Modtager dagligvare-butikkerne økonomisk h~
Fra : Martin

Dato : 12-01-08 16:44

- Fra staten?

Ganske enkelt for at udbyde basale dagligvarer?

Jeg kender mange butikker som ikke ser ud til at kunne køre rundt, eller det
kan de måske med hjælp?

Måske for at sike ældre nem adgang til dagligvarer?

Ellers ville eksempelvis en spar-butik i sommerhusområder vel ikke eksistere
(stort set 0 kunder om vinteren)?

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-01-08 16:51

Martin wrote:

> - Fra staten?

Nej.

--
Jesper Lund

Fra : Holst

Dato : 12-01-08 16:55

Martin wrote:

> - Fra staten?

Nej.

> Ellers ville eksempelvis en spar-butik i sommerhusområder vel ikke eksistere
> (stort set 0 kunder om vinteren)?

Til gengæld tjener de nok om sommeren til ikke at behøve tjene noget om
vinteren.

Mødte engang en vinter nogen, som havde en restaurant eller noget i den
stil i et ferieområde. Om sommeren arbejdede de stort set fra 6 morgen
til 2 nat hver dag. Resten af året tog de kun selskaber ind, og hele
januar rejste de til varmere himmelstrøg. De led bestemt ingen nød, men
de arbejde fandme også for det i 3-4 måneder om sommeren.

Fra : Martin

Dato : 12-01-08 17:00

> Nej.

Okay jeg havde bare en forestilling om at der måske ydes en form for støtte
til "udsatte" butikker for at sikre omegnens beboere nem adgang til
dagligvarer. Men det er så ikke tilfældet.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-01-08 17:10

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Okay jeg havde bare en forestilling om at der måske ydes en form for
> støtte til "udsatte" butikker for at sikre omegnens beboere nem adgang til
> dagligvarer. Men det er så ikke tilfældet.

Nej, så var alle de små landsbykøbmænd jo nok i live endnu!

Langgaard

Fra : Martin

Dato : 12-01-08 17:31

> Nej, så var alle de små landsbykøbmænd jo nok i live endnu!

Det kan du have ret i, men fx på Sjællands Odde er der mange. Men de lever
nok af det de naturligvis omsætter om sommeren så...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-01-08 17:45

> Det kan du have ret i, men fx på Sjællands Odde er der mange. Men de lever
> nok af det de naturligvis omsætter om sommeren så...

Der er jo også de nye kiosker, der sælger pirat/parallelinporterede varer,
mange af dem "glemmer" også at betale told, moms og skat, og hvis ejeren og
det øvrige personale også er på overførselsindkomst, ja så skal der jo ikke
meget til at få hjulene til at løbe rundt!

Langgaard

Fra : Henning

Dato : 12-01-08 17:56

On Sat, 12 Jan 2008 17:30:49 +0100, "Martin" <jadahva@hotmail.com>
wrote:

>Det kan du have ret i, men fx på Sjællands Odde er der mange. Men de lever
>nok af det de naturligvis omsætter om sommeren så...

Plus alle weekend- og vintergæsterne. Sommerhusområder i dag er ikke
kun "sommerhus", men helårshuse. Og folk gider altså ikke købe tre
liter mælk med fra Føtes hjemme på Vesterbro, de køber det on location

Fra : Kim2000

Dato : 12-01-08 19:44

>- Fra staten?
>
> Ganske enkelt for at udbyde basale dagligvarer?
>
> Jeg kender mange butikker som ikke ser ud til at kunne køre rundt, eller
> det kan de måske med hjælp?

Nej, kun de store supermarkedskæder har slaver ansatte, dvs. folk i
"jobtræning" som det så smukt hedder.

Fra : Martin

Dato : 12-01-08 20:59

> Nej, kun de store supermarkedskæder har slaver ansatte, dvs. folk i
> "jobtræning" som det så smukt hedder.

Nåh ja den vej rundt havde jeg ikke tænkt. Der er vidst ikke noget der
hindrer at en lille butik ansætter folk med løntilskud/i jobtræning. Det gør
det naturligvis billigere....

Har sådan set prøvet det selv, så nej det er ikke kun "de store"....

Fra : Kim2000

Dato : 12-01-08 21:13

> [...]
> gør det naturligvis billigere....
>
> Har sådan set prøvet det selv, så nej det er ikke kun "de store"....

Og det der er en fin ide bliver desværre også udnyttet, og specielt må det
være frustrerende at stå i en butik, hvor man skal være i 3 måneders
"jobtræning", men det er tydeligt for enhver at der slet ikke er nogen som
helst planer om at ansætte en ekstra mand, fordi der er reelt ikke er brug
for det eller fordi butikken ved de bare får en ny gratis medarbejder hver
3. måned. Men nu er vi ovre i en politisk debat.

mvh
Kim

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-01-08 18:45

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>- Fra staten?

Nej

> Ellers ville eksempelvis en spar-butik i sommerhusområder vel ikke
> eksistere (stort set 0 kunder om vinteren)?

Der er en vis offentlig interesse i at have dagligvare-butikker i de
områder.
Derfor kan fx en lokalplan være lavet sådan, at det eneste der må være i et
erhvervslokale er dagligvarebutik.
Dette forhindrer at ejeren fx konverterer det til ejerlejligheder.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert