Spørgsmål til købelov
Fra : JBJ

Dato : 25-01-08 19:01

Jeg købte en bærbar og som tak for handlen fik jeg en gratis gave i form af
USB stick, som stod til 0,00 kr. på fakturaen.

Nu viste det sig så at den bærbare var defekt fra fabrikken, og det hele
endte med at jeg skulle have pengene igen, det fik jeg så også lige med
undtagelse af 234,80 kr som firmaet siger er fragt og prisen på en USB
stick.

Det var opstillet sådan her

Beskrivelse Antal
Pris Beløb
Computersalg 1 GB usb Stik Sølv/Sort 1 kr 0,00 kr 0,00
LG NB KS Celeron M440 1,86 15" XGA Glare 1 kr 3.451,20 kr 3.451,20
Forsendelse 1
kr 24,00 kr 24,00
Betalingskortgebyr 1 kr
4,64 kr 4,64
Din ordre er betalt med Interpay: 1 kr 0,00
kr 0,00
Pakket og Sendt D. 29-8-2007 Kl.11 1 kr 0,00 kr 0,00

Ordrebeløb ex.moms
kr 3.479,84

Moms 25%
kr 869,96

Total incl. moms
kr 4.349,80

De forklarer det således:

Hej Jan

Gaven er betinget købet af computeren. Da du har valgt at beholde denne, har
jeg fratrukket prisen for denne og derved også fragten.

Med venlig hilsen
ComputerSalg A/S

Nu spørger jeg så, er det lovligt når nu USB stick'en var en gratis gave til
0,00 kr. og har de lov til at beholde fragt?

Gerne svar med henvisning til paragraffer i loven:)

JBJ

Fra : JBJ

Dato : 25-01-08 19:05

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> til 0,00 kr. og har de lov til at beholde fragt?
>
> Gerne svar med henvisning til paragraffer i loven:)

Gid pokker havde windows mail og dens formateringsregler, nu blev det lidt
uoverskueligt, men jeg håber at man kan forstå det alligevel:)

JBJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-08 19:53

JBJ skrev:

> [...]
> endte med at jeg skulle have pengene igen, det fik jeg så også lige med
> undtagelse af 234,80 kr som firmaet siger er fragt og prisen på en USB

Hvis handelen hæves, skal du stilles som om den slet ikke havde
fundet sted. Det betyder at du som udgangspunkt skal have alle
dine penge igen.

Hvis de havde reklameret med at man fik en gratis gave ved købet,
så kunne du have beholdt USB-pinden uden at skulle betale for
den.

Hvis du derimod fik den som en uventet ekstragave, er jeg ikke
sikker på hvordan det ligger.

Fragten kan de i hvert fald ikke tage sig betalt for. Det skal
ikke koste køber noget at sælger leverer en defekt vare. Det
følger af købeloven.

--
Bertel

Fra : JBJ

Dato : 26-01-08 14:41

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis handelen hæves, skal du stilles som om den slet ikke havde
> fundet sted. Det betyder at du som udgangspunkt skal have alle
> dine penge igen.

Det mente jeg også, men det har jeg ikke fået:(

> Hvis de havde reklameret med at man fik en gratis gave ved købet,
> så kunne du have beholdt USB-pinden uden at skulle betale for
> den.

Det var netop hvad de havde gjort, og da jeg fik fakturaen stod den der til
0,00 kr.

> Hvis du derimod fik den som en uventet ekstragave, er jeg ikke
> sikker på hvordan det ligger.

Det var det ikke

> Fragten kan de i hvert fald ikke tage sig betalt for. Det skal
> ikke koste køber noget at sælger leverer en defekt vare. Det
> følger af købeloven.

Det har de gjort

Hvad gør jeg så nu? Har du henvisninger til § i loven som jeg kan bruge?
> --
> Bertel

JBJ

Fra : alexbo

Dato : 25-01-08 20:11

"JBJ" skrev

> Nu viste det sig så at den bærbare var defekt fra fabrikken, og det hele
> endte med at jeg skulle have pengene igen,

Valgte du at fortryde købet, måske fordi du ikke ville have den byttet eller
repareret.
Eller var det butikken der sagde at de ikke kunne andet end give dig pengene
igen, at annulere handlen.

Hvem har betalt returneringen?

mvh
Alex Christensen

Fra : JBJ

Dato : 26-01-08 15:21

> [...]
> eller repareret.
> Eller var det butikken der sagde at de ikke kunne andet end give dig

LG kunne ikke ombytte den bærbare fordi den var udgået af produktion,
forhandleren havde heller ikke flere af dem om dt havde deres partnere
heller ikke. Og da det er svært at opstøve en bærbar med 15" skærm så valgte
forhandleren at give mig pengene tilbage.

> Hvem har betalt returneringen?

LG fik DHL til at hente den bærbare hos mig og leverede et kreditnummer til
forhandleren.

> mvh
> Alex Christensen

Men jeg tror at det er fragt for den usb stick han mener og det får han så
til at gå lige op med fragten af den bærbare så de udligner hinanden, det
kan jeg dog ikke få til at stemme.

Jeg ville mene at når den bærbare bliver leveret tilbage så skal jeg have
prisen, betalingsgebyret samt fragt(den der blev betalt for at levere de
købte vare til mig), tilbage.
Havde jeg så betalt fragt for returneringen(gjorde jeg ikke), så skulle jeg
også have den fragt tilbage.

Nu er det så at de havde reklameret med en gratis USB stick når man købte
denne bærbare, og her vil jeg så mene at gratis betyder at det er en jeg kan
beholde selvom den bærbare bliver returneret, uden at det kommer til at
koste mig noget.

Den stod til 0,00 kr. på den faktura jeg fik ved købets indgåelse, hvordan
kan de så (lovligt) gå hen og trække 159,20 + moms = 199,00 kr. fra total
prisen?

Totalprisen jeg betalte var 4.349,80 kr. inkl. moms (fragten blev
indberegnet i total prisen) og det beløb jeg fik tilbage var 4.115,00 kr.
inkl. moms. Det er en difference på 234,80 kr. inkl. moms.

Hvis man så tager de 234,80 kr., som sælger: Anders, siger er prisen for USB
stick + fragt og trækker de 199,00 kr. fra så skulle man få fragten som så
skulle være 35,80 kr. inkl. moms.
Nu er det så bare at dette beløb ikke står noget som helst sted på retur
fakturaen, så den måde de retfærdigør deres handling er helt hen i vejret.

Hvad kan jeg gøre ved dette? Ok det drejer sig om 234,80 kr. men det er
stadig penge ud af min lomme og ned i deres!

BEMÆRK: USB sticken var gratis sagde de, og som sagt stod den til 0,00 kr.
på fakturaen.

JBJ

Fra : alexbo

Dato : 26-01-08 16:24

"JBJ" skrev

> BEMÆRK: USB sticken var gratis sagde de, og som sagt stod den til 0,00 kr.
> på fakturaen.

Ja, men hvis der stod gratis USB ved køb, og du fortyder købet har du ikke
købt noget, og skal derfor ikke have en gratis USB.

Som det er nu har du ikke fortrudt, du har købt en bærbar, at den viser sig
at være i stykker og sælger vælger at ophæve handelen, ændrer ikke ved at du
har købt.
Om et køb kan kaldes et køb når sælger senere ophæver er nok nøglen til
afgørelsen.
Og så selvfølgelig hvad der helt præcist stod ang. USB.

At sælger overhovedet gider bringe USB'en ind i billedet forstår jeg ikke,
jeg ville så heller ikke selv gå videre med sagen, blot undlade at handle
der en anden gang.

mvh
Alex Christensen

Fra : JBJ

Dato : 26-01-08 17:46

> [...]
> jeg ville så heller ikke selv gå videre med sagen, blot undlade at handle

Jeg forstår det heller ikke, og jeg har heller ikke tænkt mig at handle der
mere. Det var foresten hos Computersalg.dk, nu er det nævnt så andre der
læser dette ved hvilket firma der var tale om.

JBJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-08 20:44

alexbo skrev:

> Ja, men hvis der stod gratis USB ved køb, og du fortyder købet har du ikke
> købt noget, og skal derfor ikke have en gratis USB.

Er det blevet tilladt at kalde købsbetingede gaver gratis?

--
Bertel

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-01-08 20:47

Bertel Lund Hansen wrote:

> Er det blevet tilladt at kalde købsbetingede gaver gratis?

Ja - tilgift er blevet lovligt pr. 1. januar 07

Mvh
johan

Fra : JBJ

Dato : 27-01-08 09:49

> Er det blevet tilladt at kalde købsbetingede gaver gratis?
>
> --
> Bertel

I misforstår noget, jeg fortrød ikke købet, forhandleren kunne ikke levere
en bærbar magen til eller tilsvarende(min havde rigtig 15" skærm) og valgte
derfor at give mig pengene retur.
Jeg ville helst have haft den ombyttet så jeg ikke(som jeg lige har måttet
gøre) skulle ud på markedet og finde en ny.

JBJ

Fra : Henning

Dato : 28-01-08 16:40

>Gaven er betinget købet af computeren. Da du har valgt at beholde denne, har
>jeg fratrukket prisen for denne og derved også fragten.

Hvad hvis du lægger usb-nøglen i en kuvert og returnerer denne?

Fra : JBJ

Dato : 08-02-08 16:58

"Henning" <nej@tak.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvad hvis du lægger usb-nøglen i en kuvert og returnerer denne?

Hejsa, det er lige meget nu jeg handler bare ikke der igen. Havde de sagt fr
atarten at "den gratis gave" også skulle returneres så havde de fået den
retur, men de gjorde de ikke og mistede en kunde med den opførsel. De kunne
jo have skrevet til mig at USB nøglen også skulle returneres istedet for
bare at tage pengene.

JBJ