Avlsgodkendelse på labrador
Fra : Therese

Dato : 16-01-08 23:47

Kan det passe, at man kan få stamtavle på labradorhvalpe selvom forældrene
(med DKK-stambog) ikke officielt er avlsgodkendte og har været på
udstilling?
Som jeg læser det på Retriever-klubbens hjemmeside
http://www.labrador-retriever.dk/ hedder det "Kvalifikationsprøve og
frivillig avlsgodkendelse"

Jeg har en bekendt, der er blevet tilbudt en pæn sum penge for at lade hans
flotte labrador-hanhund parre en tæve. Tæveejeren, der også er dyrlæge og
går meget op i avl, nævnte ikke noget om at han (hunden) skulle
avlsgodkendes. Så da jeg undrende spurgte ind til det anede han ikke, hvad
jeg snakkede om.

Therese
www.elverdalen.dk
Fjern slet i min mailadresse

Fra : Anette

Dato : 17-01-08 00:01

Therese wrote:
> Kan det passe, at man kan få stamtavle på labradorhvalpe selvom
> forældrene (med DKK-stambog) ikke officielt er avlsgodkendte og har
> været på udstilling?

Så vidt jeg ved er det den enkelte specialklub der afgør om der skal en
egentlig avlsgodkendelse og/eller præmiering ved udstilling til

og som jeg læser DDKs side om labrador, kræver klubben ikke en egentlig
avlsgodkendelse , men de kræver HDfotografering, øjenlysning, kryptorchid
attest og attest om den arvelige sygdom nasal parakeratose, for at give
hvalpene stamtavle.
http://dansk-kennel-klub.dk/0/553

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Anette

Dato : 17-01-08 00:05

Fandt lige DDK Stambogsføringsregler - læs §10

http://dansk-kennel-klub.dk/825/970

Det er jo så spørgsmålet om specialklubben for labrador har frameldt sig
kravene om mindt en opnået 2. præmie ved udstilling.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 17-01-08 09:00

Det er desværre sådan at en labrador IKKE behøver en udstillingspræmiering
for at blive avlsgodkendt.

Avlsrestriktionerne på labrador består udelukkende af sundhedsmæssige
tiltag.

Krav:
HD-fotografering og der kan avles på A-, B- eller C-hofter (jeg synes dog
det er forkert at avle på C-hofter).

Albue-fotografering og der kan avles uanset status (personligt synes jeg
IKKE der bør avles på hunde med 2 eller 3 på albuerne, men det er desværre
tilladt).

Øjenlysning ELLER gentest for PRA (jeg synes at hvis man er seriøs, så gør
man begge det. For gentesten undersøger kun for PRA og ikke for andre
øjensygdomme, hvorimod der ved øjenlysningen undersøges for flere
øjensygdomme, men der kan man kun finde de hunde som er syge af PRA og ikke
dem som bærer genet).

Der er ikke avlsrestriktioner for nasal parakeratose.

Så avlsgodkendelse indenfor labrador er altså kun disse sundhedsmæssige test
og ikke udstilling (jeg synes nu at man bør lade sin hund udstille og få en
bedømmelse af om hunden er racetypisk, for hvad er der ved at have en race,
hvis hundene som bliver brugt til avl ikke er racetypiske?).

Mvh

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Fra : Battlefield's

Dato : 17-01-08 16:07

"Camilla Juelsgaard Jørgensen" <kenneljuelsgaard@jubii.dk> skrev i en
meddelelse news:478f0b7a$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
(klip)
> [...]
race,
> hvis hundene som bliver brugt til avl ikke er racetypiske?).

Hej
Man kan jo også sige, at for en jagthund er brugsegenskaberne måske mindst
lige så vigtige som udseendet, altså mangler der også et krav om en
markprøvepræmiering, efter min mening.
Hilsen Vibeke, Labejer siden 1966.

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 17-01-08 18:00

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Man kan jo også sige, at for en jagthund er brugsegenskaberne måske mindst
> lige så vigtige som udseendet, altså mangler der også et krav om en

Vi er helt enige om at brugsegenskaberne er mindst lige så vigtige for en
labrador (begge dele bør være i orden). Brugsegenskaberne er bare meget
førerafhængige (en god fører betyder rigtig, rigtig meget) og er derfor
sværere at bedømme (idet de basale egenskaber jo dels vil være arvelige, men
hundens træning har jo intet med avl at gøre). Men som minimum kunne jeg
også godt tænke mig at de basale egenskaber blev testet inden avl
(skudfasthed, blød mund og vilje til at gå i vand), hvorimod jeg ikke ser
noget arveligt i f.eks. knaldapporteringer og fri ved fod

Så jo, skal vi fremad i avlen så må sundhed, brugsegenskaber og eksteriør gå
hånd i hånd, efter min mening.

Fra : Battlefield's

Dato : 17-01-08 19:45

"Camilla Juelsgaard Jørgensen" <kenneljuelsgaard@jubii.dk> skrev i en
meddelelse news:478f898a$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> noget arveligt i f.eks. knaldapporteringer og fri ved fod
>
> Så jo, skal vi fremad i avlen så må sundhed, brugsegenskaber og eksteriør

Vi er da helt enige, men jeg tror nu ikke at føreren på en markprøve har
større indflydelse på resultatet end den, der har fat i hundesnoren på en
udstilling. Forstået på den måde at det har betydning, hvordan man viser sin
hund, men desværre også hvem, der har fat i snoren.
Jeg ved, at der igennem tiderne har været flere eksempler på topvindende
udstillingshunde, som aldrig skulle have været brugt i avlen.
En hund, som slet ikke har de rigtige "retriever-egenskaber" får selv ikke
den dygtigste hundefører noget ud af. Jeg taler af erfaring, vi har en hund
her, som slet ikke har et sind, der egner sig til markprøver, idet han
stresser sig selv voldsomt op, og det har aldrig lykkedes for min mand at
ændre på (og han har dog trods alt trænet flere 1. vinder hunde bla. en
enkelt BRCH). Hunden er af super brugslinier, men nu hvor han er tæt på 10
år har vi opgivet ham som brugshund, så han må nøjes med at være hyggehund

Og en sådan hund må under ingen omstændighedr bruges i opdrættet.
Hilsen Vibeke, der ikke har noget imod udstillinger, de må blot ikke stå
alene.

Fra : Therese

Dato : 18-01-08 20:13

"Camilla Juelsgaard Jørgensen" <kenneljuelsgaard@jubii.dk> skrev i
meddelelsen

> [...]
> få en bedømmelse af om hunden er racetypisk, for hvad er der ved at have
> en race, hvis hundene som bliver brugt til avl ikke er racetypiske?).

Tak for svaret Camilla. Jeg synes dog det er lidt chokerende. Kan en lab
ikke falde raceatypisk ud mht. exteriør?
Er der nogen, der ved, hvor mange racer der kan stambogsføre uden
udstilling? Er bare nysgerrig.

Hvis han kan slippe vil han helt sikkert ikke udstille. Det interesserer ham
ikke, men det gør de 15.000,- han får for parringen.
Øjenlysningen kan dyrlægen vel klare ved sundhedstjekket.
Så det er kun HD og AA der reelt skal tænkes på?

Det er altså ikke med min gode vilje. Jeg har sagt, at han kan følges med
mig til udstillingen og jeg skal også nok føre hans hund i ringen. Men jeg
sagde også, jeg synes han skulle ringe til sin opdrætter og få hjælp.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-01-08 20:23

-
> Med venlig hilsen
> Therese

Så vidt jeg er orienteret (af min lab.s opdrætter) kan en "almindelig"
dyrlæge ikke øjenlyse hunden, det skal være en dyrlæge, der er
specialuddannet øjen-dyrlæge.

mvh Anelise

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-01-08 20:28

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så vidt jeg er orienteret (af min lab.s opdrætter) kan en "almindelig"
> dyrlæge ikke øjenlyse hunden, det skal være en dyrlæge, der er

Her er (nederst) en oversigt over de danske øjendyrlæger:

http://www.oejendyrlaegen.dk/panel_af_oejendyrlaeger.shtml

mvh Anelise

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 18-01-08 22:41

> [...]
> mig til udstillingen og jeg skal også nok føre hans hund i ringen. Men jeg
> sagde også, jeg synes han skulle ringe til sin opdrætter og få hjælp.

Jo, en lab kan sagtens være ganske lidt racetypisk og det ser man bestemt
også.

Jeg ved ikke præcist hvor mange racer der er hvor der ikke er
udstillingskrav men der er nogle stykker.

15.000 kr lyder for mig at se helt urealistisk for en parring med en
labrador (600-900 kr. pr. levendefødt hvalp er jo det normale). Samtidig
lyder det da mærkeligt at tilbyde 15.000 for en parring med en hanhund som
endnu ikke er avlsgodkendt. Det må godt nok være en speciel hund?!?

Det lyder for mig at se dybt mærkeligt det hele, for en sådan pris vil være
ekstremt høj selv hvis hunden var multichampion og denne er ikke engang
udstillet. Og at en dyrlæge tilbyder en sådan pris for en parring inden man
overhovedet ved om hunden er egnet til avl.

Men sådan er der jo så meget.

Fra : jytte

Dato : 17-01-08 23:16

On 17 Jan., 17:59, "Camilla Juelsgaard Jørgensen"
<kenneljuelsga...@jubii.dk>

Men som minimum kunne jeg
> også godt tænke mig at de basale egenskaber blev testet inden avl
> (skudfasthed, blød mund og vilje til at gå i vand

Jeg er bare nysgerrig; Hvad vil det sige at have blød mund?

Mvh Jytte M

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 18-01-08 11:27

"jytte" <mollie-mor@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (skudfasthed, blød mund og vilje til at gå i vand

Jeg er bare nysgerrig; Hvad vil det sige at have blød mund?

Blød mund vil sige at hunden kan bære en apportgenstand (en dummy eller et
stykke vildt f.eks.) uden at ødelægge den. Når hunden afleverer et stykke
vildt må der IKKE være bidmærker i det. Man siger vel faktisk at en labrador
skal kunne apportere rå æg uden at beskadige dem.

Mvh Camilla

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-01-08 11:31

> [...]
> (skudfasthed, blød mund og vilje til at gå i vand

Jeg er bare nysgerrig; Hvad vil det sige at have blød mund?

At hunden kan apportere det nedlagte vildt uden at beskadige det.

mvh Anelise

Fra : jytte

Dato : 18-01-08 04:24

On 18 Jan., 11:30, "A. S. Nielsen" <nilleFJERNDE...@jubii.dk> wrote:
> "jytte" <mollie-...@hotmail.com> skrev i en meddelelsenews:fb016ee9-c2e8-46bd-b036-8ea13a9ab9e7@t1g2000pra.googlegroups.com...
> On 17 Jan., 17:59, "Camilla Juelsgaard Jørgensen"
> <kenneljuelsga...@jubii.dk>
>
> Men som minimum kunne jeg

> Jeg er bare nysgerrig; Hvad vil det sige at have blød mund?
>
> Mvh Jytte M
>
> At hunden kan apportere det nedlagte vildt uden at beskadige det.
>
> mvh Anelise

Tak til jer begge for uddybningen

Mvh Jytte M

Fra : R. Ilsøe

Dato : 17-01-08 18:45

"Therese" <therese42@elverdalenslet.dk> skrev i en meddelelse

Vær opmærksom på i forbindelse med avlsgodkendelse som de andre er kommet
fint ind på, at man nu skal rekvirere attester fra DKK for at fotografering
og øjenlysning kan registreres inde ved DKK.

De findes her:
http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_rekvisition.html?ARTICLE_ID=1187852311065

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 17-01-08 20:50

> [...]
> udstilling?
> Som jeg læser det på Retriever-klubbens hjemmeside

I min race (Cavalier King Charles Spaniel) er det bl.a et krav, at de har
opnået mindst en 2. præmie (som fremover hedder "good").

I Sverige har de fra i år krav om at hunden skal være udstillet (og dermed
eksteriør beskrevet) inden den avlsgodkendes. Udstillingsresultatet er i
teorien ligegyldigt.

Jeannie
http://ckcs.dk