Må de lukke for strømmen
Fra : Cindy

Dato : 27-01-08 22:04

Jeg har modtaget en el-regning på et beløb der er tre gange større end
normalt og større end alt hvad jeg får udbetalt i pension. Ergo det har
skabt en næsten umulig situation.

Hvornår har de ret til at lukke for strømmen?

Cindy

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-01-08 00:34

Hej!

Cindy wrote:

> Jeg har modtaget en el-regning på et beløb der er tre gange større end
> normalt og større end alt hvad jeg får udbetalt i pension. Ergo det har
> skabt en næsten umulig situation.

Jeg er ikke inde i jura'en (beklager), men:

Man kan vist godt få en afdragsordning med sit elselvskab, så prøv lige dette.
Om ikke andet så kan det udsætte betalingen af en regning du (måske) ikke engang
skal betale.

Iøvrigt, en af mine venner fik en regning på små 20.000,- for et kvartals el.
Det tog en del opkald og snakken frem og tilbage, men de fandt fejlen. Tosserne
havde aflæst den forkerte tavle :-/ Nuvel, fejlen blev rettet og han fik en mere
realistisk regning.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Søren Blom

Dato : 28-01-08 09:15

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev
> [...]
> skabt en næsten umulig situation.
>
> Hvornår har de ret til at lukke for strømmen?

Som Kim forslår, få en afdragsordning med dit selskab. Gør du ikke noget
overhoved, så kan du regne med at der bliver lukkede for strømmen omkring
6-8 uger efter regningen skulle være betalt.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 28-01-08 10:08

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> wrote in message

> [...]
> skabt en næsten umulig situation.
>
> Hvornår har de ret til at lukke for strømmen?

Hej

Som andre også foreslår, skal du snakke med el-selskabet... Men her i Odense
er det ikke muligt at få en afdrags ordning på mere en maximum 3 afdrag, da
regningen inkl. det nye kvartals a'conto skal være betalt inden næste
a'conto betaling forfalder...

Men snak med dem.. Alt andet kan ikke betale sig

/Finn

Fra : Jakob

Dato : 28-01-08 16:20

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skabt en næsten umulig situation.
>
> Hvornår har de ret til at lukke for strømmen?

Jeg er lidt i tvivl, mener du der er sket en fejl ved beregning af det beløb
du skal betale? Eller HAR du brugt strøm for det beløb som regningen lyder
på?

Det er lidt afgørende for hvordan du står.

Fra : Cindy

Dato : 28-01-08 20:26

"Jakob" skrev i en meddelelse
skrev i en meddelelse

> [...]
> lyder på?
>
> Det er lidt afgørende for hvordan du står.

Jamen må jeg skrive hvordan mit forbrug har været ifølge de opkrævninger,
som er kommet fra el-selskabet siden 2002 til 2003?

år 2002 - 03 er brugt 2.300 kWh
år 2003 - 04 - - - -2.299 kWh
år 2004 - 05 - - - 2.330 kWh
år 2005 - 06 - - - 2.337 kWh
år 2006 - 07 - - - 5.756 kWh

Altså et hop fra 4 års jævnt forbrug på 2.300 til 1 års fbr. á 5.756 kwh

De 4 år med næsten samme forbrug kan dokumenteres med udskrifter fra banken,
som endda er villig til at levere udskrifter, som går meget længere
tilbage.Jeg har regninger liggende, som viser et forbrug i 1990'erne på
16-1800 kWh pr. år.

Det er den sidste melding fra DONG, som kom i november 2007.
OG ved regnskabsårets start, begyndte håndværkere på renovering af min og
nærmeste naboers boliger. De følgende 4 mørke måneder, brugte de både
el-boremaskiner, rundsave og tillige var et par meget stærke projektører
stillet op midt i min have, hvor de oplyste min og 4 naboers haver.

De startede kl. 7 om morgenen og gik rundt i min have til kl 19 om aftenen.
I de mørke timer havde jeg persiennerne vippet ned, men kunne alligevel se
deres skygger udenfor vinduerne frfem og tilbage og især høre maskinerne.
MEN jeg drømte ikke om at jeg tænke på den stikkontakt, jeg havde siddende
ude på væggen.

Ikke før jeg i nov. modtog el-regningen.

Cindy

Fra : Andersen [3650]

Dato : 28-01-08 21:43

> MEN jeg drømte ikke om at jeg tænke på den stikkontakt, jeg havde siddende
> ude på væggen.

Ergo så er forbruget jo rigtig nok. Det er håndværkerne
der har "forgrebet" sig på din kontakt og brugt løs.
Det kan du jo ikke laste DONG for, men derimod
håndværkerne. Så du må hellere betale og så fremover
være mere striks med hvad der puttes i stikkontakten

> Ikke før jeg i nov. modtog el-regningen.

Er du ikke lidt sent ude med din "protest"?

Men prøv og se om du ikke kan få håndværkerne til
at betale deres "del" af beløbet. Kender til steder hvor
man direkte har opsat målere for både el og vand,
netop for at imødekomme denne slags regninger.

Fra : Cindy

Dato : 30-01-08 06:39

"Andersen [3650]" skrev i en meddelelse

> [...]
> være mere striks med hvad der puttes i stikkontakten

> Er du ikke lidt sent ude med din "protest"?

Det kan man jo kalde det, men der gik kun 3-5 dage efter at jeg modtog
regningen i sin tid, før jeg havde talt med flere fra DONG og troede, der
var gået en slags sag i gang.

Og det var stadig i november, jeg henvendte mit til repræsentanter for
boligselskabet, som svarede mid, som om de nu gik i gang med at løse
problemet.

Så er det at nogen ringer til driftsmesteren og fortæller en lodret løgn om
mig, hvorefter han melder at han nu trækker sig ud.

Når det skal gå gennem boligselskabet og de trækker sig ud, må man da vist
sige, at jeg blev sorteper og osse blev sat helt ud på Herrens Mark. Jeg
havde da gjort det, som alle sagde og siger, at jeg skal gøre.

Cindy

Fra : joke

Dato : 28-01-08 21:46

> [...]

> ude på væggen.
>
> Ikke før jeg i nov. modtog el-regningen.

Umiddelbart er man vel ovre i at det ikke er elskabet, men de håndværkere
der har ståjlet din strøm der er problemet. Så har du beviser for de har
brugt din strøm eller at de vil indrømme det kan et krav overfor
entreprenøren være aktuelt.

Men i forhold til DONG har du et problem da strømmen jo er brugt og derfor
skal betales.

hilsen

Johnny

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-01-08 22:11

> [...]
>
> Altså et hop fra 4 års jævnt forbrug på 2.300 til 1 års fbr. á 5.756 kwh

> Ikke før jeg i nov. modtog el-regningen.

Var det ikke dig, der havde sagen oppe her i gruppen i november? Hvad fandt
du ud af på det tidspunkt med håndværkerne og el-selskabet?

Mvh Maria

Fra : Cindy

Dato : 28-01-08 23:56

"Maria Frederiksen" skrev i en meddelelse

> Var det ikke dig, der havde sagen oppe her i gruppen i november? Hvad
> fandt du ud af på det tidspunkt med håndværkerne og el-selskabet?

Det skal jeg sige dig. Der var jo nogen der sendte en del adresser, hvor man
kunne søge retshjælp. Dem jeg fandt egnede, kunne jeg ikke så godt komme til
med kørestol. Jeg valgte så at se om ikke det kunne klares ved at ringe til
DONG. Jeg kom til at tale med en dame, som bl.a. sagde, at der var nogle år
hvor min måler ikke var blevet aflæst. Men hun kunne jo godt se, at der hele
tiden havde kørt et almindeligt regnskab, var blevet indbetalt og at det
hele vejen igennem så ud til at være et lavt forbrug jeg havde. Og når jeg
sidder her med dine regnskaber foran mig, sagde hun, så kan jeg tydeligt se
et ensartet forbrug, indtil det næsten eksploderer fra nov. 2006 og
fremefter.

Det synes jeg er meget vigtigt, at hun sagde: Jeg kan se det hele er næsten
eksploderet fra november 2006 og frem. For det passer jo netop sammen med
det tidspunkt, hvor håndværkerne begyndte her.

Hun bad mig så om jeg kunne læse måleren af her og nu, da det var lige 3
uger siden, jeg havde sendt min sidste aflæsning ind. Det gjorde jeg, og så
sagde hun: Jamen det er rigtig godt, for det viser at du også nu har et lavt
forbrug og det bare er fra nov. 2006 og frem, at det er helt atypisk.

Jeg spurgte om jeg måtte få hendes navn. Hun svarede at de ikke gav deres
navne men initialer, og jeg fik hendes initialer, Og du må endelig ringe mig
op, hvis du ikke hører fra os om nogle dage, sagde hun.

Da jeg så ringede og spurgte efter hende få dage senere, var der en mand,
som sagde: Nå men det med initialer har vi ikke mere - .

Og så kom han med en hel masse andre forklaringer, som mundede ud i
ingenting.

Jeg prøvede så at ringe op næste dag, fordi jeg tænkte, måske kommer jeg så
til at tale med en anden. Det ku' jeg ikke høre om det var, men ham jeg
talte med sagde: Jamen hun sidder nede ad en meget lang gang, og hvis hun så
taler i tlf. kan jeg jo ikke sige til hende, at du vil tale med hende. Jeg
synes de beskedder var meget, meget mærkelige. Men jeg bad ham om i hvert
fald at lade hende vide, at jeg havde spurgt efter hende.

Jeg blev ikke ringet op af hende, selvom jeg var hjemme hele resten af
dagen. Og næste dag med.

Efterhånden syntes jeg det var temmelig håbløst at have med at gøre, for
den store regning, som jeg ikke havde penge til hang jo stadig over hovedet
på mig.

Og da var vi på vej mod 1. dec.

Cindy

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-01-08 00:15

Cindy skrev den 28-01-2008 23:56:

> Jeg spurgte om jeg måtte få hendes navn. Hun svarede at de ikke gav deres
> navne men initialer, og jeg fik hendes initialer, Og du må endelig ringe mig
> op, hvis du ikke hører fra os om nogle dage, sagde hun.

Meget mærkelige systemer de har i sådanne firmaer.

I Telia, hvor jeg var ansat gav vi måske ikke altid vores navne, men
gerne et sagsnummer, som kunden kunne bruge såfremt man gerne ville
vide, hvad der blev skrevet i en decideret sag.

Og det firma jeg er nu, så foregår ingenting anonymt. Måske med numre
og koder, men man kan finde ud af hvad og hvem der har gjort noget
væsentligt ved vedkommende situation.
Væsentligt: har økonomisk betydning.
Selve samtaleforløb bliver ikke registreret*, men det er oftest også en
subjektiv oplevelse af hvad hvem siger, hvornår og hvorfor og hvilken
rækkefølge.
Og man ville nok ikke bryde sig om, at få lydoptaget alle samtaler man
har med min organisation

*: Det kommer nok en dag...og hold da ferie, hvor jeg glæder mig til at
sige til vedkommende: Jamen, så lad os da lige afspille samtale af dato
x og hvem du snakkede med! Så kan vi begge høre hvad der blev sagt!

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Cindy

Dato : 29-01-08 00:50

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Selve samtaleforløb bliver ikke registreret*, men det er oftest også en
> subjektiv oplevelse af hvad hvem siger, hvornår og hvorfor og hvilken

Det er rigtigt nok. Enkelte huller er der da i samtalen med hende, som sad
med regnskaberne og sagde jeg kan tydeligt se, det store
spring........o.s.v. ..... ligesådan hvad de sluttede med - dem som ikke
skaffede mig ind til hende.

> Og man ville nok ikke bryde sig om, at få lydoptaget alle samtaler man har
> med min organisation

Det er nemlig det. For så ville man alligevel synes, at det bliver for
meget.

> *: Det kommer nok en dag...og hold da ferie, hvor jeg glæder mig til at
> sige til vedkommende: Jamen, så lad os da lige afspille samtale af dato x
> og hvem du snakkede med! Så kan vi begge høre hvad der blev sagt!

Jamen det vil da have sine praktiske sider og sine fordele. Det er jeg enig
i.

Cindy

Fra : alexbo

Dato : 29-01-08 13:56

"Cindy" skrev

> [...]
> man kunne søge retshjælp. Dem jeg fandt egnede, kunne jeg ikke så godt
> komme til med kørestol. Jeg valgte så at se om ikke det kunne klares ved

Du bliver ved med at tage fat i den forkerte ende,
det er flere måneder siden vi fik opklaret at dit eget forbrug ikke er
steget, at din måler viser korrekt og at merforbruget ligger udelukkende i
byggeperioden, dit nuværende forbrug er jo som før byggeperioden.

Men der er heller ingen tvivl om at der er brugt strøm fra din husstand, og
den strøm skal DONG have betaling for, så nytter det ikke at du bliver ved
med at ringe til DONG, eller bliver ved med at forklare du ikke selv har
brugt strømmen.

Enten skal du eller også skal nogle andre betale, det er en god ting du har
haft fat i driftschefen, men det gavner ikke han ringer til DONG, han skal
have fat i bygherren til denne renovering og forklare at der er brugt strøm
fra en beboers private husholdning og den regning forventer han
bygherren/entreprenøren betaler.

Tilsyneladende er det eneste du gør er at blive ved med at sige at den strøm
har du ikke brugt.
Du kommer til at finde et familiemedlem eller ven som kan sætte sig ind i
sagen, og gøre noget reelt på dine vegne, ikke bare blive ved med at påvise
at du ikke kan have brugt strømmen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-01-08 23:13

Cindy skrev den 28-01-2008 20:26:

> [...]
> el-boremaskiner, rundsave og tillige var et par meget stærke projektører
> stillet op midt i min have, hvor de oplyste min og 4 naboers haver.

Elboremaskiner og rundsave sluger meget strøm, men kun mens de kører og
de kører - alt andet lige - i små korte omgange...måske mange gange kort
tid, men mens de ikke kører, så tager de ikke noget strøm.

Strømslugerne i denne forbindelse må have været projektørerne.

Tja, så må du lige tjekke din aftale med håndværkerne om deres aftale
var betinget af om du leverede strømmen. Se efter ordet: byggestrøm.

Eller hvis al strømmen kom fra din elmåler, så dine naboer lige spytte i
kassen for merforbruget

Fra : Cindy

Dato : 29-01-08 00:17

"Carsten Riis" skrev i en meddelelse

> Elboremaskiner og rundsave sluger meget strøm,

Godt, det er godt få i hvert fald dét bekræftet. Selvom det er rigtigt, at
det er i små omgange. Jeg kan jo ikke sige, om der var endnu flere redskaber
i brug, for der gik flere hold håndværkere.

men kun mens de kører og
> de kører - alt andet lige - i små korte omgange...måske mange gange kort
> tid, men mens de ikke kører, så tager de ikke noget strøm.

Næh, klart nok.

> Strømslugerne i denne forbindelse må have været projektørerne.

Javel. Men det værste vil alligevel være bevisførelsen, fordi elselskabet så
hårdnakket nægter at tage stillng til noget med det store opbud af
håndværkere.

> Tja, så må du lige tjekke din aftale med håndværkerne om deres aftale var
> betinget af om du leverede strømmen.

Hæ, jeg havde skal ingen aftale med håndværkerne. Det var en meget stor
renovering af 100 gårdhavehuse. Et stort enpreteprenørfirma med flere
håndværksmestre i arbejde. Og de havde hver deres folk. Det var i visse
tilfælde nogen som ikke forstod dansk så godt, og måske ikke har forstået,
at de ikke måtte tage strøm fra os. Min søster og svoger, som bor i samme
kompleks tog et par gange håndværkere i at sætte boremaskinerne til et stik
de havde i haven. Så det er altså sket selvom det var blevet dem forbudt.

Når jeg ikke så det direkte, var det fordi det var lys sommer, da de gik hos
min svoger, men mørke med lukkede persienner hos mig i vinteren.

Se efter ordet: byggestrøm. Jeg vil huske det ord - tak.

> Eller hvis al strømmen kom fra din elmåler, så dine naboer lige spytte i
> kassen for merforbruget

Jamen det er dét som først skal bevises.

Jeg kunne ikke komme ud i haven i kørestol, da der var gravet en 1½ m dyb
rende lige udenfor min havedør.

Det var hamrende besværligt altsammen. Men jeg havde da ikke troet, jeg
skulle få meget mere besvær nu bagefter.

Cindy

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-01-08 00:34

Cindy skrev den 29-01-2008 00:17:

> Javel. Men det værste vil alligevel være bevisførelsen, fordi elselskabet så
> hårdnakket nægter at tage stillng til noget med det store opbud af
> håndværkere.

Naturligvis!

Det er ikke Elselskabets skyld/ansvar, at du har haft håndværkere på besøg!

> Hæ, jeg havde skal ingen aftale med håndværkerne. Det var en meget stor
> renovering af 100 gårdhavehuse.

En eller anden må have lavet en skriftlig aftale, når det var så stor en
entreprise!

snip: uvæsentlige detaljer om hvem der udførte hvad og hvornår

det er ligegyldigt hvem der gjorde hvad og hvornår på året det blev gjort.
Det er træls at sidde med aben og jeg kan altså ikke gøre noget for dig
for at fjerne den fra dine skuldre.

Find ud af hvem der lavede aftalen!
Og hvem der skulle levere byggestrøm til renoveringen!

Når du har fundet ud af hvem der gjorde hvad....så spørg dine naboer om
de kan huske hvor strømmen blev trukket fra.....du siger jo selv, at
strømmen ikke blev trukket fra dem.

Sidst men ikke mindst: Bestil en Elekriker til at lukke af for dine
udendørs stikkontakter, så du bevarer kontrollen over hvem der bruger
dine stikkontakter.
Aflukningen kan du fx få gjort ved, at få lavet en ekstra gruppe til
udendørs-strøm, hvor du kun tænder for gruppen, når du har brug for
strømmen fra det stikontakt. Og ja, det koster måske et par tusind, men
tilgengæld er du sikret de næste mange år mod strømtyveri fra dine
udenddørs stikkontakter.

> Jamen det er dét som først skal bevises.

Allerførst skal du finde ud af hvad der er aftalt! og mellem hvem!

Altid træls med store regninger.

Fra : Cindy

Dato : 29-01-08 01:00

> [...]

> kan huske hvor strømmen blev trukket fra.....du siger jo selv, at strømmen

Jeg har opdaget, at det var en god ting, at jeg har taget billeder af den
opgravede have, og fået en hel del med, som jeg ikke tænkte over. Bl.a.
projektøren med de to lamper, det ene stik, der hænger i en kort ledning,
som i hvert fald ikke er lang nok til at nå ud af mn have, og den anden
ledning, som ligger så den pege direkte hen mod min kontakt.

Og masser af den slags ting. Men de tal jeg har, burde sige, at jeg KAN
bare ikke have brugt strøm i den størrelse.

> [...]
> strømmen fra det stikontakt. Og ja, det koster måske et par tusind, men
> tilgengæld er du sikret de næste mange år mod strømtyveri fra dine

Ja men tak for deverse råd.

Og nu er dagen vist gået.

Hilsen Cindy

Fra : Bjarne

Dato : 29-01-08 16:29

Cindy skrev:

> [...]
>
> Og masser af den slags ting. Men de tal jeg har, burde sige, at jeg KAN
> bare ikke have brugt strøm i den størrelse.

Dit ekstra forbrug svarer ca. til en tændt varmeblæser i to måneder.
Eller en kombination af f.eks. elvarme, tørretumbler og større forbrug
til belysning. En computer med skærm, som er tændt konstant, bruger også
meget.

Derfor kan man ikke bare uden at kende dig udelukke, at strømmen kan
være brugt af dig selv. Ikke hvis man er et el-selskab.

Kraftige halogen-lamper kan vist godt bruge en eller to kilowatt og
konkurrere med en varmeblæser. Hvis det er om vinteren, kan håndværkerne
måske endda have brugt varme til at holde byggematerialer tørre/frostfri.

Det lyder rimeligt at kræve erstatning, men er sikkert ikke nemt.

Bjarne

Fra : Jubii

Dato : 29-01-08 10:19

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i en meddelelse
> Se efter ordet: byggestrøm. Jeg vil huske det ord - tak.

> Jamen det er dét som først skal bevises.

En anden ting man måske skal tage i betragtning omkring byggestrøm, så kan
almindelig husstrøm med f.eks. 10 amp. sikring være for lidt når
husholdningen skal have sit. Sidder udestikket på en sikring for sig selv,
med speciel jording? Ellers er det ret risikabelt at bruge værktøjer og
belysning udendørs hvis der mangler jordforbindelse i både værktøj og stik.