Vejret i Vietnam
Fra : Carsten Keller

Dato : 14-01-08 16:04

Hej gruppe.

Efter at konen har fået nyt arbejde er vores fleksibilitet desværre blevet
lidt indskrænket. Hun er nødt til at holde ferie i juli, hvilket vist ikke
er den bedste årstid at besøge sydøstasien. Eller hvad?

Hvordan er vejret i Vietnam på den årstid? Kan se at det er der der kommer
mest vand, men kommer det i løbet af en times tid hvorefter der er sol igen,
eller er det gråt det meste af dagen iblandet regn?

Planen er noget med at starte i Vietnam og rejse gennem Laos og/eller
Cambodia og flyve hjem fra Bangkok.

Vi har før rejst meget i Thailand/Malaysia/Singapore, men primært om
foråret. Skal vi udsætte dette rejsemål til en anden gang og lede efter et
sted med bedre vejr denne sommer?

Keller

Fra : Ulvir

Dato : 14-01-08 16:20

http://www.vietnamluxurytravel.com/weather.htm

Fra : Zillyink

Dato : 14-01-08 20:30

> [...]

> ferie i juli, hvilket vist ikke er den bedste årstid at besøge
> sydøstasien. Eller hvad?
>
> Hvordan er vejret i Vietnam på den årstid?

Vaaarmt! ... og fugtigt.

Vi kom fra Japan (juli) og der var meget varmt, og inden da kom
vi fra New Orleans hvor der også var hot hot, så man kan vel med
god ret sige at vi var vant til varme, men det vi oplevede i Viet
Nam var godt nok ekstremt.

Vi gik direkte fra lufthavnen, ud i en taxa og derpå direkte ind
på hotellet i Ha Noi, så vi oplevede slet ikke vejret/varmen før
vi næste dag gik ud. (kom om natten)

Da vi næste morgen forlod hotellet gik vi direkte ind i en
varmeovn så vild, at inden vi havde gået fem minutter, var vi
gennemblødte... og klokken var ikke engang ni.

Efter en lille tur op til Hoan Kiem, hvor vi fandt Kangaroo Café
og en hæveautomat, så var det hjem igen... mindre end én time på
gaden, og vi gik hjem i bad.

I de tre uger vi var i Viet Nam svedte vi som bæster, og da vi
landede i Tyrkiet var det en lise, at der kun 35 gr. og lav
fugtighed.

På turen på Halong Bay, hvor vi sov på skibet, var nætterne så
varme, at vi sov på taget af båden under myggenet og selv da var
det vaaaarmt.

Den enste tid på turen der var dejlig svalende, var da vi kom til
SaPA i bjergene nord for Ha Noi.

Selv om der varmt, så tag afsted...god tur!

--
Baumann

Fra : Carsten Keller

Dato : 15-01-08 09:17

"Zillyink" <zillyink@fjerndettehotmail.com> wrote in message
> Selv om der varmt, så tag afsted...god tur!

Ja, det kan jeg ligesom fornemme.

Men jeg tror at vi holder os til første beslutning og udsætter denne tur til
en gang hvor vi kan tage afsted i foråret. Så må vi se om vi kan finde et
andet sted der er lækkert på denne årstid. Nogen forslag?

Keller

Fra : J

Dato : 15-01-08 10:25

On Tue, 15 Jan 2008 09:17:11 +0100, "Carsten Keller"
<ck@no-more-swen.iha.dk> wrote:

> [...]
>en gang hvor vi kan tage afsted i foråret. Så må vi se om vi kan finde et
>andet sted der er lækkert på denne årstid. Nogen forslag?

Costa Rica
Dejligt overskueligt land med store naturværdier (dyreliv) og 2
havkyster med kun 250 km imellem. Hovedstaden San Jose ligger i 1200
meter, så der ikke så varmt. Det er godt nok regntid, men bare man har
en paraply. Det er oftest kortvarigt.
Vi var der i juli 1998 i 3 uger.

mvh

John

Fra : Carsten Keller

Dato : 15-01-08 12:59

"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message

> [...]
> havkyster med kun 250 km imellem. Hovedstaden San Jose ligger i 1200
> meter, så der ikke så varmt. Det er godt nok regntid, men bare man har

Den ryger i puljen, lad endelig de gode ideer flyde. Og som sagt gerne et
sted der _helst_ skal besøges om sommeren. Dette er ikke vores sidste lange
rejse så hvis det skal være vil vi hellere gøre det på et optimalt
tidspunkt.

Keller

Fra : J

Dato : 15-01-08 14:25

On Tue, 15 Jan 2008 12:58:52 +0100, "Carsten Keller"
<ck@no-more-swen.iha.dk> wrote:

> [...]
>sted der _helst_ skal besøges om sommeren. Dette er ikke vores sidste lange
>rejse så hvis det skal være vil vi hellere gøre det på et optimalt

En ide mere:

Fra en kollega lærte sig om det nordlige Malaysia.

Hans familie kom billigt til Bangkok, og tog derfra toget 800 km sydpå
for at holde 3 ugers dykkerferie på nogle små øer på den østlige kyst,
allernordligst. 3 uger: 4 mennesker for 25 tkr. Hvor kan man ellers
det ?

mvh

John

Fra : BigMac

Dato : 15-01-08 23:08

"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at holde 3 ugers dykkerferie på nogle små øer på den østlige kyst,
> allernordligst. 3 uger: 4 mennesker for 25 tkr. Hvor kan man ellers

det lyder jo som Thailand
sjov togrejse, og den dejlige ø koh Tao, fedt sted at bade og dykke..

Fra : Carsten Keller

Dato : 16-01-08 09:17

"BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> wrote in message

> det lyder jo som Thailand
> sjov togrejse, og den dejlige ø koh Tao, fedt sted at bade og dykke..

Dog efterhånden lidt for builtup efter min smag, men det er efter min mening
et af de bedste steder i Thailand hvis man vil dykke meget. Bevares, der er
bedre dykning andre steder, men intet sted kan man få stillet sin hunger
efter koraller så billigt og nemt som på Koh Tao.

Har "desværre" været der en hel del gange, så Thailand springer vi også over
denne gang. Mener for øvrigt også at have haft generelt bedre vejr i
januar-april i Thailand end om sommeren.

Keller

Fra : Carsten Keller

Dato : 16-01-08 09:14

> [...]
> for at holde 3 ugers dykkerferie på nogle små øer på den østlige kyst,
> allernordligst. 3 uger: 4 mennesker for 25 tkr. Hvor kan man ellers

Har selv været der flere gange, dog aldrig Perhentian/Redang som der nok er
tale om. Ved at det er kanon. Malaysia er meget nemt at rejse i og
infrastrukturen er faktisk bedre end den i Thailand. Så hvis det ikke var
fordi vi var der så sent som i januar ville det være et godt bud

Keller

Fra : Bjarne

Dato : 15-01-08 16:38

Carsten Keller skrev:
> [...]
> til en gang hvor vi kan tage afsted i foråret. Så må vi se om vi kan
> finde et andet sted der er lækkert på denne årstid. Nogen forslag?

Jeg så først nu, at du talte om juli.
Vi var i det sydlige Vietnam i juni og nød det skønne vejr og de
konstante 35 grader.
Jeg ville først og fremmest frygte at vende tilbage og opdage, at det
hele er blevet 100 gange mere turistet end da vi var der.
Jeg er sikker på, der stadig findes mere uspolerede områder langt fra
storbyerne, måske kan Nha Trang og videre op mod Hué stadig gå an?
Hold jer langt fra de forfærdelige minibusser og prøv, om i kan tage med
toget i sovevogn.

God rejse

Bjare

Fra : Zillyink

Dato : 16-01-08 10:00

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i meddelelsen:
---
> [...]
> denne tur til en gang hvor vi kan tage afsted i foråret. Så må
> vi se om vi kan finde et andet sted der er lækkert på denne
---

US/sydstaterne... billig dollar, varme!
Borneo... dyr rejse, billigt at leve, varme!
Japan...overall danske priser, varme, helt anderledes!

Alle tre steder er der udfordringer/oplevelser for voksne og
børn.

--
Baumann

Fra : Carsten Keller

Dato : 16-01-08 14:30

> "Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i meddelelsen:
> ---
> ---
>
> US/sydstaterne... billig dollar, varme!

Er under overvejelse, konen er ikke så begejstret.

> Borneo... dyr rejse, billigt at leve, varme!

Hvordan er vejret på den årstid?

> Japan...overall danske priser, varme, helt anderledes!

Se det var nyt, det kunne man da overveje...

Keller

Fra : Zillyink

Dato : 16-01-08 19:27

> Er under overvejelse, konen er ikke så begejstret.

Nu er USA jo andet og mere end det officielle og hypede... der er
faktisk mange fede steder og venlige mennesker.

> Hvordan er vejret på den årstid?

Gennemsnitlig ca. 30 gr. om dagen og 20 om natten... året rundt.
En del nedbør fra juni til oktober, men typisk tropisk....masser
af vand på kort tid.

> Se det var nyt, det kunne man da overveje...

Som at være med i en Monty Python film
Forrygende rejseland, lidt lukkede men søde mennesker, forrygende
byer, forrygende natur, vi skal derud igen til sommer... det går
lidt i blodet på én.

Sig endelig til, hvis du/I vil motiveres yderligere!

--
Baumann

Fra : Bjarne

Dato : 15-01-08 01:12

Carsten Keller skrev:
> [...]
>
> Vi har før rejst meget i Thailand/Malaysia/Singapore, men primært om
> foråret. Skal vi udsætte dette rejsemål til en anden gang og lede efter

Der er længere fra nord til syd i Vietnam end der er fra Danmark til
Italien og meget forskelligt klima.

vh

Bjarne