Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotobog igen igen
Fra : Jan

Dato : 28-01-08 22:00

hej

Syntes lige jeg skal af med det..
Der var en der citerede en anmeldelse af Casper Tybjergs nye fotobog
"fototeknik" Jeg plejer at købe en bog i ny og næ, men denne her er faktisk
skuffende, så jeg må nok give anmelderen ret langt hen af vejen.
Den er tynd, der er meget få grafiske illustrationer og der er desiderede
fejl i nogle tekniske forklaringer, f.eks er der en af de få grafiske
illustrationer der omtaler brændviden, der stå at brændviden er afstanden
fra midten af frontlinsen til sensoren, hvad så med zoom linser der passer
den i hvertfald ikke

Der står i forordene "ingen kan som Casper tybjerg forklare så enkelt,
hvordan blænde og lukketid fungerer og indstilles" OK han forklarer da,
hvordan de indstilles og fungerer, men ... han springer nu over hvor gæredet
er lavest. Han nævner, at det er underligt, at en stor blænde åbning har en
lille tal verdi, men nævner slet ikke hvorfor det hænger sådan sammen.

Der er en side hvor der er billeder af ældre kameraer og en enkelt canon,
resten af bogen er med Nikon grej. der er en side med beskrivelse af
knappernes funktion osv, det er som taget ud af manualen, men streger og
numrer til forklarende tekst osv. Det er for så vidt også ok, så skal man
bare efter min mening ikke sige bogen handler om gennerel fototeknik, når
man er så ens formig i sine ilustrationer. Der er vist en tyk reklame streg
under her.

Nogle mener at Politikkens bøger skrevet af Thomas Nykrog ikke er specielt
gode, men der må jeg nu nok sige, selv om de har nogle dage på bagen, så når
denne dem ikke til sokkeholderne, og da slet ikke de gamle "foto 1 og 2" af
Tommy Frenning, der står virkelig noget om hvordan teknikken hænger sammen.

Men ellers har den da et flot layout

Jan Damkjær

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-08 22:33

"Jan" skrev i meddelelsen...
> Der var en der citerede en anmeldelse af Casper Tybjergs nye fotobog
> "fototeknik" Jeg plejer at købe en bog i ny og næ, men denne her er
> faktisk skuffende, så jeg må nok give anmelderen ret langt hen af vejen.

Det var mig der citerede oprindeligt. I mellemtien har jeg købt den og er
også ganske skuffet. Flot layout, flot tryk men et noget tyndt - og
umådeholdent Nikon-reklamemæssigt - indhold.
Den er faktisk ikke pengene værd.

/Nick