New Zeeland
Fra : Kim Andersen

Dato : 17-01-08 22:38

Er i gang med at planlægge en tur til New Zeeland i Oktober 208.

Jeg har 10-14 dage tilrådighed i landet (resten skal bruges i Australien -
igen)

Hvad SKAL man se - og hvad synes i er flot / spændende / interessant?

Input modtages meget gerne!

MVH

Kim

Fra : Elmer Fjort

Dato : 18-01-08 10:32

"Kim Andersen" <KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> igen)
>
> Hvad SKAL man se - og hvad synes i er flot / spændende / interessant?

Da New Zealand er ret stort er det ganske væsenligt at vide om det er
nord eller syd øen du besøger.

Der er smukt begge steder, men på hver sin måde.

Den nordlige del af nordøen, har et subtropisk klima.
Og syd øen har stort set et klima som vi kender det herhjemme fra.

Personligt vil jeg mene at sydøen giver flest muligheder.
En rundtur startende i Christchurch - Arthur pass - Franz Josef
gletsher - Queenstown - Te anu - Bluff -
Stewart Island - Dunedin - Christchurch. Og hvis der er tid til det
Kaikura.

Jeg vil anbefale dig at købe Lonely planet som det første, og derud fra
finde ud af hvad du vil se.

Elmer

Fra : Morten Wartou

Dato : 18-01-08 13:01

"Kim Andersen" <KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> igen)
> Hvad SKAL man se - og hvad synes i er flot / spændende / interessant?

Hvis du skal have en rigtigt stor oplevelse, skal du finde et sted hvor du
kan hyre et tosædet svævefly og en pilot (med mindre du kan selv:) - det er
efter sigende det mest fantastiske sted i verden at svæveflyve. Det er på
South Island den gode flyvning er, f.eks. fra Omarama
http://www.glideomarama.com/. Der flyves skræntflyvning (man rider på vinden
der går ind på bjergsiderne og skubbes opad), bølgeflyvning (kræver god
vind, hvor der i læsiden af bjergene kan dannes "bølger" som kan bringe en
op i vanvittige højder - verdensrekorden for bølgeflyvning blev sat i USA i
2006, hvor de kom ca. 15,5 km op i luften. Endvidere er der oftest også
"normal" termik, som er det eneste vi bruger i Danmark, opadgående
luftsøjler (oftest under cumulusskyer) man cirkler rundt i.

http://www.youtube.com/watch?v=3RpekHAMA-U - lidt bjergflyvning.

Det ville jeg utvivlsomt bruge al min tid på i NZ. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : J

Dato : 18-01-08 15:20

On Thu, 17 Jan 2008 22:38:22 +0100, "Kim Andersen"
<KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> wrote:

> [...]
>igen)
>
>Hvad SKAL man se - og hvad synes i er flot / spændende / interessant?

Jeg rejser derned d. 2. februar en måned.

Den 24. februar og frem skal jeg bruge 6 dage på at cykle med en
international gruppe fra Quenstown til Christchurch:
http://www.advsouth.co.nz/cycle/departures/

På Sydøen er der pingviner og albatros'er, hvis det kan lokke, og den
grønne Kea bjergpapegøje, der spiser gummilister på bilerne.

Fra Kaikura er der hval-turbåde og havkajakker.

Forskellige atlasbøger har angivet filmkameraer, hvor 'Ringenes Herre'
er optaget. Det er mange steder på både syd- og nordøen. Det er et
begrænset ordforråd, ligesom Bulderby, med Nord-gården og Syd-gården.

;-]

mvh

John

Fra : Kim Andersen

Dato : 18-01-08 16:06

Takker for de første inputs

Kigger på dem alle!!!

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 21-01-08 08:13

> Takker for de første inputs
>
> Kigger på dem alle!!!

Du skal vel ogsaa et slag forbi Dannevirke? :)

Fra : Morten Nielsen

Dato : 19-01-08 10:48

> [...]

>Er i gang med at planlægge en tur til New Zeeland i Oktober 208.
>
>Jeg har 10-14 dage tilrådighed i landet (resten skal bruges i Australien -

Nordøen er fin, men jeg ville nok koncentrere mig om Sydøen, når der
ikke er mere tid til rådighed. I alle fald, hvis det er natur, som har
din interesse.

Whalewatch i Kaikoura er en stor oplevelse. Det samme gælder for
vandreture - masser af steder kan du blive fløjet ud i vildmarken,
hvorefter du går 8-10 km og bliver samlet op af en båd, bil etc.

Kæresten og jeg var afsted i 4 uger for sidste år på denne tid - der
ligger fotos på http://mortenn.dk/cpg/thumbnails.php?album=22

/Morten