Ang. salg af hus og ikke-flyttet indbo
Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 10-01-08 08:25

Hvad siger loven i følgende tilfælde:

A har købt hus med overtagelse pr. 1/6, men har fået lov af sælger, som er
en bekendt, at påbegynde en renovering af hus 4 uger før reel overtagelse.
Under renoveringen har sælger efter aftale ladet en del indbo stå, som
sælger må rykke rundt med mens håndværkerne er i gang med renovering.

Da tiden nærmer sig den reelle overtagelsesdato 1/6, er sælgers indbo stadig
ikke fjernet.
Hvad må køber gøre når overtagelsesdatoen er nået? Overtager køber
ejendomsret på efterladt indbo? Kan han betale en flyttemand for at fjerne
det sidste og sende regning til sælger? Skal ejendomsmægleren involveres på
nogen måde?

Hvad gør man i den situation?

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke

Fra : Holst

Dato : 10-01-08 10:05

Anders B. Hyltoft wrote:

> Hvad gør man i den situation?

Kontakter sælger!

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 10-01-08 12:26

> Kontakter sælger!

Jeg mangler en juridisk klargørelse af hvordan man forholder sig hvis indbo
ikke er eller bliver fjernet ved overtagelses datoen.
Men tak for din personlige holdning...

Fra : Holst

Dato : 10-01-08 12:40

Anders B. Hyltoft wrote:

> Men tak for din personlige holdning...

Det var skam ikke en holdning, men et godt råd til dig.

Jeg finder det nemlig pudsigt, at du forsøger at finde alle mulige
juridiske omveje for at løse et problem, som måske kunne løses ved at du
greb telefonen og ringede til sælger.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 10-01-08 13:02

> [...]
>
> Jeg finder det nemlig pudsigt, at du forsøger at finde alle mulige
> juridiske omveje for at løse et problem, som måske kunne løses ved at du

Det ville jeg nok også gøre hvis jeg stod i situationen, men nu spurgte jeg
om en hypotetisk situation, så jeg kan ikke bruge dine råd til noget i denne
forbindelse... Jeg ville blot have en afklaring på hvordan man skal
forholde sig rent juridisk...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-08 12:56

Anders B. Hyltoft skrev:

> Jeg mangler en juridisk klargørelse af hvordan man forholder sig hvis indbo
> ikke er eller bliver fjernet ved overtagelses datoen.

Princippet som jeg har forstået det fra gruppen her, er at du
*ikke* får ejendomsret over tingene (naturligvis). Du kan heller
ikke umiddelbart skille dig af med dem. Men du kan lade dem
opmagasinere, og hvis ejeren ikke reagerer på henvendelser, kan
du overtage dem når udgiften til opmagasineringer er løbet op i
hvad der svarer til det du formodes at kunne få ind igen ved at
sælge dem.

Ejeren skal betale for opmagasineringen hvis han vil hente sine
møbler.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-08 15:01

"Anders B. Hyltoft" <anders.fjerndettehyltoft@email.dk> skrev i en
meddelelse news:478600ab$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Jeg mangler en juridisk klargørelse af hvordan man forholder sig hvis
> indbo ikke er eller bliver fjernet ved overtagelses datoen.
> Men tak for din personlige holdning...

- hvad står der i skødet og købsaftalen om hvad der medfølger?
as

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 10-01-08 19:23

"rasmus" <nospam> skrev i en meddelelse

> "Anders B. Hyltoft" <anders.fjerndettehyltoft@email.dk> skrev i en
> meddelelse news:478600ab$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> - hvad står der i skødet og købsaftalen om hvad der medfølger?

Nu er det jo en hypotetisk situation, men plejer købsaftalens ordlyd også at
omfatte sådanne tilfælde med tilbageværende indbo?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 10-01-08 12:47

"Anders B. Hyltoft" <anders.fjerndettehyltoft@email.dk> wrote in message
> Hvad gør man i den situation?

Du kontakter sælger ASAP og spørger, hvornår han har tænkt sig at flytte
dem. Hvis du fornemmer, at han ikke agter at foretage sig noget, fortæller
du også, at hvis ikke tingene er fjernet inden overtagelsedatoen, vil du
sende dem til opmagasinering på sælgers regning, alternativt opmagasignere
dem til en pris på 5.000 kr. pr. påpbegyndt måned. Det betyder selvfølgelig,
at du selv hænger på regningen / besværet til opmagasinering indtil videre.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 10-01-08 13:06

> [...]
> dem til en pris på 5.000 kr. pr. påpbegyndt måned. Det betyder
> selvfølgelig, at du selv hænger på regningen / besværet til opmagasinering

Ok, takker...

Dvs. at man må gerne flytte tingene, selvom de ikke er ens egne? Jeg vidste
bare ikke hvordan loven forholdt sig til andres ejendom som befandt sig på
din matrikel og som ikke lige kunne flyttes af en selv uden anstrengelse
eller udgifter.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 10-01-08 14:58

"Anders B. Hyltoft" <anders.fjerndettehyltoft@email.dk> wrote in message
> Dvs. at man må gerne flytte tingene, selvom de ikke er ens egne?

Ja, det følger jo af købsaftalen på huset.