Rom i Marts
Fra : Henrik Palshøj

Dato : 27-01-08 20:35

Hej alle.

Nogen der har erfaringer med vejeret i Rom slut marts?

Hilsen Henrik

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-01-08 23:05

"Henrik Palshøj" <dykRE@MOVEmil.dk> wrote in message

> Nogen der har erfaringer med vejeret i Rom slut marts?

http://www.dmi.dk/dmi/index/verden/verdensvejr_europa.htm?city=150039001&name=Rom

Meget á la Danmark i maj.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 27-01-08 23:39

On 2008-01-27 23:04:49 +0100, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> said:

> "Henrik Palshøj" <dykRE@MOVEmil.dk> wrote in message

> http://www.dmi.dk/dmi/index/verden/verdensvejr_europa.htm?city=150039001&name=Rom

Meget

> á la Danmark i maj.

Har fået to rigtig gode tilbud på to hoteller, henholdsvis.

Hotel Britania på Via Napoli og Grand Hotel Parco Dei Principi på Via
G. Frescobaldi, det er vores første besøg i Rom, nogen der kender de to
hoteller og måske kan give et prej om Parco Dei Principi ligger lidt
for langt ude fra centrum, det skulle ligge 2 min fra Villa Borghese.
Hilsen Henrik

Fra : Eric Bentzen

Dato : 29-01-08 18:07

> [...]
> kan give et prej om Parco Dei Principi ligger lidt
> for langt ude fra centrum, det skulle ligge 2 min fra

Via Napoli er centralt nær hovedbanegården Termini,
hvorfra man kan tage bus eller metro til det hele.
Parco Dei Principi ligger ikke på Via G. Frescobaldi,
men på Via Frescobaldi Gerolamo, 5. Søger du på denne
adresse på maps.google.dk, vil du se, at det ganske
rigtigt er lige i nærheden af parken med Villa
Borghese. Jeg ved det ikke, men gætter på at der er
fine busforbindelser til centrum i nærheden, og om ikke
andet er der kun ca. 1 km gang til Piazza del Popolo.

Fra Via Napoli er det nemmere at komme rundt, og der er
masser af restauranter i kvarteret. Kvarteret nær
Borghese er roligere, og så har man jo parken lige ved
siden af, men det er med sikkerhed lidt mere
besværligt, når man skal frem og tilbage.

Mvh.
Eric Bentzen
www.sitestory.dk/rejser/

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 29-01-08 19:48

On 2008-01-29 18:06:34 +0100, "Eric Bentzen"
<EricBentzen@fjerndettesitestory.dk> said:

> [...]
> Borghese er roligere, og så har man jo parken lige ved
> siden af, men det er med sikkerhed lidt mere
> besværligt, når man skal frem og tilbage.

Hej Erik.

Tak for de nyttige informationer, Valget faldt på Parco, da min kæreste
er lidt støjfølsom og vi fik en rigtig god pris, så nu glæder vi os
bare til vi skal afsted. Det var rart med informationen om CIS kortet,
det fandt vi ikke beskrevet i vores guide bog. Kan man kun købe det på
Termini, eller kan man købe det alle steder? Vi overvejer af ren
behagelighed at tage en Taxa direkte fra Lufthavnen, vi har læst at den
koster omkring 40-45 €, så slipper man for at skulle skifte ved Termi
(jeg ved det er luksus) men vi kommer lidt sent til Rom (omkring 2000).

Hilsen Henrik

Fra : Eric Bentzen

Dato : 30-01-08 20:02

"Henrik Palshøj" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i en
meddelelse news:2008012919482016807-dykRE@MOVEmildk...

> [...]
> koster omkring 40-45 ?, så slipper man for at skulle
> skifte ved Termi (jeg ved det er luksus) men vi
> kommer lidt sent til Rom (omkring 2000).

Det var så lidt

Vi har kun købt CIS-kort i en af kioskerne uden for
Termini, fordi det passede os fint, men jeg vil tro, at
de forhandler det alle steder, hvor der sælges
billetter (tobakskiosker: "tabacchi"). Det er et
papstykke i kreditkortstørrelse, og husk endelig at
stemple det i bussens automat (eller ved indgangen til
metroen) første gang I kører. Man skal også skrive (så
vidt jeg husker) fødselsdato og navn på kortet. Bøderne
er heftige for at køre uden gyldig rejsehjemmel.

Som så mange steder skal man med taxier være sikker på
at vælge de officielle, da der findes pirater, som
fupper turister groft. Den skal være hvid, have skilt
på taget og så skal der stå "Comune di Roma" på døren.

God tur - Rom er en pragtfuld by!

Eric
www.sitestory.dk/rejser/

Fra : Henrik

Dato : 28-01-08 13:24

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message
> "Henrik Palshøj" <dykRE@MOVEmil.dk> wrote in message

> http://www.dmi.dk/dmi/index/verden/verdensvejr_europa.htm?city=150039001&name=Rom
>
> Meget á la Danmark i maj.

Ja jeg havde også set den side, men en ting er statestik og kurver, nogen
der har været der i den periode (sidste uge i Marts)?

Henrik

Fra : Bjarne

Dato : 28-01-08 00:41

Henrik Palshøj skrev:
> Hej alle.
>
> Nogen der har erfaringer med vejeret i Rom slut marts?
>
> Hilsen Henrik

Jeg har oplevet vejret Firenze - Sienna (lidt nordligere) og Ligurien i
marts.
Det kan svinge meget fra halvkøligt til dejligt varmt.
Om natten kan det være temmeligt koldt.

Bjarne

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 30-01-08 16:26

Hej Henrik!
Det er en fordel, at tage en taxa (en godkendt taxa) fra lufthavnen til
hotellet for, at undgå pirattaxier) og de overfyldte tog (egen erfaring med
metroen). Der er 1,7 km fra Metro Spagna til hotellet ifølge Google Maps
http://maps.google.co.uk/
Mvh. Jesper

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 30-01-08 16:55

Hej Henrik!
På ViaMichelin
http://www.viamichelin.com/viamichelin/gbr/tpl/hme/MaHomePage.htm kan du
beregne gåafstanden fra hotellet til Metro Spagna. Denne afstand er 1,5 km.
Når du beregner afstanden skal du skrive Spagna i adresse feltet i
Distination´s rubrikken i stedet for Metro Spagna. Husk, at vælge "Foot" i
"Options menuen".
Mvh. Jesper

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 30-01-08 17:39

On 2008-01-30 16:54:47 +0100, "Jesper Pedersen" <jesperp04@webspeed.dk> said:

> [...]
> Når du beregner afstanden skal du skrive Spagna i adresse feltet i
> Distination´s rubrikken i stedet for Metro Spagna. Husk, at vælge "Foot" i

Hej Jesper.

Tak for linket, tager alt hvad jeg kan med kyshånd, vi fik biletterne
allerede i dag (tak FDM rejser) vi glæder os helt vildt til at komme
ned og være nyforelsket.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-01-08 22:16

Henrik Palshøj skrev:

> Nogen der har erfaringer med vejeret i Rom slut marts?

Glæd jer!

Vi var fire dernede i maj 2007. Efter min mening var det
allerede en anelse for varmt. Man fik ondt i fødderne, både
af varmen og af at traske. Og man fyldte hele tiden sin
plastikflaske med vand, hver gang man kom forbi en af
de offentlige vandhaner. Men Rom er en dejlig by, hvis
man er historisk interesseret og hvis man er livsnyder.
Vi spiste godt hver aften.

Jeg ville ikke være betænkelig med at tage toget fra
lufthavnen til Termini. Så vidt jeg husker, kostede det
lidt under 10 Euro. Og der var ikke pladsmangel i toget.

I byen brugte vi nogle klippekort, som gjaldt til busser,
metro, sporvogne, plus de små elektriske minibusser.

God tur! Og se om I kan få set Vatikanmuseet. Vi var
henne i køen tre gange, men den var for lang hver gang.
Museet i Borghesehaven måtte vi også opgive. Der skal
man åbenbart have bestilt billet hjemmefra. Men der er
nok at se på i Rom.

--
Herluf :·)

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 31-01-08 15:41

Hej Henrik!
Rom har to lufthavne nemlig Roma Fiumicino og Ciampino lufthavnene. På denne
side finder I oplysninger om transport fra Rom´s lufthavne
http://www.italy.dk/turisme/lazio-rom/ciampino_fiumicino.htm
Mvh. Jesper