Lov om forbrygerbeskyttelse ved erhvervels~
Fra : Christian Madsen

Dato : 02-01-08 13:44

Hej Alle,

Det fremgår af Lov om forbrygerbeskyttelse ved erhvervelse af fast
ejendom mv, at under de i loven opstillede betingelser, kan køber ikke
påberåbe sig mangler ved en ejendom... Mit spørgsmål går på forholdet
til forholdsmæssigt afslag... Kan køber stadig kræve et forholdsmæssigt
afslag??

Desuden: Det er vel kun mangler, som en byggesagkyndig normalt bør
omtale i tilstandsrapporten, som ikke kan påberåbes, men findes der
nogen vejledning om, hvad en byggesagkyndig skal omtale..?? Skal han
f.eks. undersøge om alle byggetilladelser er i orden, om et hegn står
korrekt i skel osv...??

Gætterier frabedes.. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Henrik Funch Lunnsgå~

Dato : 02-01-08 14:08

Af LOFE § 2, fremgår "....kan køberen ikke overfor sælgeren
PÅBERÅBE sig, at en bygnings fysiske tilstands er mangelfuld"
samt "......køberen kan hellere ikke PÅBERÅBE sig, at en
fejl...."

Et forholdsmæssigt afslag er som følge af en fejl/mangel som kan
påberåbes overfor sælger. Altså den måde en
fejl/mangel "afregnes" mellem køber eller sælger. Af andre måder
kan nævnes annullering af handlen i helt vilde tilfælde.

Et forholdsmæssigt afslag er dermed ikke nævnt i LOFE - da LOFE
behandler selve det, at kunne påberåbe sig en fejl/mangel.

Netop de mange civile søgsmål om afslag var den oprindelige
begrundelse for etablering af LOFE.

Så nej køber kan ikke kræve forholdsmæssigt afslag på
fejl/mangler som er omfattet af LOFE - selvom LOFE gøres
gældende kan sælger være ansvarlig for svig, garantier o.l.
forhold som du nok kender til.

Tilstandsrapport
http://sekretariat.hesyn.dk/images/picturearchive/1998-03-02%20-%
20kap%201-5%20master.pdf

Her fremgår detaljeret hvad den byggesagkyndige skal - og ikke
skal.
Til de konkrete spørgsmål du har kan svares, den byggesagkyndige
sammenholder BBR oplysninger med realiteten - og ikke andet på
det plan. Den byggesagkyndiges gennemgang omhandler forhold
indenfor fundament/på de bygninger der gennemgåes.

Fra : Christian Madsen

Dato : 02-01-08 16:33

Henrik Funch Lunnsgård skrev den 02-01-2008:
> [...]
> det plan. Den byggesagkyndiges gennemgang omhandler forhold
> indenfor fundament/på de bygninger der gennemgåes.

Tak for dit svar.. I øvrigt var linket spændende læsning (i hvert fald
dele af det :) )

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Codexx

Dato : 02-01-08 06:16

On 2 Jan., 13:44, Christian Madsen <h...@none.com> wrote:
> Hej Alle,
>
> Det fremgår af Lov om forbrygerbeskyttelse ved erhvervelse af fast
> ejendom mv, at under de i loven opstillede betingelser, kan køber ikke
> påberåbe sig mangler ved en ejendom...

Se dog undtagelserne i § 2 stk. 5.

> Mit spørgsmål går på forholdet
> til forholdsmæssigt afslag... Kan køber stadig kræve et forholdsmæssigt
> afslag??

Man kan selvsagt ikke opnå mangelsbeføjelser hvis man ikke kan
påberåbe sig mangler.

> Desuden: Det er vel kun mangler, som en byggesagkyndig normalt bør
> omtale i tilstandsrapporten, som ikke kan påberåbes,

Nej, det er alle fysiske mangler, undtagen dem der specifikt er
undtaget i loven.

Husk at det hænger sammen med en forsikringsordning, så der er
rimelighed i det for køber.

> men findes der
> nogen vejledning om, hvad en byggesagkyndig skal omtale..?? Skal han
> f.eks. undersøge om alle byggetilladelser er i orden, om et hegn står
> korrekt i skel osv...??

Der findes en særlig standardformular som skal følges af den
byggesagkyndige. Du kan se et eksempel her:
http://www.boligejer.dk/guide/be/tilstandsrapport/side-1.htm

/Bacher

Fra : Christian Madsen

Dato : 02-01-08 15:32

Codexx skrev den 02-01-2008:

> Se dog undtagelserne i § 2 stk. 5.

> Man kan selvsagt ikke opnå mangelsbeføjelser hvis man ikke kan
> påberåbe sig mangler.

Enig.. Jeg havde af en eller anden grund fået blandet det, at et
forholdsmæssigt afslag som udgangspunkt ikke forudsætter
ansvarsgrundlag, væsentlighed eller *erstatningspligt* sammen med, at
det ikke er en mangelsbeføjelse (hvilket det jo er)...

> Nej, det er alle fysiske mangler, undtagen dem der specifikt er
> undtaget i loven.
>
> Husk at det hænger sammen med en forsikringsordning, så der er
> rimelighed i det for køber.

Men det er vel kun fysiske mangler ved *bygninger* og ikke ved grunden
eller lignende (med mindre disse indirekte har / får betydning for
bygningerne????)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Codexx

Dato : 02-01-08 07:54

On 2 Jan., 15:31, Christian Madsen <h...@none.com> wrote:

> Men det er vel kun fysiske mangler ved *bygninger* og ikke ved grunden
> eller lignende (med mindre disse indirekte har / får betydning for
> bygningerne????)

Korrekt. Kloakanlæg vil f.eks. i nogle tilfælde være omfattet jf U.
2005.2628Ø

/Bacher

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-01-08 16:23

Christian Madsen wrote:

> [...]
> nogen vejledning om, hvad en byggesagkyndig skal omtale..?? Skal han
> f.eks. undersøge om alle byggetilladelser er i orden, om et hegn står

I en periode for 8-9 år siden så vi på en del villaer med henblik på
køb, og i tre tilfælde betalte vi en byggesagkyndig for sammen med os at
foretage en byggeteknisk gennemgang som supplement til
tilstandsrapporten.

Mit indtryk fra samtalerne med de byggesagkyndige er at der kun
undersøges forhold og bygningsdele som er umiddelbart tilgængelige.
Installationer (vand, afløb, el) undersøges normalt ikke. Det er mit
indtryk at byggetilladelser, hegn og skel normalt ikke undersøges.

> Gætterier frabedes.. :)

Jeg håber at ovenstående grundlag er acceptabelt.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 02-01-08 16:32

Erik Olsen DK skrev den 02-01-2008:

> [...]
> byggetilladelser, hegn og skel normalt ikke undersøges.

> Jeg håber at ovenstående grundlag er acceptabelt.

Helt sikkert.. Tak for dit svar.. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen