Inddrivelse af privat gæld - hvad gør
Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 15-01-08 11:23

Hej

En lille historie omkring en handel her på usenet fra maj 2004, som
stadig ikke er fuldført

Jeg "købte" i maj 2004 en bærbar computer af en person her i
nyhedsgrupperne. For at gøre en lang historie kort, ankom computeren
aldrig og d. 11. maj 2007 blev der så afsagt dom ved retten et sted i
sønderjylland, hvor personen blev blev dømt til at betale pengene
tilbage til mig (ca. 10.000).

I august sendte jeg sagen til fogedretten for at få dem til at inddrive
pengene, men fik i september svar tilbage; personen var blevet erklæret
insolvent i starten af august.

Efter hvad jeg har læst rundt omkring, udløber en insolvenserklæring
efter 6 måneder og der er så igen mulighed for at stille et
erstatningskrav - dog med mulighed for at personen igen bliver erklæret
insolvent, hvis personen ikke ejer noget eller f.eks. er på kontanthjælp
eller lign. I retten kom det under "personlige forhold" frem at personen
boede for sig selv gik på et studie, som kunne afsluttes efter ca. 1 år.

Jeg ved godt at pengene måske er tabt - i retten kom det frem at
personen skyldte over 80.000 til diverse kreditorer - både private og
erhvervsdrivende.

Og så lige et par spørgsmål:

- Hvornår forældes gælden? og hvad skal jeg foretage mig for at den ikke
bliver forældet? Er det nok at jeg hvert 6. måned sender et brev til
fogedretten med mit krav? eller skal jeg også kontakte personen personligt?

- Kan jeg påskrive renter på beløbet? og i så fald fra hvilken dato og
hvilken rentesats?

- Hvordan kontrollerer fogedretten om personen har nogle aktiver der kan
tages udlæg i? Og hvad skal man foretage sig, hvis man mener at de har
taget en forkert beslutning omkring insolvenserklæringen?

- Hvad vil I i gruppen foreslå jeg foretager mig?

På forhånd tak.

Mvh Jacob Jørgensen

Fra : Jubii

Dato : 15-01-08 13:52

"Jacob Jørgensen" <post@NEJjacobjorgensen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> - Hvad vil I i gruppen foreslå jeg foretager mig?
>
> På forhånd tak.
>
> Mvh Jacob Jørgensen

Du skal blive ved med at sende krav om betaling, på den billigste måde du
kan finde. (jeg har ingen erfaring med hvad det er).
Jeg mener at kravet forældes efter 5 år fra domsafsigelsen.

Fra : Lars O.

Dato : 15-01-08 19:19

Jubii skrev:
> [...]
> kan finde. (jeg har ingen erfaring med hvad det er).
> Jeg mener at kravet forældes efter 5 år fra domsafsigelsen.

Når der er dom på gælden, så er forældelsesfristen 20 år.

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/647.html

/Lars

Fra : Codexx

Dato : 15-01-08 13:07

On 15 Jan., 19:18, "Lars O." <la...@spymac.com> wrote:

> Når der er dom på gælden, så er forældelsesfristen 20 år.

Sådan var det i de sidste 324 år, men fra 2008 gælder
forældelsesloven, som indeholder en 10-årig frist for fordringer der
er fastslået ved dom.:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2655 § 5.

Man skal dog være opmærksom på overgangsbestemmelserne i § 30...

/Bacher

Fra : Lars O.

Dato : 15-01-08 21:34

Codexx skrev:

> Sådan var det i de sidste 324 år, men fra 2008 gælder
> forældelsesloven, som indeholder en 10-årig frist for fordringer der
> er fastslået ved dom.:

Så lærte jeg også noget nyt i dag
Det ændrer vel ikke ved, at Jacob Jørgensen har en frist på 20 år, når
dommen er afsagt i 2007.

/Lars

Fra : N/A

Dato : 15-01-08 21:34

Fra : Codexx

Dato : 15-01-08 14:21

On 15 Jan., 21:34, "Lars O." <la...@spymac.com> wrote:

> Så lærte jeg også noget nyt i dag
> Det ændrer vel ikke ved, at Jacob Jørgensen har en frist på 20 år, når
> dommen er afsagt i 2007.

Principielt jo, da loven også gælder for tidligere stiftede
fordringer, dog med visse overgansordninger. Læs § 30.

/Bacher

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 15-01-08 23:13

Jacob Jørgensen wrote:

> [...]
> taget en forkert beslutning omkring insolvenserklæringen?
>
> - Hvad vil I i gruppen foreslå jeg foretager mig?

Det var 1 ud af 4 Jeg fik svar på at fristen var 10 år ifølge den
nye lov - rart at vide.

Men er der nogen der kan hjælpe med de andre spørgsmål herover?

På forhånd tak

/Jacob

Fra : Codexx

Dato : 15-01-08 18:44

On 15 Jan., 11:23, Jacob Jørgensen <p...@NEJjacobjorgensen.dk> wrote:
> [...]
> bliver forældet? Er det nok at jeg hvert 6. måned sender et brev til
> fogedretten med mit krav? eller skal jeg også kontakte personen personligt?

Du skal foretage retslige skridt, en påmindelse er ikke længere nok.

> - Kan jeg påskrive renter på beløbet? og i så fald fra hvilken dato og
> hvilken rentesats?

Hvad står om renter i den oprindelige dom? noget alla "...med tillæg
af sædvanlig
procesrente..." ? Renter forældes efter 3 år.

> - Hvordan kontrollerer fogedretten om personen har nogle aktiver der kan
> tages udlæg i?

1. Man spørger skyldner (under strafansvar)
2. Man foretager en udkørende fogedforretninger for at se om der
skulle gemme sig noget man kan gøre udlæg i.

> Og hvad skal man foretage sig, hvis man mener at de har
> taget en forkert beslutning omkring insolvenserklæringen?

Kære afgørelsen hvis den er åbenlys forkert, eller begærer en
udkørende fogedforretning.

> - Hvad vil I i gruppen foreslå jeg foretager mig?

Det afhænger fuldstændig af hvor sikker du er på at han har penge. Men
du kan altid ringe pænt og spørge manden

/Bacher

Fra : Henning

Dato : 16-01-08 08:26

On Tue, 15 Jan 2008 11:23:07 +0100, Jacob Jørgensen
>- Hvad vil I i gruppen foreslå jeg foretager mig?

Sælg dit krav til et inkassofirmae. Du kan måske få ~3.000,- for det,
men hellere det end "måske" 10.000,- om x antal år?