Array i MySQL...
Fra : Mads Pedersen

Dato : 15-07-01 08:36

Hej folkens,

Jeg her en tabel med "forfattere" og vil gerne lave en tabel med
"anmeldelser" hvor der kan være flere forfattere på en anmeldelse. Jeg
regner med at en god måde vil være at lave et array med et id på alle
forfatterne og gemme det sammen med en anmeldelse.

Er det den rigtige måde eller er der noget smartere?

Hvilke funktioner skal jeg se på for at få puttet et array ned i databasen.
Er det bare lige ud af landevejen eller er der noget som jeg skal være
opmærksom på før jeg går i gang?

vh,

// Mads

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 15-07-01 10:39

Mads Pedersen wrote:

> [...]
> forfatterne og gemme det sammen med en anmeldelse.
>
> Er det den rigtige måde eller er der noget smartere?

Glem det med at putte et array ned i en database. En SQL-tabel er jo i for
sig et slags array, så lav en separat tabel med forfattere samt en tabel
med tilhørsforholdet mellem forfattere og artikler.

artikler
id - tekst

forfattere
id - navn

artikelforfattere
artikelid - forfatterid

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jakob Færch

Dato : 15-07-01 18:31

In article <9irob2$cpq$1@news.cybercity.dk>,
Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

> Glem det med at putte et array ned i en database. En SQL-tabel er jo i for
> sig et slags array, så lav en separat tabel med forfattere samt en tabel
> med tilhørsforholdet mellem forfattere og artikler.

Supplerende vil jeg lige indskyde, at at det Jonas forklarer (lidt
kursorisk, måske er standard-måden at repræsentere et
mange-til-mange forhold på i en relationel database.

Jeg tror, du ville få lidt nemmere ved at lave dit artikelsystem, hvis
du kendte de grundlæggende ting om relationelle databaser - så ville du
vide, at det du (ret fornuftigt, faktisk) prøver at repræsentere med dit
array, er en ret velforstået struktur indenfor relationel databaseteori
- det vil sige, at man kan slå løsningen op, hvis man ved hvor man skal
lede og især efter hvad

På engelsk hedder mange-til-mange vist sådan cirka many-to-many. Så kan
du jo søge lidt på det.
Det kan også være, der er andre her i gruppen, der lige kan ryste en
reference en god indførsel i relationel database-teori ud af ærmet - jeg
kender bare ikke lige en sådan på stående fod.

/Jakob

Fra : Mads Pedersen

Dato : 16-07-01 22:35

in article tq1en8p001-A6D139.19303515072001@sunsite.dk, Jakob Færch at
tq1en8p001@sneakemail.com wrote on 15/07/01 19:30:

> Supplerende vil jeg lige indskyde, at at det Jonas forklarer (lidt
> kursorisk, måske er standard-måden at repræsentere et
> mange-til-mange forhold på i en relationel database.

Tak til jer begge to,

Det anede mig nok at der var en mere hensigtsmæssig måde at lave det på.
Umiddelbart lyder det meget nemt selvom der jo er en tabel mere at holde
styr på. Tror rådet om at læse lidt op på den grundliggende teori ikke er
helt dumt.

// Mads
--------------------------------------
Site news 12-07-2001: 'Hymns' is a new photo by Jamie Taylor in the
Freestyle / People exhibition. Also a dramatic image by Trudi-Anne Jakes in
the Digital Dreams exhibition. Go check them out @ If thine eye offend
thee... http://www.madspedersen.com

Fra : Mads Pedersen

Dato : 16-07-01 22:42

in article B7792AB2.236AD%mads@imv.au.dk, Mads Pedersen at mads@imv.au.dk
wrote on 16/07/01 23:35:

> Tror rådet om at læse lidt op på den grundliggende teori ikke er
> helt dumt.

Det virker bare frygteligt kedeligt! Men ok, måske kan det spare nogle
timers kode og omstruktureringer hen af vejen!

// Mads