hvor skal man have sit net/telefoni?
Fra : ATN

Dato : 23-01-08 09:34

Hej

Hvis man bor i et villakvarter i Herlev, hvor er det så mest hensigsmæssigt
at købe sit internet og telefoni?

(Tror maximalt der er brug for en 512/128 - forbindelse)

Hvad nu hvis man KUN køber bredbånd og så selv søgre for at købe boks til
IP-telefoni? Er det så billigere end en samlet løsning hos f.eks. Cybercity?

(Og kan man så "nøjes" med en 512/128 - forbindelse?)

Mvh
Anders

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-01-08 09:37

ATN skriver:

> Hvis man bor i et villakvarter i Herlev, hvor er det så mest hensigsmæssigt
> at købe sit internet og telefoni?

Har i KabelTV ?

> (Tror maximalt der er brug for en 512/128 - forbindelse)

Den kan godt opleves langsom.....

Klaus (på 512/128)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : ATN

Dato : 25-01-08 11:09

"Klaus D. Mikkelsen" skrev:

> ATN skriver:

> Har i KabelTV ?

Nej, stueantenne og Canal Digital

Fra : Frank Damgaard

Dato : 23-01-08 12:51

ATN skrev:
> Hej
>
> Hvis man bor i et villakvarter i Herlev, hvor er det så mest
> hensigsmæssigt at købe sit internet og telefoni?
>
> (Tror maximalt der er brug for en 512/128 - forbindelse)

mon ikke der også kan leveres mere over tlf-kobberkablerne

bla. fullrate og cybercity har løsninger med internet + telefoni.
Telefoni er så "IP"-telefoni via en "router+tlf-box", så IP-telefoni
prioriteres over internet trafik.

Eller vil du have trådløst, som f.eks. clearwire.dk ?
de har ganske lave priser, men så i stedet fået grænser på
det månedlige forbrug :(

Hvis "oppetid" på telefon vigtigt, så er fastnettelefoni måske et krav?
eller kan du leve med IP-telefoni og måske lidt mere "nede-tid"?

> Hvad nu hvis man KUN køber bredbånd og så selv søgre for at købe boks
> til IP-telefoni? Er det så billigere end en samlet løsning hos f.eks.
> Cybercity?

sandsynligvis dyrere, men sammenlign de forskellige udbydere.
IP-telefoni er heller ikke helt billigt, undtagen man bruger
gør-det-selv firmaer som musimi ....

> (Og kan man så "nøjes" med en 512/128 - forbindelse?)

Til IP-telefoni?, tjo.

jJeg kalder de langsomme forbindelser med lille upload for
"smalbånd", ikke "bredbånd"

/128 kan bruges, men med mere upload virker IP telefoni bedre, specielt
hvis man har andre IP-telefoni udbydere end selskabets eget.
Jeg kunne tydeligt mærke at skiftet fra 256/128 til 2M/512K
gjorde IP telefoni mindre følsom overfor anden samtidig internetbrug
(download/upload af filer mv.).

Fullrate burde dække det hele Herlev med min. 2M/512k,
men de leverer "kun" samlet internet+telefoni, ikke delene
enkeltvis. (pris fra 199kr/md for mindste 2M/512k inkl. telefoni)

Cybercity har en "international" pakke, så man for 10kr/md ekstra
får billigere takster til udland. Jeg kender nogle stykker
der har valgt Cybercity bla. af denne grund. De gider ikke bøvle
med en ekstra billig telefoniudbyder kun til udland, og ønsker
PBS til betaling af regninger...
(... og skal bare have langsomste/billigste internet)

Du må prøve at sammenligne de forskellige internet-udbydere
og checke med en liste af krav du har. (service, betalingsmåde,
hastighed, "lukket" IP telefon / analog telefon / åben IP telefoni",
fast IP ?, lukket for visse porte, upload-behov, fastpris/forbrugsafregnet....)

Det er ikke helt nemt at få et overblik. se evt. på
http://www.it-borger.dk/verktojer/teleguide/internetsearch/internetcablesearch

husk at vælge "Medtag også ikke landsdækkende bredbåndsabonnementer"
ønskede teknologi (ADSL, kabeltv, trådløs) og hastighed.
Brug evt. den udvidede søgning for at få flere detaljer at vælge imellem.

PS.
jeg er ganske tilfreds med fullrate samt musimi til lidt udlandstelefoni.

Fra : ATN

Dato : 25-01-08 11:26

"Frank Damgaard" skrev:

>mon ikke der også kan leveres mere over tlf-kobberkablerne

Den forstod jeg ikke.

>bla. fullrate og cybercity har løsninger med internet + telefoni.
>Telefoni er så "IP"-telefoni via en "router+tlf-box", så IP-telefoni
>prioriteres over internet trafik.

Okay

>Eller vil du have trådløst, som f.eks. clearwire.dk ?
>de har ganske lave priser, men så i stedet fået grænser på
>det månedlige forbrug :(

Nej tak! Vil ikke have en boks stående som kun kan få forbindelse til nettet
hvis den står et eller andet meget uhensigtmæssigt sted i huset. Kender en
der har clearwire, og hendes boks SKAL stå i køkkenet

>Hvis "oppetid" på telefon vigtigt, så er fastnettelefoni måske et krav?
>eller kan du leve med IP-telefoni og måske lidt mere "nede-tid"?

hvor meget er "lidt mere nede-tid"?

>sandsynligvis dyrere, men sammenlign de forskellige udbydere.
>IP-telefoni er heller ikke helt billigt, undtagen man bruger
>gør-det-selv firmaer som musimi ....

Er der nogle problemer med at bruge dem? Er de f.eks. ustabile eller er det
besværligt hvis man ikke er teknik-nørd?

> [...]
>Jeg kunne tydeligt mærke at skiftet fra 256/128 til 2M/512K
>gjorde IP telefoni mindre følsom overfor anden samtidig internetbrug

Kan man hører forskel på en almindelig telefon og på IPtelefoni?

>Fullrate burde dække det hele Herlev med min. 2M/512k,
>men de leverer "kun" samlet internet+telefoni, ikke delene
>enkeltvis. (pris fra 199kr/md for mindste 2M/512k inkl. telefoni)

Lyder da meget fornuftigt...

> [...]
>PBS til betaling af regninger...
>(... og skal bare have langsomste/billigste internet)

Lyder måske endnu mere fornuftigt, da der skal ringes en del til USA og
Færøerne.

> [...]
>hastighed, "lukket" IP telefon / analog telefon / åben IP telefoni",
>fast IP ?, lukket for visse porte, upload-behov,

Uha... en del af disse udtryk er sort snak

Tak for hjælpen

Mvh
Anders

Fra : OBS

Dato : 26-01-08 10:07

"ATN" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse news:4799b95a$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> hvor meget er "lidt mere nede-tid"?

[CUT]

Jeg har Fullrate installeret, og i det år der er gået, har jeg oplevet at Internetforbindelsen har været nede 3, måske 4 gange. Hver gang har det varet mellem 1-4 timer, og hver gang er jeg blevet underrettet pr. SMS om at de var i gang med at udbedre fejlen (også om aftenen). Det er selvfølgelig ikke smart at der sker nedbrud, men det kan jo ske. Men jeg vil heller ikke betale 130 kr./måneden bare for at have en alm. telefonlinie, man kan jo altid bruge mobiltelefonen til at ringe med hvis det er vigtigt.

Lydkvaliteten fejler ikke noget på Fullrate's egen telefoniløsning, fordi telefontrafikken kører via sin egen "kanal" på Internetforbindelsen, og bliver dermed ikke forstyrret af Internettrafikken. Det jeg også godt kan lide ved Fullrate er at man kan betjene sig selv på deres hjemmeside og vælge produkter til og fra, skrue op og ned for hastigheden, osv. Altsammen bare med et klik på musen (ikke noget med at skulle have fat i kundeservice osv.). Man betaler med dankort/kreditkort, og får fakturarer tilsendt via mail (inkl. opkaldsspecifikation).

Cybercity's telefoniløsning ligner mig bekendt den fra Fullrate, så det burde nok være af tilsvarende kvalitet. Du nævner at I skal ringe en del til USA og Færøerne, og så kan det godt være at Cybercity er smartere med deres udlandspakke (10 kr/måned), hvis ikke I vil bruge diverse andre løsninger. Jeg mener at Cybercity tager 29 øre/minut til USA med pakken, hvor Fullrate's pris til USA er 50 øre/minut (her skal der dog ikke betales for en tillægspakke som hos Cybercity). Men det er bare frem med lommeregneren...

Såvidt mine 2 cents, håber du kan bruge det til noget.

--
---
* Filter i adressen, fjern alt det med stort *

Fra : Frank Damgaard

Dato : 26-01-08 12:34

ATN skrev:

> Den forstod jeg ikke.

Man kan få leveret internet of telefoni på mange måder:
1) ADSL over telefonledninger fra TDC, eller andre der lejer ledninger fra TDC

2) Fiber fra f.eks. Dong-Energy hvis de ellers er kommet til jeres område

3) Trådløst, som f.eks. Clearwire

4) Kabel-TV fra f.eks. Stofa, YouSee (TDC KabelTV) , forudsat der er kabel-TV i området

> Hvis "oppetid" på telefon vigtigt, så er fastnettelefoni måske et krav?
>
> hvor meget er "lidt mere nede-tid"?

Jeg har nu haft Fullrate i 1½ år, og det er virkelig ikke ofte, men
der har været nogle tilfælde af overgravede kabler og planlagte opgraderinger
af deres net. Men der er andre ting der kan gå galt.
Falder strømmen ud, så virker adapteren/routeren jo heller ikke
før strømmen kommer igen. Der var sidste år her i hele området en
aften hvor strømmen faldt ud i ca 3 timer ...
Routeren kan også gå i baglås så den kræver genstart (sluk/tænd),
men det er efterhånden meget længe siden sidst.

Men vi har 3 mobiltelefoner i hustanden, så det er jo ikke
"kritisk" længere hvis den alm. telefon ikke skulle virke.

En god ide er i øvrigt at checke udbydernes egne driftslog og
se i relevante newsgroups om der er meget brok fra mange kunder.

> Er der nogle problemer med at bruge dem? Er de f.eks. ustabile eller er
> det besværligt hvis man ikke er teknik-nørd?

musimi skal man selv ind og pille i indstillingerne på IP adapteren,
der er ikke hjælp fra musimi til egen opsætning mv., det er også
derfor det er så billigt.
Der er et forum hvor brugere kan hjælpe hinanden.

Ellers er der flere IP-tlf selskaber hvor man for et mindre
månedligt beløb kan abonnenere med forhåbentlig mere service.
Prøv at se på newsgruppen dk.teknik.telfoni.ip (andres erfaringer...)
voip-ordbogen http://gratissip.dk/docs/wiki/VoIPOrdbogen
http://www.voipbloggen.dk/kvalitetsguiden-vurderinger-af-danske-voip-udbydere/
http://www.voipbloggen.dk/prisguiden-til-ip-telefoni/

> Kan man hører forskel på en almindelig telefon og på IPtelefoni?

normalt ikke, men har man ikke prioriteret trafik til sin IP-telefoni
udbyder, så vil kvaliteten kunne påvirkes, ofte mest hvis man selv
samtidig downloader/uploader meget (f.eks. brug af internet browser).

Men bruger man løsinger fra internetudbyderen vil det normalt ikke
være et problem, f.eks. fullrate, cybercity

> Lyder da meget fornuftigt...

Jeg har også været tilfreds med internet og telefoni fra Fullrate.

Vær opmærksom på at de ikke tilbyder mail-adresser/server, homepages
eller news-server, som du f.eks. bruger til at poste her i gruppen.
Til de danske tekst-grupper kan man anvende de gratis http://dotsrc.org/usenet/
eller diverse andre newsservere, eventuelt mod betaling newsservere
der tilbyder de binære grupper
Mail og homepage kan man købe sig til relativt billigt hos mail/webhoteller
eller bruge gratis tjenester hos google/gmail, yahoo, msn/hotmail, mfl.
Egentlig er det kun en fordel ikke at have mail hos internetudbyderen
da man så ikke skal skifte mailadresse hver gang man skifter internetudbyder

> Lyder måske endnu mere fornuftigt, da der skal ringes en del til USA og
> Færøerne.

Ok, så check prislisterne hos de relevante udbydere, og prøv
at udregne dit forbrug og sammenlig.

> Uha... en del af disse udtryk er sort snak

ja, helt nemt er det ikke

Hvis du blot vil have en alm. fastnet telefonnumre som folk kan ringe til
dig, og det godt må være med IP-telefoni, så er fullrate og cybercity's
løsninger ok. Jeg kender flere der har internet+tlf fra en af disse, og
de er tilfredse.

Cybercity leverer også internet over Dong's fiber , og Fullrate overvejer
vist også dette.

Af andre ADSL leverandører er der Tele2 som iøvrigt er købt af Telenor (Sonofon/Cybercity)
så Tele2-internet er nu blevet til Cybercity Bredbåndsløsninger.

TDC syntes jeg er for dyr og har for mange restriktioner på deres produkter,
men de leverer også internet og IP-telefoni.

Telia har lige igen startet en ny Bredbåndsløsning (tidligere kaldte de det Stofa
Bredbånd), men så vidt jeg kan se levere de ikke "alm." IP-telefoni

Perspektiv bredbånd (svensk, tidligere CPH-net) har også nogle relativt billige tilbud i
øresundsregionen, men ud fra hvad jeg har læst fra andres indlæg, er det lidt meget "gør
det selv" med udstyret.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-01-08 18:56

ATN wrote:
> Hej
>
> Hvis man bor i et villakvarter i Herlev,

Herlev siger du? Jamen så er udbyder X bedst... Nej vent, når nu det er
et villakvarter, så hold dig hellere til udbyder Y...

Spøg til side - surf en tur rundt hos alle internet-udbyderne og lav en
oversigt over deres priser - og sørg for at checke på deres side, om du
kan få deres produkt på din adresse.

Se på http://www.it-borger.dk/ for en liste af udbydere.

Hvis du så har fundet en 4-5 udbydere du kunne være interesseret i, så
nævn dem herinde og vi prøver at komme med vores erfaringer på området

Fra : ATN

Dato : 25-01-08 18:49

Kunne man med fordel kombinere cybercity 1Mb/256kb og musimi?

Det får jeg til noget i retningen af 206,5 Kr om måneden... Det lyder da
rimelig billigt, gør det ikke?

Hvis nu jeg vælger denne løsning, hvad skal jeg så regne med at invistere i
hardware for at komme i gang?

Og... er det svært at komme igang selv?

Mvh
Anders

Fra : Jens G

Dato : 26-01-08 10:54

On Fri, 25 Jan 2008 18:48:35 +0100, "ATN" <junk@xotminusdette.dk>
wrote:

> [...]
>rimelig billigt, gør det ikke?
>
>Hvis nu jeg vælger denne løsning, hvad skal jeg så regne med at invistere i

Hvis du ikke har brug for at ringe til udlandet, kan du da lige så
godt vælge en løsning hvor telefoni er med i internetabonnementet. Så
skal du slet ikke bekymre dig om opsætningen.

Jeg kender en i Skovlunde som har Fullrate incl. telefoni, og han
virker godt tilfreds med det.

2M/512K incl telefon koster 199kr pr måned. For 30 kr ekstra pr måned
får man fri telefoni til danske fastnetnumre.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.