Kommuners svarfrister
Fra : JBJ

Dato : 19-01-08 14:55

Hejsa, hvad er kommunernes svarfrister ifølge social lovgivning?

Hvor lang tid har kommunen lov til at vente før de svarer på henvendelser?

Hvor lang tid kan kommunen vente med at oversende en klage til rette
klageinstans? Og hvad sker der hvis ens klagefrist er udløbet imellemtiden(4
uger) - altså inden kommunen har oversendt klagen?

Hvilke konsekvenser kan det få for en kommune hvis de ikke overholder
svarfrister samt oversender en klage i rette tid, men trækker tiden ud?

Jeg søger juridiske svar og gerne med henvisning til § i loven:)

På forhånd tak:)

JBJ

Fra : Jonas Brunsgaard

Dato : 19-01-08 08:21

Kan du ikke uddybe dit spørgsmål. Har du sendt ansøgningen til en
forkert instans eftersom du mener at kommunene skal sende den videre.
Giv evt er resume med datoer af forløbet.. Det er også meget vigtigt
hvad du har søgt om, dagpenge er ikke det samme som byggetilladelser
og der er forskellig lovgivning på området.

Fra : JBJ

Dato : 22-01-08 02:19

"Jonas Brunsgaard" <jonas.brunsgaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Kort fortalt, så har jeg forsøgt at få en førtidspension hos min kommune i
7½ år, uden at de har gjort meget ved sagen. Jeg har allerede været igennem
2 arbejdsprøvninger samt utallige lægeundersøgelser og har flere udtalelser
om at der ikke er mere at gøre. Kommunen gør bare intet for at komme videre
med sagen.

Jeg hyrede så en advokat til at forsøge at presse tingene igennem, men
kommunen svarer ikke på min advokats breve, det har jeg så klaget over til
min sagsbehandler - uden at få svar ->til sagsbehandlerens leder - uden at
få svar -> til direktøren for Beskæftigelse og forsørgelse - uden at få
svar -> kommunaldirektøren - uden at få svar ->til byrådet uden at få svar.
I den rækkefølge. Første klage var i oktober 2007.

Foruden ovenstående har en emsig medarbejder på ulovlig vis frataget mig min
kontanthjælp, dette har jeg også klaget over til alle de ovenstående samt
anket afgørelsen og bedt om at anken bliver oversendt til rette instans. Til
dette - intet svar. Jeg har siden 23 november 2007 stået uden midler til
forsørgelse - får hjælp af venner og familie. Jeg har klaget over dette og
spurgt til lovligheden i at lade en borger stå uden midler til forsørgelse -
intet svar.

Alt hvad jeg får ud af at klage er en kvittering for modtagelsen og derefter
intet svar.

Her på Lolland gør kommunen simpelthen hvad der passer dem uden at det har
nogen som helst konsekvens.

Jeg har forsøgt at læse loven igennem, men jeg er ikke god til at sætte mig
ind i den slags efter min anden ulykke i 2000 - første ulykke i 1999.

Min nakke er ødelagt, det har så lavet en domino effekt ned til min lænd og
gør at jeg ofte er nød til at gå med stok - hvis jeg da overhovedet kan gå.
Jeg har så stærke smerter at jeg er nød til at tage 2 stk. oxynorm for at
klare det og de gør mig svimmel da de indeholder morfin. Der er dage hvor
jeg har det sådan nogenlunde, men det er meget få ud af rigtigt mange
dårlige måneder og vinteren gør det ikke bedre. Og laver jeg noget 1 dag så
hævner det sig flere dage efter.

Som følge af at skulle gå med stok har jeg nu fået et problem med iskias i
mit venstre ben, hvlket ifølge lægen skal opereres hvis det ikke går over af
sig selv.
Lægerne hernede stikker dig hellere et par piller og siger du skal komme
igen hvis de ikke virker - end at gøre en indsats for at løse problemet.

Problemet med hvad jeg fejler er at det ikke kan ses med det blotte øje,
derfor har det været så utroligt svært at få myndighederne til at forstå
mine problemer. Man kan se en brækket arm, men når der drejer sig om nerver
og nakke/ryg så er det ikke lige noget man kan se. Ovenstående har
inflydelse på min opfattelsesevne og min korttidshukommelse.
Det generer mig i den grad da jeg i mange år har været knaldhammrende dygtig
til det som jeg lavede og ikke havde det store besvær med at lære nyt eller
overskride grænser til ander områder indenfor teknik, men det går ikke
længere samt jeg føler at tingene glider fra mig. Det er nu ligesom jeg kun
har begrænset plads på "harddisken" og hvis der bliver tilføjet noget, så er
der noget andet der glider ud.
Jeg er 36 år.

DET var kort fortalt.

JBJ

Fra : David T. Metz

Dato : 23-01-08 09:37

JBJ wrote:

> [...]
> 2 arbejdsprøvninger samt utallige lægeundersøgelser og har flere udtalelser

De udtalelser om at "der ikke er mere at gøre" - omfatter de også
arbejdsprøvningerne? Eller er der evt. nogle forbehold?

> Kommunen gør bare intet for at komme videre
> med sagen.

Hvor lang tid er der gået siden sidste arbejdsprøvning eller siden
sidste samtale med sagsbehandler?

> [...]
> svar -> kommunaldirektøren - uden at få svar ->til byrådet uden at få svar.
> I den rækkefølge. Første klage var i oktober 2007.

Alle klager er skriftlige?

Siden du nu skriver "direktøren for beskæftigelse ..." gætter jeg på du
har været tilknyttet det lokale jobcenter. I givet kunne du prøve at
henvende dig direkte til Beskæftigelsesankenævnet - se evt. her:
http://www.ams.dk/sw3114.asp
http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=3432

> Foruden ovenstående har en emsig medarbejder på ulovlig vis frataget mig min
> kontanthjælp

Hvorfor er/var du ikke på sygedagpenge?

Er der givet en skriftlig begrundelse - og i givet fald: indeholdt den
ikke en klagevejledning (det skal den ifølge loven).

, dette har jeg også klaget over til alle de ovenstående samt
> anket afgørelsen og bedt om at anken bliver oversendt til rette instans. Til
> dette - intet svar.

Som jeg netop har skrevet andetsteds: de skal først selv genoverveje
sagen og derefter sende den videre (hvis de ikke giver dig medhold).

> [...]
> spurgt til lovligheden i at lade en borger stå uden midler til forsørgelse -

Til hvem?

> Problemet med hvad jeg fejler er at det ikke kan ses med det blotte øje,

Det er derfor jeg spørger til resultatet af arbejdsprøvningerne.

David

Fra : JBJ

Dato : 28-02-08 13:43

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ligesom jeg kun har begrænset plads på "harddisken" og hvis der bliver
> tilføjet noget, så er der noget andet der glider ud.

Sidste nyt: Kommunen oversendte endelig min anke/klage til
Statsforvaltningen dog først her i februar, det vil sige de har været 3
måneder om at oversende den.

Det gik hurtigt med behandlingen af anken, fra at de d. 11.02.08 meddeler
mig at have modtaget anken/klagen til at de træffer en afgørelse til min
fordel d. 13.02.08.

Afgørelsen blev så sendt til mig samt til kommunen, men da der var gået 14
dage og der stadig ikke var sket noget skrev jeg direkte til
statsforvaltningen som så har rykket kommunen og endelig fik jeg udbetalt
den ulovligt tilbageholdte kontanthjælp. De stod på kontoen igår.

Kommunen har fået at vide at det de gjorde var ulovligt!

Dog har kommunen udeladt vigtige ting i min klage/anke sådan at
statforvaltningen ikke havde dette med i deres afgørelse, nemlig min klage
over at kommunen ikke besvarer mine hendvendelser.

Til dag dato have jeg ikke fået svar på mine, min partrepræsentants eller
min advokats hendvendelser som går helt tilbage til oktober 2007.

Så nu har jeg skrevet til kommunen at såfremt disse punkter ikke bliver
opfyldt indenfor rimelig tid, og det 10 arbejdsdage, så vil en klage blive
indgivet til statsforvaltningen.

Nu har jeg et spørgmål : i en retsag, hvis modparten udelader beviser og
dette bliver opdaget så får det alvorlige konsekvenser. Men hvis det er i
kommunalt regi dette foregår, hvilke konsekvenser kan det så få - kan
man/jeg kræve de implicerede fyret?

JBJ

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 19-01-08 19:00

JBJ skrev:
> [...]
> svarfrister samt oversender en klage i rette tid, men trækker tiden ud?
>
> Jeg søger juridiske svar og gerne med henvisning til § i loven:)

Umiddelbart er det vel service loven du skal have fat i, men jeg kan
ikke huske hvilke paragraffer der omhandler svartider.
Se retsinfo.dk

- cep

Fra : David T. Metz

Dato : 21-01-08 11:32

JBJ wrote:
> Hejsa, hvad er kommunernes svarfrister ifølge social lovgivning?

"Hurtigst muligt"

> Hvor lang tid har kommunen lov til at vente før de svarer på henvendelser?

Det bestemmer de selv, med visse undtagelser. Det kommer alstå an på
hvad det handler om.

> Hvor lang tid kan kommunen vente med at oversende en klage til rette
> klageinstans?

Til universets undergang (man skal selv sende klagen det rigtige sted hen).

> Og hvad sker der hvis ens klagefrist er udløbet imellemtiden(4
> uger) - altså inden kommunen har oversendt klagen?

Det kommmer an på detaljerne. Der kan ses bort fra overskridelse af fristen.

> Hvilke konsekvenser kan det få for en kommune hvis de ikke overholder
> svarfrister samt oversender en klage i rette tid, men trækker tiden ud?

Pas?

> Jeg søger juridiske svar og gerne med henvisning til § i loven:)

Se:
(Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område)

David

Fra : David T. Metz

Dato : 23-01-08 09:23

David T. Metz wrote:

> Til universets undergang (man skal selv sende klagen det rigtige sted hen).

Undskyld! Det svar var mere eller mindre forkert. Det rigtige er at man
skal sende klagen det rette sted hen. Men det rette sted er altid dem
der har truffet afgørelsen (jf den klagevejledning der skal følge
meddelelsen om afgørelsen). Når den myndighed så har afgjort om de evt.
alligevel vil give klager ret eller ej, så skal de evt. selv sende den
videre til klageinstansen.
(lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 66)

Med hensyn til tidsfrister gælder det jeg skrev: hurtigst muligt.

David

Fra : David T. Metz

Dato : 23-01-08 09:37

David T. Metz wrote:

> Med hensyn til tidsfrister gælder det jeg skrev: hurtigst muligt.

Mere sjusk! Når de har genovervejet sagen skal de meddele dig
resultatet. Derefter har de 14 dage til at sende klagen videre, hvis du
opretholder den.

Der er dog visse undtagelser, hvor de skal arbejde hurtigere. Se mere her:
http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=3430

David

Fra : JBJ

Dato : 26-01-08 17:40

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
David T. Metz wrote:

> [...]

opretholder den.

Der er dog visse undtagelser, hvor de skal arbejde hurtigere. Se mere her:

Hej David, der var ikke klagevejledning med da jeg fik afgørelsen, det
"glemmer" de tit her på lolland. Der stod bare at de havde besluttet at
stoppe hjælpen og ikke andet - det havde en anden ordlyd men jeg vil helst
ikke skrive alt her:)

Men det med at stoppe hjælpen er en fejl som den emsige sagsbehandler har
lavet forårsaget at at hans leder ikke har gjort sit job. Hans leder havde
nemlig fået en lægeudfærdiget sygemelding, som han skulle give videre til
sagsbehandleren, det gjorde han bare aldrig.
Samme leder havde lovet at han ville kigge på min sag og vende tilbage til
mig tidligst 2 dage senere og senest 5 dage senere - dette har han dog til
dags dato forsømt at gøre. Det var den 19/11 han senest skulle have vendt
tilbage til mig.

Problemet er ikke at jeg ikke har ret i min sag, problemet er at dem som man
klager til ikke gider svare. Og når de heller ikke gider oversende ens
klager så er det som at slå i en dyne.

Det værste er at det slet ikke får nogen konsekvens for dem at opføre sig på
denne måde, og de er for at sige det mildt bedøvende ligeglade med hvad jeg
skriver.

Jeg har lavet et hændelsesforløb som viser at jeg har ret og det er blevet
sendt til alle de implicerede de har dog ikke gidet svare tilbage. Klagen
samt anken blev givet til dem d. 28/11 2007 og efter det har jeg skrevet til
dem og spurgt om de har oversendt dem, men jeg bliver bare ignoreret.

Der er andre der har været ude for det samme og det har været omtalt i DEBAT
i Lolland Folketidende.

Problemet er som sagt bare at regeringen tillader kommunen at gøre hvad der
passer dem også selvom det er i strid med lovgivningen, regeringen skrider
nemlig ikke ind i enkeltsager.

Min advokat har skrevet til kommunen og bedt dem udtale sig om hvorvidt de
vil give mig den pension, og hvis ikke så fortælle hvad der mangler at blive
opfyldt for at sagen kan afsluttes. Det var i oktober, til dags dato har de
ikke gidet svare. Og når jeg har forespurgt hvorfor kommunen ikke svarer på
min advokat breve så får jeg intet svar.

JBJ

Fra : David T. Metz

Dato : 28-01-08 15:30

JBJ wrote:

> Der er andre der har været ude for det samme og det har været omtalt i DEBAT
> i Lolland Folketidende.

Et ujuridisk råd: EB.dk rykker mere.

I øvrigt er det ikke "regeringen", men statsforvaltngen der skal skride
ind - det er dem der er tilsynsmyndighed:
http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=1207

Men du kan ikke klage til dem. Du skal i givet fald have fat i ombudsmanden:
http://www.ombudsmanden.dk/om_at_klage/hvad/
Sagsbehandlingstiden der er dog erfaringsmæssigt meget lang. Derfor
ovst. ujuridiske råd.

David