On Tue, 22 Jan 2008 19:33:16 +0100, "nojonopi" <birgith@lund.mail.dk>
wrote:
>Er der nogen, der har rejst med China airlines, og hvis hvordan er
>selskabets fly. Jeg skal en tur over og besøge min søn i Shanghai, og jeg
>kan faktisk komme afsted lidt billig med dem fra Amstedam.
Jeg går ud fra, at du mener Air China.
Jeg har kun oplevet dem indenrigs i Kina, og der har service og
behandling været god til meget god (f.eks. Shanghai-Guangzhou, 2007).
Til sammenligning vil jeg vurdere SAS, som et sted mellem mangelfuld
og elendig ved flyvninger indenfor Europa (f.eks. København-Athen,
2007), og tilfredsstillende til meget mangelfuld (f.eks.
København-Bangkok, 2007). Sammenlignet med stort set alle andre
selskaber - low-cost eller full-service - har SAS udviklet sig til
noget i stil med "Air Ald(r)i"
Finnair kan være et godt alternativ til Shanghai. Også deres service
er bedre end SAS i Europa og bedre til langt bedre end SAS til Asien
(f.eks. Helsinki-Shanghai, Bangkok-Helsinki, Hong Kong-Helsinki etc.
alle 2007).
Fra Amsterdam er det også værd at kigge på KLM. De har også en bedre
service end SAS. Især på de længere ruter (f.eks. Amsterdam-Singapore,
2007).
Pris er nu heller ikke alt (i mine øjne).
F.eks. tager det typisk omkring 12-13 timer for
København-Helsinki-Shanghai (eller retur), sammenlignet med f.eks.
14-16 timer med KLM København-Amsterdam-Shanghai (eller retur),
og British Airways har jeg set til 17-18 timer for
København-Heathrow-Shanghai (og nogenlunde det samme med fra/til
København, hvis man flyver Virgin Atlantic mellem Heathrow og
Shanghai).
I alle disse tilfælde var prisforskellen op til 650kr. mellem
hurtigste og langsomste forbindelse (fra København), og mellem alle
eksemplerne var prisforskellen omkring 850kr. Dvs. at du betaler
omkring 65kr/timen for at komme hurtigt til Shanghai og hurtigt hjem
igen. Så... øhh... lad være med at stirre dig alt for blind på
relativt beskedne prisforskelle, hvis 10 timer mindre i fly eller
lufthavne har en værdi for dig
Venlig hilsen og smil