Top serværdigheder i New York
Fra : Sanne

Dato : 11-01-08 09:13

Hej NG

Ved godt dette emne har været oppe i tidligere tråde, men jeg tænkte det
måske var på tide at få en opdateret version ( måske fordi jeg nu skal til
NY

Jeg skal afsted i April og har nogle dage alene med min kæreste, inden vi
bliver mødt af et vennepar, som ud over at have været der flere gange, ikke
egner sig til sight-seeing. Så jeg vil gerne planlægge lidt hjemmefra, så
jeg får udnyttet vores dage alene på bedste mulige måde.

Så altså...til jer der har været der. Hvad mener I man simpelthen ikke må
undlade at se ?

Er I friske ?...så kom med et bud eller flere

Mvh
Sanne

Fra : Hans

Dato : 11-01-08 16:00

"Lækker tråd.

Jeg skal der over den 2 maj

Så kom med nogle gode råd

Mvh Hans

Fra : Sanne

Dato : 11-01-08 16:36

"Hans" <ask@meeeee.not> skrev i meddelelsen

> "Lækker tråd.
>
> Jeg skal der over den 2 maj
>
> Så kom med nogle gode råd
>
> Mvh Hans

Hej Hans.

Ja, jeg er også ret vild med tråden
Og vil da også godt selv lægge lidt ud.
Jeg skal i hvert tilfælde se følgende:

Central Park
The American Museum of Natural History
B&H Photo ( efter jeg læste om det i denne gruppe )

Jeg har 9 dage, så jeg regner med at kunne nå godt omkring.

Mvh
Sanne

Fra : PA

Dato : 11-01-08 17:55

"Sanne" <laurberg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> B&H Photo ( efter jeg læste om det i denne gruppe )
>
> Jeg har 9 dage, så jeg regner med at kunne nå godt omkring.

Hvad med Mama Mia på broadway el. The Little mermaid
på 46 th Street.
Selfølgelig The Museum of MODERN ART.
Metropolitan Opera at Lincoln Center.
Det er ikke kun Opera.

MVh Per

Fra : Sanne

Dato : 11-01-08 18:16

"PA" <pa48@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad med Mama Mia på broadway el. The Little mermaid
> [...]

Hej Per.

Du mener at gå ind og se stykket Mama Mia ?? Jeg vil nemlig gerne ind og se
et stykke på Broadway, men har ingen anelse om hvad der er godt. Smag og
behag er selvfølgelig forskelligt, men nu har jeg da et forslag.
The Little mermaid på 46 th Street. ?? Hvad er det ??

Mvh
Sanne

Fra : Holst

Dato : 11-01-08 19:02

Sanne wrote:

> Du mener at gå ind og se stykket Mama Mia ?? Jeg vil nemlig gerne ind og se
> et stykke på Broadway, men har ingen anelse om hvad der er godt.

Jeg ville nok vælge noget andet end Mamma Mia. Nu ved jeg selvfølgelig
ikke, hvordan opsætningen er på Broadway, men den er nu næppe så
forskellig fra opsætningen i London for år tilbage.

Musikken er naturligvis fed, og den er jo sikkert navnlig fed, hvis du
har en svaghed i forvejen for ABBA. Og er man lidt velbevandret i det
abbaske, så er det også ganske sjovt på den måde, sangene bliver anvendt.

Men når det er sagt, så er det i almindelighed et forholdsvis tamt
stykke uden det store hurlumhej.

Er du til musikken, så vil du givetvis føle dig godt underholdt - det
var jeg, men jeg vil tro, at du kan bruge dine penge bedre på noget
andet en Mamma Mia.

Og om ikke andet kan du jo snart se Mamma Mia i biografen med Pierce
Brosnan og Meryl Streep.

http://www.apple.com/trailers/universal/mammamia/

Fra : Pernille

Dato : 11-01-08 18:27

> [...]
> undlade at se ?
>
> Er I friske ?...så kom med et bud eller flere

Vi købte 3-dags kort (kan måske købe til flere dage...?) med
dobbeltdækkerbus / turistbus. Man kunne hoppe af og på som man havde lyst
til. En tur med skib ud til Frihedsgudinden var inc.
Central Park var en dejlig oplevelse. Vi stod og mindedes John Lennon ved en
mindeplads der er lavet for ham. Vi var overraskede over at finde en stor
statue af HC Andersen. Der var mange spændende ting at se på der.
New York er en dejlig by. Slå op i en af de gode rejsebøger, der findes.
Hav en rigtig god tur!

Fra : Sanne

Dato : 11-01-08 18:33

"Pernille" <Hovedst@den> skrev i meddelelsen

> [...]
> stor statue af HC Andersen. Der var mange spændende ting at se på der.
> New York er en dejlig by. Slå op i en af de gode rejsebøger, der findes.

Hej Pernille

Tak skal du have!!! Jeg glæder mig også meget.

Det lyder til at været et noget smart kort. Hvor købte I det ?? Vældig god
ide.

Vi skal bo tæt på Central park og jeg tænkte, at eftersom vi bor på landet,
kunne det være dejligt at søge tilflugt der, hvis NY bliver for meget for os
bønder

Jeg har allerede købt et par bøger, men det er altid dejligt at høre folks
egne erfaringer.

Mvh
Sanne

Fra : Pernille

Dato : 12-01-08 21:07

> [...]
>
> Tak skal du have!!! Jeg glæder mig også meget.
>
> Det lyder til at været et noget smart kort. Hvor købte I det ?? Vældig god

Der står folk på gaden og sælger dem.

> Vi skal bo tæt på Central park og jeg tænkte, at eftersom vi bor på
> landet, kunne det være dejligt at søge tilflugt der, hvis NY bliver for
> meget for os bønder
NY bliver ikke for meget. Det tror jeg ikke. Vi bor også på landet.
Min mand synes at det var nok med de 6 overnatninger vi havde, men jeg kunne
sagtens have blevet der i mindst en uge mere.
Jeg ville ønske, at jeg kunne tage dertil en uge igen, lige nu...

Fra : Magnus

Dato : 11-01-08 19:56

Jeg skal selv til NY i februar og er meget spændt har aldrig været derovre.
Derfor er jeg lidt nervøs for at jeg nu har glemt noget så jeg står der ovre
og ikke kan komme ind eller sådan noget.

Er der noget jeg skal tage højde for eller er der nogen der har erfaringer
med rejser til NY som jeg måske kan lære af.

Mit pas er fra 2005 mener jeg måske et år fra eller til og det har jeg
forstået er godt nok til at blive lukket ind uden at have noget andet med
hjemmefra.

Er der nogen der kan hjælpe med at dæmpe mine rejse nærver for sådan en lang
rejse på egen hånd.

/Magnus

Fra : Sanne

Dato : 11-01-08 20:03

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hjemmefra.
>
> Er der nogen der kan hjælpe med at dæmpe mine rejse nærver for sådan en

Hejsa

Ja, dit pas skal bare kunne maskinaflæses og vare ½ år efter du er kommet
hjem.

Mvh
Sanne

Fra : Marianne

Dato : 11-01-08 20:19

> Mit pas er fra 2005 mener jeg måske et år fra eller til og det har jeg
> forstået er godt nok til at blive lukket ind uden at have noget andet med
> hjemmefra.

Dit pas skal være forsynet med stregkode

mvh
Marianne

Fra : Lars Ehlers

Dato : 11-01-08 23:49

On Fri, 11 Jan 2008 19:56:17 +0100, "Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk>
wrote:

> [...]
>
>Mit pas er fra 2005 mener jeg måske et år fra eller til og det har jeg
>forstået er godt nok til at blive lukket ind uden at have noget andet med

Jeps, dit pas er helt fint, det er maskinlæsbart, så der er ingen
problemer. Mit pas er fra 2000 og er også maskinlæsbart. Det er blevet
læst rigtigt mange gange i den amerikanske immigrationskontrol

Når du udfylder den grønne seddel i flyveren, så sørg endelig at svare
nej til alting. Nogle af spørgsmålene er ret underlige, men lad f.eks.
være med at svare ja til at du har været arresteret, hvis du engang er
blevet taget for spritkørsel (bare som et eksempel). Jeg har hørt om
turister, der er blevet sendt hjem igen, fordi de var lidt for
ærlige.... Du skal også skrive adressen på dit hotel ned, så hav det
ved hånden.

I immigrationskontrollen kan de finde på at spørge om du har penge nok
til at betale dit ophold, og om du har en returbillet hjem.

>Er der nogen der kan hjælpe med at dæmpe mine rejse nærver for sådan en lang
>rejse på egen hånd.

Undersøg tingene på forhånd, så du føler dig rimeligt oplyst og du kan
slappe mere af. F.eks. hvordan du kommer fra lufthavnen (Newark?) til
Manhattan og hvordan du kommer rundt i byen. Jeg kan absolut anbefale
at tage subwayen i New York, det er langt det nemmeste, hvis man skal
fra ene del af byen til en anden.

Ellers ha' en rigtigt god tur, New York er pragtfuld by at besøge og
ikke nær så "farlig" som sit rygte. Jeg besøger New York flere gange
årligt, dels i.f.m. mit arbejde, men også fordi mine svigerforældre
bor i Connecticut, hvor det er nemt at tage Metro North toget ind til
byen.
--
Lars Ehlers

Fra : Pernille

Dato : 12-01-08 21:13

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit pas er fra 2005 mener jeg måske et år fra eller til og det har jeg
> forstået er godt nok til at blive lukket ind uden at have noget andet med

Jeg husker ikke lige, hvad det var for papirer, men der er nogle papirer,
som du gerne skulle få udleveret ved køb af billet, som du skal sørge for at
udfylde inden du ankommer i NY.
Også, på flyet skal du udfylde papirer, med personlige oplysninger, bl.a
navn, adr., pasnummer, fly nr., har du været på en gård, hvor mange penge
har du med, hvor store værdier har du med, etc.

> Er der nogen der kan hjælpe med at dæmpe mine rejse nærver for sådan en
> lang rejse på egen hånd.

Du behøver ikke at have nerver på, for at tage til NY.
Amerikanere er, efter min mening, Jordens dejligste mennesker!
Tag af sted, og nyd det!!!
Bare det var mig!!!

Fra : Lars Ehlers

Dato : 13-01-08 07:05

On Sat, 12 Jan 2008 21:13:13 +0100, "Pernille" <Hovedst@den> wrote:

>Jeg husker ikke lige, hvad det var for papirer, men der er nogle papirer,
>som du gerne skulle få udleveret ved køb af billet, som du skal sørge for at
>udfylde inden du ankommer i NY.

En grøn visa waiver formular og en anden formular til toldvæsenet.

>Også, på flyet skal du udfylde papirer, med personlige oplysninger, bl.a
>navn, adr., pasnummer, fly nr., har du været på en gård, hvor mange penge
>har du med, hvor store værdier har du med, etc.

Og om du har begået krigsforbrydelser under anden verdenskrig, og om
du har tænkt dig at begå en forbrydelse under dit ophold

--
Lars Ehlers

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 13-01-08 10:44

Hej til Jer alle

Det meste har jo allerede været oppe og vende, så det er begrænset hvad jeg
vil komme med af things-to-do, men lidt har jeg da på hjerte.
Vi var der i 2003, og skal derover igen her til påske, og vi glæder os lige
så meget som alle jer.
Se evt. her hvad vi foretog os i 2003: http://www.hejnfelt.dk/newyork.htm
Af alle de ting vi oplevede, var det der gjorde de største indtryk nok turen
ud til Amish-folket ca. 3 1/2 times kørsel fra Manhattan, men det var jo på
vej op til Niagara, så det forekom lidt mere belejligt end hvis man skulle
have været tilbage, men anbefales kan det helt klart ! Læs om det i link'et.
Af andre gode råd kan nævnes:
- B & H Photo, damn det er en sjov oplevelse at handle dér.
www.bhphotovideo.com Også for ikke-fotoentusiaster.
- 17. marts er der St.Patricks Day parade, og hele 5.th avenue spærres af
hele dagen. www.st-patricks-day.com/new_york_city_st_patricks_day_parade.asp
Vi fulgte den sidst vi var der, og det var en stor begivenhed, og
oplevelse.
- Her ses hvordan de to kort i flyveren udfyldes
http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/id_visa/i-94_instructions/

De kunstinteresserede af jer, der er i N.Y. torsdag d. 27. marts inviteres
hermed til fernisering i Agora Gallery i Chelsea,lower Manhattan, hvor min
hustru Maiken Hejnfelt, er inviteret til at deltage med en række malerier i
en gruppeudstilling.
Læs mere om dette på www.atelier1.dk og www.agora-gallery.com/default.aspx ,
hvis I er interesserede. Der er gratis adgang for alle !

Jeps, det var vist lige hvad jeg havde på hjerte idag.
God tur til alle, håber at vi måske ses d. 27. marts...

Niels Hejnfelt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-01-08 21:08

Sanne skrev:

> Så altså...til jer der har været der. Hvad mener I man
> simpelthen ikke må undlade at se ?

Det er en god ide at have en god turistguide med. Jeg kan
anbefale denne: Michelin the Green Guide New York City (book)
link:
<
http://www.seetheglobe.com/modules/wfdownloads/singlefile.php?cid=10&lid=49

Allerførste dag ville jeg tage på sejlturen rundt om Manhattan.
Den giver et fortræffeligt overblik: "Circle Line Boat Tour",
(googl selv).

Vi (3 kollegaer) var der i seks dage for 20 år siden, og vi skulle
selvfølgelig se alle de berømte skyskrabere, og alt hvad vi
kunne nå af seværdigheder, museer og butikker. Altsammen
på Manhattan. Men vi nåede også en tur til Coney Island,
og til Brooklyn, samt en gåtur over Brooklyn Bridge.

Skyskrabere og bygninger:
Flatiron Building (1902)
Grand Central Terminal (1913)
Woolworth Building (1913)
Chrysler Building (1930)
Empire State Building (1931)
McGraw-Hill Building
RCA Building/Rockefeller Center/Channel Gardens
Citicorp Building (1977)
"Lippstick Building"
U.N. Headquarters
(World Trade Center - jo, vi var på tagplatformen)
... og mange flere.

Områder:
Greenwich Village
Central Park

Museer:
Guggenheim
Museum of Modern Art

Butikker:
Macy's (verdens største stormagasin)
F.A.O. Schwarz (legetøj, men seværdig alligevel)
Barnes & Noble (bøger)
Tower Records
Think Big (kæmpestore ubrugelige ting, men en seværdighed)

Listen er meget større, men det her var noget af det vi nåede.
Som du ser, nåede vi ikke op i Harlem.

--
Herluf :·)

Fra : Sanne

Dato : 11-01-08 22:47

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

> og til Brooklyn, samt en gåtur over Brooklyn Bridge.

> Listen er meget større, men det her var noget af det vi nåede.

Hej Herluf.

Wow for en masse gode ideer, som jeg glæder mig til at nærlæse lidt om.
Tak skal du have....

God weekend
Sanne

Fra : mogens.amd64@gmail.c~

Dato : 12-01-08 09:46

>Er I friske ?...så kom med et bud eller flere
--------------------
Mit absolutte bud er en tur med:
http://www.circleline42.com/

Det er en oplevelse at sejle rundt om Manhatten og se NY´s imponernede
Skyline + man kommer under alle broerne. En maeget spændende tur, der
vist tager et par timer - hvis jeg husker ret.
FN-bygningen er også værd at besøge og så selvfølgelig Empire State
Building. Vi var oppe ESB lige før solen gik ned - at stå der højt
oppe og se solen gå ned og NY blive"tændt" er en fantastisk oplevelse
- dette lyshav kan ikke beskrives - skal ses!
God tur
Mogens

Fra : Sanne

Dato : 12-01-08 23:50

<mogens.amd64@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> oppe og se solen gå ned og NY blive"tændt" er en fantastisk oplevelse
> - dette lyshav kan ikke beskrives - skal ses!

Hej Mogens

Tak for linket...det bliver gemt og checket ud!!!

Mvh
Sanne