneladende ikke på
noget tidspunkt henvendt dig til byggefirmaet, der har brugt din strøm.

> [...]
> ulejlighed med at aflevere materiale til driftschefen, i flere omgange.

Ja, og han får fat i DONG for at prøve at løse problemet med betalingen af
din elregning,
jeg kan ikke se nogen steder at han har forsøgt at finde den ansvarlige for
forbruget.

> Det kan være der er nogen, der undrer sig over, hvad det er du refererer
> til, da det ikke har været skrevet i nogen af de indlæg, jeg har skrevet i
> denne tråd.

Det bekymrer mig ikke det ringeste om nogen skulle undre sig, jeg forsøger
at skubbe dig over i retning af den ansvarlige for forbruget, i stedet for
at slås med DONG om et forbrug der rent faktisk er korrekt.

Nu kommer så lige pludselig en oplysning om din måler og en byggeleder, det
er vejen frem, tag fat i den byggeleder eller hans firma.

Prøv at forstå at problemet er ikke at overbevise DONG om at du ikke har
brugt så meget strøm, det viser måleren at du har, problemet er at finde den
ansvarlige og præsentere ham for en regning.

mvh
Alex Christensen

Fra : joke

Dato : 30-01-08 08:54

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor har du dog det fra?
>
> Jeg skriver jo netop at jeg en af de første gange jeg ringede til DONG
> omkring 1. nov.,

Jamen stop nu med alt det DONG DONG og DONG dog er ikke dit problem længere
der er konstateret et merforbrug der ikke skyldtes fejl fra deres side,
derfor skal de have Deres penge.

Hvordan du vil betale dem, eller indkræve dem af håndværkerene rager
egenligt ikke DONG de har blot slogt dig en vare

Hilsen

Johnny

Fra : N/A

Dato : 30-01-08 12:15

Fra : Fred Thiesen

Dato : 29-01-08 22:50

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i melding

> [...]
snip...

Jeg tillod mig at sende dig en mail i formiddags. Den var seriøst ment, og
burde
kunne være til en viss hjælp.
Jeg fik ikke mailen i retur, så jeg formoder at din mailadresse fungerer og
at du har fået den?

mvh

FredT

Fra : Cindy

Dato : 29-01-08 23:37

"Fred Thiesen" skrev i en meddelelse

> [...]
> burde
> kunne være til en viss hjælp.
> Jeg fik ikke mailen i retur, så jeg formoder at din mailadresse fungerer

Jamen tak for det, jamen jeg skal lige have rettet min private mailadresse i
morgen, så da kan jeg sende den til dig, eller kan jeg skrive privat på den
adresse du har her?

I hvert fald foreløbig tak.

Cindy

Fra : Fred Thiesen

Dato : 29-01-08 23:59

> [...]
> i morgen, så da kan jeg sende den til dig, eller kan jeg skrive privat på

Du kan skrive på den adressen jeg har her.

FredT

Fra : N/A

Dato : 30-01-08 12:15

Fra : N/A

Dato : 30-01-08 12:15

Fra : N/A

Dato : 30-01-08 12:15

Fra : Bo

Dato : 29-01-08 13:40

On 29 Jan., 16:09, "Cindy" <Engkabbel...@Wiese.dk> wrote:

Hej Cindy

Jeg har læst alle indlæg og jeg undrer mig over at arbejdsmaskiner kan
køre på 10 A (ampere). Det kan simpelhen ikke lade sig gøre på
almindelig husholdningsstrøm. Det kræver 16 A som en vaskemaskine
kræver.

Hvorfor har du ikke sendt regning til bygherren/entreprenøren over
dit merforbrug, du har dokumentation der kunne vedlægges, eventuel få
driftschefen til at underskrive som godkendt ?
Regningen kunne lyde sådan: vedr. ombygning (eller hvad det var)
af ........ fra dato til dato beordret af ..... For lån af min
stikkontakt til håndværkerne i perioden udgør mit merforbrug x kWh
= DKK iflg. dokumentation af mit årsmerforbrug for de sidste 2 år
vedlagt. Beløbet bedes indsat på bank reg.nr. og konto nr. inden 30
dage.

Al den snak over telefonen med diverse mennesker der givet dig "en
sludder for en sladder" har været tidspilde - synd for dig !
PS ! private kan også sende regninger ud til firmaer
vh Bo

Fra : Cindy

Dato : 29-01-08 23:50

"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Een af dem gik da ind og borede i min væg, så jeg kunne sætte et billede op,
men i øvrigt har jeg jo også pointeret mange gange, at jeg ikke så hvad de
gjorde, da de jo en stor del af tiden arbejde da det var mørkt. Derfor
projektørerne. Og selv når det var lyst kunne jeg ikke se om de brugte den
kontakt, jeg kiggede heller ikke efter det, da jeg jo ikke kendte til
problemet den gang de gik her.

Hvorfor har du ikke sendt regning til bygherren/entreprenøren over
dit merforbrug, du har dokumentation der kunne vedlægges, eventuel få
driftschefen til at underskrive som godkendt ?

Ja det var jo fordi at han pludselig trak sig ud af sagen.

[...]

Ja fint - tak for eksemplet. Men nu gik her jo flere forskellige hold
arbejdere. Her gik også en selvstændig tømrer og arbejdede helt for sig
selv. Han befinder sig sikkert et sted på Færøerne nu. Men jeg troede jo
også, at min henvendelse til ejendomsfunktionærerne ville resultere i at
Boligselskabet ville kontakte det overordnede entreprenørfirma. Det var vel
det der skulle være hele meningen med at kontakte dem.

>Al den snak over telefonen med diverse mennesker der givet dig "en
>sludder for en sladder" har været tidspilde - synd for dig !

Ja - det har været en masse spild af tid.

PS ! private kan også sende regninger ud til firmaer
vh Bo

Eh ja - det er måske det man ikke så tit hører om, og derfor ikke lige
tænker på.

Men tak for dine oplysninger.

Cindy

Fra : Bjarne

Dato : 30-01-08 19:07

Bo skrev:
> [...]
> køre på 10 A (ampere). Det kan simpelhen ikke lade sig gøre på
> almindelig husholdningsstrøm. Det kræver 16 A som en vaskemaskine

Det er altså ikke alle maskiner, som bruger lige nøjagtigt 16 Ampere.
Desuden kan man normalt bruge mere end 10 A i længere tid, før sikringen
står af.

Bjarne

Fra : Fred Thiesen

Dato : 30-01-08 21:01

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i melding
> Det er altså ikke alle maskiner, som bruger lige nøjagtigt 16 Ampere.
> Desuden kan man normalt bruge mere end 10 A i længere tid, før sikringen
> står af.

Som en tommelfingerregel kan man vel regne med at man kan trække 2000w fra
et sådan 10 A stik
uden at sikringen går - grovt regnet.

Altså 2 kWh per time. Antag f.eks. 10 timers arbejdsdag = 20kWh/dag
Så skal der fra Cindy's udestik altså bruges denne strøm konstant hver
dag i
ca. 170 dage for at det kan forklare hendes pludselige "merforbrug" på
rundt 3450kWh.

FredT

Fra : Bjarne

Dato : 30-01-08 21:37

Fred Thiesen skrev:
> [...]
> dag i
> ca. 170 dage for at det kan forklare hendes pludselige "merforbrug" på

Tommelfingerreglen holder ikke.

Du kan principielt trække 10 Ampere, hvilket ved 220 - 240 Volt svarer
til 2,2 - 2,4 kW.

I virkeligheden kan man ofte trække betydeligt mere i længere tid og
endnu mere i kortere tid. Jeg har ikke testet, hvor grænsen går, men det
er nok godt 3 kW.

Det giver et max forbrug per døgn på omkring 60 kWh, men for at
forbruget kan komme derop, skal der være tilsluttet ret konstante
strømslugere som varmeblæsere eller lamper.

Hvis det alene er boremaskiner og rundsave og s'noget, bliver det næppe
til ret meget.

Bjarne

Fra : Cindy

Dato : 30-01-08 22:08

> [...]
> varmeblæsere eller lamper.
>
> Hvis det alene er boremaskiner og rundsave og s'noget, bliver det næppe

De redskaber har jeg nævnt, men alt det vi hørte en forfærdelig støj fra, så
jeg ikke, der var også noget der hakkede betonkanter af og ja alt muligt
forskelligt. Jeg ved heller ikke hvorfra de fik lys, når de arbejdede i min
krybekælder, hvor jeg aldrig selv har været nede.

Cindy

Fra : Cindy

Dato : 30-01-08 22:13

> [...]

>lige nu - og det er i den mørkeste vintertid, det vil være en smule mindre

Ergo MÅ der være tale om noget strøm, som JEG ikke har brugt.

Cindy

Fra : joke

Dato : 30-01-08 22:36

> Ergo MÅ der være tale om noget strøm, som JEG ikke har brugt.

Men desværre er forbruget på din måler som jo ikke fejler noget eftersom den
virker fint nu, så forbruget er kommet ud af dine stikkontakter.

Fra : Cindy

Dato : 31-01-08 00:10

"joke" < skrev i en meddelelse

> Men desværre er forbruget på din måler som jo ikke fejler noget eftersom
> den virker fint nu, så forbruget er kommet ud af dine stikkontakter.

Og hvordan vil du forklare, at det skulle være gået til, når de
stikkontakter jeg bruger nu, og har brugt hele tiden, er tændte, men ikke
bruger mere end 6 kWh pr. døgn, nu hvor jeg er mere hjemme, end jeg er om
sommeren.

Hvad er det du vil have, at man skal forklare det med? Skal det være noget
med, hvad der foregår, når jeg ikke er hjemme? Eller kom med et godt
forslag. eller kom med et godt forslag til hvordan det kan være blevet
brugt. Det er dig, der mener, eller antyder at jeg må have brugt noget
strøm, som jeg ikke har faciliteter til at bruge.

Cindy

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-01-08 22:45

> Ergo MÅ der være tale om noget strøm, som JEG ikke har brugt.

Du har ikke fanget det:
Det er fuldstændig ligegyldigt om DU har brugt det eller ej. Det er din
installation, der har brugt strømmen, og derfor hæfter DU for den.

Mvh Maria

Fra : Cindy

Dato : 31-01-08 00:11

> [...]
> installation, der har brugt strømmen, og derfor hæfter DU for den.

>Og derfor skal der selvfølgelig findes den sande forklaring, hvordan det er

Cindy

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-01-08 00:48

On Thu, 31 Jan 2008 00:11:24 +0100, "Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk>
wrote:

>"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

>Og derfor skal der selvfølgelig findes den sande forklaring, hvordan det er
>gået til.
Den finder du aldrig, du kan kun via dit strømregnskab sansynliggører
at du burde have haft et andet (lavere) strømforbrug.

At der i samme periode har været byggeaktiviteter udenfor dine vinduer
(og en udvendig stikkontakt) kan bruges til at forklarer hvordan
ekstraforbruget evt. er opstået.

Men du finder højst sansynlig ALDRIG ud af hvor din strøm helt præsist
er blevet af.

Men der er også uinteresant for DONG, de skal have betaling og den
skal de have af dig.

Betaler du ikke risikerer du at de lukker for strømmen, det er det der
er din reelle hovedpine og hvor om du bør koncentrerer din indsats.

Når regningen er betalt (af dig) kan du begynde at forsøge at få evt.
byggefirmaer (alternativt boligselskabet) til at betale for den strøm
der højst sansynligt har brugt fra din udendørs stikkontakt.

Hvis der er en advokatvagt i den by hvor du bor kan du prøve at
henvende dig der, det er gratis og de kan guide dig videre, evt. til
en advokat (som du skal betale for at hjælpe dig) eller de kan måske
hjælpe dig med at finde en der har tid til at hjælpe dig med at få
redt trådene ud for dig. Dermed ikke sagt at der kommer penge ind til
at betale for den høje elregning, for det er et åbent spørgsmål om det
vil lykkedes, da du desværre har bidt dig fast i at "Du ikke har brugt
den ekstra strøm der er gået igemmen din måler" og derfor har fået
grebet sagen uhensigtsmessigt an, at nogen har hjulpet dig på en
klodset måde gør det ikke bedre.

Det kan være at en sagsbehandler ved kommunen vil/kan hjælpe dig med
at forsøge at drive pengene ind, jeg tvivler på det, men gør forsøget
hvis du alligevel skal op til kommunen og ansøge om et lån til at
betale elregningen med.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-01-08 23:10

On Wed, 30 Jan 2008 22:13:14 +0100, "Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk>
wrote:

>Ergo MÅ der være tale om noget strøm, som JEG ikke har brugt.

Prøv at forstå at du skal betale for den strøm der er kørt gemmen din
måler UANSET hvem der har brugt strømmen.

Derefter kan DU prøve at få dem du mener der har brugt strømmen til at
betale.

Har du tænkt på at din problemstilling er lige til EkstraBladet / div.
forbrugermagasiner i TV ?
Den lille fattige uskyldige pensionist bliver frarøvet strøm af de
store stygge kapitalistiske byggefirmaer i ledtog med det store stygge
boligselskab. Nu trurer mastodonten over dem alle DONG med at lukke
for strømmen.
Du har ikke skyggen af et håndgribeligt bevis på hvem der har taget
strøm fra dig, men du kan vil dit strømregnskab sansynliggører hvad
dit forbrug burde have været, og derudaf kan man se at du har haft et
væsentligt overforbrug medens byggeriet stod på.
Du mangler kun at Politiet afviser at tage imod en anmeldelse for
tyveri af strøm.

/Hans

Fra : Cindy

Dato : 31-01-08 00:52

, "Cindy" wrote:

> [...]

Og det er endda en smule mere end jeg har levet for for 4 år siden, for 5 år
siden o.s.v.hvor jeg havde de samme ting som nu.

> [...]
> forbrugermagasiner i TV ?
> Den lille fattige uskyldige pensionist bliver frarøvet strøm af de
> store stygge kapitalistiske byggefirmaer

Tænk, jeg troede du var et meget mere nobelt menneske, da du skrev de
forrige indlæg i går, men denne nedladenhed når man sidder i sit livs
største krise, både bliver dømt til at betale noget man ikke har fået og
samtidig ikke har noget at betale med, fordi regningens fulde beløb udgør
mere end hele det beløb, jeg får udbetalt til at leve for og dække alle
udgifter med.

Og så vil du være bekendt at stå og gøre nar med udtalelser som den stakkels
lille pensionist o.s.v. Du skulle skamme dig langt ned i helvede.
Jeg har været nødt til at rende fra herodes til pilatus om alle de papirer,
som den ene og den anden skulle have og så mine hænder er helt smadrede af
at køre kørestolen, det er oprindelig mine knæ, der er mest dårlige men nu
har al denne ekstra og ekstreme ulejlilghed gjort, at jeg snat ikke kan
bruge mine hænder for smerter.

Og så mener I også at det er passende at føje spot til skade. Jeg troede i
går, at det her var en nobel og kultiveret gruppe.

i ledtog med det store stygge
> boligselskab. Nu trurer mastodonten over dem alle DONG med at lukke
> for strømmen.

Ja, bliv dog endelig ved. Prøv i stedet at bruge din hjernekapacitet på at
regne ud, hvad der ligger bag det, at ejendomsinspeltøren bliver ringet op
og får besked om at han lige skal have at vide, at jeg kun har betalt 300 kr
på kvartal i flere år, når jeg har bankens udskrifter for, at jeg har betalt
1100 et kvartal 1270 et andet og så fremdeles.

Hvad mener du egentlig er meningen med at bremse processen med en så
hamrende fladpandet løgn. Som kan gennemhulles med et enkelt udskrift fra
banken.

Når I nu i hellig forargelse bliver ved med at føje flere indlæg til denne
debat, så prøv lige at komme med et bud på, hvad den løgn med de 300 kr. har
skullet gøre godt for.

Og prøv lige at tænk på, at der ikke er nogen der gaganterer Jer at I aldrig
kan komme i samme situation. Overordnede civilingeniøre og mange andre kan
også pludselig og uforudset komme til at stå uden job.

Det er da i hvert fald set før.

> [...]
> dit forbrug burde have været, og derudaf kan man se at du har haft et
> væsentligt overforbrug . Man kan se af de ting jeg har, at jeg nærmest har

Du kan intet se, om hvlket forbrug JEG har haft. >Og du kan heller ikke
skyde mig i skoene at jeg går rundt og omtaler firmaer som store stygge
kapitalister. Du pådutter mig nogle talemåder, som aldrig har været mine.

medens byggeriet stod på.
> Du mangler kun at Politiet afviser at tage imod en anmeldelse for
> tyveri af strøm.

Det dér er jo injurier og bagvaskelse, jeg har jo ikke været hos politiet og
beskylde nogen for at have stjålet. Jeg har ikke en gang brugt ordene
"stjæle" eller "politi". Det er jo Jer, der buger dem.

Men som sagt - i skulle saftsuse'me skamme Jer.

Cindy

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-01-08 01:35

Den 31-01-08 00.52 skrev Cindy følgende:

> [...]
> samtidig ikke har noget at betale med, fordi regningens fulde beløb udgør
> mere end hele det beløb, jeg får udbetalt til at leve for og dække alle

Kære Cindy

Gør dig selv og alle os andre en tjeneste. Kontakt nogle, der kan hjælpe
dig. Nogle, som har tid til at prøve at forklare dig tingene stille og
roligt ansigt til ansigt.

Det nytter ikke noget, at du bliver ved med at skrive her. For enten kan
du ikke, eller også vil du ikke forstå, hvad andre skriver til dig.

Jeg tror, der efterhånden sidder flere modløse skribenter her i gruppen,
efter de har forsøgt at hjælpe dig ud af din uheldige situation. Men
lige meget hvad de prøver, så hænger du fast i dine egne tankegange og
lytter ikke til, hvad der bliver skrevet.

Du har gentagne gange fået at vide, at du i første omgang skal betale
regningen til DONG, eftersom du hæfter for forbruget i dine
stikkontakter - uanset hvem der ellers har brugt strømmen.

Du har også fået at vide, at du kan prøve at få en betalingsordning med
DONG. Sådan en skal du indgå, før der bliver lukket for strømmen, så det
er dumt at trække pinen ud.

Du har fået flere gode råd om, hvordan du efterfølgende kan prøve at få
boligselskab eller bygherre til at betale for det ekstra forbrug.

Du har fået råd om, at du kan få hjælp af advokatvagten, og måske også
af din sagsbehandler hos kommunen.

Og du fik i det citerede øverst et råd om en hjælp, som kan være ganske
effektiv, også hvis alle de andre råd kikser, fordi du ikke kan bevise,
hvem der har tappet strømmen. Men som med så mange andre råd, misforstår
du ovenstående. Hans Kjaergaard nedgør ikke dig. Han beskriver, hvordan
Ekstra Bladet måske vil se på sagen, og hvorfor de måske lige netop vil
være interesserede i at skrive historien og dermed hjælpe dig.

I øjeblikket er du din egen værste fjende. Tag dig sammen, og find nogle
at snakke med ansigt til ansigt. Og gør det, inden du får slukket for
strømmen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lyt til og optag fra netradioer med Screamer Radio.

Fra : Cindy

Dato : 31-01-08 07:37

"Kim Ludvigsen" skrev i en meddelelse
skrev Cindy følgende:

> [...]
> roligt ansigt til ansigt.
>
> Det nytter ikke noget, at du bliver ved med at skrive her.

Jeg var allerede sluttet med at skrive her, efter Søren Bloms indlæg af 29/1
kl. 02:17 og Hans Kjærsgaards af 29/1 kl. 16: 32.

Talte til både min søster og min veninde om de venlige og høflige svar jeg
havde fået her............ Og at jeg nu bare skulle skrive et eller andet
som tak.

Så ser jeg Alexbo skrive "Det er som om du forestiller dig at de bare af sig
selv skal kunne regne ud, at de nok har brugt noget af "din" strøm."
Og "Du bliver nødt til selv at gøre noget"

Når jeg ikke har bestilt andet og haft så meget besvær med det, siden i
begyndelsen af november, og lige til nu - så virker de udtalelser, da som
noget jeg måtte svare på..........

deraf fuldte så resten, men jeg ville da hellere bruge min tid på alt muligt
andet.

Det må jo fremgå af alt, hvad jeg har skrevet, at jeg HAR henvendt mig alle
de steder, der er blevet talt om.

Og ikke har ønsket at skulle bllive ved at stampe på stedet.

Det er da den eneste grund til at jeg har skrevet, de første 5-6 indlæg.
Havde bestemt ikke noget oprindeligt ønske om, at det skulle blive mere.

Cindy

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-02-08 00:08

Cindy> Og så mener I også at det er passende at føje spot til
Cindy> skade. Jeg troede i går, at det her var en nobel og
Cindy> kultiveret gruppe.

ROTFLOL... Det er det langtfra. Der er jo ingen censur her, så man
bliver nødt til selv at leve med de vilkår og få det bedste ud af det,
man kan.

Og ellers bliver man jo ikke tvunget til at være her... Man kan bare
holde op med at læse med her, hvis man ikke gider længere.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Cindy

Dato : 01-02-08 16:05

"Martin "Jørgensen"" skrev i en meddelelse
== Cindy writes:

> [...]
>
> Og ellers bliver man jo ikke tvunget til at være her... Man kan bare
> holde op med at læse med her, hvis man ikke gider længere.

Tak fordi du lige sætter tingene på plads.

Cindy

Fra : Cindy

Dato : 30-01-08 21:35

> [...]
> dag i
> ca. 170 dage for at det kan forklare hendes pludselige "merforbrug" på

Jeg siger nu heller ikke, at jeg VED, at sådan er overforbruget opstået. For
det kan jeg ikke vide, men alle som kommer og går her og som bor her rundt
omkring har een og samme mening, og siger: du har ikke noget, der kan bruge
så meget strøm. Og håndværkerne begyndte hos dig samtidig med at forbruget
steg så kraftigt.

Det var indenfor regnskabsåret 1.nov. 2006 - 2007. Jeg har aflæst min
el.-måler hver dag siden. Og i snit bruger jeg 6 kWh. Seks gange 365 dage,
giver det ikke 2.190 kWh på årsbasis?

Det er da rigtigt, at en helt tilfredsstillende forklaring, kan jeg ikke
sige, at jeg har. Og det er der ikke noget der bliver bedre af.

Cindy.

Fra : Bo

Dato : 30-01-08 01:13

On 30 Jan., 09:54, "joke" <jkp6670HADERS...@hotmail.com> wrote:
> "Cindy" <Engkabbel...@Wiese.dk>

JA nu kan vi godt stoppe !

Men inden vil jeg lige referere hvad DONG skriver på deres
hjemmeside !

<citat start>
Følg dit energiforbrug og bliv mere energibevidst.

Selv om et energiregnskab ikke i sig selv sparer dig for penge, så kan
få minutters arbejde om måneden hurtigt tjene sig ind. Med et
energiregnskab får du nemlig overblik over dit forbrug og kan hurtigt
reagere, hvis der er væsentlige udsving i forbruget.

Brug Kontrolbogen
Du kan let føre energiregnskab på din computer ved at installere
programmet Kontrolbogen. Kontrolbogen kan hjælpe dig med at holde øje
med dit el-, gas-, varme- og vandforbrug. Det indeholder også et
benzinregnskab og flere andre gode muligheder.

Aflæs målerne hver dag i en kortere periode, og lær dit forbrug at
kende. Skriv tallene ind i Kontrolbogen, og følg herefter
energiforbrug ugentligt eller hver måned.

Notér det usædvanlige
Det er vigtigt at notere, hvis der er sket noget ud over det
sædvanlige: Har der været mange gæster i boligen i en periode? Har der
været gang i storvasken? Har der været en ekstraordinær kold måned?
Eller har hele familien har været bortrejst i en periode?

Disse bemærkninger i Kontrolbogen vil være med til at forklare
markante udsving i forbruget.

Download Kontrolbogen her
http://www.dongenergy.dk/NR/rdonlyres/6A4B58AE-2AA9-4447-A070-DEEE7D2425E6/0/Kontrolbogen.exe
<citat slut>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-01-08 12:15

Den 30-01-08 09.12 skrev Bo følgende:

> Men inden vil jeg lige referere hvad DONG skriver på deres
> hjemmeside !

Hvad har det med sagen at gøre? Det er da altid fornuftigt at holde øje
med sit forbrug. Havde der stået, at DONG ville undlade at opkræve penge
ved uforklarligt forbrug, så havde det derimod været interessant. Men
sådan en tekst tvivler jeg på, man kan finde på DONGs sider.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Løs Sudoku-opgaver på computeren. Du kan også få hjælp til trykte opgaver.

Fra : N/A

Dato : 30-01-08 12:15