Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvordan er det lige med de Spyder kalibrer~
Fra : Jakob

Dato : 22-01-08 20:19

Hej

Jeg ville lige høre jer hvilke modeller af spyder 2 der kan anbefales.
Er i tilfredse med alm eller express udgaven, eller er der noget i pro
versionen som er et "must have"?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per O.

Dato : 22-01-08 21:56

"Jakob" <nonsense@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
Hej

Jeg ville lige høre jer hvilke modeller af spyder 2 der kan anbefales.
Er i tilfredse med alm eller express udgaven, eller er der noget i pro
versionen som er et "must have"?

Jeg kender kun Spyder2express, som jeg har haft et års tid, og som jeg er
meget glad for.

--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-01-08 22:05

Jakob wrote:
> Hej
>
> Jeg ville lige høre jer hvilke modeller af spyder 2 der kan anbefales.
> Er i tilfredse med alm eller express udgaven, eller er der noget i pro
> versionen som er et "must have"?

Hvis du overvejer Pro modellen skulle du nok se på den nye Spyder3. Som jeg
vist har nævnt før, så er Pro modellen efter min mening kun væsentlig for
skærmkalibreringen. Jeg har Pro modellen, da jeg bruger eksterne skærme til
min bærbare og det udnerstøttes ikke af Express modellen. Jeg bruger default
parametre til kalibreringen, men der er valgmuligheder med Pro modellen og
den nye skulle være langt bedre til at måle rummets lys. Jeg kender ikke
mere til den end, hvad man kan læse om den.
Mvh,
Hans

Fra : Jakob

Dato : 27-01-08 18:29

In article <47965a81$0$90271$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...
> Hvis du overvejer Pro modellen skulle du nok se på den nye Spyder3. Som jeg
> vist har nævnt før, så er Pro modellen efter min mening kun væsentlig for
> skærmkalibreringen.

Ehh kan du ikke lige uddybe den ? Er det ikke netop skærmkalibreringen
der er det helt grundlæggende i selve det at farvekalibrere med mindre
men printer meget selv ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-01-08 19:27

Jakob wrote:

> Ehh kan du ikke lige uddybe den ? Er det ikke netop skærmkalibreringen
> der er det helt grundlæggende i selve det at farvekalibrere med mindre
> men printer meget selv ?

At printerkalibrering ikke er noget værd efter eksperters udsagn. Jeg har
ikke prøvet det.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-01-08 14:47

Jakob wrote:
> Jeg ville lige høre jer hvilke modeller af spyder 2 der kan anbefales.
> Er i tilfredse med alm eller express udgaven, eller er der noget i pro
> versionen som er et "must have"?

Jeg har lige fået en Spyder3Elite her på jobbet, jeg aner ikke hvad
forskellen er på Spyder2 og Spyder3 og de forskellige modeller.

Den her kan noget ambient light-kalibrering jeg ikke har testet, og
ellers vil jeg bare sige at den faktisk er super fint til at få
vores skærme til at se helt ens ud i farverne, og det var lidt målet :)

Nemt, og forholdsvist hurtigt.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-01-08 17:53

Jakob wrote:
> Jeg ville lige høre jer hvilke modeller af spyder 2 der kan anbefales.
> Er i tilfredse med alm eller express udgaven, eller er der noget i pro
> versionen som er et "must have"?

Så vidt jeg har kunnet finde ud af, så kan de stort set de samme ting,
og Express versionen er helt Ok, hvis man bare skal kalibrere en skærm
hvert halve år.

Pro-versionen er så nok lidt hurtigere og nemmere at have med at gøre -
men resultatet skulle ikke være meget bedre - men kalibringen går lidt
hurtigere og nemmere - så hvis man har mange skærme, der skal kalibreres
tit, så er Pro-versionen nok at foretrække.

Jeg har Express-versionen - og den fungerer fint.

Jan

--
Mvh Jan
Mail kan sendes fra hjemmesiden www.jve.dk

Fra : Jakob

Dato : 27-01-08 18:30

In article <479770f8$0$90263$14726298@news.sunsite.dk>, jan@jve.invalid
says...
> Jeg har Express-versionen - og den fungerer fint.

Ok er der noget i den der forhindrer at man bruger den til flere skærme
?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-01-08 19:26

Jakob wrote:

> Ok er der noget i den der forhindrer at man bruger den til flere
> skærme ?

Den dynamiske loader findes kun i Pro versionen, som er nødvendig. Der er
ikke understøttelse for flere skærme i Express modulet.
Mvh,
Hans

Fra : Jakob

Dato : 27-01-08 19:29

In article <479ccc9b$0$90273$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> Den dynamiske loader findes kun i Pro versionen, som er nødvendig. Der er
> ikke understøttelse for flere skærme i Express modulet.

Ok her mener du flere skærme samtidig til en maskine ikke ?, ikke bare
flere maskiner ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-01-08 22:47

Jakob wrote:

> Ok her mener du flere skærme samtidig til en maskine ikke ?, ikke bare
> flere maskiner ?

Ja, flere skærme på samme maskine. Det gælder f.eks. hvis du sætter en
ekstern skærm til en bærbar eller en projektor. Pro versionen kan kalibrere
en projektor også. På min gjorde det en ganske synlig forskel, hvor farverne
blev meget bedre efter kalibrering. De var lidt tynde før som man også
oplever på f.eks. skærme på bærbare.
Der er ikke noget licensmodul, der holder styr på, at det kun er installeret
på en maskine per licens, sådan som Photoshop CS3 har, hvis det er hvad du
havde i tankerne
Mvh,
Hans

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-01-08 23:25

Hans Kruse wrote:

> [...]
> på en maskine per licens, sådan som Photoshop CS3 har, hvis det er hvad du

Hej Hans

Jeg har nå fået kalibreret begge mine skærme, samt valgt den korrekt ICM
fil til begge skærme, men den ene af dem er tydeligtvis lysere end den
anden. jeg har checket og profiler med kalibrerings data er loadet.

Skulle de ikke vise 'præcist' det samme billede, både farver og
lysstyrke osv ?

/Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-01-08 00:48

Søren Reinke wrote:

> [...]
> loadet.
> Skulle de ikke vise 'præcist' det samme billede, både farver og

Er de to skærme nøjagtigt de samme (fabrikat, model)? Hvis ikke kan du ikke
regne med at de skal se ens ud udover farverne. Anbefalingen er at bruge
factory reset værdierne for brightness, farver, etc. hvis din skærm har
kontroller for dem. Moderne skærme med DVI ingang har ofte kun en kontrol
for lysstyrke. På min 30" skærm har jeg to kalibreringer. En for fuld
lysstyrke og en for laveste lysstyrke. Den laveste bruger jeg om aftenen,
hvor lyset i mit rum ikke er stærkt nok til at den fulde lysstyrke på
skærmen er udholdelig for øjnene. Der kommer kolossalt meget lys fra en 30"
skærm med masser af hvidt på. Kalibreringen for lav lystyrke er tydeligt
forskellig fra den med høj lysstyrke. Det anbefales ikke at gøre som jeg
gør, men indtil jeg har fundet en anden løsning på rumbelysning er det
sådan. Kalibreringen ændrer ikke lysstyrken absolut på skærmen, blot
balancen mellem de forskellige forver. Hvordan der sker i detaljer kan jeg
ikke redegøre for og har ikke fundet en detaljeret beskrivelse, så for at
komme til dit problem, så tror jeg løsningen er, at du justerer lysstyrken
på den skærm der er lysest ned til lysstyrken på den anden inden
kalibreringen. Efter kalibreringen check så om de er lige lyse, ellers
juster igen så de er ens og kalibrer igen indtil de er så ens som mulige
efter kalibreringen. Herefter må du ikke røre lysstyrken! Hvis din skærm kan
gemme indstillinger eller viser dem med tal, så kan du jo altid komme
tilbage, hvis der bliver stillet på lysstyrken.

Det er det bedste svar jeg kan give. Min viden rækker ikke til at diskutere
for og imod metoden med at justere lysstyrken, som nævnt ovenfor udover det
nævnte. Det nævnes i brugervejledningen til Spyder2Pro, at hvis man ikke
bruger factory reset værdier, så kan skærmen opføre sig forkert og ikke give
ordentlige resultater.

Umiddelbart vil jeg mene at det bedste resultat opnås med to ens skærme og
det nok er vanskeligt at få fuldt tilfredsstillende resultater med to
skærme, der er ret forskellige i kvalitet. Men jeg har ikke erfaringer med
det selv.

Håber det hjælper.

Mvh,
Hans

Fra : Jakob

Dato : 28-01-08 18:14

In article <479cfbea$0$90271$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> Ja, flere skærme på samme maskine. Det gælder f.eks. hvis du sætter en
> ekstern skærm til en bærbar eller en projektor.

Ahh god pointe, jeg regnede egentlig med at det var ligegyldigt men det
med projektoren havde jeg ikke lige tænkt over. Men hvordan er det lige
med projektoren, jeg troede det var den der lille aftastningsenhed der
kalibrerede, hvordan dælen kan det bruges på et billede projiceret af en
projektor ?

Hvis det funger skal jeg nok have en pro model da vi kæmper noget med
farvegengivelse præcis på en projektor som faktisk er ganske ny. Den er
MEGET kedelig i gengivelsen.

Også det :0)

Hygge

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-01-08 19:00

Jakob wrote:

> [...]
> det lige med projektoren, jeg troede det var den der lille
> aftastningsenhed der kalibrerede, hvordan dælen kan det bruges på et

Der er en holder med så måleenheden kan sættes op foran projektoren på et
stativ.

> Hvis det funger skal jeg nok have en pro model da vi kæmper noget med
> farvegengivelse præcis på en projektor som faktisk er ganske ny. Den
> er MEGET kedelig i gengivelsen.

Det hjælper ganske meget. Ihvertfald hjalp det meget på min projektor.

Mvh,
Hans

Fra : Jakob

Dato : 28-01-08 20:35

In article <479e1802$0$90276$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> Det hjælper ganske meget. Ihvertfald hjalp det meget på min projektor..

Fedt det bliver en spider pro så, har du nogen ide om den understøtter
mac ?

men du skal hvertfald have tak for hjælpen :0)

venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-01-08 23:36

Jakob wrote:

> Fedt det bliver en spider pro så, har du nogen ide om den understøtter
> mac ?

Ja, se her
http://www.colorvision.ch/products/prod_spyder2pro.php

Det er desværre ikke klart for mig, hvilken funktionalitet Spyder3 i de
forskellige varianter har ift. Spyder2Pro.

> men du skal hvertfald have tak for hjælpen :0)

Du er velkommen.
Mvh,
Hans

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-01-08 19:37

Hans Kruse skrev:

> Den dynamiske loader findes kun i Pro versionen, som er nødvendig. Der er
> ikke understøttelse for flere skærme i Express modulet.
> Mvh,
> Hans

Det forstår jeg ikke helt. Min S2E justerer fint min stat. og min bærb.

--

http://olelarsen.eu/82/index.html

Fra : Robert Piil

Dato : 27-01-08 21:21

Ole Larsen skrev:

> Det forstår jeg ikke helt. Min S2E justerer fint min stat. og min bærb.

Som Jakob også er inde på, så menes der nok flere skærme på samme maskine.

Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-01-08 22:40

Fra : evilangeldk@yahoo.dk

Dato : 14-02-08 02:19

Kan ikke lige udfra den ellers meget grundige information læse mig
frem til flg.: Er Spyder3Elite brugbar til både LCD TV, CRT (standard)
TV, Plama TV og LCD monitore???

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-02-08 10:32

<evilangeldk@yahoo.dk> wrote in message
Kan ikke lige udfra den ellers meget grundige information læse mig
frem til flg.: Er Spyder3Elite brugbar til både LCD TV, CRT (standard)
TV, Plama TV og LCD monitore???

Hvis du ikke kan læse dig til det, så spørg leverandøren. Jeg har ikke nogen
erfaring (som sagt) med Spyder3.
Mvh,
Hans