Gebyrer hos banker
Fra : JB

Dato : 26-01-08 16:02

Hej
Min bank vil have 750 kr for at tilknytte min erhvervs konto til min
netbank. Jeg mener at have hørt at banken skal kunne dokumentere hvad der
udløser et gebyr på beløbet. Skal banken ikkekunne gøre rede for hvordan de
er kommet frem til netop kr 750,00 og hvad de går til ? Jeg spurgt min
bankrådgiver som svarede at det var bare noget banken havde vedtaget.
Er der nogen der ved noget om det ?

Mvh
JB

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-01-08 16:17

JB wrote:

> [...]
> spurgt min bankrådgiver som svarede at det var bare noget banken havde
> vedtaget. Er der nogen der ved noget om det ?

Der er ingen som forbyder banken at tjene penge på ydelserne, så hvad der
er profit og hvad der er omkostninger er underordnet. Din døgnkiosk skal
heller ikke redegøre for prisen på cola.

--
Jesper Lund

Fra : alexbo

Dato : 26-01-08 16:28

"JB" skrev
> [...]
> udløser et gebyr på beløbet. Skal banken ikkekunne gøre rede for hvordan
> de er kommet frem til netop kr 750,00 og hvad de går til ?

Ikke mere end du skal gøre rede for hvordan du kommer frem til dine priser.

Hvad sælger du, hvad koster det, og hvordan er du kommet frem til det?

mvh
Alex Christensen

Fra : Ann

Dato : 27-01-08 02:34

On 26 Jan., 16:01, "JB" <nos...@nospam.dk> wrote:
> [...]
> er kommet frem til netop kr 750,00 og hvad de går til ? Jeg spurgt min
> bankrådgiver som svarede at det var bare noget banken havde vedtaget.

Banken skal ikke dokumenter hvordan de er kommet frem til deres
gebyrer. Du kan forhandle med sin bank - både om rentesatser og
gebyrer.... og ellers er stavnsbåndet jo som udgangspunkt omhævet -
det vil sige, at du har ret til at gøre din bankforretninger i anden
bank som ikke kræver så høje gebyrer og renter.

PS - det fremgår jo heller ikke af skiltene i supermarkedet hvordan
man er kommet frem til prisen på 1 liter mælk.

hilsen

Ann.

Fra : David T. Metz

Dato : 28-01-08 11:37

JB wrote:
> Jeg mener at have hørt at banken skal kunne dokumentere hvad der
> udløser et gebyr på beløbet.

Nej, det er kun ved rykkergebyrer o.lign. De må ikke overstige udgifterne.

David

Fra : alexbo

Dato : 28-01-08 15:10

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.dk> skrev

Nej, det er kun ved rykkergebyrer o.lign. De må ikke overstige udgifterne.

Bestemmelsen om udgifter findes ikke mere.

Nederst indsat § fra renteloven, og under det et forarbejde til samme lov.

mvh
Alex Christensen

Renteloven:

§ 9 b. Stk. 2. Der kan kræves et rykkergebyr på højst 100 kr. inkl. moms
for
hver rykkerskrivelse, dog højst for 3 skrivelser vedrørende samme ydelse.
Har skyldneren inden for en sammenhængende periode til stadighed været i
restance vedrørende samme skyldforhold, kan der uanset 1. pkt. højst kræves
rykkergebyr for 3 skrivelser vedrørende restancerne i den pågældende
periode. Der kan kun kræves gebyr for rykkerskrivelser, som er sendt med
mindst 10 dages mellemrum.

-----------------

»Stk. 2. Der kan kræves et rykkergebyr, som ikke overstiger den
erhvervsdrivendes omkostninger ved den pågældende rykkerprocedure, dog højst
100 kr. inkl. moms for hver rykkerskrivelse og højst for 3 skrivelser
vedrørende samme ydelse

Fra : David T. Metz

Dato : 28-01-08 15:21

alexbo wrote:
> "David T. Metz" <dtm@tdcadsl.dk> skrev
>
> Nej, det er kun ved rykkergebyrer o.lign. De må ikke overstige udgifterne.
>
> Bestemmelsen om udgifter findes ikke mere.

O.k. Tak for den.

David