Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D80 og indbygget flash
Fra : Fusentast

Dato : 12-01-08 17:31

Hej alle

Et spørgsmål vedrørende Nikon D80 og den indbyggede flash.

Når jeg tager billeder indendørs uden flash bliver lukketiden tit ret
lang, eksempelvis mellem 1 og 1/4 sekund ved blænde 5.6 (som jeg har
valgt i A-mode). Jeg går ud fra, kameraet regner sig frem til, at denne
kombination af lukketid og blænde giver en passende mængde lys.

Så aktiverer jeg den indbyggede flash. Sådan noget er vel så smart, at
kameraet ved nogenlunde, hvor meget lys flashen lukker ud. Derfor
forventer jeg, at kameraet tager denne ekstra faktor med i sine
udregninger, og derfor vælger en kortere lukketid, så mine billeder kan
blive mindre slørede. Men det gør den ikke. Begge værdier er uændrede.

Hvis indstillingen "24: Flash shutter speed" er sat til et lavt tal,
f.eks. 1/30, bliver lukketiden også sat til dette, når flashen
aktiveres. Det er klart. Men hvorfor bliver den ikke sat "dynamisk"?

Er der nogen, der kan forklare?

Fra : Søren Friberg

Dato : 12-01-08 17:41

Fusentast skrev:
> Et spørgsmål vedrørende Nikon D80 og den indbyggede flash.

Flashen er meget hurtigere end lukkertiden kan være forklaringen.

--
Venlig hilsen - Søren Friberg - friberg-dk.eu
-

Fra : Fusentast

Dato : 12-01-08 17:50

Søren Friberg skrev:
> Flashen er meget hurtigere end lukkertiden kan være forklaringen.

Men det betyder jo bare, at al flashlyset når ind og rammer sensoren. Så
burde kameraet vel også være klogt nok til at regne ud, at denne ekstra
lysmængde kan bruges til at forkorte lukkertiden?

Fra : Steen

Dato : 12-01-08 23:02

"Fusentast" <ingen@adresse> skrev i en meddelelse

> Men det betyder jo bare, at al flashlyset når ind og rammer sensoren. Så
> burde kameraet vel også være klogt nok til at regne ud, at denne ekstra
> lysmængde kan bruges til at forkorte lukkertiden?

Nej, for den doserer flashen efter lysbehovet og afstanden til motivet.
Lukkerens hastighed betyder mindre ved flash, da den er meget hurtigere end
lukkeren. Det er så at sige flashlyset, der fryser billedet og ikke
lukkeren. Hvis du laver en mindre blændeåbning, vil flashen fyre mere lys
af, og du får mindre baggrundslys med.

/Steen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-01-08 18:50

"Fusentast" <ingen@adresse> wrote in message

[8<8<8<]
> Sådan noget er vel så smart, at kameraet ved nogenlunde, hvor meget lys
> flashen lukker ud.

Det er formodentligt dynamisk hvor meget lys flashen lukker ud - men ja den
ved naturligvis hvor meget det er.

[8<8<8<]
> Er der nogen, der kan forklare?

Nu har jeg ikke erfaring med moderne Nikon og flash - men det lyder som om
den opfører sig præcis som Canon, og det er der gode grunde til.

Når du sætter kameraet på A (blænde prioriteret automatik) vil kameraet
forsøget (inden for sync-mulighedernes begrænsning) at lave fill-in flash,
hvor den balancerer det eksisterende lys og flash-lyset.
Det vil sige at kamerate vil holde (nogenlunde) samme eksponering som hvis
flashen ikke er tændt, men flashen sikrer at mørke skygger bliver lyst op.
Det er faktisk vældigt nyttigt, selvom det ikke altid er passende.
Hvis du sætter kameraet på program automatik vil den formodenlig sætte
lukketiden til omkring 1/60 sek - det gør Canon ihvertfald.
Det betyder imidlertid at hvis kameraet ville vælge 1/4 sek. uden flash, så
vil de ting der er oplyst af det omgivende lys bliver mørke. Program
automatik betyder også at du ikke længere har styr på hvad blænden står på.

Løsning ligger lige til højrebenet:
Man måske skrue op for ISO, så lukketiden bliver kortere.
Men især kan man sætte kameraet på fuld manuel eksponering men holde
flash-automatik aktiveret. Så stiller man simpelthen lukketid og blænde til
det man ønsker, og kameraet flash-automatisk styrer flashen fuldstændig som
man er vandt til.
Man kan også stille på eksponeringskompensationen for eksisterende lys - men
det er typisk mere bøvlet og er ikke det man mener.

Husk den gode gamle regel: blænden styrer eksponeringen fra flashen og
lukketiden styrer eksponeringen fra det eksisterende lys.

Tag eventuelt et kig på
http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Søren Friberg

Dato : 12-01-08 19:01

Mogens Hansen skrev:

> Tag eventuelt et kig på
> http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf

Det en spændende artikel. Tak for linket.

Fra : Pico

Dato : 12-01-08 23:07

Fusentast wrote:
> [...]
> f.eks. 1/30, bliver lukketiden også sat til dette, når flashen
> aktiveres. Det er klart. Men hvorfor bliver den ikke sat "dynamisk"?

Jeg tror du skal læse din manual lidt grundig
Sådan som du indstiller kameret bruges flashen til udfyldning og det er
garanteret beskrevet i manualen. Jeg har Canon og Sony og tidligere Contax,
men det er samme metode, når du stiller til blændeprioteret eller
lukkeprioteret (for den sags skyld også manuel) vil belysningen blive
afgjort af det lys der er på motivet, flashen vil ikke blive taget i
betragtning ved valg af eksponering.
Forstil dig du har nogen siddende ved et bord og et flot landskab i
bagrunden, stiller du nu blændeprioteret eller lukkeprioteret vil landskabet
blive korekt belyst, men du ønsker også at man skal kunne se personerne
korekt, derfor sætter du flashen til. Du får et billede med et flot belyst
landskab og nogle personer der er korekt belyst, du kan justere flahen lidt
op eller ned for at ramme den rigtige belysning på personerne.
Det er den klasiske forklaring, jeg håber den er forståelig.
--
MVH
Pico