Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
macrolinser eller mellemringe?
Fra : bk

Dato : 30-01-08 04:07

hvad er den bedste løsning(foruden nyt objektiv)til at få brændvidden ned
fra 28 mm til omkring 12-14 mm?
vil linserne bare forstørre eller vil brændvidden ændres som den gør med
mellemringe?

Fra : Brian Lund

Dato : 30-01-08 08:18

> [...]
> fra 28 mm til omkring 12-14 mm?
> vil linserne bare forstørre eller vil brændvidden ændres som den gør med

Øhh jeg ved ikke om der er noget du har misforstået? Nærlinser og
mellemringe rykker fokus nærgrænsen...

Mellemringe forlænger endda brændvidden lidt og tager også lidt lys.

Du kan købe vidvinkel forsatse til kompaktkameraer, om de fås til SLR
objektiver ved jeg ikke, jeg ved dog at der findes et fiskeøje forsats som
kan bruges... Men det er altså kun en middelmådig løsning.

Køb et vidvinkel zoom istedet.

Brian

Fra : bk

Dato : 30-01-08 14:24

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> objektiver ved jeg ikke, jeg ved dog at der findes et fiskeøje forsats som
> kan bruges... Men det er altså kun en middelmådig løsning.

så er det det som bliver resultatet.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-01-08 18:10

Brian Lund wrote:

> Mellemringe forlænger endda brændvidden lidt og tager også lidt lys.

Ja, lidt lys tager de, men mener du seriøst at objektivets brændvidde
ændres, fordi man flytter det lidt længere væk fra bagvæggen i kameraet ?

Bo //

Fra : Brian Lund

Dato : 30-01-08 20:04

> Ja, lidt lys tager de, men mener du seriøst at objektivets brændvidde
> ændres, fordi man flytter det lidt længere væk fra bagvæggen i kameraet ?

Det er hvad jeg har læst!

Brian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-01-08 20:31

Brian Lund wrote:

> Det er hvad jeg har læst!

-så vil jeg gerne have er link, så jeg kan se en "begrundelse"...

Bo //

Fra : Stig Linander

Dato : 31-01-08 17:03

Brian Lund skrev ...

Bo Bjerre spurgte ...

> mener du seriøst at objektivets brændvidde ændres, fordi man
> flytter det lidt længere væk fra bagvæggen i kameraet ?

Brændvidden ændres ikke, men billedvinklen bliver mindre - svarende
til en længere brændvidde - fordi objektivets optiske centrum
flyttes bort fra sensoren.

Et eksempel: et 50mm objektiv vil - indstillet på uendeligt - have
sit optiske centrum 50mm fra sensoren. Samme 50mm objektiv med en
20mm mellemring vil have sit optiske centrum 70mm fra sensoren og
derved have en billedvinkel svarende til et 70mm objektiv indstillet
på uendeligt. Men objektivets brændvidde er stadig 50mm.

Har du et gammeldags objektiv med fast brændvidde og fokusering med
snekke, kan du tydeligt se at billedvinklen ændres når du drejer på
afstandsringen. Og det er det samme der sker med en mellemring.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-01-08 18:48

Stig Linander wrote:
> Brian Lund skrev ...

> Brændvidden ændres ikke, men billedvinklen bliver mindre - svarende
> til en længere brændvidde - fordi objektivets optiske centrum
> flyttes bort fra sensoren.

Helt enige, og det er af samme årsag, man mister lys på grund af
udtrækket (og ret meget, når man bruger bælg)

Bo //

Fra : Brian Lund

Dato : 01-02-08 07:21

> Helt enige, og det er af samme årsag, man mister lys på grund af udtrækket
> (og ret meget, når man bruger bælg)

OK, brændvidden ændrer sig ikke, men billedvinklen gør akkurat ligesom den
gør hvis man monterer et objektiv på en APS-C sensor istedet for fullframe
eller film!

Brian