Selvmodsigende eller hvad? Ligningsloven §~
Fra : Filip

Dato : 01-01-08 23:38

Er dette uddrag ikke lidt selvmodsigende? Jeg tænker på den sidste sætning
som faktisk siger at den første beregning ikke er gældende med de 4 dage???

Uddrag fra LigningsLoven §33A
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=102356&chk=201073#pos
(vedrørende skattenedsættelse ved længre varende ophold i udlandet)
--------------------

Også brudte døgn skal medregnes ved opgørelsen af de 42 dage , jf. ØLD af
18. juni 1997 (TfS 1997,556) og SKM2003.405.HR. Hvis således en person
f.eks. ankommer til Danmark fredag kl. 12 og rejser ud igen mandag kl. 12,
vil der være tale om 4 dages ophold i Danmark (skd. 70.423). Et ufrivilligt
ophold inden for riget udover 42 dage inden for 6 måneder, f.eks.
nødvendiggjort af sygdom, bevirker således, at retten til at påberåbe sig
nedslagsreglen fortabes. Rejsedage i forbindelse med udlandsopholdets
begyndelse og afslutning medregnes ikke ved opgørelsen af de 42 dage, jf.
SKM2003.405.HR.

--------------------

Filip

Fra : Bo

Dato : 01-01-08 16:16

On 2 Jan., 00:38, "Filip" <filipr...@gmail.com> wrote:
> Er dette uddrag ikke lidt selvmodsigende? Jeg tænker på den sidste sætning
> som faktisk siger at den første beregning ikke er gældende med de 4 dage???

første beregning hvor står det henne ?

> [...]
> nedslagsreglen fortabes. Rejsedage i forbindelse med udlandsopholdets
> begyndelse og afslutning medregnes ikke ved opgørelsen af de 42 dage, jf..

Hej Filip
Jeg ville rette spm til SKAT fordi, så får du et bindende
dokumenteret klar svar, i sidste ende er det alligevel SKAT's
afgørelser der er gældende.
Hvad NG har af kommentarer er alligevel SKAT uvedkommende.
vh Bo

Fra : Filip

Dato : 02-01-08 06:52

>første beregning hvor står det henne ?

Fredag + Lørdag + Søndag + Mandag = 4 dage

Ja det har du jo nok ret i.

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-01-08 12:16

Bo skrev den 02-01-2008 00:16:

> Hej Filip
> Jeg ville rette spm til SKAT fordi, så får du et bindende
> dokumenteret klar svar, i sidste ende er det alligevel SKAT's
> afgørelser der er gældende.

Husk lige på, at bindende svar koster 300 kroner!

Alt hvad man får at vide i telefonen eller pr. email er ikke bindende
for SKAT!

> Hvad NG har af kommentarer er alligevel SKAT uvedkommende.

Enig

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Bo

Dato : 02-01-08 08:51

On 2 Jan., 13:15, Carsten Riis <carsten.r...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> --
> med venlig hilsen            www.de3faktorer.dk
> Carsten Riis                  Mere skal der ikke til

Korrekt at bindende svar koster penge ! Det ville jeg godt betale,
istedet for bagefter af SKAT få at vide, at man ikke har ret
Måske er der allerede en "afgørelse" om spm på SKAT.dk vælg
afgørelser i øverste højre hjørne, hvor domme, afgørelser og bindende
svar går helt tilbage til år 2000, prøv søgefunktionen !

> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=87625&vId=200447

> (se bilag 2 for LL §33A. Den er faktisk ganske god) -

JA det skulle være "skåret ud i pap" og til at forstå

vh Bo

Fra : alexbo

Dato : 02-01-08 01:22

"Filip" skrev

> Er dette uddrag ikke lidt selvmodsigende? Jeg tænker på den sidste sætning
> som faktisk siger at den første beregning ikke er gældende med de 4
> dage???

Det første handler om de dage hvor skatteyderen er i Danmark på ferie eller
i forbindelse med udlandsarbejdet.
Det sidste handler om ud og hjemrejsedagen for det hele udlandsopholdet.
Så man kan være i udlandet i 6 mdr. og hjemme på besøg i 42 dg inkl..
rejsedage, mens ud og hjemrejsedagen for det komplette udlandsophold ikke
tæller med i de tilladte 42 dg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Filip

Dato : 02-01-08 06:50

> [...]
> Så man kan være i udlandet i 6 mdr. og hjemme på besøg i 42 dg inkl..
> rejsedage, mens ud og hjemrejsedagen for det komplette udlandsophold ikke

Men hvad så hvis jeg nu har et arbejde hvor jeg er ude i flere perioder af
f.ex. 1 mdr af gangen - tæller disse rejsedage så heller ikke med hvis jeg
kun kommer hjem for at afspadsere (=ikke ferie)?

Filip

Fra : alexbo

Dato : 02-01-08 11:57

"Filip" skrev

> Men hvad så hvis jeg nu har et arbejde hvor jeg er ude i flere perioder af
> f.ex. 1 mdr af gangen - tæller disse rejsedage så heller ikke med hvis jeg
> kun kommer hjem for at afspadsere (=ikke ferie)?

Jo.
Det er kun første og sidste dag i udlandsopholdet der ikke tælles med.
Der er forskel på et langt udlandsophold med hjemmebesøg, og en serie af
forskellige udlandsophold.
De sidste giver ikke ret til skattenedslag.

Man skal være væk fra danmark i 6 mdr., i den tid må man være på besøg i DK
i 42 dg. incl. rejsedage.
Om du er hjemme på ferie, afspadsering, hospitalsophold eller for at ordne
noget i forbindelse med udlandsarbejdet er ligegyldigt, rejsedagene for
hjemmebesøg tælles
med i de tilladte 42 dg.
Det betyder så også at der kun er 1 udrejsedag og 1 hjemrejsedag, for
udlandsopholdet.

Hvis man har flere korte udlandsophold, er man ikke væk i 6 mdr.
Det kunne f.eks. være at man var 3 mdr. i udlandet for at sætte nogle
vindmøller op, 1 mdr. i vadehavet for at sætte vindmøller op, og derefter 4
mdr. i udlandet.

Så har man ikke været 8 mdr. i udlandet, afbrudt af 30 tilladte dage i
Danmark, så har man haft 2 udlandsophold af kort varighed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Filip

Dato : 02-01-08 22:47

> [...]
> hjemmebesøg tælles
> med i de tilladte 42 dg.
> Det betyder så også at der kun er 1 udrejsedag og 1 hjemrejsedag, for

OK - det var da til at forstå

> [...]
>
> Så har man ikke været 8 mdr. i udlandet, afbrudt af 30 tilladte dage i
> Danmark, så har man haft 2 udlandsophold af kort varighed.

Men det giver da stadig ½ skat ifølge LL§33A ik´? Man skal jo bare sørge for
at man ikke er i Danmrk i mere end de 42 dage på 6 på hinanden følgende
måneder - uanset hvor mange korte eller længre ophold man har i DK.

Men for at gøre alle glade, så kan jeg da godt fortælle min rejsehistorie:

10 uger i Portugal - arbejde (29/9-7/12)
3½ uger i DK på afspadsering (7/12-2/1)
3 uger i Portugal - arbejde (2/1-22/1)
1½ uge i DK på ferie (22/1-31/1)
8 uger i Portugal - arbejde (31/1-1/4)

I alt giver det: 21 uger med arbejde og 5 uger i DK. Altså sammenlagt 26
uger (½ år) og 35 dage i DK + rejsedagene.

Det giver ifølge min hovedregning og forståelse af LL§33A ret til ½ skat.

Filip

Fra : alexbo

Dato : 03-01-08 00:36

"Filip" <filipravn@gmail.com> skrev

> Men det giver da stadig ½ skat ifølge LL§33A ik´?

Nej det skal være et sammenhængende udlandsophold på 6 mdr.
Et udlandsophold er sammenhængende hvis det ikke afbrydes af arbejde i
Danmark.
Mit eks. med vindmøllerne er 2 udlandsophold der hver for sig er for korte,
og de kan ikke lægges sammen, de 6 mdr. skal være sammenhængende.

> [...]

> uger (½ år) og 35 dage i DK + rejsedagene.

> Det giver ifølge min hovedregning og forståelse af LL§33A ret til ½ skat.

Ja enig, selv om det måske ikke ser sammenhængende ud, er der tale om 1 stk.
udlandsophold, du har ikke arbejdet i Danmark kun holdt ferie.
Hvis et af dine ophold i Danmark havde været at løse en arbejdsopgave i
Danmark, vil du have været i udlandet af 2 omgange, der hver for sig er for
korte til skattenedslag.

Med de datoer må det være en gammel sag, vil SKAT ikke godkende
opstillingen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Filip

Dato : 04-01-08 22:13

> Med de datoer må det være en gammel sag, vil SKAT ikke godkende
> opstillingen.

Det er ikke en gammel sag, men en nuværende. Jeg planlægger lidt ud i
fremtiden. Men ang det du siger med arbejde i danmark, så har jeg læst at
man godt må have afraportering som en arbejdsopgave i DK. Der har jeg fx 2
arbejdsdage som er direkte tilknyttet til mit udlandsarbejde. Det ser jeg da
ikke noget problem i.

Men lad os lige tage et andet eksempel: Hvad nu hvis jeg havde arbejdet i to
forskellige lande på to forskellige projekter i denne periode. Ville det
give problemer?

Filip

Fra : alexbo

Dato : 04-01-08 23:54

> [...]

> arbejdsdage som er direkte tilknyttet til mit udlandsarbejde. Det ser jeg

Nej jeg skriver jo også.
> [...]

> Men lad os lige tage et andet eksempel: Hvad nu hvis jeg havde arbejdet i
> to forskellige lande på to forskellige projekter i denne periode. Ville

Nej, bare du ikke har lavet noget danskbaseret arbejde ind i mellem.

Det er ganske enkelt,
udlandet er udlandet og Danmark er Danmark, så længe man arbejder i udlandet
tæller det hele uanset hvilket land man er i, rent faktisk tæller de dage
man er hjemme på ferie også som udlandet.

Men hvis man i perioden arbejder i Danmark med en opgave der ikke har
forbindelse til udlandet, regnes udlandsopholdet for afbrudt, så næste gang
man rejser ud starter en ny periode.
Det var det jeg forsøgte at illustrere med vindmøllerne, et danskbaseret
arbejde
uden udlandsrelevans imellem to udlandsperioder, der hver for sig er for
korte og ikke må lægges sammen.

Når nu det er en aktuel situation skal du være opmærksom på at du er tæt på
grænserne både med længden af opholdet og antallet af dage i Danmark.
Husk at skat regner med 6 mdr. dato til dato, ikke 26 uger.
Du skal også være opmærksom på at 6 mdr. reglen er fast, man kan ikke f.
eks. være væk i f.eks 4 dage mindre, og så bruge 4 dage på rapportering i
Danmark, og få det godkendt.

Egentlig ville jeg mene at det burde være muligt at være i udlandet 5 mdr.
uden at være hjemme, og så holde 1 mdr. ferie i Danmark og få det godskrevet
som udland, men det skal du ikke satse på SKAT godkender.

Men man kan da opfylde SKAT's krav ved lige at tage en arbejdsdag i udlandet
til sidst.

Sørg for at være væk i mindst 6 mdr. kun være i Danmark 42 dg. og ikke lave
dansk baseret arbejde imens.

mvh
Alex Christensen

Fra : Filip

Dato : 05-01-08 15:28

> Sørg for at være væk i mindst 6 mdr. kun være i Danmark 42 dg. og ikke
> lave
> dansk baseret arbejde imens.

Ok. Mange tak for svarene, de var MEGET brugbare.

Filip

Fra : alexbo

Dato : 05-01-08 18:02

"Filip" <filipravn@gmail.com> skrev

> Ok. Mange tak for svarene, de var MEGET brugbare.

Selv tak, på alles vegne.

mvh
Alex Christensen

Fra : N/A

Dato : 03-01-08 08:12

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-01-08 13:40

Filip skrev den 02-01-2008 06:49:

> Men hvad så hvis jeg nu har et arbejde hvor jeg er ude i flere perioder af
> f.ex. 1 mdr af gangen - tæller disse rejsedage så heller ikke med hvis jeg
> kun kommer hjem for at afspadsere (=ikke ferie)?

Har du læst brochuren:

Fra : Filip

Dato : 02-01-08 22:30

> Har du læst brochuren:
>
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=87625&vId=200447
>
> (se bilag 2 for LL §33A. Den er faktisk ganske god)

Jeg kan ikke finde den brochure ud fra dit link. Kan du give et mere direkte
link?

Filip

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-01-08 08:05

Filip skrev den 02-01-2008 22:30:

> Jeg kan ikke finde den brochure ud fra dit link. Kan du give et mere direkte
> link?

Hej Filip

Det jeg kalder brochure er linket.

alt hvad du finder under indholdsfortegnelsen er en HTML-udgave af
brochuren

Skatten - ved arbejde i udlandet

Jeg kan godt forstå, at det ikke er helt lige til, da ikke alle
brochurer ligger i HTML- og PDF-udgave.
Hvis det er dig magtpåliggende, så send dem en mail om, at du savner
redaktionelle rettelser i form af, at du savner en PDF-udgave af brochuren.

Fra : Bo

Dato : 02-01-08 16:13

On 2 Jan., 23:30, "Filip" <filipr...@gmail.com> wrote:

> Jeg kan ikke finde den brochure ud fra dit link. Kan du give et mere direkte
> link?
>
> Filip

Det står lige for:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=87662&vID=200447&i=40#i87662

vh Bo

Fra : Bo

Dato : 02-01-08 16:42

On 2 Jan., 23:47, "Filip" <filipr...@gmail.com> wrote:

> [...]
> uger (½ år) og 35 dage i DK + rejsedagene.
>
> Det giver ifølge min hovedregning og forståelse af LL§33A ret til ½ skat.

Jeg ved at SKAT vil have original dokumentation i form af rejsebilag
(fly,tog, osv.) med tidsangivelser (dato,klokkeslet) påført og SKAT
går ned til 1 time i deres beregning !

vh Bo

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-01-08 08:12

Bo skrev den 03-01-2008 00:42:

> Jeg ved at SKAT vil have original dokumentation i form af rejsebilag
> (fly,tog, osv.) med tidsangivelser (dato,klokkeslet) påført og SKAT
> går ned til 1 time i deres beregning !

Indsend dette dog først, når de spørger om det.

OG KUN I KOPI!

helst via kontakt-sitet (så giver kopien sig selv ).
Det gør, at det bliver nemmere at finde dokumenterne igen.
Både for sagsbehandleren, men også hvis der senere skulle være tvivl om
du har indsendt dokumenterne. Så kan du nemlig bare fortælle, at der i
besked-nummeret du har modtaget er vedhæftet de og de argumenter.

Fra : N/A

Dato : 03-01-08 08:12

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-01-08 12:26

Filip skrev den 01-01-2008 23:38:
> Er dette uddrag ikke lidt selvmodsigende? Jeg tænker på den sidste sætning
> som faktisk siger at den første beregning ikke er gældende med de 4 dage???

Nej, det er ikke modsigende!
Som alex er inde på, så er de brudte døgn som ikke tælles med, netop de
døgn i begyndelsen og i slutningen af perioden.
Alle ophold undervejs inde i perioden regnes med brudte døgn.

Og for at give dig et tilfredsstillende svar, så fortæl om hele din
tidslinje dvs.

fra første afrejsedag;
alle rejse- og opholdsdage til/i Danmark;
formålet med disse dage
indtil ankomst til Danmark sidste gang i perioden.

Eller send oplysningerne til SKAT, så er jeg overbevist om, at de svarer
så godt de kan.
De arbejder trods alt med det 24 timer i døgnet.

Husk at komme med alle relevante oplysninger og ikke kun brøkvise dele.
Det kan jo være, at det du ikke fortæller er relevant for at give dig
ordentlig svar.