Alkohol-fri irsk kaffe
Fra : Hauge

Dato : 25-01-08 21:32

Hejsa

Jeg får en gæst i weekenden, der er på bussen, dvs. der ikke kan tåle
alkohol..

Nu kunne jeg alligevel godt tænke mig at servere en irsk kaffe, da han også
drikker alk.-fri øl og selvfølgelig også skal have et par stykker af dem..

Jeg havde tænkt mig at varme noget whiskey op til et par og 75 grader i et
stykke tid, så alkoholen fordamper. Men vil det ødelægge smagen, eller er
det en reel mulighed?
Ja jeg kunne selvfølgelig bare prøve, men synes det ville være spild af
whiskey, hvis det på forhånd er dødsdømt..
Det vil nok ikke være en rar ting at få en irsk kaffe med whiskey-essens..

Mvh Hauge
--
Undgå højresvingsulykker, drej altid til venstre.

Fra : Max

Dato : 25-01-08 21:39

Hej Hauge

> Jeg havde tænkt mig at varme noget whiskey op til et par og 75 grader
> i et stykke tid, så alkoholen fordamper. Men vil det ødelægge smagen,
> eller er det en reel mulighed?

Det er jo nemt at prøve, men måske essens er et bedre bud, men prøv.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 25-01-08 21:43

Hej Max
Max wrote:
> Det er jo nemt at prøve,

Det er vi enige om, men synes at det er synd hvis et godt glas whiskey skal
i vasken, hvis det på forhånd er noget skidtværk.
Men det kan sagtens være at det er muligheden, men håber der kommer en i
tråden der har prøvet

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 25-01-08 22:25

Hej Hauge

> Det er vi enige om, men synes at det er synd hvis et godt glas
> whiskey skal i vasken, hvis det på forhånd er noget skidtværk.

Her i huset laves irsk kaffe med Tullamore Dew, og der må man
for min skyld hælde hele flasken i vasken :)

--
Mvh Max

Fra : Per, Herringe

Dato : 26-01-08 14:58

I meddelelse: 479a532b$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Max bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> Hej Hauge

> Her i huset laves irsk kaffe med Tullamore Dew, og der må man
> for min skyld hælde hele flasken i vasken :)

Det er ikke Whiskey - det er et reklamefremstød
Der er til gengæld en masse andet der er rigtig godt, både fra Nord- og Rep.
Irland
Her i huset bruger vi altid en billig skotsk til det med kaffe, selvom konen
her en fortid som pub-ejer i Irland (eller måske netop derfor )
--
MVH Per, Herringe

Fra : Max

Dato : 26-01-08 16:51

Hej Per

> Det er ikke Whiskey - det er et reklamefremstød

Jeg er i princippet ligeglad med hvad det er, konen og gæsterne
er glade, så jeg klager ikke, Jeg vil bare ikke have vand i min
whiskey og jeg vil ikke have sukker i min kaffe, så kaffe og
whiskey drikker jeg hver for sig.

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 28-01-08 14:35

Max wrote:
> [...]
> er glade, så jeg klager ikke, Jeg vil bare ikke have vand i min
> whiskey og jeg vil ikke have sukker i min kaffe, så kaffe og

Hvad Herren, den gode Gud, har skabt adskilt, bør mennesket ikke sammenføje

Ebbe

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-01-08 15:20

Ebbe Kristensen skrev:

> Hvad Herren, den gode Gud, har skabt adskilt, bør
> mennesket ikke sammenføje

Så havde vi mennesker aldrig smagt chokoladen.

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 28-01-08 15:24

Hej Herluf

> Så havde vi mennesker aldrig smagt chokoladen.

Nu kunne det jo være at Gud kunne lide chokolade, ikke ?

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-01-08 15:34

Max skrev:

> Nu kunne det jo være at Gud kunne lide chokolade, ikke ?

Noget kunne tyde på det: Kakaoplantens botaniske navn er »Theobroma
cacao«, og 'theobroma' betyder 'gudespise'.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-01-08 13:29

Max skrev:
> Hej Hauge

Hej
Her må jeg lige fortælle en anekdote. Spring den over,
hvis den er for lang.

I mit gamle firma holdt afdelingerne fælles julefrokost i
kantinen. Vi havde fået mad og drikke så hatten passede.

Vi (operatører) sad ved et par langborde sammen med
teknikerne fra vores store maskinleverandør. Så ville
chefteknikeren på firmaets vegne give en irsk kaffe til
os alle. Kaffen med den obligatorisk hårdt piskede flødeskum
kom på bordet, perfekt skænket op i et glas til hver.

Jeg tog lige en prøvesmagning, og da de andre spurgte,
svarede jeg at den var god, men ikke særlig stærk. Nå,
så gik der et par minutter, og så kom der en flaske af den
rigtige irske rundt, som vi selv skulle hælde i. Jeg tror nok
at jeg blev drillet et par år efter, med det udsagn om at
den "var god, men ikke særlig stærk".

Moralen (som jeg ser det) er at man sagtens kan drikke
irsk kaffe - uden "irsk" - især efter et veloverstået måltid.

--
Herluf :·)

Fra : Simon Johan

Dato : 26-01-08 21:22

> [...]
>
> Moralen (som jeg ser det) er at man sagtens kan drikke
> irsk kaffe - uden "irsk" - især efter et veloverstået måltid.

Er moralen, at du ikke fik whisky i? Selvfølgelig kan man SAGTENS drikke
kaffe med farin og fløde efter et måltid. Man kan også tage et glas vand,
men hvorfor det, hvis man gerne vil have irsk kaffe?

Fra : Margrete Johansen

Dato : 27-01-08 14:47

> Er moralen, at du ikke fik whisky i? Selvfølgelig kan man SAGTENS drikke
> kaffe med farin og fløde efter et måltid. Man kan også tage et glas vand,
> men hvorfor det, hvis man gerne vil have irsk kaffe?

For eksempel fordi tråden hedder "Alkohol-fri irsk kaffe" og fordi den
handler om, at en af deltagerne i et selskab er på antabus?

Margrete www.smagsuniverset.dk

Fra : Simon Johan

Dato : 27-01-08 16:54

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote in message

> For eksempel fordi tråden hedder "Alkohol-fri irsk kaffe" og fordi den
> handler om, at en af deltagerne i et selskab er på antabus?

Er det det, Herlufs anekdote handler om? At han ikke kunne smage, at han fik
whisky i sin kaffe, så derfor kan man lige så godt lade være med at hælde
det i.

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-01-08 21:47

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:479c8ae2$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> For eksempel fordi tråden hedder "Alkohol-fri irsk kaffe" og fordi den
> handler om, at en af deltagerne i et selskab er på antabus?

Trådens overskrift er en selvmodsigelse i klasse med "fedtfattig mayonise".
Irsk kaffe er pr. definition med alkohol - nemlig med whiskey.

Er man på antabus, drikker man selvfølgelig ikke irsk kaffe. Er man vært for
en gæst, der er på anatabus, serverer man selvfølgelig ikke irsk kaffe og
slet ikke "irsk kaffe", hvor whiskey'en er udskiftet med et eller andet
alkoholfrit fluidum. Der findes så mange andre, velsmagende kaffe-varianter,
der ikke indeholder sprut, så hvorfor pokker dog øve vold på en klassiker
(selv om det jo er meget moderne)?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Arne Jensen

Dato : 25-01-08 22:24

Det er en rigtig dårlig ide, at lokke en som er på bussen, med alkoholfri øl
og Irsk kaffe.
Prøv istedet at servere cappucino, og evt. en sodavand eller cola, det
kunne jo være du selv fik smag for det.

Fra : Hauge

Dato : 25-01-08 22:30

Hejsa
Arne Jensen wrote:
> Det er en rigtig dårlig ide, at lokke en som er på bussen, med
> alkoholfri øl

Nu er det sådan at pågældende person selv drikker alk-fri øl, og har bedt om
at få det. Så det vil jeg ikke slå mig til dommer over for.

> og Irsk kaffe.

Tjaeh er ikke værre end øl, men var nu for at prøve noget andet.

> Prøv istedet at servere cappucino,

Nu drikker jeg selv en del espresso, gider ikke det tynde sprøjt til
cappuccino.

> og evt. en sodavand eller cola,

Jeg har prøvet at drikke både sodavand og cola. Cola er forøvrigt også
placeret i gruppen sodavand..

> det kunne jo være du selv fik smag for det.

Øhm.. Skal det forståes sådan, at det lyder som om at det eneste jeg
drikker, er med alkohol?

Mvh Hauge

Fra : Gainsbourg

Dato : 25-01-08 22:56

Mit råd ville være at undlade vin/alkohol i både mad og drikkevarer - det
bør kunne lade sig gøre, for denne ene aftens vedkommende, når man betænker,
hvor store konsekvenserne kan være for din bekendte.

Alkohol neutraliseres ikke ved opvarmning som ved et trylleslag - det
fordamper fra overfladen, med den mængde alkohol pr. tidsenhed, som
overfladens areal tillader. Kort sagt, selv ved opvarmning af væske i en
åben beholder, det kan tage meget længere end man tror, før mængden er
væsentlig reduceret endsige, før den allersidste rest er væk.

Jeg har personligt kendskab til et tilfælde, hvor et patient måtte en tur på
hospitalet med en voldsom allergisk reaktion på alkohol, udløst af en
middagsret, hvor den ubetænktsomme værtinde bare havde regnet med at
"alkoholen da nok var fordampet helt væk under madlavningen".

Jeg synes at det er utrolig sympatisk, at du gør dig så meget umage og så
mange tanker omkring at lave et godt måltid for ham, men min personlige
holdning er, at du skal sende ham det signal, at alkohol ikke er så vigtig,
at I andre ikke kan undlade det for een enkelt aftens skyld - og ikke løbe
nogen risiko eller påtvinge ham nogen eksperimenter.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-01-08 16:51

> Mit råd ville være at undlade vin/alkohol i både mad og drikkevarer - det
> bør kunne lade sig gøre, for denne ene aftens vedkommende, når man
> betænker, hvor store konsekvenserne kan være for din bekendte.

Hørt!

> [...]
> vigtig, at I andre ikke kan undlade det for een enkelt aftens skyld - og
> ikke løbe nogen risiko eller påtvinge ham nogen eksperimenter.

Alkohol er meget vigtig. Det opdager man, når man ikke selv deltager af den
ene eller anden grund, og det værste er alle de kommentarer og hint, der
kommer undervejs. Lad det dog ligge - især når manden har bedt om at få
alkoholfri øl. Så ønsker han netop ikke at skille sig ud.

Mvh Maria

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-01-08 02:07

Hauge wrote:
[...]
> [...]
> whiskey, hvis det på forhånd er dødsdømt..
> Det vil nok ikke være en rar ting at få en irsk kaffe med whiskey-essens..

Bortset fra at jeg ikke er sikker på at ethanol fordamper ved 75 grader
celcius, er der så ikke også en risiko for at mange af
wiskeysmagsstofferne fordamper ved den temperatur? Jeg ved det ikke, men
jeg kunne godt forestille mig det...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Søren

Dato : 26-01-08 11:43

> [...]
> whiskey, hvis det på forhånd er dødsdømt..
> Det vil nok ikke være en rar ting at få en irsk kaffe med whiskey-essens..

Få fat i noget essens.

Ethanol (alm. sprit) fordamper ved 78°C, men i whiskey er der mange andre
alkoholer, end alm. sprit: (propanol, butanol etc.).
Disse alkoholer fordamper ved højere temp. Jeg ved ikke om en på 'bussen'
vil reagere på de høje alkoholer.
Der er også andre 'finere' stoffer i whiskey, som helt sikker fordamper ved
lavere temp.

Så du må hellere daffe ned i Matas og købe noget whiskey-smag!

Søren

Fra : Hauge

Dato : 26-01-08 11:48

Hej
Søren wrote:
> [...]
> 'bussen' vil reagere på de høje alkoholer.
> Der er også andre 'finere' stoffer i whiskey, som helt sikker

Tak for info.

> Så du må hellere daffe ned i Matas og købe noget whiskey-smag!

Hehe, jeg tror jeg tager en eftermiddagsdafning til Matas

Mvh Hauge