Switch
Fra : Thomas Ellegaard

Dato : 28-01-08 17:59

Hej alle,

Jeg har i et år haft en fin forbindelse hos Cybercity (10MBit/1Mbit), der
har fungeret fint.

Efter routeren fra Cybercity har jeg en switch, med kabel ned til hver
computer.

Det har fungeret fint indtil for en uge siden. Der begynde min forbindelse
af forsvinde og komme igen, og i det hele taget være meget ustabil. Jeg
havde ikke ændret noget hverken hardwarmæssigt eller softwaremæssigt.

Jeg har fundet ud at, at forbindelsen fra og med routeren og ud, fungerer
fint.

Men det er som on switchen, eller kablerne, er holdt op med at virke.

Efter at have købt ny switch, virkede det stadigvæk stadigt ikke.

Tog jeg derimod kablet direkte fra routeren og til den ene computer, virkede
det fint med det samme (så det kan heller ikke være netkortene den er galt
med).

Hvad kan der være gået galt?

Kan Cybercity (ved en fejl) være kommet til at lukke for muligheden for at
have to computere på samme router (via switch) eller noget i den stil?

Håber nogen kan hjælpe.

Med venlig hilsen Thomas

Fra : Hans

Dato : 28-01-08 18:21

Thomas Ellegaard wrote:

> Kan Cybercity (ved en fejl) være kommet til at lukke for muligheden
> for at have to computere på samme router (via switch) eller noget i
> den stil?

Det virker som om der er gået spunk i CC's routerens dhcp-server til dit
lan.

Prøv og sæt dine maskiner op med fast ip, gateway og dns, og se om problemet
forsvinder. Gør det det, så er routeren sandsynligvis blevet defekt.

Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-01-08 19:25

Thomas Ellegaard wrote:
> Efter routeren fra Cybercity har jeg en switch, med kabel ned til hver
> computer.

Netværksting ar sin egen gruppe - prøv i

- der er nok flere, der ved noget om det.

Jan

Fra : Mads

Dato : 28-01-08 19:38

On Mon, 28 Jan 2008 17:59:25 +0100, "Thomas Ellegaard"
<tho.ell@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hvad kan der være gået galt?

Når det ikke er switchen kunne det måske være et dårligt kabel.

Er der knæk på et kabel ? Måske ved en dør eller lign.

>Kan Cybercity (ved en fejl) være kommet til at lukke for muligheden for at
>have to computere på samme router (via switch) eller noget i den stil?

Jeg kører med 4 maskiner på en Cybercity Solo forbindelse.
3 der er kablet til en switch og en trådløs via et access point
som er sat til samme switch. Det virker fint, så jeg tror ikke CC
har lavet ged i den.

mvh Mads

Fra : Thomas Ellegaard

Dato : 28-01-08 19:51

> Når det ikke er switchen kunne det måske være et dårligt kabel.
> Er der knæk på et kabel ? Måske ved en dør eller lign.

Kablerne bukker lidt ned. Prøver jeg at sætte et af kablerne direkte i
routeren i stedet for i switchen, virker det fint for den computer.

Er som om der er noget galt med switchen. Den har virket fint i mange år,
men måske har jeg bare været heldig.

Som novice på området kan jeg jo have brugt twistet kabler hvor jeg ikke
skulle eller lign?

Eller måske den gamle switch er stået af, og jeg blot har sat kablerne
forkert i, i den nye? (kan man det?)

Jeg har sat kablet fra router i switchens port 1, og kablerne fra de 2
computere i port 2 og 3 (Switchen er en ZyXEl ES-108A).

> [...]
> 3 der er kablet til en switch og en trådløs via et access point
> som er sat til samme switch. Det virker fint, så jeg tror ikke CC

Men kunne det ikke være, at det kørte fint hos dig, men ikke hos alle deres
kunder? Kan CC have lavet forbindelse
om til kun at gælde for een IP-adresse uden og ingen efterfølgende switch?

Mvh. Thomas

Fra : Mads

Dato : 29-01-08 00:17

On Mon, 28 Jan 2008 19:51:05 +0100, "Thomas Ellegaard"
<tho.ell@vip.cybercity.dk> wrote:

>Kablerne bukker lidt ned. Prøver jeg at sætte et af kablerne direkte i
>routeren i stedet for i switchen, virker det fint for den computer.

Har du prøvet at sætte kun 1 PC til switchen for at se om det virker?

>Som novice på området kan jeg jo have brugt twistet kabler hvor jeg ikke
>skulle eller lign?

Med ældre maskiner ville det så slet ikke virke. Nyere
bundkort/netkort/switche har automatisk omstilling, så de er
ligeglade med om kablerne er krydsede eller straight-through.

>Eller måske den gamle switch er stået af, og jeg blot har sat kablerne
>forkert i, i den nye? (kan man det?)

Ikke på en måde så den bliver ustabil. Hvis det virker sidder
kablerne korrekt. ( hvis de da ikke sidder løst )

>Jeg har sat kablet fra router i switchens port 1, og kablerne fra de 2
>computere i port 2 og 3 (Switchen er en ZyXEl ES-108A).

Det burde være OK. Men du kan da prøve at flytte dem lidt rundt og
se om det gør en forskel.

>Men kunne det ikke være, at det kørte fint hos dig, men ikke hos alle deres
>kunder? Kan CC have lavet forbindelse
>om til kun at gælde for een IP-adresse uden og ingen efterfølgende switch?

Nope. Så skulle mit setup jo netop ikke virke og der er tusindvis af
CC brugere der har en switch og flere maskiner på nettet.
Havde CC lavet om på systemet havde vi sgu hørt om det.

Når alt andet er tjekket kunne man måske få mistanke om at det er
CC's router der er blevet syg. De Zyxel routere som CC bruger er vist
noget billigt bras ( har jeg da hørt rundt omkring. OK, min virker da
endnu )

mvh Mads

Fra : Per Nielsen

Dato : 29-01-08 00:31

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> CC's router der er blevet syg. De Zyxel routere som CC bruger er vist
> noget billigt bras ( har jeg da hørt rundt omkring. OK, min virker da

Tja. Har fået byttet min ZyXEL router et par gange (har CC Soloweb). Mest
pga at der var problemer med IP-telefoni, men alligevel...Da jeg var hos
Arrownet, måtte jeg også skifte kabelmodem et par gange...(og jeg kender
flere der har fået skiftet kabelmodem hos Arrownet flere gange) Det bliver
sq lavet ude i Kina det hele efterhånden, men hvorfor skulle vi danskere
klage...Vi vil altid have at det skal være så billigt som muligt, og stadig
tror vi at det fungerer 100% resten af vores levetid...Hænger det sammen?
Ikke hvis du spørger mig

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-01-08 20:30

"Thomas Ellegaard" <tho.ell@vip.cybercity.dk> skrev

> Efter at have købt ny switch, virkede det stadigvæk stadigt ikke.

Hvad med kablerne??

Claus

Fra : John

Dato : 28-01-08 20:52