Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Smalfilm > DVD
Fra : Rainman

Dato : 21-01-08 14:30

Vi har en masse gamle super-8 smalfilm som vi vil have overført til DVD.
www.smalfilm.dk har nogle fornuftige priser, og jeg formoder at de kan
lave et ordentligt stykke arbejde idet de scanner filmstrimlerne. Nogen
der har erfaringer med disse eller andre?

De tilbyder h.h.v. ProScan og ProScan+, og jeg har forespurgt på
ProScan. Men de siger at ProScan+ er "meget meget bedre". Det forstår
jeg ikke, da man vel må formode at det er et prof lab, som sørger for at
rense for støv og iøvrigt råder over udstyr der langt overgår det man
kunne tænkes at have som privatperson.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-01-08 16:23

Rainman wrote:

> Vi har en masse gamle super-8 smalfilm som vi vil have overført til DVD.
> www.smalfilm.dk har nogle fornuftige priser, ...cut...

Prøv at spørge i news:dk.fritid.foto.indkoeb

XFUT

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 22-01-08 07:57

> [...]
> man vel må formode at det er et prof lab, som sørger for at rense for støv
> og iøvrigt råder over udstyr der langt overgår det man kunne tænkes at

Hej.

Jeg har selv overført masser af smalfilm, redigeret dem og lagt dem på DVD
skiver, der er flere af mine venner som jeg har lavet overførslen for, der
er meget tilfredse med resultatet. Der er ganske simpelt optaget med mit Dv
kamera, fre en lille A4 skærm på vægen, resultatet syntes jeg er
fremragende, der er så efterbehandlet i redigeringsprogrammet. Prøv at læse
i denne link, der står lidt om smalfilm

http://www.odensevideoklub.dk/

Kurt J.
Odense

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-01-08 12:45

"Kurt E. Jensen" <kurtj@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er meget tilfredse med resultatet. Der er ganske simpelt optaget med mit
> Dv kamera, fre en lille A4 skærm på vægen, resultatet syntes jeg er

Hej

Giver det ikke problemer med fortegning?

Hvis du har fremviseren så tæt på, og kameraet lige så tæt på, må det da
give problemer med at du projekterer skråt og optages skråt ind på skærmen,
hvis du der i mod projekterer op på et større lærred, vil vinklen mellem
fremviser og kamera blive mindre, med mindre fortegning til følge!

Hvis du bruger bagprojektion på skærmen har du ikke ovenstående problem

Langgaard

Fra : Jack.

Dato : 22-01-08 10:39

Den Mon, 21 Jan 2008 14:30:24 +0100, Rainman <rainman@rainman.dk> skrev:

>Nogen der har erfaringer med disse eller andre?

Videopro, som firmaet bag www.smalfilm.dk hedder, gør det fremragende.
Filmene digitaliseres i en rigtig smalfilmscanner og er der lyd på,
kommer den også med. Kvaliteten er rigtig god, langt bedre end det kan
gøres af diverse amatører med et digitalkamera og en skærm.
Jeg brugte dem for et år siden da jeg skulle have digitaliseret 3 film
af samlet en times varighed. Fimene var mellem 30 og 40 år gamle. De
skulle bruges til en DVD som skulle kunne sælges og resultatet blev at
alle undrer sig over hvor godt resultatet blev.

mvh Jack

Fra : Rainman

Dato : 22-01-08 13:14

Jack. wrote:

> [...]
> skulle bruges til en DVD som skulle kunne sælges og resultatet blev at
> alle undrer sig over hvor godt resultatet blev.

Kan du huske om du købte ProScan eller ProScan+? Videopro fremstiller
det som om ProScan+ er utroligt meget bedre i kvaliteten end ProScan,
men jeg har nu en fornemmelse af at ProScan er helt fint til nogle gamle
amatøroptagelser.

Fra : Jack.

Dato : 22-01-08 15:33

Den Tue, 22 Jan 2008 13:13:41 +0100, Rainman <rainman@rainman.dk> skrev:

> [...]
>det som om ProScan+ er utroligt meget bedre i kvaliteten end ProScan,
>men jeg har nu en fornemmelse af at ProScan er helt fint til nogle gamle

For et år siden kunne man ikke vælge, der var kun ét produkt.

mvh Jack