Ændre partition størelse
Fra : Id

Dato : 19-01-08 12:06

Hej
Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe, men jeg prøver her.

Kan i hjælpe mig med hvordan jeg ændrer min C: Partition, den er på 20 GB og
ved at være brugt kun 1,2 GB ledig.

C: og D: partition er på samme drev, og med ca. 50 GB fri på D: Partitionen.

Jeg ved det kan lade sig gøre, men hvordan?

Kan det gøres med Wimndows? Kører XP med service pack2

Eller er det et 3. parts program der skal bruges?

Mvh.
Id

Fra : QBIC [6400]

Dato : 19-01-08 12:09

med det her software
http://www.softwarecasa.com/pprod/241901engdd.htm?gclid=CJOsgaqUgpECFQRRMAod1yAlAw

eller gratis alternativ
http://www.pcworld.dk/download/66/400

/ Niels

Fra : Id

Dato : 19-01-08 13:03

Fra : Ole C

Dato : 19-01-08 14:22

Id skrev blandt andet:

> Kan i hjælpe mig med hvordan jeg ændrer min C: Partition, den er på
> 20 GB og ved at være brugt kun 1,2 GB ledig.
>
> C: og D: partition er på samme drev, og med ca. 50 GB fri på D:
> Partitionen.

20 Gb burde være rigeligt, så når du næsten har fyldt disken op, er det
nok fordi du gemmer dine data på C-drevet, ikke?
Det er en dårlig idé ved evt. nedbrud af styresystemet, hvis en
re-installation kommer på tale.
Naturligvis bør du under alle omstændigheder lave backup af dine data -
og helst på en fysisk anden harddisk, for eksempel en USB-disk - men
allerførst bør du flytte dine data til et af de andre drev.
Det er ganske enkelt for eksempel at flytte mappen c:\Documents and
Settings\(dit navn)\Dokumenter. Du "trækker" simpelthen mappen over på
dit D-drev - og alle henvisninger og genveje ændrer Windows automatisk.
Du kan gøre det samme med mappen "Foretrukne", "Menuen Start" etc. - og
i Outlook Express kan du under
"Funktioner>Indstillinger>Vedligeholdelse>Lagringsmappe" vælge en mappe
på D-drevet, så du også har dine postkasser intakte, hvis uheldet skulle
være ude.
Spil der fylder meget, kan også med fordel installeres på D-drevet.

--
vh
Ole C

Fra : Id

Dato : 19-01-08 15:57

Det er ikke data der er problemet, men mange store programmer der insalleret
Der bliver ikke gemt data på C: det er altfor risikabel hvis det ernødvendig
med en ominst.
Det er en udvidelse af C: Partitionen der skal til

Mvh.
Id

Fra : Ole C

Dato : 19-01-08 16:48

Id skrev blandt andet:

> [...]
> hvis det ernødvendig med en ominst.
> Det er en udvidelse af C: Partitionen der skal til

Hvordan bærer man sig ad med at fylde en 20 Gb disk med programmer?
Jeg er oprigtigt nysgerrig

--
vh
Ole C

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 19-01-08 16:51

On Sat, 19 Jan 2008 16:47:43 +0100, Ole C wrote:

> Hvordan bærer man sig ad med at fylde en 20 Gb disk med programmer?
> Jeg er oprigtigt nysgerrig

Det er ikke svært, 4-5 af de nye spil og du er et godt stykke over de 20GB.

--
mvh.

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 19-01-08 16:52

On Sat, 19 Jan 2008 15:56:45 +0100, Id wrote:

> [...]
> med en ominst.
> Det er en udvidelse af C: Partitionen der skal til

Installer dine programmer på en anden partition.

--
mvh.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 20-01-08 00:33

Id wrote:
> Det er ikke data der er problemet, men mange store programmer der
> insalleret Der bliver ikke gemt data på C: det er altfor risikabel
> hvis det ernødvendig med en ominst.

Det er ikke specielt risikabelt at gemme data på C:.
Med mindre man vælger at reformattere i forbindelse med nyinstallation, så
slettes der ikke eksisterende data.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Ole C

Dato : 20-01-08 01:43

Per H. Nielsen skrev blandt andet:

> Det er ikke specielt risikabelt at gemme data på C:.
> Med mindre man vælger at reformattere i forbindelse med
> nyinstallation, så slettes der ikke eksisterende data.

En "nyinstallation" betyder jo pr. definition at disken skal
reformatteres.
En "reparations-installation" derimod kræver ikke formattering, men er i
visse tilfælde ikke tilstrækkeligt.

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-01-08 11:56

Ole C wrote:

> En "nyinstallation" betyder jo pr. definition at disken skal
> reformatteres.

Vrøvl. Man nøjes blot med at slette Windows.

Jesper Poulsen

Fra : Ole C

Dato : 20-01-08 12:43

Jesper Poulsen skrev blandt andet:

> Vrøvl. Man nøjes blot med at slette Windows.

Tjae - det kan vel gøres på den måde.
Har nu aldrig før hørt om nogle der ville nøjes med det i forbindelse
med en ny installation.....

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-01-08 16:16

Ole C wrote:

> Har nu aldrig før hørt om nogle der ville nøjes med det i forbindelse
> med en ny installation.....

Problemet er nok nærmere at de der reinstallerer i tide og utide ikke
kender nok til OS'et til at vide at det ikke er nødvendigt med en
omformattering.

Med andre ord, så skyldes det i 99,99% af tilfældene uvidenhed.

Jesper Poulsen

Fra : QBIC [6400]

Dato : 20-01-08 20:53

Hvis det er det der er problemet så kig lidt på ccleaner
http://www.ccleaner.com og få den til atrydde op hvis det skyltes uvidenhed
om windows og gamle gemte ting

/ Niels

Fra : Ole C

Dato : 20-01-08 21:09

> [...]

> omformattering.
>
> Med andre ord, så skyldes det i 99,99% af tilfældene uvidenhed.

Jeg er enig i at der er mange der reinstallerer alt for ofte, men hvis
vi nu forudsætter, at der er et reelt behov for at gøre rent bord og
nyinstallere, kan du så ikke forklare os 99,99 % uvidende, hvad fidusen
er ved at slette Windows i stedet for at formattere harddisken?
Så vidt jeg husker giver Windows CD'en slet ikke tilbud om blot at
slette den gamle Windows, men tilbyder valget mellem en hurtig og en
"ikke hurtig" formattering. Så det vil altså alt andet lige være noget
besværligt at "nøjes" med at slette Windows - og da du har erklæret at
du ikke går ind for at have data liggende på det samme drev som
styresystemet, så har jeg også meget svært ved at se formålet.

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-01-08 09:53

Ole C wrote:

> nyinstallere, kan du så ikke forklare os 99,99 % uvidende, hvad fidusen
> er ved at slette Windows i stedet for at formattere harddisken?

Man mister ikke mail og andre data ved blot at slette Windows.

> Så vidt jeg husker giver Windows CD'en slet ikke tilbud om blot at
> slette den gamle Windows, men tilbyder valget mellem en hurtig og en

Man kan sagtens installere en ny Windows oveni den gamle, uden at den
bliver en reparation.

> "ikke hurtig" formattering. Så det vil altså alt andet lige være noget
> besværligt at "nøjes" med at slette Windows - og da du har erklæret at

Windows' standardformattering (hvadenten der er tale om
quickformattering eller almindelig formattering) er bestemt ikke
optimal. Det optimale er selv at vælge clustersize. For at gøre dette må
man lave et lille krumspring med et ekstra installation - dette skal dog
kun gøre én gang. Det kaldes korrekt forberedelse af systemet.

> du ikke går ind for at have data liggende på det samme drev som
> styresystemet, så har jeg også meget svært ved at se formålet.

Jeg har den erklæring, fordi det er lettere at forklare folk at de skal
holde data væk fra systemdrevet end at forklare dem at reformattering er
ganske unødvendigt.

Jesper Poulsen

Fra : Ole C

Dato : 21-01-08 11:15

Jesper Poulsen skrev blandt andet:

> Man mister ikke mail og andre data ved blot at slette Windows.

Kommer sandelig da an på hvor mails og andre data ligger. På en
standardinstallation ligger de jo og flyder midt i Windows, så at sige -
og det gælder for langt de fleste brugere.
Men måske du mener noget andet end jeg tror, når du skriver "slette
Windows".

> Man kan sagtens installere en ny Windows oveni den gamle, uden at den
> bliver en reparation.

Det er jo ikke at slette Windows.
Men forklar hvad du mener med ovenstående ud fra en "almindelig" brugers
forudsætninger - altså hvordan vedkommende skal forholde sig når
Windows-CD'en er lagt i drevet og maskinen booter op på den.

> [...]
> må man lave et lille krumspring med et ekstra installation - dette
> skal dog kun gøre én gang. Det kaldes korrekt forberedelse af

Og hvordan skal den "almindelige" bruger forholde sig til ovenstående?

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-01-08 11:37

Ole C wrote:

> Men måske du mener noget andet end jeg tror, når du skriver "slette
> Windows".

Selve operativsystemet. Det drejer sig om et directory og 5-6 filer
derudover.

> Det er jo ikke at slette Windows.

Nej, men det er muligt.

> Windows-CD'en er lagt i drevet og maskinen booter op på den.

Der er der kun én mulighed og det er at installere uden formattering.

> Og hvordan skal den "almindelige" bruger forholde sig til ovenstående?

Man laver en ekstra installation. Smider Windows på sin datadisk og
forbereder systemet. Eller booter på et medium med Partition Magic eller
lign. Der er masser af muligheder.

Der findes to måder at vedligeholde en Windows-maskine på - den gode og
den almindelige.

Hvis man vil rådgives efter en specifik konstellation er man velkommen
til at spørge.

For at kunne gribe det korrekt an hver gang kræver noget indsigt i
systemet og partitioner - det kan man ikke læse sig til i en
nyhedsgruppe, det kræver villighed til at lære.

Jeg har 15 års erfaring i vedligeholdelse af OS/2-, Windows- og
Linux-systemer.

Jesper Poulsen

Fra : Ole C

Dato : 21-01-08 11:57

> Selve operativsystemet. Det drejer sig om et directory og 5-6 filer
> derudover.

Som vores "almindelige bruger" lige kender - og sletter hvorfra?

> Der er der kun én mulighed og det er at installere uden formattering.

Du mener med andre ord en reparations-installation?

> Man laver en ekstra installation. Smider Windows på sin datadisk og
> forbereder systemet. Eller booter på et medium med Partition Magic
> eller lign. Der er masser af muligheder.

Muligheder som du mener er for den "almindelige bruger"?

> Der findes to måder at vedligeholde en Windows-maskine på - den gode
> og den almindelige.

Men du mangler stadig at svare på, hvad fidusen er ved at anvende din
voldsomt upraktiske "gode" metode, fremfor den "almindelige", som langt
hovedparten af brugerne har rigeligt svært ved at overskue.

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-01-08 16:37

Ole C wrote:

> Som vores "almindelige bruger" lige kender - og sletter hvorfra?

Dem der ikke vil vide hvordan, de skal slet ikke spørge!

> Du mener med andre ord en reparations-installation?

Nej. En installation oveni er ikke det samme som en
reparations-installation. Begge dele er muligt. Ved førstnævnte står man
på bar bund. Det gør man ikke ved sidstnævnte.

> Muligheder som du mener er for den "almindelige bruger"?

Ja. Bestemt.

Forskellen ligger blot i om den almindelige bruger søger mulighederne.

> Men du mangler stadig at svare på, hvad fidusen er ved at anvende din

Fidusen er at intet går tabt. Og man sikrer dem bedst mulige clustersize
på alle sine partitioner.

> hovedparten af brugerne har rigeligt svært ved at overskue.

En slavisk gennemgang første gang er at forestrække - igen, det kræver
lidt flere oplysninger...

Har man prøvet det nogle gange, så bliver det lige så meget rutine som
den "gængse" metode - slutresultatet bliver blot bedre.

Jesper Poulsen

Fra : Ole C

Dato : 21-01-08 22:10

Jesper Poulsen skrev blandt andet:

> Dem der ikke vil vide hvordan, de skal slet ikke spørge!

Tror du den virkelig slags spørgsmål lige kommer til en almindelig
bruger, som står med en installation der er i udu?

> En installation oveni er ikke det samme som en
> reparations-installation.

Og det er en metode brugeren ser som mulighed, når vedkommende propper
sin Windows XP CD i drevet for at installere XP efter Microsofts
retningslinier?

> Muligheder som du mener er for den "almindelige bruger"?

> Ja. Bestemt.
> Forskellen ligger blot i om den almindelige bruger søger mulighederne.

Hvorfor skulle brugeren overhovedet få en idé om at søge alternative
metoder, hvis vedkommende ikke har fulgt tråden her?

> Fidusen er at intet går tabt.

Hvilket er et problem der er til at overse, hvis man har styresystemet
på et drev for sig.

> Og man sikrer dem bedst mulige clustersize på alle sine partitioner.

Hvilket er feinschmekerei uden egentlig betydning for den almindelige
bruger.

> Har man prøvet det nogle gange, så bliver det lige så meget rutine som
> den "gængse" metode - slutresultatet bliver blot bedre.

Ja, jeg synes jo det er betydeligt nemmere at have taget et image af en
velkørende installation - og det er med garanti både langt hurtigere og
langt mere brugervenligt at retablere sit system ved hjælp af det.

Men jeg synes i øvrigt at vi skal slutte denne diskussion, som er stærkt
OT efterhånden.
Diskussionen tog sit udgangspunkt i at jeg korrigerede noget jeg
formoder var en sproglig misforståelse, da en skribent skrev: "... Med
mindre man vælger at reformattere i forbindelse med nyinstallation."
Jeg tvivler nemlig stærkt på at hans alternativ var din metode.
Men OK, så gav det dig lejlighed til at demonstrere din viden - men ikke
til at overbevise om dit systems fortræffeligheder.....

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-01-08 00:30

Ole C wrote:

> Tror du den virkelig slags spørgsmål lige kommer til en almindelig
> bruger, som står med en installation der er i udu?

Det er sket. Og jeg har svaret i de tilfælde med en udførlig forklaring
lige til at printe ud.

> Og det er en metode brugeren ser som mulighed, når vedkommende propper
> sin Windows XP CD i drevet for at installere XP efter Microsofts
> retningslinier?

Det er tilladt at gå på opdagelse i menuerne. Det er den måde andre har
lært mulighederne at kende på.

> Hvorfor skulle brugeren overhovedet få en idé om at søge alternative
> metoder, hvis vedkommende ikke har fulgt tråden her?

Spørgsmålet kommer ofte op i diverse Windows-fora.

> Hvilket er et problem der er til at overse, hvis man har styresystemet
> på et drev for sig.

Der vil altid være noget der går fløjten. Der er kun en mulighed at
sikre sig på...

> Hvilket er feinschmekerei uden egentlig betydning for den almindelige
> bruger.

Nej, bestemt ikke. Det er faktisk ganske praktisk at holde clustersize
på 2KiB, idet data fylder det samme på harddisken som på en optisk
skive. Det gør det væsentligt lettere at vurdere hvorvidt data kan være
på et brændbart medium eller ej.

> Ja, jeg synes jo det er betydeligt nemmere at have taget et image af en
> velkørende installation - og det er med garanti både langt hurtigere og

Det er der bare ikke mange der benytter sig af, heller.

> Jeg tvivler nemlig stærkt på at hans alternativ var din metode.

Det kunne det blive.

> Men OK, så gav det dig lejlighed til at demonstrere din viden - men ikke
> til at overbevise om dit systems fortræffeligheder.....

Du er den eneste der ikke er overbevist. Alle der har fået en vejledning
er overbeviste.

Jesper Poulsen

Fra : Ole C

Dato : 22-01-08 11:25

Jesper Poulsen skrev blandt andet:

> Du er den eneste der ikke er overbevist.

Det var sandelig store ord. Jeg er nu overbevist om at tilhøre et ganske
stort flertal.

> Alle der har fået en vejledning er overbeviste.

Den har jeg dog endnu til gode, men lever helt udmærket uden at have set
lyset

Slut herfra.

--
vh
Ole C

Fra : QBIC [6400]

Dato : 20-01-08 04:00

Prøv med partition magic eller et af dem jeg skrev om før
Så kan du få din C partion som det behager dig bedst

Fra : Id

Dato : 20-01-08 08:17

Tak for svarrene,

Det bliver med Patition magic, jeg kender det, men havde glemt navnet.

NB! Der er ingen spil på min PC

Mvh.

Id.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-01-08 11:57

Id wrote:

> Det er ikke data der er problemet, men mange store programmer der insalleret

Systemdisken er _kun_ til systemet.

Jesper Poulsen

Fra : soren

Dato : 20-01-08 20:10

Udvid din partision med WinXPs Diskhåndtering.
Kontrolpanel-Administration-Computeradministration-og
vælg Diskhåndtering i træet.Du skal starte med at
partisionere den ledige plads på disken til en Udvidet partision
Herefter kan du udvide D-partisionen til at indeholde den ledige
plads -eller noget af den ledige plads. -Du bliver bedt om at
angive størelsen i MByte. Du skal vælge Fat32 -ikke NTFS
vh
soren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-01-08 09:54

soren wrote:

> angive størelsen i MByte. Du skal vælge Fat32 -ikke NTFS

Hvorfor vælge et forældet filsystem?

Jesper Poulsen

Fra : soren

Dato : 21-01-08 14:52

Det har du da ret i.
Men hans systemdisk er fat formateret, det filsystem vil ikke
snakke med NTFS.
Jeg har nu tilrådet ham at konvertere til NTFS.
Så bliver det muligt at udvide C.
-Det er vist det han vil!.
vb
soren

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 21-01-08 14:57

soren forklarede den 21-01-2008:
> [...]
> Men hans systemdisk er fat formateret, det filsystem vil ikke
> snakke med NTFS.
> Jeg har nu tilrådet ham at konvertere til NTFS.

Du skulle stoppe med at give råd, du ved tilsyneladende intet om det du
snakker om.

--
mvh.

Fra : soren

Dato : 21-01-08 14:42

En tilføjelse:
Hvis du holder fast ved, kun at ville udvide C -henover D
Så bliver du nød til at konvertere til NTFS filsystemet først.
Læs herunder og find mere om nødvendigt i XP- hjælp.
Det er let at konvertere. Og du behøver ikke nogen backup.
Det er kun i filsystemet NTFS, du kan udvide C. Derfor bliver du
nød til først at konvertere.
Efterfølgende skal du i Diskhåndteringen slette D partitionen og
formatere den i NTFS. Når du har gjort alt dette, kan du i
Diskhåndteringen udvide C henover den ledige plads -den
hele, eller så meget du ønsker.
Da du ikke har prøvet det før, vil jeg tilråde, at du tar backup
af dine filer.
vh
soren

a.. Det er nemt at konvertere partitioner til NTFS. Installationsprogrammet
gør konverteringen nem, uanset om dine partitioner anvender FAT, FAT32 eller
en ældre version af NTFS. Denne form for konvertering bevarer filerne
intakte (i modsætning til formatering af en partition). Hvis du ikke har
brug for at bevare dine filer, og du har en FAT- eller FAT32-partition,
anbefales det, at du formaterer partitionen med NTFS i stedet for at
konvertere fra FAT eller FAT32. Formatering af en partition sletter alle
data i partitionen og gør det muligt at starte med et tomt drev.
Uanset om en partition formateres med NTFS eller konverteres med kommandoen
convert, er NTFS et bedre valg af filsystem. Klik på Start, klik på Kør,
skriv cmd, og tryk derefter på ENTER for at få flere oplysninger om
Convert.exe, når installationsprogrammet er afsluttet. Skriv help convert i
kommandovinduet, og tryk derefter på ENTER.

Fra : Henning

Dato : 21-01-08 15:29

> [...]
>hele, eller så meget du ønsker.
>Da du ikke har prøvet det før, vil jeg tilråde, at du tar backup

Du er vist ved at rode dig ud i noget værre hø... Hvor i XP's
diskmanager vil du kunne udvide (system)partitionen? I Vista kan du
udvide en partition, men ikke systempartitionen.
Du skal bruge 3-parts software, f.eks. Partition Magic, og det er
absolut ikke nødvendigt at konvertere eller slette partitioner
undervejs.
Backup er naturligvis et must inden du begynder

Fra : jørgen

Dato : 21-01-08 15:56

Henning wrote:

> [...]
> Du skal bruge 3-parts software, f.eks. Partition Magic, og det er
> absolut ikke nødvendigt at konvertere eller slette partitioner

Det kan være han er blevet vænnet til Vista. Der kan man godt udvide
systempartitionen, hvis den ledige plads ligger lige efter. Plus
filformatet skal være NTFS.

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 21-01-08 16:02

jørgen tastede følgende:

> Det kan være han er blevet vænnet til Vista. Der kan man godt udvide
> systempartitionen, hvis den ledige plads ligger lige efter. Plus filformatet
> skal være NTFS.

Det kan du også på XP, men hvis den plads er optaget af en anden
partition, så skal der et 3die parts program til.

--
mvh.

Fra : jørgen

Dato : 21-01-08 16:23

Ludvig Nielsen wrote:

> Det kan du også på XP, men hvis den plads er optaget af en anden
> partition, så skal der et 3die parts program til.

XP kan kun klare ikke-systempartitioner

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 21-01-08 16:32

Efter mange tanker skrev jørgen:

> XP kan kun klare ikke-systempartitioner

OK, jeg har nok vænnet mig for meget til partition magic.

--
mvh.