/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Hestekød
Fra : Margrete Johansen


Dato : 18-01-08 16:45

Hej gruppe.

Nu var der lige en del snak om hestekød i en TV-udsendelse. Nogen der kender
en slagter på Sjælland/i København/Roskilde der jævnligt har hestekød i
sortimentet?

Opskrifter?

Margrete

www.smagsuniverset.dk



 
 
Trine Kornum Christi~ (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Trine Kornum Christi~


Dato : 18-01-08 16:50

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> writes:

> Nu var der lige en del snak om hestekød i en TV-udsendelse. Nogen der kender
> en slagter på Sjælland/i København/Roskilde der jævnligt har hestekød i
> sortimentet?

Nu vil jeg ikke gøre mig klog på Sjællands geografi, men her er en
liste over slagtehuse der slagter heste. De må i hvert fald vide hvem
de sælger kød til.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/docs/d5ea58defe1ce563c1257018004fb673/$file/Hestesla.pdf

Mvh Trine

--
Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg

Rasmus M. Jensen (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Rasmus M. Jensen


Dato : 18-01-08 17:22

Trine Kornum Christiansen wrote:
>
> Nu vil jeg ikke gøre mig klog på Sjællands geografi, men her er en
> liste over slagtehuse der slagter heste. De må i hvert fald vide hvem
> de sælger kød til.
>
> http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/docs/d5ea58defe1ce563c1257018004fb673/$file/Hestesla.pdf
>

hvordan smager den slags egentligt?? kan man sammenligne det med noget?

--
mvh
Rasmus



Martin (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 18-01-08 18:08

Hej
Rasmus M. Jensen wrote:
> hvordan smager den slags egentligt?? kan man sammenligne det med
> noget?

Lidt som oksekød, men en smule sødere.

Mvh
Martin



Rasmus M. Jensen (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Rasmus M. Jensen


Dato : 18-01-08 18:18

Martin wrote:
> Hej
> Rasmus M. Jensen wrote:
>> hvordan smager den slags egentligt?? kan man sammenligne det med
>> noget?
>
> Lidt som oksekød, men en smule sødere.
>
ok... så en kombination mellem okse og vildt måske?


--
mvh
Rasmus



Tove Krieger (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 18-01-08 18:54

"Martin" <tmm@_CUT_trutter.dk> skrev i en meddelelse
news:4790dce2$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> Hej
> Rasmus M. Jensen wrote:
>> hvordan smager den slags egentligt?? kan man sammenligne det med
>> noget?
>
> Lidt som oksekød, men en smule sødere.
>
> Mvh
> Martin

Ja, det synes jeg altså også, men at det skulle være sødt blev
kraftigt tilbagevist i udsendelsen som værende en skrøne.


--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Christian Hansen (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Christian Hansen


Dato : 19-01-08 12:59

Tove Krieger wrote:

>
> Ja, det synes jeg altså også, men at det skulle være sødt blev kraftigt
> tilbagevist i udsendelsen som værende en skrøne.
>

Jeg har tit spist hestekød og det med sødmen kan jeg tilslutte mig - det
er ikke udtalt sødt, men der er altså en snert - ikke på nogen dårlig
måde dog. Hestekød smager ganske fint og ret tæt på okse. Har man aldrig
smagt det før og bliver man præsenteret for det uden at vide, at det er
hest, tvivler jeg faktisk på at ret mange kan smage, at det ikke er oksekød.

Mvh Christian

Inger Pedersen (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 19-01-08 20:24


"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> skrev i en meddelelse

>> Ja, det synes jeg altså også, men at det skulle være sødt blev kraftigt
>> tilbagevist i udsendelsen som værende en skrøne.
>>
>
> Jeg har tit spist hestekød og det med sødmen kan jeg tilslutte mig - det
> er ikke udtalt sødt, men der er altså en snert - ikke på nogen dårlig måde
> dog.

Samme her.

Hilsen Inger



Søren Fisker (20-01-2008)
Kommentar
Fra : Søren Fisker


Dato : 20-01-08 12:27


"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> skrev i en meddelelse
news:4791e562$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Tove Krieger wrote:
>
>>
>> Ja, det synes jeg altså også, men at det skulle være sødt blev kraftigt
>> tilbagevist i udsendelsen som værende en skrøne.
>>
>
> Jeg har tit spist hestekød og det med sødmen kan jeg tilslutte mig - det
> er ikke udtalt sødt, men der er altså en snert - ikke på nogen dårlig måde
> dog. Hestekød smager ganske fint og ret tæt på okse. Har man aldrig smagt
> det før og bliver man præsenteret for det uden at vide, at det er hest,
> tvivler jeg faktisk på at ret mange kan smage, at det ikke er oksekød.
>
> Mvh Christian

Helt enig!
Søren



Lou (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Lou


Dato : 18-01-08 20:16

On Fri, 18 Jan 2008 18:07:33 +0100, Martin wrote:

> Rasmus M. Jensen wrote:
>> hvordan smager den slags egentligt?? kan man sammenligne det med
>> noget?
>
> Lidt som oksekød, men en smule sødere.

Ja, lidt lissom menneskekød

Herluf Holdt, 3140 (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 18-01-08 20:42

Lou skrev:
> Martin wrote:
>> Rasmus M. Jensen wrote:

>>> hvordan smager den slags egentligt?? kan man
>>> sammenligne det med noget?

>> Lidt som oksekød, men en smule sødere.

Jeg har spist hakkebøf af hest. Det smagte udmærket, bortset
fra at jeg hele tiden tænkte på at jeg sad og spiste hest.

Da jeg var ung, kom jeg på det årlige "Peermarkt" (hestemarked)
i Slesvig by. Det var sådan noget gøgl og tivoli o.s.v. Ved den
store bod, hvor man kunne købe ristede pølser, stod der på et
skilt, at pølserne var lavet af rent hestekød. De smagte sådan
set udmærket - men det var igen det der med tanken om at
spise hest.

> Ja, lidt lissom menneskekød

Menneskekød har jeg aldrig smagt, trods det at jeg er erklæret
gallophag (Franzosenfresser). Men jeg har hørt at en ganske
almindelig københavner ville blive kasseret i kødkontrollen p.g.a.
trafikforureningen.

--
Herluf :·)



Lou (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Lou


Dato : 18-01-08 22:41

On Fri, 18 Jan 2008 20:42:06 +0100, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Menneskekød har jeg aldrig smagt

Arhhh, Luffe, kom nuuu ... har du aldrig fået en rigtig menneskebøf, stor
og beskidt som et lokumsbrædt og dænget til med bløde løg?

, trods det at jeg er erklæret
> gallophag (Franzosenfresser).

He, he, det lyder som noget der skal prøves. Kan man få opskriften? Og nej
.... pas nu på: En Franzos kan betyde noget ganske særligt og det er
garanteret ikke noget spiseligt og velsmagende

> Men jeg har hørt at en ganske
> almindelig københavner ville blive kasseret i kødkontrollen p.g.a.
> trafikforureningen.

Tø-hø, han var vel koldrøget

Max (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 18-01-08 18:12

Hej Rasmus

> hvordan smager den slags egentligt?? kan man sammenligne det med
> noget?

Hvis jeg lavede dig en hestebøf på grillen, ja så ville du bare
tro at du fik en oksebøf der virkelig smagte af noget.

--
Mvh Max



Martin Mose Larsen (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Martin Mose Larsen


Dato : 18-01-08 18:29

On Fri, 18 Jan 2008 18:12:23 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Rasmus
>
>> hvordan smager den slags egentligt?? kan man sammenligne det med
>> noget?
>
>Hvis jeg lavede dig en hestebøf på grillen, ja så ville du bare
>tro at du fik en oksebøf der virkelig smagte af noget.

JI-Ahhh!

Grilled Horse - fra McDonalds - I'm lovin' it!

Men det tør de nok ikke!!

Kan hestekød bruges til hakkebøffer?

sayonara
Martin Mose Larsen

Rainman (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Rainman


Dato : 18-01-08 19:04

Martin Mose Larsen wrote:
> On Fri, 18 Jan 2008 18:12:23 +0100, "Max"
> <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:
>
>> Hej Rasmus
>>
>>> hvordan smager den slags egentligt?? kan man sammenligne det med
>>> noget?
>> Hvis jeg lavede dig en hestebøf på grillen, ja så ville du bare
>> tro at du fik en oksebøf der virkelig smagte af noget.
>
> JI-Ahhh!
>
> Grilled Horse - fra McDonalds - I'm lovin' it!
>
> Men det tør de nok ikke!!
>
Bæh, og det bliver heller ikke hestehjerner der står på restauranternes
menukort under delikatesser. En hests CPU er ca. på størrelse med en
hasselnød :)

> Kan hestekød bruges til hakkebøffer?
>
> sayonara
> Martin Mose Larsen

Anders Houmark (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 18-01-08 20:45


"Rainman" <rainman@rainman.dk> skrev i en meddelelse
news:4790ea18$0$89175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Bæh, og det bliver heller ikke hestehjerner der står på restauranternes
> menukort under delikatesser. En hests CPU er ca. på størrelse med en
> hasselnød :)

Kan det virkelig passe?

Jeg var til noget firmafest her i november måned, 1001 nat var temaet, og
der fik vi serveret en masse indisk inspireret mad.. forretten var der en
græshoppe på, men den var umulig at spise da den var dybstegt og hård som
sten.. Til gengæld havde de hjerner liggende i et fad ved bufeen:
www.andersh.dk/DSC00971.JPG nede i højre hjørne.
Da vi gik rundt om fadene og fyldte op på tallerkenen spurgte jeg hvor
hjerner kom fra, og fik af vide, at det var abehjerner...
Da vi så efter lidt aktivitet (der skulle laves en film midt i det hele.. )
kom tilbage for at tage lidt mere spurgte jeg kokken som stod og skar kød,
og han sagde, at det var kalvehjerner.. Men de var sgu store, ca. på
størrelse med en mandarin, altså en del størrere end en hests hasselnøde
størrelse? Måske er der da så stor forskel fra heste og køer, men dyrene
ligner da hinanden temmelig meget i opbygning og størrelse?

Jeg, og en anden person, spiste for resten noget af en hjerne. Der var ingen
andre af de ca. 250 mennesker som havde store nok nosser til det
www.andersh.dk/DSC00974.JPG
Det er nok ikke noget jeg skal spise igen, det var bare nærmest som at spise
fedt.. Det var lavet i en form for sovs, så lidt smagte det selvfølgelig
af.. Der var også trevler i, sikkert nogle nervebaner? Jeg har ikke lige
gjort det så meget i sådan noget før...


HVIS det jeg spiste har været kalvehjerner, kan det så være farligt? Jeg
tænker i retning af Kreutzfeldt Jakobsen syge? Må indrømme, at der gik lidt
mandomsprøve i det, og jeg så ikke lige tænkte over sådanne ting på det
tidspunkt :)

Mvh Anders



Lou (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Lou


Dato : 18-01-08 22:45

On Fri, 18 Jan 2008 20:45:25 +0100, Anders Houmark wrote:

> Jeg var til noget firmafest her i november måned

Tak for den underholdende og dybdeborende frontberetning.
Opskrifter er fint, men nærværende oplevelser med mad og drikke, er absolut
læseværdige

Anders Houmark (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 19-01-08 20:56


"Lou" <lou@strawman.com> skrev i en meddelelse
news:ai7v4ndamb7x.1xye119oaghdp.dlg@40tude.net...
> On Fri, 18 Jan 2008 20:45:25 +0100, Anders Houmark wrote:
>
>> Jeg var til noget firmafest her i november måned
>
> Tak for den underholdende og dybdeborende frontberetning.
> Opskrifter er fint, men nærværende oplevelser med mad og drikke, er
> absolut
> læseværdige

heheh



Inger D. (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Inger D.


Dato : 19-01-08 11:08


> Jeg, og en anden person, spiste for resten noget af en hjerne. Der var
> ingen
> andre af de ca. 250 mennesker som havde store nok nosser til det
> www.andersh.dk/DSC00974.JPG
> Det er nok ikke noget jeg skal spise igen, det var bare nærmest som at
> spise fedt.. Det var lavet i en form for sovs, så lidt smagte det
> selvfølgelig af.. Der var også trevler i, sikkert nogle nervebaner? Jeg
> har ikke lige gjort det så meget i sådan noget før...

Jeg har spist kalvehjerne i Bulgarien, hvor den blev serveret skåret i
skiver og lagt i lag med grøntsager. Det smagte virkelig godt, og der var
intet trevlet over det. Faktisk var den meget mør og samtidig fast i
strukturen.

Inger D.



Peter Loumann (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 19-01-08 16:14

On Sat, 19 Jan 2008 11:07:30 +0100, Inger D. wrote:

> Jeg har spist kalvehjerne i Bulgarien
*Cervelle au beurre blanc* er en ganske delikat forret som jeg har nydt på
en bedre restaurant i Brussel og også selv tilberedt - slagteren tager
kalvehjerne hjem på bestilling. Konsistensen er lidt som budding eller
mousse. Retten gik vist lidt af brug med med den der kogalskab.

Opskrift:

<http://www.toprecettes.com/affiche_recette.php?cat=recettes_regime&numero=7&recette=Cervelle%20au%20beurre%20blanc%20et%20aux%20capres>

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://huse-i-naestved.dk

Inger D. (20-01-2008)
Kommentar
Fra : Inger D.


Dato : 20-01-08 10:52


>> Jeg har spist kalvehjerne i Bulgarien
> *Cervelle au beurre blanc* er en ganske delikat forret som jeg har nydt på
> en bedre restaurant i Brussel og også selv tilberedt - slagteren tager
> kalvehjerne hjem på bestilling. Konsistensen er lidt som budding eller
> mousse.

Gad vide om det så var lammehjerne jeg fik, eller også er det tilberedningen
der har gjort det, for den hjerne jeg fik var ret fast i strukturen og slet
ikke budding-agtig.

Inger D.



Kurt Hansen (20-01-2008)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 20-01-08 18:46

On Sun, 20 Jan 2008 10:51:32 +0100, Inger D. wrote:

> Gad vide om det så var lammehjerne jeg fik, eller også er det tilberedningen
> der har gjort det, for den hjerne jeg fik var ret fast i strukturen og slet
> ikke budding-agtig.

Det var nok fra en gammel vædder. Det er nemlig modsat med hjerner, som med
kvindebryster
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Ebbe Hansen (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Ebbe Hansen


Dato : 19-01-08 20:12

On Sat, 19 Jan 2008 11:07:30 +0100, "Inger D." <blabla@no.no>
wrote:
kLIP
>
>Jeg har spist kalvehjerne i Bulgarien, hvor den blev serveret skåret i
>skiver og lagt i lag med grøntsager. Det smagte virkelig godt, og der var
>intet trevlet over det. Faktisk var den meget mør og samtidig fast i
>strukturen.
>
>Inger D.
Jeg synes hjerne minder meget om marven fra kraftben, som vi
sloges om før der kom kogalskab.
mvh Ebbe

Anders Houmark (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 19-01-08 21:17


"Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse
news:fmshso$oei$1@news.datemas.de...


>
> Jeg har spist kalvehjerne i Bulgarien, hvor den blev serveret skåret i
> skiver og lagt i lag med grøntsager. Det smagte virkelig godt, og der var
> intet trevlet over det. Faktisk var den meget mør og samtidig fast i
> strukturen.


Hmm den jeg fik var også forholdsvist fast i det da den var i hel form, men
da vi først havde fået "skåret" hul på den med en ske (som kokken serverede
det til os med) var det som om den blev blød og svampet.
Konsistensen kan nok nærmest sammenlignes med softice.. meget blødt i det.
Jeg synes bestemt at der var trevler i det, ligesom små fiskeben, eller
nervestrenge.. Der var ikke voldsomt mange, men de var der. Det var som om
de sad mellem hver "bule" på hjernen, altså i hver af de små "render"..

Og nej, det var ikke fordi jeg var fuld på det tidspunkt at jeg ikke husker
det, der skete bare så meget den dag, at det ligesom er svedt lidt ud ...

Nu kommer jeg heller ikke ud og spise fint så mange gange.. Men er det ikke
rimelig normalt, at der serveres øl til maden, hvis folk efterspørger det?
Eller måske er det bare mig som træt af at sidde og drikke vand, når alle de
andre drikker vin? Jeg er ikke selv glad for vin :-/.. Det var først kl. 22
jeg fik øl, før måtte baren ikke servere dem sagde de.. (arghh!).... og så
lukkede de fandme baren kl. 3 eller 4 (godt at de glemte at lukke
fadølshanerne, låse køleskabet samt tage sprutten væk.. høflig selvbetjening


Mvh Anders



Jan Boegh (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 19-01-08 18:16

Anders Houmark skrev i 479101d4$0$90269$14726298@news.sunsite.dk dette:
> "Rainman" <rainman@rainman.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nok ikke noget jeg skal spise igen, det var bare nærmest som
> at spise fedt..

Rimeligt nok - det meste af hjernen er faktisk fedt.

> HVIS det jeg spiste har været kalvehjerner, kan det så være farligt?
> Jeg tænker i retning af Kreutzfeldt Jakobsen syge? Må indrømme, at
> der gik lidt mandomsprøve i det, og jeg så ikke lige tænkte over
> sådanne ting på det tidspunkt :)

For lidt hjerne, måske?

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html


Anders Houmark (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 19-01-08 21:19


"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
news:47923056$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Anders Houmark skrev i 479101d4$0$90269$14726298@news.sunsite.dk dette:
>> "Rainman" <rainman@rainman.dk> skrev i en meddelelse
>
>> Det er nok ikke noget jeg skal spise igen, det var bare nærmest som
>> at spise fedt..
>
> Rimeligt nok - det meste af hjernen er faktisk fedt.

Jeg spiste kun yderkanten, ikek det aller inderste.. Så det har nok lidt med
det at gøre, det kan være det at det inderste som der er lidt mere ved :)

>> HVIS det jeg spiste har været kalvehjerner, kan det så være farligt?
>> Jeg tænker i retning af Kreutzfeldt Jakobsen syge? Må indrømme, at
>> der gik lidt mandomsprøve i det, og jeg så ikke lige tænkte over
>> sådanne ting på det tidspunkt :)
>
> For lidt hjerne, måske?

haha nej på det tidspunkt havde jeg kun fået en eller to øl, så det var ikke
så slemt.. det var først senere på aftenen

Mvh Anders



Max (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 18-01-08 19:12

Hej Martin

> Kan hestekød bruges til hakkebøffer?

I min barndom gik man til hesteslagteren, ja vi havde op
til flere i byen dengang, når man skulle have en rigtig
god hakkebøf, så ja.

--
Mvh Max



Klaus Alexander Seis~ (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 19-01-08 00:06

Martin Mose Larsen skrev:

> Kan hestekød bruges til hakkebøffer?

Sagtens, jeg lavede tit hakkebøffer af hest under min studietid, når
der ikke var råd til hakket okse. Det smagte glimrende. Jeg har
faktisk aldrig smagt uhakket hest.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Inger Pedersen (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 19-01-08 20:25


"Martin Mose Larsen" <martin.mose.larsen@NOSPAMmail.dk> skrev i en
meddelelse
>
> Kan hestekød bruges til hakkebøffer?

Ja.
Det blev i min barndom brugt som "erstatning", når budgettet ikke rakte til
oksefars.

Hilsen Inger



Max (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 19-01-08 20:47

Hej Inger

> Det blev i min barndom brugt som "erstatning", når budgettet ikke
> rakte til oksefars.

Ja, sjovt nok er det idag omvendt :)

Forøvrigt hed det i mit barndomshjem "spis nu noget fisk, min dreng,
kartoflerne koster jo penge" :)

--
Mvh Max



Rasmus M. Jensen (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Rasmus M. Jensen


Dato : 18-01-08 18:32

Max wrote:
>
> Hvis jeg lavede dig en hestebøf på grillen, ja så ville du bare
> tro at du fik en oksebøf der virkelig smagte af noget.

ahh... så må jeg se om jeg kan google mig frem til en hestekødsslagter i
Aalborg...
det skal prøves til sommer så...

--
mvh
Rasmus



Andersen (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Andersen


Dato : 19-01-08 13:34

>> Hvis jeg lavede dig en hestebøf på grillen, ja så ville du bare
>> tro at du fik en oksebøf der virkelig smagte af noget.
>
> ahh... så må jeg se om jeg kan google mig frem til en hestekødsslagter i
> Aalborg...
> det skal prøves til sommer så...

Du kan glemme alt om hestekød i Aalborg... Det findes ikke mere..

Jeg har i mange år ugentlig spist hestekød fra Hesteslagteren i Nørregade,
hvor jeg fik de bedste bøffer jeg nogensinde har smagt. Ikke hakkebøffer
for dem bryder jeg mig ikke så meget om, for trods hvad de skriver andre
steder i emnet, så er det hakkede kød faktisk en smule sødt i det.

Men fileten er fantastisk god og steges jo på samme måde som engelske
bøffer.... Det fåes ikke bedre hvis de har fået lov at hænge længe nok...

Da han solgte forretningen i Nørregade flyttede han op som slagermester
i det gamle Kvickly på Budolfi Plads, (Super Brugsen idag) hvor de så
startede
med at sælge hestekød, men han var der desværre kun et par år, og dermed
var det så helt slut med hestekød i Aalborg.... Jeg har ikke set det
siden..

Så måtte jeg til Nibe en by knap 15-20 km fra Aalborg hvor der var en gammel
slagerforretning som også havde hestekød.. Han ringede til mig når han
havde en filet som jeg skærer ud i bøffer.

Det kørte så fint i nogle år, men så lukkede den forretning også og siden
har jeg
næsten ikke kunne finde hestekød nogen steder her i Nordjylland.

Jeg snakkede dog med en slagteforretning nede omkring Hobro, og han ville
ringe til mig hvis han fik en hest ind... Det gjorde han så nogle måneder
senere,
men jeg havde indtrykket af at han selv havde skudt den første og bedste
hest
der kom forbi ude på vejen, og i dette tilfælde måtte det have været en
pony,
for det var da godt nok den mindste filet jeg har set...

Jeg har forhørt mig alle steder heroppe, men problemet er at det åbenbart er
en
bedre forretning at køre dem til Italien hvor de er kan sælge alt det
hestekød det
skal være.

Skulle du finde et sted, så smid en mail i gruppen, jeg er meget
interesseret.

Hilsen HA Aalborg


Børge List (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Børge List


Dato : 19-01-08 13:43

Andersen skrev:
>>> Hvis jeg lavede dig en hestebøf på grillen, ja så ville du bare
>>> tro at du fik en oksebøf der virkelig smagte af noget.
>>
>> ahh... så må jeg se om jeg kan google mig frem til en hestekødsslagter
>> i Aalborg...
>> det skal prøves til sommer så...
>
> Du kan glemme alt om hestekød i Aalborg... Det findes ikke mere..
>
> Jeg har i mange år ugentlig spist hestekød fra Hesteslagteren i Nørregade,
> hvor jeg fik de bedste bøffer jeg nogensinde har smagt. Ikke hakkebøffer
> for dem bryder jeg mig ikke så meget om, for trods hvad de skriver andre
> steder i emnet, så er det hakkede kød faktisk en smule sødt i det.
>
> Men fileten er fantastisk god og steges jo på samme måde som engelske
> bøffer.... Det fåes ikke bedre hvis de har fået lov at hænge længe
> nok...
>
> Da han solgte forretningen i Nørregade flyttede han op som slagermester
> i det gamle Kvickly på Budolfi Plads, (Super Brugsen idag) hvor de så
> startede
> med at sælge hestekød, men han var der desværre kun et par år, og dermed
> var det så helt slut med hestekød i Aalborg.... Jeg har ikke set det
> siden..
>
> Så måtte jeg til Nibe en by knap 15-20 km fra Aalborg hvor der var en
> gammel
> slagerforretning som også havde hestekød.. Han ringede til mig når han
> havde en filet som jeg skærer ud i bøffer.
>
> Det kørte så fint i nogle år, men så lukkede den forretning også og
> siden har jeg
> næsten ikke kunne finde hestekød nogen steder her i Nordjylland.
>
> Jeg snakkede dog med en slagteforretning nede omkring Hobro, og han ville
> ringe til mig hvis han fik en hest ind... Det gjorde han så nogle
> måneder senere,
> men jeg havde indtrykket af at han selv havde skudt den første og bedste
> hest
> der kom forbi ude på vejen, og i dette tilfælde måtte det have været en
> pony,
> for det var da godt nok den mindste filet jeg har set...
>
> Jeg har forhørt mig alle steder heroppe, men problemet er at det
> åbenbart er en
> bedre forretning at køre dem til Italien hvor de er kan sælge alt det
> hestekød det
> skal være.
>
> Skulle du finde et sted, så smid en mail i gruppen, jeg er meget
> interesseret.
>
> Hilsen HA Aalborg
www.naurslagtehus.dk

Jens Bruun (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 18-01-08 18:17

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse
news:fmqjmv$2igr$1@newsbin.cybercity.dk

> hvordan smager den slags egentligt??

Fremragende.

> kan man sammenligne det med
> noget?

En lidt mere sødlig, saftig udgave af oksekød.

Hestekød er måske generelt bedre end oksekød, fordi hestekød ikke stammer
fra søndermalkede eksemplarer?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Margrete Johansen (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Margrete Johansen


Dato : 18-01-08 20:33


"De må i hvert fald vide hvem
> de sælger kød til.

Tak - jeg har flere gange hentet kød på Kosakgården, når min lammeleverandør
har fået slagtet. Jeg henter et helt lam - har nok svært ved at æde mig
igennem en hest - men som du skriver:
"De må i hvert fald vide hvem
> de sælger kød til.

Margrete

www.smagsuniverset.dk





Lou (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Lou


Dato : 18-01-08 22:46

On Fri, 18 Jan 2008 20:32:42 +0100, Margrete Johansen wrote:

> har nok svært ved at æde mig
> igennem en hest

Nåeh, en stykke ristet franskbrød med Shetlandspony og kantareller ...?

Max (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 18-01-08 22:58

Hej Margrete

> lammeleverandør har fået slagtet. Jeg henter et helt lam - har nok
> svært ved at æde mig igennem en hest - men som du skriver:

Små heste er da ikke meget større end en hund, så det
burde da kunne lade sig gøre :)

--
Mvh Max



Ebbe Hansen (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Ebbe Hansen


Dato : 19-01-08 11:03

On Fri, 18 Jan 2008 22:58:13 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Margrete
>
>> lammeleverandør har fået slagtet. Jeg henter et helt lam - har nok
>> svært ved at æde mig igennem en hest - men som du skriver:
>
>Små heste er da ikke meget større end en hund, så det
>burde da kunne lade sig gøre :)

Når en Italiener kunne spise en Fiat500, kan man vel også spise
en Hest.
forøvrigt synes jeg at det er mærkeligt, hvis en Hest skulle have
så lille en hjerne. Jeg har mange gange spist Lanmmehjerne, fra
et grillet lam, og den er da meget større.
mvh Ebbe

Jens Bruun (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 18-01-08 18:17

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:4790c903$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Opskrifter?

Hakkebøf med bløde løg.

Engelsk bøf med bløde løg.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Kim Schulz (18-01-2008)
Kommentar
Fra : Kim Schulz


Dato : 18-01-08 23:12

On Fri, 18 Jan 2008 22:58:13 +0100
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Margrete
>
> > lammeleverandør har fået slagtet. Jeg henter et helt lam - har nok
> > svært ved at æde mig igennem en hest - men som du skriver:
>
> Små heste er da ikke meget større end en hund, så det
> burde da kunne lade sig gøre :)
>

mon det så også smager lige så godt som hund?

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/
Phone: +45 5190 4262 | Fun : http://www.chilifan.dk/


Inger D. (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Inger D.


Dato : 19-01-08 11:01


> Nu var der lige en del snak om hestekød i en TV-udsendelse. Nogen der
> kender
> en slagter på Sjælland/i København/Roskilde der jævnligt har hestekød i
> sortimentet?
>
> Opskrifter?

Da jeg var barn fik vi hakkebøffer af halvt hestekød, halvt oksekød.

Inger D.



Kim Schulz (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Kim Schulz


Dato : 19-01-08 19:19

On Sat, 19 Jan 2008 18:50:20 +0100
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Rasmus
>
> > en...? men smager det virkelig af gris??
>
> Det jeg har smagt gjorde.
>

jeg synes det er meget mere "trevlet i kødet. Nakkefilet fra svin er
nok det som kommer nærmest, men bare mindre fedt.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/
Phone: +45 5190 4262 | Fun : http://www.chilifan.dk/


Kim Schulz (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Kim Schulz


Dato : 19-01-08 23:52

On Sat, 19 Jan 2008 13:33:35 +0100
"Andersen" <hean2007FJERN@GMail.com> wrote:

> >> Hvis jeg lavede dig en hestebøf på grillen, ja så ville du bare
> >> tro at du fik en oksebøf der virkelig smagte af noget.
> >
> > ahh... så må jeg se om jeg kan google mig frem til en
> > hestekødsslagter i Aalborg...
> > det skal prøves til sommer så...
>
> Du kan glemme alt om hestekød i Aalborg... Det findes ikke mere..
>
>
Det var trist at høre. Jeg havde netop overvejet at genoptage
hestekødsspisningen her i huset. Bor selv i aalborg og havde håbet at
jeg kunne finde en fornuftig slagter her som stadig førte hestekød.
ak ak
--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/
Phone: +45 5190 4262 | Fun : http://www.chilifan.dk/


Frank Løkkegaard (20-01-2008)
Kommentar
Fra : Frank Løkkegaard


Dato : 20-01-08 12:28

Kim Schulz <kim@schulz.dk> on lørdag 19. januar 2008 at 23:51 +0100 wrote:
>Det var trist at høre. Jeg havde netop overvejet at genoptage
>hestekødsspisningen her i huset. Bor selv i aalborg og havde håbet at
>jeg kunne finde en fornuftig slagter her som stadig førte hestekød.
>ak ak

Hestekød er en overset spise - Man kan få hestekød ved slagter Ville i
Christiansfeld, hvis der er nogle der kommer forbi i det sydjyske.

--
Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste