Briller? Regler og love?
Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-01-08 19:51

Hej,

Som ny ejer af et par briller kom jeg til at tænke på hvilke regler der
er på området. Det virker ikke til der er den vilde konkurrence på det
danske marked - når man googler lidt kan man se der er meget større
priser i Danmark end i f.eks. vores nabolande.

Er der en lovgivninsmæssigt årsag til det? Altså - er der regler som
f.eks. kræver en vis autorisation for at kunne sælge briller i Danmark?
Eller uddannelse eller ligende? Eller er det et fuldstændigt frit
marked, som at sælge wc-papir og computere ;) Undrer mig over der ikke
er flere selvstædinge småforhandlere i Danmark (kan selvfølgelig være
pga. markedsføring osv. - men stadig).

Mvh
Johan

Fra : JayPizz

Dato : 26-01-08 20:50

> [...]
> danske marked - når man googler lidt kan man se der er meget større
> priser i Danmark end i f.eks. vores nabolande.

Konkurrencestyrelsen har været efter optikerbranchen et par gange fordi
der ikke konkurrences specielt meget på prisen så det ligner
karteldannelse.
Optikerbranchen forsvarer sig med at det er tillægsydelserne såsom
gratis synsprøve o.l. der gør at det er dyrere i Danmark.

Hvis du søger på optikerbranchen på konkurrencestyrelsens hjemmeside kan
du læse lidt rapporter om det.

> [...]
> marked, som at sælge wc-papir og computere ;) Undrer mig over der ikke
> er flere selvstædinge småforhandlere i Danmark (kan selvfølgelig være

Der skal være en autoriseret optiker tilknyttet forretningen, og der
skal føres journal med kunderne.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-01-08 20:55

JayPizz wrote:

> [...]
> gratis synsprøve o.l. der gør at det er dyrere i Danmark.
>
> Hvis du søger på optikerbranchen på konkurrencestyrelsens hjemmeside kan

Super - tak - kigger løs :)

> Der skal være en autoriseret optiker tilknyttet forretningen, og der
> skal føres journal med kunderne.

Det forklarer mig så også hvorfor der ikke findes nogle former for
webshops eller lign. på dette marked :) Gør det jo en tand mere bøvlet
end så meget andet...

Mvh
Johan

Fra : Ann

Dato : 27-01-08 02:30

On 26 Jan., 20:54, Johan Holst Nielsen <s...@phpgeek.dk> wrote:

> [...]
>
> Det forklarer mig så også hvorfor der ikke findes nogle former for
> webshops eller lign. på dette marked :) Gør det jo en tand mere bøvlet

Det er skam muligt at købe briller online - søgning på www.google.dk
gav flg.
resultat:

http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLJ_daDK229DK229&q=briller+online

PS - har ikke været inde og tjekke siderne.

hilsen

Ann

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-08 21:30

Johan Holst Nielsen skrev:

> Som ny ejer af et par briller kom jeg til at tænke på hvilke regler der
> er på området. Det virker ikke til der er den vilde konkurrence på det
> danske marked -

Den eneste der konkurrerer, er Louis Nielsen. Derved har han så
også lagt sig ud med hele den øvrige del af branchen.

--
Bertel

Fra : JayPizz

Dato : 26-01-08 22:09

> Den eneste der konkurrerer, er Louis Nielsen. Derved har han så
> også lagt sig ud med hele den øvrige del af branchen.

Ja og ikke nok med de kommer og konkurrere på prisen, de går heller ikke
stille med dørene når der snakkes om karteldannelse i branchen hehe.
Rent ud sagt en rigtig hovedpine for de andre udbydere.

Det bare ærgeligt at der er så massiv eneforhandlingsret på
mærkevarestel, ellers kunne de godt lave ordentlig ravage.

Fra : Bo

Dato : 26-01-08 15:41

On 26 Jan., 20:51, Johan Holst Nielsen <s...@phpgeek.dk> wrote:
> [...]
> marked, som at sælge wc-papir og computere ;) Undrer mig over der ikke
> er flere selvstædinge småforhandlere i Danmark (kan selvfølgelig være

Optikeruddannelsen er en Erhvervsuddannelse læs mere her:
http://www.optikerforeningen.dk/Default.aspx?ID=11&M=News&NewsID=15&PID=15