Egypten - Sharm El Sheikh
Fra : Mogens

Dato : 21-01-08 16:30

Halløjsovs gruppe....

Vi er to par med et barn hver (6 og 12 år), som lige har bestilt en
afbudsrejse 1 uge hos Atlantis Rejser, med afrejse her d. 31... ( så vi er
godt spændt på at se hvad vi får at bo i, men tager det som en oplevelse
)

Vil blot høre ang. veksling af egyptiske pund, skal det gøres herhjemmefra
eller nede på destinationen, tager self euro med også... Hvad kan bedst
betale sig ??

Er der nogle steder vi bare skal opleve dernede... spisesteder...
koralrev... paradis strande... osv. ??

Nogen som lige er kommet hjem derfra, som kan sige hvad den aktuelle
temperatur på luft og vand, og ikke bare et link til et vejronline sted..
?? ( KAN vi i grunden bade dernede nu)

Mvh. De spændte

Fra : Søren Blom

Dato : 21-01-08 19:17

"Mogens" <nobuddy@mail.gr> skrev

> [...]
> eller nede på destinationen, tager self euro med også... Hvad kan bedst

Det kan bedst svare sig for jer at veksle dernede, der er masse af
vekslesteder på gågaden, som ikke er til at overse. I kan bruge jeres Visa
kort hver som helst, husk på at I ikke må udføre Egyptiske pund, så sørg for
ikke at have for mange penge de sidste par dage I er dernede.

Oplevelser, I kan tage ud i ørken for at ride på både heste og kameler, der
er ikke længere end man kan tage en taxa, som næsten intet koster. Strandene
dernede er find, usanset hvilken, det er en bugt I er i, så det er den samme
starnd hele vejen rundt og den er lige ens.
I skal tage på en sejltur ud til koralrev, hvor der som regel også er
mulighed for at dykke, også selvom det ikke er noget man skulle have prøvet
før. Et besøg i den gamlebydel er også anbefalingsværdigt, dte er ikke
småting man kan opleve og købe af skrammel dernede.

I ørken er der ligeledes for at leje 4 hjuls motorcykler, måske noget for
nogen drenge. Spisesteder er der masse af, da vi var der for et par år
siden, var der ikke noget der var skidt, så det er ikke lige til at sige
hvad I skal undgå, men nyd turen.

I følge min svigerinde (som sjovt nok arbejder hos Atlantis Rejser) siger at
man godt kan bade dernede nu, uden at man behøver at ahve bestået viking
eksamen, selv blev jeg solskollet da vi var der i Februar for et par år
siden, så pas på solen og god rejse.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 21-01-08 21:48

Mogens <nobuddy@mail.gr> wrote:
: Vil blot høre ang. veksling af egyptiske pund, skal det gøres herhjemmefra
: eller nede på destinationen. Hvad kan bedst betale sig ??

Ta med Visa-kort og ta ut penger i ATM/minibank. Det hender at de
ikke fungerer, så det er en god ide å ta med en del Euro, som alltid
kan veksles til en rimelig kurs selv på store hoteller, døgnet rundt.

: Er der nogle steder vi bare skal opleve dernede... spisesteder...
: koralrev... paradis strande... osv. ??

Siden dere reiser uspesifisert/på last minute tickets, kan dere være
både heldige og uheldige med hotellet. De norske operatørene pleier å
sende slike gjester til hotellstripen som du kan se midt på

http://tinyurl.com/2waznu

Det er helt ok hoteller, men de ligger ikke ved havet, og de ligger i
en slags ingenmannsland mellom der alle turistene som har betalt
fullpris bor (Naama Bay, lenger nord) og gamlebyen Sharm, som ligger litt
lenger vest. Det gjør ikke så mye. Om dere ender et sånt sted, så finnes
det en fin strand/badested helt nede på spissen syd for disse hotellene,
ved et fyrtårn. Der kan man betale noen få euro pr person og få tilgang
til solstol, toalett, dusj, håndkle og lett servering. Der kan man være
trygg på at tingene man har med seg ikke forsvinner mens man bader, i
motsetning til på de offentlige strendene som ligger klemt inn mellom
hotellenes kjempestrender. Snorklingen er super rett utenfor der, men
på dager med mye vind er det også mye bølger, og ikke så helt lett å
komme seg ut i vannet.

Det går HELT fint å bade i Egypt, året rundt. Men det er kaldt nok til
at du blir kald i kroppen lenge før du er ferdig med å se på det
fantastiske fiskelivet i havet. Ta gjerne med en våtdrakt hjemmefra,
hvis dere har. Ellers er det ingen stor investering, som dere helt
sikkert ikke vil angre på. Den fungerer jo også fint i skandinavisk
badevann. #8D)

Om dere havner på et billig hotell er det en god ide å forsøke å få
rom så langt unna bassenget (det er alltid et basseng), enten vertikalt
eller horisontalt, eller helst begge deler. Det har en tendens til å
være ganske mye mygg i nærheten av bassengene om kvelden og natten.
Det er ingen fare for malaria, men det er stor fare for irritasjon. #8D)

Med utgangspunkt i Sharm El-Sheikh bør man ta med seg soloppgang på
Sinai-fjellet ("Moses-fjellet"). Man forlater hotellet cirka klokken
22, og kommer frem til klosteret ved foten av fjellet midt på natten,
dvs cirka kl. 2-3. Så går man opp, eller man kan ri på kamel om man
har lyst til det. Uansett hva man velger, og særlig hvis man kjører
kamel, bør man ta med GODT med varme klær, da temperaturen kan synke
ned til frysepunktet der oppe. Det er altså kaldt og slitsomt, men
veldig verdt det.

Jeg har bilder fra Sharm og Sinai-fjellet på

http://www.pvv.org/~bct/egypt2/

Så kan dere selv se hva som venter. Har du spørsmål om hva/hvor
bildene er fra, så bare spør, så skal jeg nok lede dere i riktig
retning for å få sett noe lignende.

God tur!

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 22-01-08 14:54

"Mogens" <nobuddy@mail.gr> skrev i meddelelsen
> [...]
> betale sig ??
>
> Er der nogle steder vi bare skal opleve dernede... spisesteder...

En tur til Ras Mohammed som er nationalpark er bestemt et besøg værd - der
meget bedre at snorkle der end i Sharm. Bliver I bidt af at snorkle, så søg
gerne lidt væk fra det mest besøgte strandområde, lidt længere ude eller tid
siderne er det hele ikke så ødelagt.

> Nogen som lige er kommet hjem derfra, som kan sige hvad den aktuelle
> temperatur på luft og vand, og ikke bare et link til et vejronline sted..

Jeg er ikke lige kommet hjem dernedefra, men var afsted på nogenlunde samme
tidspunkt for nogle år siden - det var koldere end jeg havde regnet med, og
vi måtte købe varmere tøj dernede til om aftenen.

> ?? ( KAN vi i grunden bade dernede nu)

Ja, men det kan måske være en idé at leje en våddragt (evt. en shorty), hvis
I gerne vil være i vandet længere tid ad gangen - det kan være svært at lade
være med alle de fisk at kigge på

--
MVH Thomas
Mangler du inspiration til en fed gave?

Fra : Mogens

Dato : 23-01-08 19:15

"Mogens" <nobuddy@mail.gr> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt spændt på at se hvad vi får at bo i, men tager det som en oplevelse

Hej med jer...

Mange tak for jeres "input"

Vi vil så prøve at nå, så meget som muligt vi nu kan på den ene uge vi skal
derned.

Og vi glæder os helt vildt....