Syd Afrika
Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-01-08 03:55

Overvejer en tur til Johannesburg til sommer. Har aldrig været der.

Nogen tips eller gode råd?

Mangler f.eks et rent og billigt hotel med morgenmad, og henvisninger til
en biludlejer med andet end almindelige biler. F.eks. en Mini, VW Beetle
eller lignende lidt mere usædvanligt.

Vil gerne benytte min mobil navi, så erfaringer med lokale taletidskort
(med data) er også velkomne.

Noget man bare MÅ se? Safari er ikke på tapetet.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-01-08 07:11

"Kent Oldhøj"
> [...]
> (med data) er også velkomne.
>
> Noget man bare MÅ se? Safari er ikke på tapetet.

Snup en "Coast to coast" folder i lufthavnen, der er en liste
over b&b i nærheden af lufthavnen, du ringer og de kommer
og henter dig (gratis) inden for få minutter. Den indeholder
også andre brugbare info. billeje etc.

Har boet hos "Bob´s" et hyggeligt middelaldrende ægtepar,
dejlig have med pool. Bob er en historie fortæller, og hans
kone Joan en glimrende kok, ligger i gå aftsand fra en hyggelig
shopping gade, med cafeer etc. (Sikkert område). De hygger
om dig, men arrangerer ikke ture etc.

Og min ven Laurent og hans kone Catherine har åbnet et
fransk inspireret guesthouse også tæt på lufthavnen.
www.backpackersjohannesburg.co.za/
Tidligere militær mand og turist guide i Paris, med en
passion for natur og dyr, historie fortæller. Arrangerer
egne foto safarier og er agent for andre tur arrangører,
har kontakt til måske SA billigste biludlejer. Men tjek
hans site, masse af info. -max-

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-01-08 07:19

"-max-"

> "Kent Oldhøj"

> Har boet hos "Bob´s"
bobs4bunk@netactive.co.za
Fjern 4tallet.. -max-

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-01-08 04:12

";o\)-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in

> Og min ven Laurent og hans kone Catherine har åbnet et
> fransk inspireret guesthouse også tæt på lufthavnen.
> www.backpackersjohannesburg.co.za/

Ser ud som præcis den slags jeg søger. Takker mange gange for linket.

Du ved ikke tilfældigvis noget om taletidskort el.lign? Ellers spørger jeg
bare Laurent... de lyder som et par flinke mennesker.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-01-08 14:26

"Kent Oldhøj"
> [...]
>
> Du ved ikke tilfældigvis noget om taletidskort el.lign? Ellers spørger jeg
> bare Laurent... de lyder som et par flinke mennesker.

De er meget flinke og effektive og har godt tjek på hvad der
dur og hvilke guider man skal bruge. Jeg har ikke nogen ide
om taletidskort, skriv et par linier til Laurent, hans engelske
er glimrende. -max-

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 25-01-08 07:54

Hmmm......, ikke safari, og du er fast besluttet på JoBurg???
Er du træt af at leve
Jeg har været over hele Sydafrika, og hvis du er sikker på at du ikke vil på
safari, men valget ellers i øvrigt er frit, så er mit råd: Tag Cape Town i
stedet!
JoBurg er den storby i verden med den mest fortættede kriminalitet, og på
nær SunCity (S.A.' Las Vegas) har jeg svært ved at få øje på hvad der
trækker mod JoBurg???
Jeg har fløjet i luftballon hen over sletterne ca. 3-4 timers kørsel derfra
hvilket da var en stor oplevelse, og Drakensberg bjergkæden er afsindig flot
at køre gennem.
De historiske steder hvor de store zulu-slag fandt sted ligger også ca. 2-3
timer derfra, og en smuttur til Swaziland = ca. 3 timer.
Men helt ærligt...du kan gå rundt i Cape Town som i enhver anden storby, det
frarådes i JoBurg!!!
Cape Town har taffelbjerget, Waterfront, The Cape, vinlandet...og så ved jeg
hvor man bare får den sejeste burger i Cape Town - hehe.
I JoBurg havde jeg blot en enkelt overnatning inden vi fløj til Vic.Falls,
og den tog vi på Holiday Inn Airport, og det var et fint sted med alle
faciliteter og stor morgenmadsbuffet.
Selv om vi havde kørt rundt i hele S.A. uden den mindste antydning af at
føle os usikre, og selv om vi vidste at vi skulle passe på i JoBurg, så blev
vi alligevel udsat for et "scam" ca. en times kørsel udenfor byen, på vej
ind ad motorvejen, da vi skulle tanke udlejningsbilen.
Vi blev omringet ved hæveautomaten (man kan ikke betale med creditcard de
fleste steder) og i løbet af 1-2 min. var vi blevet
distraheret/truet/franarret/frastjålet hævekort og kontanter, og den dag
idag tænker jeg, at hvis vi havde sat os voldsomt til
modværge......hmmm.........ja, hvad så...
Endnu engang: Hvis du selv kan vælge, så tag Cape Town - jeg er ikke et
sekund i tvivl ! Hvis du ikke kan vælge, og ikke gider safari, så se at
komme ud af byen og op i bjergene, eller ud til kysten. Noget af Afrikas
bedste dykning ligger lige på grænsen til Mozambique ca. 5 timers kørsel
derfra.
Vil du vide mere, så spørg bare...billederne kan du se her:
http://www.hejnfelt.dk/Sydafrika/index.html
Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-01-08 08:16

"Niels Hejnfelt" <niels@hejnfelt.dk> wrote in message

> [...]
> Cape Town har taffelbjerget, Waterfront, The Cape, vinlandet...og så ved
> jeg hvor man bare får den sejeste burger i Cape Town - hehe.

Helt enig. Joburg er en forvokset udgave af en storbyforstad. Jeg var der 2
dage i sommer og de lokale kunne simpelthen ikke komme på noget jeg burde se
i den tid. Hvis man godt kan lide indkøbscentre, så er det måske meget godt,
men så er Fields, City 2 m.m. altså nemmere at komme til.

Cape Town er derimod en spændende by, også selvom regnen væltede ned hele
den dag jeg var der. Den kunne jeg godt finde på at besøge igen, men ikke
Joburg frivilligt.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 25-01-08 09:37

On Fri, 25 Jan 2008 07:54:25 +0100, "Niels Hejnfelt"
<niels@hejnfelt.dk> wrote:

>Jeg har været over hele Sydafrika, og hvis du er sikker på at du ikke vil på
>safari, men valget ellers i øvrigt er frit, så er mit råd: Tag Cape Town i
>stedet!

Jeg er helt enig. Jeg havde både en uge i Johannesburg og Cape Town
sidste år, og jeg var absolut ikke tryg ved Johannesburg. Den første
dag spiste jeg forretningsfrokost med 4 sydafrikanere, og 3 af dem
havde været ude for at blive røvet i deres egne hjem. En af dem kom
lige fra en kollegas kones begravelse, hun var blevet overfaldet og
myrdet på en tankstation. Vi var konstant på farten i den uge, jeg var
der, og jeg så flere gange skilte på motorvejsfrakørslerne, der
advarede om highjacking hotspots. Og vi måtte konstant vælge ruter,
der var "sikre". Højdepunktet var et besøg på Carnivore, en restaurant
der serverer eksotisk kød, skåret direkte ved bordet fra et masai
sværd. En sydafrikansk udgave af et brasiliansk churrascaria.

Cape Town var derimod en pragtfuld oplevelse. Jeg brugte weekenden på
at besøge vinlandet og det blev også en tur sydpå for at kigge på
pingviner. Fantastisk smuk natur! Og langt mere sikkert end
Johannesburg.

En sjov detalje er, at sydafrikanerne kalder trafiklys for "robots"

--
Lars Ehlers
"Screw you guys, I'm going home" Eric Cartman

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 25-01-08 11:15

> En sjov detalje er, at sydafrikanerne kalder trafiklys for "robots"
>
> Lars Ehlers

Et af de andre helt sjove ord er : "Braii", deres ord for Barbeque, men som
nøjagtig ligesom vores ord grill, både kan være en fest, en butik, et
verbum, et stykke hardware, en pølse osv osv, og de elsker selv det ord, der
nærmest er synonymt med "hygge"...
Så se om I kan komme til at deltage i en privat/lokal Braii et sted (altså i
Cape Town - hehe), så får I også smagt deres national-shot "SpringBookies"
(det hedder deres nationalmandskab i Rugby også)...

Kommer sikkert i tanke om mere...så keep an eye open ...
Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-01-08 12:18

Niels Hejnfelt skrev i 4799b6be$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
dette:

> [...]
> butik, et verbum, et stykke hardware, en pølse osv osv, og de elsker
> selv det ord, der nærmest er synonymt med "hygge"...

Så vidt jeg ved er det boernes udtryk for et plovskær, som man, når man
holdt pause i markarbejdet, benyttede som 'stegepande' ved at vippe ploven
om på siden og så tænde bål under plovskæret.

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-01-08 13:32

> Hmmm......, ikke safari, og du er fast besluttet på JoBurg???
> Er du træt af at leve

Nej tværtom Men bliver det SA så bliver det JoBurg. Det er egentlig
ikke et spørgsmål om at se noget, men derimod besøge nogen.

Har en del online venner rundt om i verden efterhånden, og da jeg flyver
ret billigt så var det oplagt at tage en tur rundt og besøge nogle af dem.

Men jeg vil da overveje at smutte forbi Cape Town hvis jeg alligevel er på
de kanter