fortryde bilkøb?
Fra : ___Søren P.

Dato : 12-01-08 12:26

Hvordan står man hvis man har underskrevet en slagsslutseddel, ikke endnu
fået bilen og ikke endnu betalt. Kan man trække sig fra handelen og i givet
fald under hvilke betingelser?
søren

Fra : Janner

Dato : 12-01-08 14:13

"___Søren P." <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan står man hvis man har underskrevet en slagsslutseddel, ikke endnu
> fået bilen og ikke endnu betalt. Kan man trække sig fra handelen og i
> givet fald under hvilke betingelser?
> søren

Se det står jo netop på den slutseddel du har skrevet på enten med smået
eller bagpå-

Det er tit sådan at man forpligter sig til betale en % del eller fast beløb
ved fortrydelse.

/Jan

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-08 14:52

> [...]
> Hvordan står man hvis man har underskrevet en slagsslutseddel, ikke endnu
> fået bilen og ikke endnu betalt. Kan man trække sig fra handelen og i

Hvis du har skrevet på en slutseddel ved en forhandler, så står det
sandsynligvis derpå. Hvis der ingenting står, hæfter du for det tab sælger
lider, dvs forrentning til den er solgt igen, samt et evt værditab. Hvis du
har købt bilen til 100.000 og han har den til at stå i et år og derefter
sælger den for 75000. Så hæfter du for de 25000 + renter af 100000 i et år.

Men hvorfor ikke prøve at høre hvordan sælger stiller sig? Det kan jo være
det kan klares med gode ord.

Mvh Tommy

Fra : Allan Soerensen

Dato : 12-01-08 15:20

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev i en meddelelse

> Hvis du har skrevet på en slutseddel ved en forhandler, så står det
> sandsynligvis derpå. Hvis der ingenting står, hæfter du for det tab sælger
> lider, dvs forrentning til den er solgt igen, samt et evt værditab.

Hvis der ingenting står, er der vel indgået en bindende aftale, som ikke kan
fortrydes og forhandleren er i sin gode ret til at fastholde?

Fra : alexbo

Dato : 12-01-08 17:37

"___Søren P." skrev

> Hvordan står man hvis man har underskrevet en slagsslutseddel, ikke endnu
> fået bilen og ikke endnu betalt. Kan man trække sig fra handelen og i
> givet fald under hvilke betingelser?

Fra FDM.

"Hvis du fortryder/annullerer en aftale uden at være berettiget til det,
bliver du som udgangspunkt erstatningsansvarlig over for sælgeren. Hvis han
kan dokumentere, at han har lidt et økonomisk tab på grund af annullationen,
så skal du erstatte det tab. Det kan eksempelvis være mistet fortjeneste
eller omkostninger til klargøring af bilen. Kan forhandleren ikke
dokumentere et tab, hjælper det ham ikke, at han i slutsedlen har indsat et
vilkår om, at der ved købers uberettigede annullation skal betales en fast
takst, eksempelvis 10% af købesummen. Et sådant vilkår er urimeligt og
derfor ulovligt ifølge en højesteretsdom fra 2002."

Først og fremmest skal du kontakte sælger og sige du har fortrudt, hvis han
endnu ikke har registreret bilen i dit navn slipper du for at betale det.
Og så må du tage det derfra.

mvh
Alex Christensen

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 12-01-08 20:48

> [...]
> han
> endnu ikke har registreret bilen i dit navn slipper du for at betale det.

Et lille tillægsspørgmål.
Sælger har vel ikke pligt til at acceptere fortrydelsen?
Hilsen Matthias

Fra : Wilstrup

Dato : 12-01-08 22:02

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i
meddelelsen news:fmb5hv$279d$1@newsbin.cybercity.dk...

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> Et lille tillægsspørgmål.
> Sælger har vel ikke pligt til at acceptere fortrydelsen?

Sådan som jeg læser det, så jo -men hvis han har lidt tab,
skal køber betale det som det står i loven.

Fra : alexbo

Dato : 12-01-08 23:18

"Matthias H Matthiessen" skrev

> Et lille tillægsspørgmål.
> Sælger har vel ikke pligt til at acceptere fortrydelsen?

I princippet er en handel en handel, men om situationen er anderledes når
varen ikke er leveret eller betalt er jeg ikke sikker på.

Men hvis køber ikke betaler og sælger vil gennemføre handelen skal sælger
trække køber i retten for at gennemtvinge handelen.
Det er en lidt anden situation, end hvis køber har fået bilen og blot ikke
betaler..
Jeg har ikke hørt om en sådan sag.

I DAF's (Dansk Automobilhandler Forening) standardkontrakt står at hvis
køber uberettiget hæver handelen kan sælger kræve erstatning efter reglerne.
Så der har sælger sådan set accepteret en hævning, men forbeholdt sig
erstatning.

Man kunne forestille sig at en domstol ville lade DAF's vilkår være en de
facto standard, som de vil lægge til grund.
Måske tages der hensyn til den ulige situation sælger og køber er i,
en måske lidt for tændt køber og en garvet sælger der bare skal have den
underskrift.

Der er ingen tvivl om at langt det bedste og sikreste er at komme overens
med sælger, det andet er for usikkert.

Hvilke regler der egentlig gælder hvis man nægter at modtage en vare man har
købt og nægter at betale den, kunne være godt at få klarlagt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian Madsen

Dato : 12-01-08 23:29

alexbo skrev den 12-01-2008:
> "Matthias H Matthiessen" skrev

> I princippet er en handel en handel,

Enig!

> [...]
> Så der har sælger sådan set accepteret en hævning, men forbeholdt sig

Det vil jeg nu bestemt ikke sige... Læg mærke til *uberettiget*, sælger
har ikke acepteret, at der kan hæves... For mig at se, henviser denne
bestemmelse (såfremt den er korrekt gengivet, hvilket jeg går ud fra),
blot til de almindelige regler..

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 12-01-08 23:24

Matthias H Matthiessen skrev den 12-01-2008:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> Et lille tillægsspørgmål.
> Sælger har vel ikke pligt til at acceptere fortrydelsen?
> Hilsen Matthias

Nej, aftalen er bindende... At der så kan være aftalt, at køber kan
fortryde, er noget helt andet.. Teksten fra FDM er måske en smule for
"upræcis", idet det altid vil være en konkret vurdering. :)

Det som køber kan gøre er at nægte at betale, og i så fald skal sælger
forsøge at sælge bilen til anden side og samtidig begrænse sit tab mest
muligt.. Kan han kun sælge bilen til en lavere pris, skal køber betale
differencen samt sælgers forøgede salgsomkostninger...

Det har for mig at se ingen betydning, om sælger har registeret bilen
eller noget som helst andet (med mindre dette fremgår af aftalens
vilkår - jeg har aldrig købt bil, så jeg ved ikke, hvad der er
normalt). Har køber skrevet under, er køber bundet - at køber så kan
misligholde er *ikke* det samme som fortrydelsesret eller lignende...

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : claus b.p.

Dato : 14-01-08 01:52

> [...]
> Hvordan står man hvis man har underskrevet en slagsslutseddel, ikke endnu
> fået bilen og ikke endnu betalt. Kan man trække sig fra handelen og i

Der er som andre skriver ingen "ret" til at fortryde, ud over den der evt.
står i slutseddelen. Jeg vil blot nævne, at hvis sælger misligholder sin del
af aftalen, fx. ved ikke at levere det aftalte til den aftalte tid, kan man
under visse omstændigheder annullere handelen.
/Claus