couscous
Fra : bjarnehk

Dato : 15-07-01 10:29

Jeg har spist kilovis af Couscous, smager fortrindeligt.
Er der nogen her i gruppen der kan fortælle mig hvordan
man laver det. Jeg kan finde en masse opskrifter hvor man
bruger Couscous på nettet, men ingen om hvad det egentlig består af.

På forhånd tak

Fra : netman77

Dato : 15-07-01 12:43

"bjarnehk" skrev d. 15-07-01 10:29 dette indlæg :
> [...]
> man laver det. Jeg kan finde en masse opskrifter hvor man
> bruger Couscous på nettet, men ingen om hvad det egentlig består af.

Couscous er ikke en grynsort som mange tror, men pasta lavet at
durumhvede. Men couscous tilberedes ligesom korn og spiller en
tilsvarende rolle i madlavningen. Navnet hentyder både til pastagrynene
og til den færdige ret - en specialitet fra Marokko. Den klassiske
tilberedningsmetode er besværlig - grynene fugtes med vand, gnides
mellem hænderne for at adskille klumper og passeres herefter gennem en
fin sigte som separerer grynene. Grynene dampes herefter i en
couscousiere eller couscous gryde oven på en kogende grønsags -eller
kødgryde, som den oftest serveres til
Couscousen røres igennem tilsidst og dampes igen inden den serveres med
harissa - en krydret sauce. Selv om vi forbinder couscous med det
nordafrikanske køkken, findes den i varianter på Sicilen, i Frankrig,
Senegal og Brasilien - her staves det cuzcuz.
I dag kan man købe en hurtiglavet couscous (som smager af mindre).
Tilberedningen foregår ganske enkelt ved at udbløde grynene i kogende
vand hvorefter de røres igennem med en gaffel - en metode der minder om
tilberedningen af bulgur. Retten blandes med lidt smør og serveres som
tilbehør til kød, fisk eller sammen med en mild eller krydret gryderet.
Kold couscous udgør en god bund i grønsags-og fiskesalater med syrlig
lime-eller citrondressing

fra Den klassiske køkkenskole af Anne Willan

m.v.h. Jette M

http://www.kandu.dk/