Når en fordring sendes til SKAT...
Fra : Martin

Dato : 08-01-08 20:34

.... hvad er konsekvensen så?

Tilskriver de vilde renter og gebyrer?
Får eventuelle private arbejdsgiverer besked om at indholde i lønnen?
Kommer man i RKI?
Må man "have formue"?

Der er tale om offentlig gæld.

Fra : Bo

Dato : 08-01-08 12:44

Martin skrev:
> ... hvad er konsekvensen s�?
>
> Tilskriver de vilde renter og gebyrer?
> F�r eventuelle private arbejdsgiverer besked om at indholde i l�nnen?
> Kommer man i RKI?
> M� man "have formue"?
>
> Der er tale om offentlig g�ld.

Der er kommet en ny funktion i TastSelv. Nu kan du i menuen
Selvbetjening restancer i TastSelv få et samlet overblik over dine
restancer. Det vil sige de penge, du skulle have betalt til fx
politiet, DSB eller DR Licens. Du kan blandt andet:

se dine indbetalinger
oprette en afdragsordning BEMÆRK !
søge om at udskyde din betaling for en periode.
Funktionen trådte i kraft 7. september 2007.

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-01-08 21:03

Martin skrev den 08-01-2008 20:34:
> ... hvad er konsekvensen så?

Du opfordres til at kontakte SKAT!

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=352437&vId=201193&i=1#i352437

De er den eneste troværdige kilde som du SKAL forholde dig til!
Alt hvad andre - inkl. undertegnede måtte komme med af tal og satser kan
du ikke bruge til flyvende fis!

Det er SKATs vurdering af din sag som tæller for dig!

> Tilskriver de vilde renter og gebyrer?

ikke 27% pa. men det føles måske sådan, da renterne ikke kan trækkes
fra i skat

> Får eventuelle private arbejdsgiverer besked om at indholde i lønnen?

Med den nye eIndkomst, så får arbejdsgiveren kun dit månedsfradrag og
din trækprocent.
Om eIndkomst er blevet implementeret fuldt ud, så lønindholdelse er
blevet implementeret....det ved jeg ikke.

HVIS det ikke er implementeret, så bliver der sendt et særskilt brev til
din arbejdsgiver som så skal indeholde de afdrag som han bliver pålagt.

OG la' nu vær' med at klandre systemet for din situation! Det er dig
selv, som har rodet dig ud i gælden til det offentlige. Nu får du
ovenikøbet hjælp af din arbejdsgiver - hvis du altså har en.

> Kommer man i RKI?

Jf. SKATs egen hjemmeside: kun hvis du ikke overholder betalingsaftalen!

Du kan dog sagtens være i RKI af andre årsager.

spørg via RKI.dk om du er registreret eller ej.

> Må man "have formue"?

Ingen kommentarer, men lad mig sige det sådan: hvis du måtte have
formue, så brug den til afbetaling hurtigere end så hurtig som muligt.

> Der er tale om offentlig gæld.

træls.

FUT: dk.penge
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Martin

Dato : 08-01-08 21:26

> [...]
> du ikke bruge til flyvende fis!
>
> Det er SKATs vurdering af din sag som tæller for dig!

Ja men mon ikke de "opererer" efter nogle standard-regler.

> ikke 27% pa. men det føles måske sådan, da renterne ikke kan trækkes
> fra i skat

jaja... Godt der kommer en børnecheck så huslejen for januar kan blive
betalt ;)

> HVIS det ikke er implementeret, så bliver der sendt et særskilt brev til
> din arbejdsgiver som så skal indeholde de afdrag som han bliver pålagt.

Ok bare ufedt at ens arbejdsgiver automatisk får viden om at man er "dårlig
betaler"....

> OG la' nu vær' med at klandre systemet for din situation! Det er dig
> selv, som har rodet dig ud i gælden til det offentlige. Nu får du
> ovenikøbet hjælp af din arbejdsgiver - hvis du altså har en.

Det har jeg så ikke lige nu. Og nej det er ikke min skyld at de vil have
penge af mig - det kan lyde "spøjst" men du får ikke af vide hvorfor.

> Jf. SKATs egen hjemmeside: kun hvis du ikke overholder betalingsaftalen!

Ok tak. Det gør jeg så bare...

> spørg via RKI.dk om du er registreret eller ej.

Jeg går da udfra at hvis man er der får man et "høfligt brev" om det`?

> Ingen kommentarer, men lad mig sige det sådan: hvis du måtte have formue,
> så brug den til afbetaling hurtigere end så hurtig som muligt.

Med formue menes der vidst værdier for mere end 10K.

Det har jeg ikke. Eller har jeg? hvem fastsætter værdien af en computer og
et TV? Kan de tage det eller hvad?

> træls.

Ja det er noget fucking jeg har ikke ord, men forsvinder forhåbenligt med
tiden.

Jeg skal nok ikke forvente en skatte-ckeck selvom jeg hele 2007 betalte fuld
60% skat med vilje ;/

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-01-08 22:19

Martin skrev den 08-01-2008 21:26:

> Ja men mon ikke de "opererer" efter nogle standard-regler.

Jo da, men siden det er SKAT som kender hele din situation og ikke kun
den brøkdel som du har lyst til at fortælle, så kan de meget bedre
fortælle om hvilken del af regelsættet du bliver en del af.

Jeg kan røbe, at du som udgangspunkt kommer ind under:
Inddrivelsesvejledningen

http://www.skat.dk/display.aspx?oId=72593&vId=201605&indhold=1

eller i en udgave, hvor du kan rulle afsnit for afsnit ud:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?action=closeall&oId=72593&vId=201605&i=288

God læselyst!
Hvis du mener, at din økonomi var trang indtil nu, så velkommen til
Restanceinddrivelsesmyndigheden. De er ikke nemme at bide skeer med!

> jaja... Godt der kommer en børnecheck så huslejen for januar kan blive
> betalt ;)

auuuu, din økonomi er virkelig trang!

det vist meget godt, at du bliver sat under administration!

> Ok bare ufedt at ens arbejdsgiver automatisk får viden om at man er
> "dårlig betaler"....

Har du da en arbejdsgiver? Og en ordentlig arbejdsgiver vil være ret
ligeglad med din privatøkonomi, sålænge du kan finde ud hvad der dit og
hvad der er hans.

> Det har jeg så ikke lige nu. Og nej det er ikke min skyld at de vil have
> penge af mig - det kan lyde "spøjst" men du får ikke af vide hvorfor.

La' mig sige det sådan: Når du er kommet så langt, så din gæld er
kommet til restanceinddrivelsesmyndigheden, så har du haft dine
muligheder for at få behandlet den gældspost hhv. de gældsposter, som
det måtte dreje sig om!

> Ok tak. Det gør jeg så bare...

Det bliver du i hvert fald nød til.....men spørgsmålet er vel om du kan?
DU har hidtil ikke kunnet, så hvad får dig til at tro, at du kan nu og
fremover?

> Jeg går da udfra at hvis man er der får man et "høfligt brev" om det`?

tja, det høflige brev kan være mange ting.
fx bare en sidste rykker før registrering

har du spurgt dem? og har du fået skriftligt svar om, at du er
registreret eller ej?

> Med formue menes der vidst værdier for mere end 10K.
>
> Det har jeg ikke. Eller har jeg? hvem fastsætter værdien af en computer
> og et TV? Kan de tage det eller hvad?

kommer an på, hvilken computer og hvilket tv det måtte være.

kig i inddrivelsesvejledningen for nærmere info.
Konceptet er dog, at så længe du afholder dine afdrag, så passer du dine
afdrag....og har stadig tv og computer!

IGEN: snak med SKAT om hele din situation!

> Ja det er noget fucking jeg har ikke ord, men forsvinder forhåbenligt
> med tiden.
>
> Jeg skal nok ikke forvente en skatte-ckeck selvom jeg hele 2007 betalte
> fuld 60% skat med vilje ;/

Tja, din overskydende skat vil blive brugt til den gæld du taler om.
Såfremt der er penge tilbage, så får du naturligvis disse penge!

Derudover har jeg endnu mindre* ondt af dig, at du ingen penge har.
Ikke engang dit skattebudget har du styr på hhv. nægter at have styr på.

*: før havde jeg bare en lille bitte smule.....nu er det endnu mindre
end en lille bitte smule. Dine problemer er: selvvalgte!

Fra : Martin

Dato : 08-01-08 21:33

Nå dit link bragte et par nye spørgsmål frem ;)

Lønindeholdelse. Hvis vi lønindeholder, betyder det, at din arbejdsgiver
bliver bedt om at tilbageholde en procentdel af din løn for at få inddrevet
din gæld. Tilbageholdelsen sker både, hvis du arbejder (dvs. fra din
nettoløn), eller hvis du modtager pension, understøttelse og lign. Vær
opmærksom på, at der ikke længere er nogen øvre grænse for, hvor stor en
procentdel af din løn der kan tilbageholdes. En lønindeholdelse koster 250
kr. i gebyr.

Så vidt jeg ved er der et minimums-beløb folk skal have tilbage til sig selv
efter faste udgifter?

Og jo det kunne godt se ud til jeg skal have fat i SKAT så, troede bare at
de selv trak i fx overskydende skat og den slags...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-01-08 00:17

> Så vidt jeg ved er der et minimums-beløb folk skal have tilbage til sig
> selv efter faste udgifter?

Nej, det er der ikke. Skat må trække 20% af din indkomst til gæld og resten
må du så selv få til at slå til. At du har større faste udgifter end du kan
klare, er skat ret ligeglade med. De vil bare have deres penge, og de ved
hvordan de får dem.

Få en i din familie eller en god ven til at lave budget for dig, så du i det
mindste får betalt husleje til tiden og har lidt til mad. Det er første
prioritet. Dernæst kommer el, vand, transport, forsikringer og licens - i
nævnte rækkefølge. Resten må så komme som det kan. Transport kan undværes,
hvis du ikke er i arbejde.

Mvh Maria