Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flashteori
Fra : Gert Medom

Dato : 22-01-08 08:10

Hej.

Jeg tænker på om Flashen kan bruges i situationer med dårligt lys til at
at opnå bedre lukkertider?

Hvis nu man stiller eksponeringskompensationen på -1 og til gengæld
skruer op for FEC +1, eller hvad?

Udstyret er Eos 40D og Speedlite 420 EX.

Gert Medom Madsen
http://www.Gertmedom.net
http://Gertsfoto.wordpress.com

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-01-08 09:05

On 2008-01-22 08:09:48 +0100, Gert Medom <Gert.Medom@stofanet.dk> said:

> [...]
>
> Hvis nu man stiller eksponeringskompensationen på -1 og til gengæld
> skruer op for FEC +1, eller hvad?
>
> Udstyret er Eos 40D og Speedlite 420 EX.

Hvad er 1 + -1 ?

Hvorfor vil du sætte EV til -1? Som jeg sagde til dig i søndags, så
prøv med manuel indstilling på flashen i stedet. Det kræver nok lidt
testskud, men så får du som du selv vil have det.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-01-08 09:53

"Thomas Schreiber" <nej@tak.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvad er 1 + -1 ?

I dette tilfælde: Et skift i balancen mellem det eksisterende lys og
flashlyset, samt en øgning af flash belysningen.
Men man skal ikke stille på flash-kompensationen for at uligne
eksponeringskompensationen - de er uafhængige.

> Hvorfor vil du sætte EV til -1?

For at gøre lukketiden een blænde hurtigere.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Gert Medom

Dato : 25-01-08 09:02

Thomas Schreiber skrev:

> [...]
> med manuel indstilling på flashen i stedet. Det kræver nok lidt
> testskud, men så får du som du selv vil have det.

420 EX understøtter ikke maunel indstilling. I 40D´s menu står der den
ikke er kompatibel med de indstillinger.

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-08 10:37

"Gert Medom" <Gert.Medom@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> at opnå bedre lukkertider?
>
> Hvis nu man stiller eksponeringskompensationen på -1 og til gengæld skruer

Hvis du kører TLL behøver du vel ikke skrue på FEC. Hvis du kun ændre
lukketiden, retter flashen automatisk ind, og forsøger at eksponere
forgrunden korrekt - forudsat at du kører på enten AV, T eller M.

Hvis du stiller en person op foran kameraet i et par meters afstand - med
program M og med flash - og fx vælger en rimelig eksponering (fx f/4 og
1/160) - vil du se, at personen bliver stort set ens belyst, uanset om du
skruer lukketiden op eller ned. Det eneste der ændre sig er
baggrundsbelysningen, der hvor flashen ikke belyser.

Hilsen Palle

Fra : Gert Medom

Dato : 25-01-08 09:05

Palle Johansen skrev:

> [...]
> om du skruer lukketiden op eller ned. Det eneste der ændre sig er
> baggrundsbelysningen, der hvor flashen ikke belyser.

Okay det skal prøves.

Jeg arbejder normalt med Av, men bruger underiden M og sjældent Tv.