Hjemmelavet pasta, er det besværet værd.
Fra : Max

Dato : 22-01-08 20:48

Hej

Inspireret af et par indlæg her i gruppen vil jeg gerne
spøger om hjemmelavet pasta, er det besværet værd.

Nu om dage findes der jo en del "frisk" pasta på hylderne,
så man behøves ikke nøjes med den tørre gammeldags
type pasta mere.

Er der nogen ide i den sammenhæng at male sit eget
mel til pastaen, og giver det evt. smag der gør besværet
værd ?

Kom frit frem med meningstilkendegivelserne.

--
Mvh Max

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 22-01-08 22:04

> [...]
> mel til pastaen, og giver det evt. smag der gør besværet
> værd ?
>
> Kom frit frem med meningstilkendegivelserne.

Jeg bryder mig ikke særligt meget om den "friske" pasta, der kan købes i
butikkerne. Så jeg laver den selv, eller køber en god tørret, som fx De
Cecco.

Anders

Fra : Erling Hansen

Dato : 23-01-08 00:25

Anders Halskov-Jensen <anders@vinkritik.dk> wrote:

> Jeg bryder mig ikke særligt meget om den "friske" pasta, der kan købes i
> butikkerne. Så jeg laver den selv, eller køber en god tørret, som fx De
> Cecco.
>
> Anders
Jeg er enig med Anders. Den hjemmelavede er lækker, glat og smagfuld,
men den såkaldte 'friske' pasta let bliver noget udflydende noget. Så
hellere en reel fabrikslavet, tørret pasta, som iøvrigt (har jeg læst)
udgør omkring 80 % af italienernes pastaforbrug.
En anden fordel ved den hjemmelavede er, at du kan valse dine
lasagne-plader ud til papirtynde skiver. Så er der endnu mere af din
(lækre?) sovs som kan hænge fast på noget pasta, og den kommer til at
smage tårnhøjt bedre end de tykke klodser, du kan købe færdige.
mvh
erling

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 23-01-08 10:01

Erling Hansen wrote:
> [...]
> (lækre?) sovs som kan hænge fast på noget pasta, og den kommer til at
> smage tårnhøjt bedre end de tykke klodser, du kan købe færdige.

det er vel smag og behag...? jeg vil f.eks. gerne have lasagneplader som det
du kalder "tykke klodser"...

Rasmus

Fra : Erling Hansen

Dato : 23-01-08 15:36

Rasmus M. Jensen <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> wrote:

> det er vel smag og behag...? jeg vil f.eks. gerne have lasagneplader som det
> du kalder "tykke klodser"...

Jeg håber du nyder dem.
mvh
Erling

Fra : Padre

Dato : 23-01-08 03:24

On 22 Jan., 20:48, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>
> Nu om dage findes der jo en del "frisk" pasta på hylderne,
> så man behøves ikke nøjes med den tørre gammeldags

Efter min smag kan det godt betale sig. Jeg rører dejen i min
røremaskine, det tager ca 7 minutter i alt. Derefter hviler dejen i
køleskabet i 1 time, og til sidst valses den ud med pastarullerne sat
på røremaskinen, hvilket tager ca. 20-30 minutter for en portion på
400 gram mel. Herefter tørres den i ½ til 1 time, og koges så. Har man
lavet mere, end der skal bruges, kan det fryses.

Såvel smag og konsistens er langt bedre end købepasta. Den opfattelse
deles af konen og børnene, men de er jo nok også partiske. Jeg har
venner, der også selv laver pasta, og de gør det i sagens natur, fordi
de ligesom mig mener, at det betaler sig.

Den bedste købepasta, synes jeg, er barillas (tror nok det er
fettucine) lavet med æg, som købes fx. i Irma i ret store plastbakker,
hvor pastaen ligger krøllet sammen til reder. Den "friske" pasta, jeg
har prøvet, har jeg faktisk hver gang syntes er ringere end den
barilla.

--
padre

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-01-08 00:01

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
> mel til pastaen, og giver det evt. smag der gør besværet
> værd ?
>
> Kom frit frem med meningstilkendegivelserne.

Lidt om pasta;

Den type som du omtaler som gammeldags er faktisk blandt det bedste,
hvis du vel og mærket vælger en god kvalitet. Fx. De Cecco, Barilla og
enkelte andre.

Det du kan få i Netto, Fakta og så videre vil italienerne ikke engang
fodre deres hund med.

Rigtig god tørpasta er lavet i kobberforme og er derfor lidt ru i
overfladen hvilket de SKAL være - ellers kan sovsen ikke klistre sig
fast.

Den pasta du kan købe som frisk pasta i supermarkederne er noget lort -
det klasker sammen og kan ikke koges al dente da det stort set allerede
er al dente når du smider det i gryden.

Hjemmelavet pasta er sjovt og hyggeligt, men den ru overflade mangler
ofte og derfor bliver det aldrig 100% godt. Fordelen ved hjemmelavet er
at du styrer smager i den og konsistensen.

Langt de fleste italienere sværger til god tørpasta.

Prøv at købe en linguini fra De Cecco og lav så en sugo, som simrer i et
par timer og kog så pastaen al dente og servér rygende varm med ægte
parmesan..............

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-01-08 09:11

Jesper Haaber Gylling skrev i
1ib70ze.1h47idh1wksn28N%jesper@gylling.net dette:

> Hjemmelavet pasta er sjovt og hyggeligt, men den ru overflade mangler
> ofte og derfor bliver det aldrig 100% godt.

Drys en lille smule mel ud over det før du ruller det ud sidste gang. Ikke
et lag - kun en let pudren. Jeg synes at alm. hvedemel virker bedre til
dette end durum.

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Connie Toft

Dato : 24-01-08 21:37

Hejsa...Jeg ved god hvor jeg kan købe Barilla, som jeg også
syntes er en god tør pasta, men hvor kan jeg købe De Cecco?
Jeg har prøvet at købe tør pasta i en italiensk specialbutik,
syntes dog ikke det var udpræget godt.
Har aldrig "gidet" at lave min egen pasta, men måske skal det
afprøves?? Så kom lige med jers bedste opskrift..

Connie

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-01-08 22:07

Connie Toft <ct-hl@mail.dk> wrote:

> [...]
> Har aldrig "gidet" at lave min egen pasta, men måske skal det
> afprøves?? Så kom lige med jers bedste opskrift..

Ce Cecco fåes hos Irma fx. - desværre ikke linguini.

Fra : Padre

Dato : 24-01-08 05:47

On 24 Jan., 09:11, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:

> Drys en lille smule mel ud over det før du ruller det ud sidste gang. Ikke
> et lag - kun en let pudren. Jeg synes at alm. hvedemel virker bedre til
> dette end durum.

Det er ikke nødvendigt, men skal bare lave dejen så dne ikke er fugtig
men lige præcis "næsten tør"

Det er formentlig også derfor pastaen skal tørres en time eller to før
brug.

--
padre

Fra : Padre

Dato : 25-01-08 02:46

On 24 Jan., 21:36, Connie Toft <ct...@mail.dk> wrote:
> [...]
> Har aldrig "gidet" at lave min egen pasta, men måske skal det
> afprøves?? Så kom lige med jers bedste opskrift..

100 gram durumhvede og en lille teskefuld olivenolie pr. æg. Det røres
i en 10 minutters tid , hvis du har en røremaskine og lidt længere,
hvis du gør det i hånden. Når dejen er rørt sammen skal du kunne
klemme en lille klump ud mellem 2 fingre uden at den klæber.

400 gram mel 4 æg giver pasta nok til 4 voksne

--
padre

Fra : Connie Toft

Dato : 25-01-08 16:57

Takker for opskriften, så er det jo bare at komme i sving
Mht De Cecco, så bor jeg desværre ikke lige i nærheden af en
Irma. Mon ikke det kan findes andre steder?

Fra : padre

Dato : 26-01-08 10:30

"Connie Toft" <ct-hl@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Takker for opskriften, så er det jo bare at komme i sving
> Mht De Cecco, så bor jeg desværre ikke lige i nærheden af en
> Irma. Mon ikke det kan findes andre steder?

Sikkert jo. Personligt holder jeg ikke øje med det, for jeg synes de cecco
er overvurderet. Personligt kan jeg bedre lide barilla. Deres tagliatelle
(ikke fettucine, som jeg kom til at skrive i en anden tråd) er efter min
mening den bedste pasta, jeg har fundet i en butik i DK, inklusive de friske
pasta, jeg har prøvet.

http://int.primopiatto.barilla.com/ilmondodellapasta/lapastabarilla/emilianebarilla/htm/prod_174.htm

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-01-08 21:53

"Connie Toft" <ct-hl@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Mht De Cecco, så bor jeg desværre ikke lige i nærheden af en
> Irma. Mon ikke det kan findes andre steder?

Min lokale SuperBest har en lang række varianter af De Cecco - og til
rimelige priser (20 kroner/500 gram). De har sgu' også specialpasta, f.eks.
håndlavet pasta med safran til 100 kroner... for 200 gram! Jeg er for stor
en nærigrøv til at hoppe på dén vogn.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-01-08 15:53

Padre <spirito_santo@yahoo.com> wrote:

> [...]
> hvis du gør det i hånden. Når dejen er rørt sammen skal du kunne
> klemme en lille klump ud mellem 2 fingre uden at den klæber.

Æg er af varierende størrelse, så hold noget mel tilbage til du (Connie)
ser hvordan det falder ud. Når man har erfaring i hvordan konsistensen
skal være tager man det bare på slump uden at veje.

Med små/mellem æg vil 80 gram per æg og så noget at drysse med under
valsning være passende. Brug type fin, ikke 00. Jeg synes dejen bliver
for klistret af at hvile i køleskab. Det tager også for lang tid når man
er kommet hjem fra arbejde og skal lave noget mad.

Jeg rører dejen i en skål med en gaffel. Jeg har nogen dejlige gamle
gafler med afrundede spidser, der ikke ridser så slemt i skålen.

Fra : Ole Andersen

Dato : 27-01-08 10:02

Mig bekendt er der retter der tradionelt( i Italien) er lavet med frisk
pasta og andre der er lavet med tørret pasta.
Det er altså ikke nødvendigvis et spørgsmål om det ene er bedre end det
andet.

mvh. Ole

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 27-01-08 05:24

On 27 Jan., 10:02, "Ole Andersen" <oleander...@esenet.dk> wrote:

> [...]
> pasta og andre der er lavet med tørret pasta.
> Det er altså ikke nødvendigvis et spørgsmål om det ene er bedre end det

Det er fuldstændig korrekt observeret. Ingen romer (det er meget
bastant udtrykt, men i hvert fald ingen romer med respekt for pastaens
lyksaligheder) ville spise tørrede fettuccine, lige så lidt som friske
spaghetti eller linguine (som er min personlige pasta-favorit).
Gnocchi (både de romerske og kartoffelt-typen) skal naturligvis være
friske, ligesom de fyldte pastatyper skal være det.

Så ja, det afhænger af retten.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 29-01-08 13:10

On 27 Jan., 21:52, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> De har sgu' også specialpasta, f.eks.
> håndlavet pasta med safran til 100 kroner... for 200 gram! Jeg er for stor
> en nærigrøv til at hoppe på dén vogn.

Det lyder da også som det pure optrækkeri!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang