Spm: Underlig lyd?
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-01-08 20:43

Davs i gruppen.

Min stationære pc kommer hele tiden med en underlig lyd fra højttalerne,
når den er tændt.
Det er sådan et lille "knæk" eller "blop", og det kommer konstant med 4
sekunders mellemrum.
Jeg kan kun komme af med lyden ved at skrue helt ned for højttalerne,
men skal jeg høre musik eller spille, er det møgirriterende at den lyd
er der hele tiden.
Lyden har hele tiden været der i al den tid jeg har haft pc'en.
Hvad kan det være, og hvad kan jeg gøre for at fjerne den irriterende lyd?

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-01-08 20:49

Aragorn Elessar skrev:
> [...]
> Lyden har hele tiden været der i al den tid jeg har haft pc'en.
> Hvad kan det være, og hvad kan jeg gøre for at fjerne den irriterende lyd?

Et eksempel på 288 kb kan høres her:
http://www.bmwmc.dk/Lyd/Sound.mp3

Det er lidt træls med den puls når jeg skal lave lydoptagelser, og
derfor vil jeg meget gerne af med den, hvis muligt.

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Max

Dato : 22-01-08 21:03

Hej Aragorn

> Det er lidt træls med den puls når jeg skal lave lydoptagelser, og
> derfor vil jeg meget gerne af med den, hvis muligt.

Ja, det lyder som en pickup der køre i indersporet på en LP :)

Det er vel ikke din mobiltelefon, eller noget BT i din
PC der laver løjerne ?

--
Mvh Max

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-01-08 21:47

Max skrev:
> Hej Aragorn

> Ja, det lyder som en pickup der køre i indersporet på en LP :)
>
> Det er vel ikke din mobiltelefon, eller noget BT i din
> PC der laver løjerne ?

Mobiltelfonen er tjekket, det er ikke den.
Og hvad er BT, bortset fra en avis?

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-01-08 21:51

Aragorn Elessar skrev:

> Mobiltelfonen er tjekket, det er ikke den.
> Og hvad er BT, bortset fra en avis?
>
> Venlig hilsen
>
> Aragorn.

Jeg kom lige i tanke om noget.
Kan det have betydning at højttalerne står på selve skærmen bagerst, og
at selve pc-kassedimsen står lige op ad skærm og højttalere?

Venlig hilsen

Aragorn. Der svagt mindes et eller andet med båndoptagere og
mikrofoner...eller noget.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Max

Dato : 22-01-08 22:16

Hej Aragorn

> Kan det have betydning at højttalerne står på selve skærmen bagerst,
> og at selve pc-kassedimsen står lige op ad skærm og højttalere?

Det burde ikke kunne give den slags pulser.

--
Mvh Max

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-01-08 23:23

Max skrev:
> Hej Aragorn

> Det burde ikke kunne give den slags pulser.

Okay.

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Max

Dato : 22-01-08 22:15

Hej Aragorn

> Og hvad er BT, bortset fra en avis?

BlueTooth, trådløs netværk til eksterne enheder.

Har du prøvet at tage batteri ud af tastatur og mus hvis
du har sådan noget trådløs noget.

Kan du høre noget mekanisk fra PC der følger lyden.

Det er forøvrigt sjovt at der er meget nøjagtig 4 sekunder
mellem hvert tick.

--
Mvh Max

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-01-08 23:25

Max skrev:
> [...]
>
> Kan du høre noget mekanisk fra PC der følger lyden.
>
> Det er forøvrigt sjovt at der er meget nøjagtig 4 sekunder

Ah okay.
Der er ikke bluetooth i min mobil eller andre steder her, så det er ikke
den.

Hm, det eneste trådløse jeg har, er min mus. Den må da lige
testes...*roder*...niks, den lyd er der stadig.

Ikke umiddelbart, men jeg prøver at teste det i morgen når jeg har bedre
tid.

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-01-08 21:08

Aragorn Elessar wrote:

> Lyden har hele tiden været der i al den tid jeg har haft pc'en.

Prøv at starte maskinen på en Ubuntu Live-CD. Hvis lyden stadig er der
skal vi kigge på hardwaren. Det er bare rart hvis man på forhånd kan
udelukke noget.

Jesper Poulsen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-01-08 21:47

Jesper Poulsen skrev:

> Prøv at starte maskinen på en Ubuntu Live-CD. Hvis lyden stadig er der
> skal vi kigge på hardwaren. Det er bare rart hvis man på forhånd kan
> udelukke noget.

Æeh...hvad er dog det?

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-01-08 00:07

Aragorn Elessar wrote:

> Æeh...hvad er dog det?

Har du prøvet Google?

Jesper Poulsen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-01-08 00:20

Jesper Poulsen skrev:

> Har du prøvet Google?

Nej, for jeg aner ikke hvad pokker jeg skal søge efter.

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Rasmus Bertelsen

Dato : 23-01-08 07:22

Aragorn Elessar skrev:

> Nej, for jeg aner ikke hvad pokker jeg skal søge efter.
>
> Venlig hilsen
>
> Aragorn.

Hvad med: "Ubuntu Live-CD" Det er et styresystem (linux) der kan køre
direkte fra CD eller DVD. Det er perfekt til at teste hardware med.
Især, da Windows så slet ikke startes.

Mvh,
Rasmus Bertelsen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-01-08 09:44

Rasmus Bertelsen skrev:
-klip-
> Hvad med: "Ubuntu Live-CD" Det er et styresystem (linux) der kan køre
> direkte fra CD eller DVD. Det er perfekt til at teste hardware med.
> [...]

Hej Rasmus og tak for dit input.

Problemet er løst.
Dog har jeg for en sikkerheds skyld tjekket det der Ubuntu-noget, det er
vist slet ikke så ringe endda.

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-01-08 12:00

Aragorn Elessar wrote:

> Dog har jeg for en sikkerheds skyld tjekket det der Ubuntu-noget, det er
> vist slet ikke så ringe endda.

Alt om Data testede det med 3D-brugerfladen. Deres konklusion var at det
fik Vista Aero til at se forældet ud...

Jesper Poulsen

Fra : Vidal

Dato : 23-01-08 16:16

Jesper Poulsen skrev:

> Prøv at starte maskinen på en Ubuntu Live-CD. Hvis lyden stadig er der
> skal vi kigge på hardwaren. Det er bare rart hvis man på forhånd kan
> udelukke noget.

Nu reklamerer du jo så meget for ubuntu, så jeg
har hentet den og prøvet at boote op med den.

1) Den starter som default op i 1600xYYYY. Der er
ikke mange 'almindelige' brugere, der har monitor
til det.

2) Min Philips LCD skærm kan max køre 1200x1080 og
det er ikke muligt at ændre ubuntus default. I
præferencer er det ganske vist tilsyneladende muligt,
men ligemeget, hvad jeg gør/vælger, forbliver opløsningen
1600xYYYY.

Det tror jeg, er temmeligt væsentligt til at skræmme
almindelige brugere fra at bruge denne udgave af
Linux. Jeg har installeret Linux på masser af computere,
men aldrig oplevet det problem før.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-01-08 18:14

Vidal wrote:

> 1) Den starter som default op i 1600xYYYY. Der er
> ikke mange 'almindelige' brugere, der har monitor
> til det.

Den starter op i den højeste opløsning som skærmen kan klare. Hos mig
starter den i 1920*1440.

> 2) Min Philips LCD skærm kan max køre 1200x1080 og
> det er ikke muligt at ændre ubuntus default. I

Det kan man ændre under opstart. Men det er tydeligt at din skærm ikke
fortæller Ubuntu korrekte oplysninger om sig selv. Det er ikke Ubuntu's
skyld.

> Linux. Jeg har installeret Linux på masser af computere,
> men aldrig oplevet det problem før.

Jeg har et par gange før oplevet skærme der ikke har kunnet fortælle
korrekt om sig selv. Min mors skærm kan hverken Ubuntu eller XP håndtere
korrekt (det er en bredformat faldskærm).

Jesper Poulsen

Fra : Vidal

Dato : 23-01-08 19:10

Jesper Poulsen skrev:

> Den starter op i den højeste opløsning som skærmen kan klare. Hos mig
> starter den i 1920*1440.

Måske er ubuntu alligevel noget skrammel? At
den laver en forkert detekt, well, det er vel
ok, men at man ikke kan ændre den i prefs er
direkte dårligt. Det har jeg aldrig oplevet med
Redhat distribution.

> Det kan man ændre under opstart.

Hvordan?

> Men det er tydeligt at din skærm ikke
> fortæller Ubuntu korrekte oplysninger om sig selv. Det er ikke Ubuntu's
> skyld.

Hehe. Ubuntu er dit hjertebarn. Sikken en dum
skærm, jeg har ...

> Jeg har et par gange før oplevet skærme der ikke har kunnet fortælle
> korrekt om sig selv. Min mors skærm kan hverken Ubuntu eller XP håndtere
> korrekt (det er en bredformat faldskærm).

Med Windows, hverken XP eller 98, har der aldrig
været problemer. Heller ikke med Redhat.

Skærmen er under et år gammel, så synes du ikke
det er lidt underligt, at ubuntu holder fast i
den forkerte opløsning, selvom man forsøger at
ændre den i prefs.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-01-08 08:27

Vidal wrote:

> direkte dårligt. Det har jeg aldrig oplevet med
> Redhat distribution.

Har Red Hat live CD'er?

Hvis du laver en installation af Ubuntu er der ingen problemer, det er
kun Live-CD der kan give knas i den retning.

> Hvordan?

De menupunkter der vises i bunden af opstartsmenuen. Der er mulighed for
at vælge VESA-opløsninger.

> Hehe. Ubuntu er dit hjertebarn. Sikken en dum
> skærm, jeg har ...

Ja, du har en faldskærm. Køb en CRT og få et rigtigt billede. (det har
intet med Ubuntu at gøre, what-so-ever).

> Med Windows, hverken XP eller 98, har der aldrig
> været problemer. Heller ikke med Redhat.

På Live-CD?

> Skærmen er under et år gammel, så synes du ikke
> det er lidt underligt, at ubuntu holder fast i
> den forkerte opløsning, selvom man forsøger at
> ændre den i prefs.

På Live-CD eller på installation?

Jesper Poulsen

Fra : Vidal

Dato : 24-01-08 11:09

Jesper Poulsen skrev:

> På Live-CD eller på installation?

LiveCD. Når man vælger i opstart kan man godt
komme op i de 1280x1020, men skærmbilledet står
ikke centreret, der er en sort bjælke i højre
side. Monitoren har ellers en auto-centrering,
men virker ikke med Linux, åbenbart.

Jeg kan godt se, diskussionen nærmer sig OT her.
Findes der en filebrowser på LiveCD'en, eller på
en anden måde, kan man komme i kontakt med HD'en,
stadigvæk med LiveCD.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-01-08 13:24

Vidal wrote:

> side. Monitoren har ellers en auto-centrering,
> men virker ikke med Linux, åbenbart.

Virker det med andre Live-CD'er?

> Findes der en filebrowser på LiveCD'en, eller på
> en anden måde, kan man komme i kontakt med HD'en,
> stadigvæk med LiveCD.

Ja, Masser. Nautilus er jo en del af Ubuntu.

Jesper Poulsen

Fra : Vidal

Dato : 24-01-08 13:27

Jesper Poulsen skrev:

> Virker det med andre Live-CD'er?

Det ved jeg ikke. Hvordan adskiller Live Cd'er sig
mht grafik.

> Ja, Masser. Nautilus er jo en del af Ubuntu.

Ok, jeg ved ikke, hvad Nautilus er, jeg forsøger,
når jeg får tid.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-01-08 14:23

Vidal wrote:

> Det ved jeg ikke. Hvordan adskiller Live Cd'er sig
> mht grafik.

En Live-CD booter til GUI, med det der er indbygget på CD'en. Den kan
køre uden harddisk og uden netværk.

> Ok, jeg ved ikke, hvad Nautilus er, jeg forsøger,
> når jeg får tid.

Det er det man får fat i når man sidder med en Ubuntu. Det tilsvarende
under Windows hedder Explorer.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 22-01-08 21:14

Aragorn Elessar wrote:
> [...]
> Lyden har hele tiden været der i al den tid jeg har haft pc'en.
> Hvad kan det være, og hvad kan jeg gøre for at fjerne den irriterende
Har du programmer installeret som tjekker for temperatur, blæserhastighed
o.lign.?

Hans

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-01-08 21:48

Hans skrev:

> Har du programmer installeret som tjekker for temperatur, blæserhastighed
> o.lign.?
>
> Hans

Øhm...der er vist noget i BIOS der gør det...tror jeg nok.

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Peter

Dato : 22-01-08 22:34

"Aragorn Elessar" <Vasco1963@passagen.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> Lyden har hele tiden været der i al den tid jeg har haft pc'en.
> Hvad kan det være, og hvad kan jeg gøre for at fjerne den irriterende lyd?

Lyder som er elektrisk hegn - bor du ude på landet?

slå mikrofon og AUX fra

PeterB

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-01-08 00:22

Peter skrev:
> "Aragorn Elessar" <Vasco1963@passagen.se> skrev i en meddelelse

> Lyder som er elektrisk hegn - bor du ude på landet?
>
> slå mikrofon og AUX fra
>
> PeterB

Hej Peter, og tak for input.

1. Negativ@hegn. Jeg bor i en bette lejlighed ca. 14 km. fra København.

2. Er slået kronisk fra, undtagen når jeg skal bruge det.

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-01-08 00:27

Aragorn Elessar skrev:

> [...]
>
> 1. Negativ@hegn. Jeg bor i en bette lejlighed ca. 14 km. fra København.
>
> 2. Er slået kronisk fra, undtagen når jeg skal bruge det.

Og så alligevel ikke. Og dog.
Jeg prøvede at smække flueben til og fra i de forskellige bokse under
Lyd, og ved CD Audio var der bid.
Lyden er væk!
O Jubel og Julefryd!

Mange tak for hjælpen, det var faneme' lækkert at få fjernet den &%¤&¤%
lyd!!! *jubler rundt over det hele*

Venilg hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-01-08 00:30

Hej!

Aragorn Elessar wrote:

> Min stationære pc kommer hele tiden med en underlig lyd fra højttalerne, når
> den er tændt. Det er sådan et lille "knæk" eller "blop", og det kommer
> konstant med 4 sekunders mellemrum.

Jeg havde engang en pc hvor harddisken introducerede støj i lydkortet! Er lyden
der også hvis du er f.eks. i BIOS? I så fald kunne du - fysisk - frakoble
harddisken og se om lyden stadig er der.

Jeg fandt aldrig anden løsning end at skifte harddisken. Som så iøvrigt virkede
perfekt uden støj i en anden maskine...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-01-08 00:31

Kim Voss Schrader skrev:
> [...]
>
> Jeg fandt aldrig anden løsning end at skifte harddisken. Som så iøvrigt
> virkede perfekt uden støj i en anden maskine...

Hej Kim, og tak for dit input.

Jeg fandt problemet via PeterB's indlæg:
Et flueben i Mute => CD Audio, og nu er den der ¤%&(/&% lyd væk. *saligt
smil*

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-01-08 00:44

Hej!

Aragorn Elessar wrote:
> Jeg fandt problemet via PeterB's indlæg:
> Et flueben i Mute => CD Audio, og nu er den der ¤%&(/&% lyd væk. *saligt
> smil*

Perfekt :) Så godt dit indlæg _netop_ da jeg havde svaret dig.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-01-08 00:44

Kim Voss Schrader skrev:
> Hej!

> Perfekt :) Så godt dit indlæg _netop_ da jeg havde svaret dig.

Sådan er det altid.

Venilg hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-01-08 00:38

-klip@en udfordring mindre-
> Venlig hilsen
>
> Aragorn.

Mange tak til jer allesammen for brugbart input mht. den dumme lille lyd.
Det var "bare" et flueben der skulle sættes i CD Audio, så var lyden
væk. *lalleglad, overtræt OG lettet jubel* \o/

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Max

Dato : 23-01-08 12:39

Hej Aragorn

> Mange tak til jer allesammen for brugbart input mht. den dumme lille
> lyd. Det var "bare" et flueben der skulle sættes i CD Audio, så var
> lyden væk. *lalleglad, overtræt OG lettet jubel* \o/

Ja du fjernede lyden, men fik ikke løst problemet. Nu kan du jo ikke
spille CD'er på maskinen mere, men nu ved du så hvilken vej lyden
kommer ind, nu skal du bare finde ud af hvor den kommer fra :)

--
Mvh Max

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-01-08 16:03

Max skrev:
> [...]
> spille CD'er på maskinen mere, men nu ved du så hvilken vej lyden
> kommer ind, nu skal du bare finde ud af hvor den kommer fra :)

Det er bragende ligemeget, jeg bruger alligevel aldrig min maskine til
at spille cd'er på.
Der vil jeg gerne have ordentlig lyd, så der bruger jeg da anlægget til
bl.a. at genere naboerne med!
Jeg mener: Hvad hulen er der nu i vejen med Maria Callas for fuld
udblæsning? ;oD

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Max

Dato : 23-01-08 16:19

Hej Aragorn

> Det er bragende ligemeget, jeg bruger alligevel aldrig min maskine til
> at spille cd'er på.

Helt ok, men løsningen ligner jo lidt det at gå til sin mekaniker og
klage over at motren larmer og så løser han problemet ved at
given en høreværn på :)

> Der vil jeg gerne have ordentlig lyd, så der bruger jeg da anlægget
> til bl.a. at genere naboerne med!

Nu kan man jo godt have et supert anlæg på PC'en også.

> Jeg mener: Hvad hulen er der nu i vejen med Maria Callas for fuld
> udblæsning? ;oD

Alt.

--
Mvh Max

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-01-08 19:43

Max skrev:
> Hej Aragorn

> Helt ok, men løsningen ligner jo lidt det at gå til sin mekaniker og
> klage over at motren larmer og så løser han problemet ved at
> given en høreværn på :)

Hvis han så tager 6-800 kroner for det, SÅ tager jeg sgu hatten af for
hans evner som handlende!

> Nu kan man jo godt have et supert anlæg på PC'en også.

Det har jeg så ikke. Jeg har tre små højttalere der leverer en fin
dåseagtig lyd.

> Alt.

Kulturnihilist!

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Max

Dato : 23-01-08 20:08

Hej Aragorn

> Kulturnihilist!

Det er muligt, men jeg har aldrig set lyset
ved opera og den slags.

--
Mvh Max