Transsibiriske Jernbane
Fra : Ukendt

Dato : 26-01-08 08:05

Hej NG

Jeg overvejer at tage toget fra Beijing til Moskva og derfra videre til
Denmark. Er der nogen, som har prøvet denne rute, og som eventuelt kan
komme med nogle gode råd, også gerne til hvordan man finder mere
information om, hvor på ruten man bør tag en ekstra over natning, og
hvad der ellers er værd at se og gøre på turen.

Mvh.
Henrik

Fra : ATN

Dato : 26-01-08 14:12

<Henrik> skrev:

> [...]
> information om, hvor på ruten man bør tag en ekstra over natning, og hvad
> der ellers er værd at se og gøre på turen.

Jeg kender ikke noget til ruten, for den har jeg ikke selv taget. Jeg ved
til gengæld hvor du undervejs bør gøre et ophold. I Irkutsk! Jeg har
tilbragt 14 dage der, og jeg var meget begejstret! Selve byen er måske lidt
hurtigt overstået, men en tur til øen Olchon kan jeg anbefale... og en tur
til byen arshan hvor en vandretur op langs floden også er værd at bruge tid
på. Endelig kan man tage en tur med tog langs en gammel del af den
transibiriske, der ikke bliver benyttet mere. Den kører op lang med
Baikalsøen og der er en del stop undervejs - desværre snakker guiden kun
russisk (men det er vist meget gennerelt i Rusland). En sidste ting jeg kan
nævne blandt de store oplevelser, var en 2-nætters overnatning i en lille by
langs med Baikalsøen, som man kun kan komme til via båd. Boede hos en GAMMEL
bedstemor, der kun kunne russisk, hentede sit vand i søen og sked i et hul i
jorden (også når der er minus 30 grader om vinteren).

Det var bare det jeg ville sige.. hej hej og god tur.

Mvh
Anders

Fra : Kaj

Dato : 26-01-08 16:49

"ATN" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Vi har gjort turen den anden vej fra Moskva til Beijing gennem Mongoliet. Så
hedder banen den Transmongolske Jernbane. Vi købte turen gennem
Pingvin-Rejser, og havde stop i Ikutsk, hvor vi var indkvarteret privat. Det
var i Guidens hjem, og både hun og lillebroderen talte fint engelsk. Vi
havde en tur op ad Bajkalsøen med båd, og overnattede her under ret
primitive forhold, men der taltes dog både engelsk og tysk.
Vi havde også et ophold i mongoliet, hvor vi overnattede to nætter i en
Geer, som er et almindeligt mongolsk familietelt.
Vi syntes, det var en rigtig spændende tur.
Hvis du skal gøre ophold på ruten, er det klogt at aliere dig med et bureau,
som sørger for de ting, som det er næsten umuligt selv at klare. Der er ikke
ret mange i Rusland, som taler engelsk.
--
Venlig hilsen
Kaj

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 26-01-08 20:00

Henrik <Henrik> wrote:
[...]

Du skal altså med den transmongolske eller transmansjurianske jernbane.
Den transsibirske går i sin helhet i Russland, mellom Moskva og
Vladivostok ved Stillehave/Japansjøen.

Uansett hvilken rute du velger, så synes jeg nok du skal vente med
å gjøre turen til vinteren har forlatt det meste av Sibir. Å gjøre
stopp i russiske byer midt på vinteren er ikke annet enn en
deprimerende opplevelse, for det er ikke stort å se utendørs, og
hotellene øst for Moskva er heller ikke veldig spennende. Jeg har
gjort aktuelle stopp i Irkutsk+Baikalsjøen, Krasnoyarsk,
Yekaterinburg, Kazan, Nizhnij Novgorod og Vladimir før Moskva.
Jeg anbefaler ikke alle, med mindre poenget med reisen mest er
bare å se hvordan russere lever. En ting jeg gjerne anbefaler er
å gå av toget i Kazan eller Nizhnij Novgorod, og så reise derfra
til Moskva med båt, på russisk elvecruise. Det er avslappende og
veldig interessant. Russere flest snakker ikke engelsk, men
øvre middelklasserussere fra Moskva gjør det, og det er også
nettopp de som reiser på elvecruise. Som utlending blir du straks,
for dem, det mest interessante mennesket på hele båten, og dermed
får du en anledning til å få vite mer om landet og folket. Det
skulle forundre meg mye om du ikke også innhenter invitasjoner
til å bo hos dem i Russland. #8D)

Det som er fint med at du venter litt før du reiser, er at da rekker
jeg å gjøre ferdig en bok som blant annet omhandler turen, som du
kan laste ned gratis (på engelsk) fra www.bjornfree.com om noen
uker. #8D) I mellomtiden kan du kikke innom www.iposeogsekk.com ,
hvor det er en del informasjon (på norsk) om det som faktisk er
den transsibirske jernbane. Kikk på det, og gå veien innom
galleriet med kommentarer, og kom så tilbake hit om du har
ytterligere spørsmål du tror jeg kan svare på.

God tur!

Bjørn
www.iposeogsekk.com