SU og kørselsfradrag
Fra : Ukendt

Dato : 20-01-08 14:05

Så vidt jeg husker har emnet være behandlet før, men ak o ve jeg kan ikke
finde tråden (trådene).

Nuvel - jeg er i fuld beskæftigelse og opretholder pga af min bopæls
placering i forhold til min arbejdsplads et kørselsfradrag.

Nu bliver jeg studerende men fortsætter i en fuldtidsstilling et
betragteligt antal kilometer fra min bopæl.

Forsvinder mit kørselsfradrag når jeg teknisk set bliver SU-berettiget
studerende?

Gør det nogen forskel, at jeg ikke søger SU?

ras

Fra : Holst

Dato : 20-01-08 14:40

rasmus wrote:

> Nu bliver jeg studerende men fortsætter i en fuldtidsstilling et
> betragteligt antal kilometer fra min bopæl.
>
> Forsvinder mit kørselsfradrag når jeg teknisk set bliver SU-berettiget
> studerende?

Nej. Du har fortsat kørselsfradrag til dit arbejde. Derimod har du ikke
kørselsfradrag til dit uddannelsessted.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-01-08 16:47

> Nej. Du har fortsat kørselsfradrag til dit arbejde. Derimod har du ikke
> kørselsfradrag til dit uddannelsessted.

- nej det sidste havde jeg heller ikke regnet med Er der henvisnig til
relevant skattelovgivning?

ras

Fra : Kasper

Dato : 20-01-08 20:48

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

> Nej. Du har fortsat kørselsfradrag til dit arbejde. Derimod har du ikke
> kørselsfradrag til dit uddannelsessted.

Lige et tillægs spørgsmål fra mig :)

Min kæreste har også arbejdet ved siden af SU i et vikar firma...

der har hun fået kørselpenge efter 24km om dagen, er de km så fradrags
berettiget ?

Kasper

Fra : David T. Metz

Dato : 21-01-08 11:07

Kasper wrote:

> Min kæreste har også arbejdet ved siden af SU i et vikar firma...

SU spiller ingen rolle.

> der har hun fået kørselpenge efter 24km om dagen, er de km så fradrags
> berettiget ?

Ja, hvis reglerne, og herunder satserne, er overholdt. Det er forklaret her:
http://www.hlb.dk/publikat/bilen/side4.htm

David

Fra : David T. Metz

Dato : 21-01-08 11:09

David T. Metz wrote:

> Ja,

Rettelse: de er skattefri (hvis reglerne er overholdt). Pointen er at
man får enten fradrag eller direkte kompensation. Aldrig begge dele.

David

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-01-08 16:06

rasmus skrev den 20-01-2008 14:05:
> [...]
> studerende?
>
> Gør det nogen forskel, at jeg ikke søger SU?

Næh,
for kørselsfradraget får du af pga. dit arbejde.

spørgsmålet er mere om du har ret til SU, når du har fuldtidsarbejde?
Tjek lige beløbsgrænser for, hvad du må tjene, når du ønsker SU.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-01-08 16:48

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Næh,
> for kørselsfradraget får du af pga. dit arbejde.

- yes. Og det kan man godt få selvom man er indskrevet på en SU-berettiget
uddannelse?

> spørgsmålet er mere om du har ret til SU, når du har fuldtidsarbejde?
> Tjek lige beløbsgrænser for, hvad du må tjene, når du ønsker SU.

- jeg vil ikke kunne få SU (med mindre jeg holder op med at arjbede og det
er ikke muligt) men det har jeg heller ikke behov for. Men mit
kørselsfradrag er på små 4000 kroner om måneden og det kan jeg sgu ikke
undvære.

ras

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-01-08 23:28

rasmus carlsen skrev den 20-01-2008 16:48:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> - yes. Og det kan man godt få selvom man er indskrevet på en SU-berettiget
> uddannelse?

ja da.

For kørselsfradraget er knyttet til ens erhvervsarbejde.

Det gælder også hvis du er berettiget til SU og bare har et deltidsjob,
hvor du har langt til/fra arbejde.

Sagen er bare den, at der - så vidt jeg er orienteret - er lidt tvivl om
følgende sceanerie:
Du bor langt fra dit studiested og dit arbejde er lige ved siden af
studiestedet.
Vil man kunne få kørselsfradrag for de dage, hvor du skal til
konfrontationstimer og efterfølgende arbejde (hhv. vice versa)? Eller
vil køreturen ikke blive accepteret som kørselsfradrags-berettiget?
Køreturen laves i studieøjemed og som bieffekt bruges til ens
erhvervsarbejde. (hhv. omvendt).

Eller hvad med hvis man bor i fx københavn; studiestedet er i Roskilde,
mens ens arbejde er i Hillerød. Og de dage man både skal det ene og
det andet? Hvilken køretur vil blive brugt til at beregne
kørselsfradraget? Er det altid Hjem-arbejde?

> [...]
> er ikke muligt) men det har jeg heller ikke behov for. Men mit
> kørselsfradrag er på små 4000 kroner om måneden og det kan jeg sgu ikke

Du nævnte bare, at du ville være SU-berettiget studerende.
ok, du skrev også at det rent teknisk er sådan....... men det er altså
noget selvmodsigende, at du teknisk set er studerende og berettiget til
SU, men på den anden side tjener så meget at du ikke er berettiget til
SU. Teknisk set er din eventuelle SU nemlig afhængig af din indkomst.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 21-01-08 08:39

> ja da.
>
> For kørselsfradraget er knyttet til ens erhvervsarbejde.

- ok

> [...]
> mens ens arbejde er i Hillerød. Og de dage man både skal det ene og det
> andet? Hvilken køretur vil blive brugt til at beregne kørselsfradraget?

- det var noget i den stil, jeg havde i tankerne som evt. begrundelse for,
at jeg ikke ville opretholde befordringsfradrag.

> [...]
> SU, men på den anden side tjener så meget at du ikke er berettiget til SU.
> Teknisk set er din eventuelle SU nemlig afhængig af din indkomst.

- hehe ja det lyder mystisk, I know, men jeg er både teknisk og i relatitet
studerende ved en SU-berettiget uddannelse. Når jeg skrev "teknisk" skyldes
det, at jeg bibeholder mit dagligdagsjob på fuld tid og derfor ikke er
studerende med studierelevant studiejob, men fuldtidsbeskæftiget indskrevet
på en uddannelse for at få noget hældt i hovedet Bopælen er i sorø,
jobbet i københavn og studiet i Odense. Og så vil jeg vel kunne købe SU-
togkort?

ras

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-01-08 12:48

"rasmus carlsen" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> er ikke muligt) men det har jeg heller ikke behov for. Men mit
> kørselsfradrag er på små 4000 kroner om måneden og det kan jeg sgu ikke

De 4.000 kr. giver anledning til nedsat skat på 1.300 kr. - cirka.
Spørgsmålet er om du ikke skulle finde noget arbejde noget tættere på - dine
kørselsudgifter er i hvert fald ikke betalte.

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : rasmus carlsen

Dato : 21-01-08 14:13

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Spørgsmålet er om du ikke skulle finde noget arbejde noget tættere på -
> dine kørselsudgifter er i hvert fald ikke betalte.

- det kan vel ikke helt gøre det med de 1300 kroner (men ikke relevant at
finde noget tætte på) men det er da tæt på at udgiften er dækket.
Pendlerkort sorø-kbh koster 1600 kroner og 2200 på DSB Første.

ras

Fra : David Mc Nally

Dato : 21-01-08 01:17

On Jan 21, 8:38 am, "rasmus carlsen" <nos...@nospam.dk> wrote:
> Og så vil jeg vel kunne købe SU-togkort?

Hvis du kan fremvise bevis for, at du modtager SU, ja...
Studerende på SU modtager hvert år brev fra SU-styrelsen, der
bekræfter hvilke måneder de er på SU. Dette brev skal DSB bruge som
dokumentation - har du ikke tænkt dig at modtage SU, kan du altså ikke
få rabatkortet.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 21-01-08 12:16

"David Mc Nally" <dmcn42@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

bekræfter hvilke måneder de er på SU. Dette brev skal DSB bruge som
dokumentation - har du ikke tænkt dig at modtage SU, kan du altså ikke

- hmmm... jeg kan vel bare søge om SU, modtage den første måned og så
afmelde pga. for høj indtægt (og siden hen betale den ene måned tilbage),
men brevet fra SU har jeg og så kan jeg få SU-togkort??? Det kan vel ikke
være ulovligt.

ras

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-01-08 18:22

rasmus> "David Mc Nally" <dmcn42@gmail.com> skrev i en meddelelse
rasmus> news:67f490f3-0011-4158-a768-9cc0093ecca6@l32g2000hse.googlegroups.com...
rasmus> On Jan 21, 8:38 am, "rasmus carlsen" <nos...@nospam.dk> wrote:
> [...]

rasmus> Hvis du kan fremvise bevis for, at du modtager SU, ja...
rasmus> Studerende på SU modtager hvert år brev fra SU-styrelsen,
rasmus> der bekræfter hvilke måneder de er på SU. Dette brev skal
rasmus> DSB bruge som dokumentation - har du ikke tænkt dig at
rasmus> modtage SU, kan du altså ikke få rabatkortet.

rasmus> - hmmm... jeg kan vel bare søge om SU, modtage den første
rasmus> måned og så afmelde pga. for høj indtægt (og siden hen
rasmus> betale den ene måned tilbage), men brevet fra SU har jeg
rasmus> og så kan jeg få SU-togkort??? Det kan vel ikke være
rasmus> ulovligt.

Du behøves ikke at være tilmeldt SU for at få rabatkort. Det får du
(ret til) selvom du melder SU fra.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : David T. Metz

Dato : 23-01-08 09:01

Martin Jørgensen wrote:

> Du behøves ikke at være tilmeldt SU for at få rabatkort. Det får du
> (ret til) selvom du melder SU fra.

Nemlig. Reglerne står her:
http://www.su.dk/index.html?/transport/default.html

David