Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad er bedst til UW fotografering
Fra : jakob

Dato : 05-01-08 17:27

Jeg skal igang med noget undervandsfotografering. I den forbindelse har
jeg overvejet forskellige muligheder.

Det billligste ville jo være at købe et velrenomeret digicam som et
canon powershoot og et hus til dette. Som jeg ser det burde den lille
sensor i et sådant egentlig være en fordel da man får stor
dybdeskarphed. Jeg skal tage billeder af større dyr der svømmer
forholdsvis hurtigt forbi så stor dybdeskarphed vil i den forbindelse
være en fordel ville jeg mene.. ?

Alternativt kunne være at købe et UW hus til det D70 jeg har til
rådighed. Min tanke er at det er lidt mere beværligt end det lille
digicam. Da det jo ikke har liveview er udvælgelsen af motiv vel svær,
og så er der det med dybdeskarpheden. Så erfaringer modtages gerne.

Hvordan er det med lys ? Kameraet kommer nok ikke dybere end 1-2 m men
jeg går ud fra at lyset forsvinder dælens hurtigt ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-01-08 19:05

jakob wrote:

> [...]
>
> Hvordan er det med lys ? Kameraet kommer nok ikke dybere end 1-2 m men
> jeg går ud fra at lyset forsvinder dælens hurtigt ?

Hej jakob, dit indlæg er et indkøbsspørgsmål, derfor hører det hjemme i
news:dk.fritid.foto.indkoeb - så slet dit indlæg og genpost det i den
rette gruppe.

XFUT

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-08 19:52

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Hej jakob, dit indlæg er et indkøbsspørgsmål, derfor hører det hjemme i
> news:dk.fritid.foto.indkoeb - så slet dit indlæg og genpost det i den
> rette gruppe.
>
> XFUT

Hej Niels, hvad svarer du egentlig på?

Venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : jakob

Dato : 05-01-08 21:30

> Hej jakob, dit indlæg er et indkøbsspørgsmål, derfor hører det hjemme i
> news:dk.fritid.foto.indkoeb - så slet dit indlæg og genpost det i den
> rette gruppe.

Gu vil jeg da ej, fjols....

Jakob

Fra : KsK

Dato : 06-01-08 00:59

"jakob" <none@none.invalid> skrev i meddelelsen

> Gu vil jeg da ej, fjols....
>

> Jakob

Ja ha er sgu et fjols

KsK

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-01-08 10:36

KsK skrev:

> "jakob" <none@none.invalid> skrev i meddelelsen

> Ja ha er sgu et fjols
>
> KsK

Uanset hvad man i sin uendelige visdom måtte mene om ham, har han og
Langgård jo ikke desto mindre ret

New Images: http://olelarsen.eu/80/index.html

Fra : jakob

Dato : 06-01-08 17:55

> Uanset hvad man i sin uendelige visdom måtte mene om ham, har han og
> Langgård jo ikke desto mindre ret

Sådan noget sludder. Jeg er da glad for langårds tip, det kan være der
er hjælp at hente der, det gør det ikke fejlplaceret her.

Jeg har så begået den "fejl" at bruge ordet købe. Det jeg er efter er
erfaringer indenfor pågældende område og det fremgår jo tydeligt af
tråden. Den er IKKE fejlplaceret og bliver selvfølgelig ikke flyttet.

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-08 14:50

"KsK" <kxk@allg.dk> skrev i meddelelsen

> "jakob" <none@none.invalid> skrev i meddelelsen

> Ja ha er sgu et fjols
>
> KsK
Fjolser er der mange af, desværre placere Jacob sig i samme kategori med
hans opførsel.

--
mvh kajo

Fra : jakob

Dato : 06-01-08 17:55

kajo <---> wrote:

> Fjolser er der mange af, desværre placere Jacob sig i samme kategori med
> hans opførsel.

Du har da ret til en holdning, det bliver tråden så ikke fejlplaceret
af.

Jakob

Fra : KsK

Dato : 06-01-08 20:26

"kajo" <---> skrev i meddelelsen

> "KsK" <kxk@allg.dk> skrev i meddelelsen

> Fjolser er der mange af, desværre placere Jacob sig i samme kategori med
> [...]

det er ydste sjælen jeg se jacob indlæg indhold
KLAPHAT -NAR-FJOLS-TUMBE-LUK RØVEN

Jacob er en af de mere sober her i gruppe !!! det er muligt han er en
ordkløvere , men jeg se han ikke svin folk til !!

KsK

Fra : Robert Piil

Dato : 06-01-08 20:30

KsK skrev:

> det er ydste sjælen jeg se jacob indlæg indhold KLAPHAT
> -NAR-FJOLS-TUMBE-LUK RØVEN

....men det gør han her.

Jeg har prøvet at holde min kæft og det lykkedes mig... længe.
Det der irriterer mest omkring NRE's rigide henstillinger er alle de
kommentar og reaktioner de afføder. Kan I da ikke bare ignorere ham,
undlade at omtale ham, i stedet for at opføre Jer lige så tåbeligt som han?

<http://piil.org/blog/archives/50-Dont-feed-the-trolls.html>

Robert Piil

Fra : jakob

Dato : 06-01-08 21:01

...men det gør han her.

> [...]
> kommentar og reaktioner de afføder. Kan I da ikke bare ignorere ham,
> undlade at omtale ham, i stedet for at opføre Jer lige så tåbeligt som han?

Ved du hvad, det har du i princippet ret i. Jeg prøver virkelig at bide
mig selv i læben men så falder man alligevel i engang imellem fordi det
lykkes ham at provokere en til det.

Hans henstillinger er så ufatteligt barnlige at de desværre får barnet
op i en engang imellem :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 06-01-08 13:51

On Jan 6, 8:26 pm, "KsK" <k...@allg.dk> wrote:

> [...]
>
> Jacob er en af de mere sober her i gruppe !!! det er muligt han er en
> ordkløvere , men jeg se han ikke svin folk til !!

Selvfølgelig spørger man da hvad der er bedst til specielle formål --
hvis jeg f.eks spurgte hvilket analogt spejlreflex kamera jeg skulle
købe, hvis jeg også ville købe nærfotograferings udstyr , så ville
ingen satan bevrøvle mig over i nogen køb nu gruppe, --- der er det
experterne der skal spørges først og her er virkelig respekt at
hente , --- så selvfølgelig skal manden da først dpørge eventuelle
dykker fotografer der kender de sager, og ikke henvises til at købe
det første det bedste, -- det er ikke gruppens formål at aktivere
petitesse ryttere , men at dele foto erfaringer, og her er undervands
foto da i særklasse Basta.

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-01-08 21:50

> [...]
> dybdeskarphed. Jeg skal tage billeder af større dyr der svømmer
> forholdsvis hurtigt forbi så stor dybdeskarphed vil i den forbindelse

Større dyr der bevæger sig kræver jo nok et spejlreflex så der ikke kommer
så stor forsinkelse på før kameraet får taget billedet. En god vidvinkle vil
oså gøre sit til at få det hele med. Hvis du skal dybere ned end et par
meter kan du måske nøjes sådan en plastpose til det D70, den er ikke så dyr
som et hus. Hvis det er lidt sydpå kan du snilt tage billeder uden blitz man
skal bare helst tage billeder lidt opad mod dyret.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jakob

Dato : 06-01-08 18:50

In article <F9$Kby9TIHA.5608@gud.bends.dk>, m@nley.dk says...
> [...]
> som et hus. Hvis det er lidt sydpå kan du snilt tage billeder uden blitz man
> skal bare helst tage billeder lidt opad mod dyret.

Det var selvfølgelig en mulighed. Har kigget på huse og de er godt nok
pebrede.

Kender du nogen gode fabrikanter af de her pose versioner ?

Hygge

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-01-08 20:15

"Henrik Manley"
> [...]
> snilt tage billeder uden blitz man skal bare helst tage billeder lidt opad mod dyret.

Jepski, det må være noget med vidvinkel, og en plastpose
fra EwaMarine - men husk objektiver med roterende front
og bevægelig front (nogle zooms) ikke dur i sådan en pose.
De store med plads til extern flash, kan gå ned til 60m. De
vejer og fylder intet i kufferten.

http://www.digideep.com/ har en ret omfattende oversigt.
-max-

Fra : jakob

Dato : 06-01-08 21:01

> [...]
> og bevægelig front (nogle zooms) ikke dur i sådan en pose.
> De store med plads til extern flash, kan gå ned til 60m. De

Fedt max, det vil jeg kigge på. Jeg har tænkt at det nok skal være noget
ret kort brændvidde. Måske prøver jeg i første omgang med kit linsen
18-70 i den bredde ende.

Venlig hilsen og tak for hjælpen.

Jakob

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-01-08 21:23

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.digideep.com/ har en ret omfattende oversigt.
> -max-

Hej

Disse poser er også fine når det blæser godt på vestktsten, sandet bliver
udenfor!

Langgaard

Fra : jakob

Dato : 06-01-08 22:24

-max- <max@bamarzone.dk> wrote:

> [...]
> og bevægelig front (nogle zooms) ikke dur i sådan en pose.
> De store med plads til extern flash, kan gå ned til 60m. De

Tillægsspørgsmål. jeg har fundet et brugt som jeg måske springer på. Men
hvordan er det at betjene sådan et cam gennem den pose ? Det virker
umiddelbart som et temmelig vanskelig opgave. Rulleknapper må da være
helt udelukket.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-01-08 22:54

"jakob"
> [...]
> hvordan er det at betjene sådan et cam gennem den pose ? Det virker
> umiddelbart som et temmelig vanskelig opgave. Rulleknapper må da være

Du kan rulle, dreje og trykke, men det kræver sefølig
en del mere - Men jeg ved ikke hvor meget tid du
har til de fin indstillinger. Bare sæt den i Auto skyd
RAW - jeg tror du har rigeligt at tænke på når du
svæver rundt i vægtløs tilstand og fiskene suser forbi
fra alle retninger )

Oles kommentar vedr. sikkerheden ) den kommer
jo hvergang - de poser er sikrere end hardcase huse
til 10-20-30 tusinde kroner, som under tryk suger
vandet ind ved den mindste utæthed, jeps det sker
at folk drukner deres kameraer i de dyre huse, med
alle de O ringe er der rigeligt der kan gå galt. En plast
pose har samme tryk inde som ude, så vandet blir
ikke suget ind ved små utætheder, tvært imod vil der
sive bobler, som man så opdager hurtigt. I et hc hus
er der ingen advarsel før man kommer på land og
vandet fosser ud når man åbner dåsen )

Problemet med posen er mere begrænset kontrol
og at finde den korrekte balance, som alt andet
kræver det ldt øvelse. Fordelen er at den ikke fylder
og vejer mere end et par jeans. Jeg har min med overalt,
i tilfælde af jeg lige falder over muligheden for lidt fun
dive, måske en smut til Koh Tao i næste måned )-max-

Fra : jakob

Dato : 06-01-08 23:36

> [...]
> i tilfælde af jeg lige falder over muligheden for lidt fun
> dive, måske en smut til Koh Tao i næste måned )-max-

Skie fint max, det lyder som en god løsning.

Tak for tippene, de bliver værdsat.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole N.

Dato : 06-01-08 22:23

Hej
Det gode ved de små kameraer er at de ikke fylder noget
Og har som regel indbygget blitz, som gir lidt lys(og backscatter)
Det gode ved SLR er RAW at man kan fokuserer trods bevægelse.
Personligt ville jeg aldrig putte et dyrt kamera i en plastikpose og tage
den med under vand.

...og i sidste ende er det vel et spørgsmål om penge

VH
Ole
se også www.123hjemmeside.dk/oletine

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-01-08 01:46

"jakob" <none@none.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg skal igang med noget undervandsfotografering. I den forbindelse har
> jeg overvejet forskellige muligheder.

Hej

Jeg tror der er gode muligheder for at få et godt svar i dykkergruppen:

Langgaard

Fra : cc

Dato : 06-01-08 23:28

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

| "jakob" <none@none.invalid> skrev i en meddelelse
| >

| Hej
|
| Jeg tror der er gode muligheder for at få et godt svar i dykkergruppen:

| Langgaard

Der er også et par gode uw foto grupper på nettet
http://www.digideep.com/
http://www.wetpixel.com/

Claus

Fra : jakob

Dato : 06-01-08 23:36

> Der er også et par gode uw foto grupper på nettet
> http://www.digideep.com/
> http://www.wetpixel.com/

Takker Claus, det vil jeg kigge på.

Venlig hilsen