Skilte forældre, barn og flytning.
Fra : Allan Møller

Dato : 05-01-08 22:10

Er der nogen her som kan "oversætte" reglerne / loven omkring følgende
problem ?

Et par har et barn på 3 år og de flytter fra hinanden. Efter en tur i
statsamt er der delt forældremyndighed
hvor mor har barnet i 10 dage og far i 4 dage som er noteret i statsamt og
tilsendt referat til begge forældre.

Nu har mor fundet en ny kæreste som hun vil flytte sammen med og tager
selvfølgelig barnet med til den nye adresse.
Adressen er i 2 forskellige kommuner men der er 5 km's afstand mellem den
gamle og den nye adresse.

Ifølge flere forskellige kilder på nettet
http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=3341
En opringning til statsamt var beskeden at far skulle "godkende" flytningen
og skrive under.

1) Far skal orienteres om flytningen 6 uger før.
2) Far skal skrive under på at han godkender flytningen.

1 - Det synes jeg lyder rimeligt.
2 - Kan det virkelig passe ?

Har moren krav på børnepenge fra faren ?

Mvh. Allan

Fra : Martin Bak

Dato : 06-01-08 00:41

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse

> 1) Far skal orienteres om flytningen 6 uger før.
> 2) Far skal skrive under på at han godkender flytningen.
>
> 1 - Det synes jeg lyder rimeligt.
> 2 - Kan det virkelig passe ?
>

> Har moren krav på børnepenge fra faren ?

Andre må svare på spørgsmålet om faderens godkendelse af flytningen. Jeg
tvivler på at han skal godkende noget.
Af uransaglige årsager er det sådan, at den af forældrene der har barnet
"boende" (i denne sammenhæng betyder det den af forældrene der har barnet
folkeregistertilmeldt på sin adresse) har krav på børnepenge fra den anden
forælder. Det er en håbløst gammeldags regel, idet det nu om dage ofte er
sådan, at forældrene har barnet omtrent lige meget af tiden, og dermed har
sammenlignelige udgifter i forbindelse hermed. Men sådan er det altså.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-01-08 10:06

Martin Bak wrote:
> "Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse

> Andre må svare på spørgsmålet om faderens godkendelse af flytningen. Jeg
> tvivler på at han skal godkende noget.

Min søsters mand fik et brev fra det offentlige da det offentlige
opdagede at min søster havde skiftet adresse og også havde skiftet
adressen for barnet. Det var nu meningen da manden flugte efter nogle
uger senere når lejligheden var blevet solgt. (bopælspligt begge steder).

Men han fik altså et brev om hans muligheder nå hvor konen var "skredet"
med barnet det offentlige ved ikke altid hvad familier gør, så jeg
synes da at i skal fortælle det til det offentlige så der ikke bliver
splidt resourcer på at skrive til jer.

JonB

Fra : Seán Ó Rudaí

Dato : 06-01-08 11:15

On 2008-01-06 10:06:15 +0100, Jon Bendtsen <noone@example.com> said:
> [...]
> med barnet det offentlige ved ikke altid hvad familier gør, så jeg
> synes da at i skal fortælle det til det offentlige så der ikke bliver

Jeg undrer mig istedet over hvad det kommer det offentlige ved. Der er
tale om to vokne mennesker, som vel har fuld ret til at disponere over
deres eget liv uden utidig indblanding fra diverse offentlige
myndigeder.

S.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-01-08 12:13

Seán Ó Rudaí wrote:

> Jeg undrer mig istedet over hvad det kommer det offentlige ved. Der er
> tale om to vokne mennesker, som vel har fuld ret til at disponere over
> deres eget liv uden utidig indblanding fra diverse offentlige myndigeder.

Jeg tror at det er af hensynet til barnets tarv som så
ikke kunne se sin far? Med til historien er måske også
at min søster og barn flyttede fra Holte ved København
til Bornholm, og endda hjemme hos vores forældre. Men
det hele var altså planlagt og nu har de fundet en lille
gård på Bornholm som de har købt sammen.

Derfor tror jeg at kommunen? har tænkt "hun er gået fra
manden", men det var hun jo slet ikke

JonB

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-01-08 10:50

"Seán Ó Rudaí" <sean@nomail.nn> skrev i en meddelelse

> Jeg undrer mig istedet over hvad det kommer det offentlige ved. Der er
> tale om to vokne mennesker, som vel har fuld ret til at disponere over
> deres eget liv uden utidig indblanding fra diverse offentlige myndigeder.

Det er en politisk diskussion.
I et tilfælde som dette overholder kommunerne bare lovmæssige
forpligtigelser.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-01-08 10:52

> Andre må svare på spørgsmålet om faderens godkendelse af flytningen. Jeg
> tvivler på at han skal godkende noget.

Der er fælles forældremyndighed og dermed er barnets adresse en sag for
begge forældre.

/Per