køresyge
Fra : jones

Dato : 09-01-08 21:16

Hej.
Vi har en schæferhan på 6 mdr, som stadig bliver køresyg, også bare ved 5
min. kørsel.
Vi har prøvet små ture, til spændene steder, hvor vi har leget med ham, for
at det skulle være positivt. Minus mad 12 timer inden kørsel. Og til sidst
fik vi af vores dyrelæge, navnet på nogle køresyge tabl. mrk Marzine. Men de
hjælper heller ikke. Han er ikke bange for at skal med i bilen.
Er der nogen som har et foreslag, eller erfaringer med andre typer køresyge
tab. som hunde kan tåle, og som de ikke bliver trætte af. Hvad pokker skal
vi gøre ?

Hilsen Annika.

Fra : C.H

Dato : 09-01-08 21:55

"jones" <jones-annika@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen som har et foreslag, eller erfaringer med andre typer
> køresyge tab. som hunde kan tåle, og som de ikke bliver trætte af. Hvad

Hvor i bilen er hunden placeret?
Nogle hunde bliver voldsomt køresyge af at være placeret på eller bagved
bilens bagaksel - vores egen hund er en af dem.
Da vi flyttede hans bur var problemet overstået fra det ene øjeblik til det
andet.

Connie

Fra : jones

Dato : 09-01-08 22:09

Fra : Anette

Dato : 09-01-08 22:14

jones wrote:
> Er der nogen som har et foreslag, eller erfaringer med andre typer
> køresyge tab. som hunde kan tåle, og som de ikke bliver trætte af. Hvad
> pokker skal vi gøre ?

Hej Annika

Hvis det var min hund , ville jeg starte helt forfra med at lære hunden at
være i bilen.
Starte med at lokke hunden ind i bilen med en godbid, bare sidde der et par
minutter med hunden, uden at starte motoren.
Rose ham for at sidde pænt og stille, give endnu en godbid og så gå ud af
bilen igen.
Gør det mange gange, en eller to gange om dagen, til du kan se hans øjne er
rolige når han skal ind i bilen eller til han selv hopper derind.
Næste skridt er at starte motoren - stadig bare sidde roligt med hunden,
rose ham o.s.v - og så ud af bilen igen - ikke køre nogen steder.
Lad som om du slet ikke hører motoren er startet, snak med ham stille og
roligt. Også dette skal gøre mange gange.
Når han kan kapere det, slapper af - så bak ud af indkørslen og kør tilbage
igen. Ros ham for at tage det roligt.
Næste skridt er en lille tur hen til næste gadehjørne - hvor I så evt går
hjem, så han også får noget ud af turen.
Øg langsomt turen længde. Tænk på han skal overvinde en angst både for bilen
og for køresygen - det er ikke nemt.

Det vigtigste er ros for at tage det roligt og at I selv tager det roligt.
Han kan mærke hvis I er anspændte eller anderledes end i plejer at være.

Er han ikke til godbidder, så prøv med hans yndlingslegetøj, som han så kun
får når han har siddet roligt i bilen.
Brug ca 3-4 uger på at lære ham det - det er noget sjovere både for jer og
for hunden at lære at køre i bilen, istedetfor bare at tage symptomerne med
en pille.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : jopa

Dato : 09-01-08 22:52

"jones" <jones-annika@get2net.dk> skrev

> Vi har en schæferhan på 6 mdr, som stadig bliver køresyg, også bare ved 5
> min. kørsel.

Som regel skyldes det at de stresser.
Smid evt et gnaveben ind i buret til den.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-01-08 12:06

> [...]
køresyge
> tab. som hunde kan tåle, og som de ikke bliver trætte af. Hvad pokker

Hej Annika

Start med at finde ud af, om det er bilens bevægelser, eller det er hans
synsindtryk der gør man syg. Der er en tredie mulighed, nemlig statisk
elektricitet. Det mest normale, er at det er synsindtrykket, og midlet vil
jo så være, at begrænse hans mulighed for at se ud, når bilen kører....
Somme tider en kombination af bevægelse og syn, og en placering, midt i
bilen, og med begrænset udsyn, vil så være perfekt... Sørg for at bilens
evne for at aflede statisk elektricitet til jorden, er helt på toppen....

M.V.H....Benny..

Fra : OK

Dato : 12-01-08 19:29

Bare rolig - den vokser sandsynligvis fra det. Det har vist nok noget at
gøre med at hundens indre øre (som jo giver balancen) ike er færdigudviklet
før den er ca 1 år.
Vores egen (labrador) havde det samme da den var ½ år.
Det hjalp med køresygetabletterne, men nu hvor den er 1½ år er den ikke syg
mere.

mvh Ole

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-01-08 10:42

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Vores egen (labrador) havde det samme da den var ½ år.
> Det hjalp med køresygetabletterne, men nu hvor den er 1½ år er den ikke

Samme erfaring her med Bison Frisé.

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,