import/redigering/klipning af vob filer
Fra : René

Dato : 11-01-08 15:05

Hejsa!

Jeg har et film sony kamera som skriver direkte på minidvd skiver og der vil
min kone gerne have nogle klip over og redigere på hendes Imac.

Jeg har sat et eksternt dvd drev til maccen og kan fint se dvdoptagelserne
men imovie vil ikke kendes ved klippene, hvordan får jeg dem konverteret
over på en måde så jeg ikke taber kvalitet men så jeg kan redigere og klippe
i dem?.

Jeg har udover de programmer som fulgte med imaccen bla i movie også købt
roxio toast titanium

maskinen kører 10.4.11

Er der nogle gode tips fra nogle hardcore brugere.. jeg har ikke noget imod
at købe et program bare det er nemt og godt

Hilsen
René

Fra : René

Dato : 11-01-08 15:57

Glemte lige at projekterne primært skal brændes retur til dvd... måske en
sjælden gang imellem skal der laves noget som kan bruges på mail / www

Mvh
René

Fra : Esben

Dato : 18-01-08 12:38

René <rhsin(fjern)@post4.(osseher)tele.dk> wrote:

> Glemte lige at projekterne primært skal brændes retur til dvd... måske en
> sjælden gang imellem skal der laves noget som kan bruges på mail / www
>
> Mvh
> René

Måske Patchburn her kan løse det:

http://www.macupdate.com/info.php/id/16466/patchburn

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : René

Dato : 18-01-08 17:16

"Esben" <esha@nospamget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Måske Patchburn her kan løse det:
>
> http://www.macupdate.com/info.php/id/16466/patchburn
>
> vh esben

Hej Esben!

Tak for tippet, det er prøvet af, men desværre gjorde det ingen forskel :(

Hilsen René

Fra : Lyrik

Dato : 18-01-08 22:45

Den 18.01.2008 kl. 17:15 skrev René <rhsin tele.dk> <@post4.>:

> "Esben" <esha@nospamget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Esben!
>
> Tak for tippet, det er prøvet af, men desværre gjorde det ingen forskel
> :(
Man kan omdøbe VOB-filerne til mpeg2 og redigere i dem. Men mpg2 og Mac
har problemer. Min har i hvert fald. Bedste løsning er at starte op i
Windows og bruge DVDShrink. Den gratis version kan stadig findes på nettet.
Her kan man redigere i filmen.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : René

Dato : 19-01-08 10:35

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
news.t45apsg5cof222@macintosh.local...

> [...]
> har problemer. Min har i hvert fald. Bedste løsning er at starte op i
> Windows og bruge DVDShrink. Den gratis version kan stadig findes på

Indtil videre er jeg kommet lidt længere omend det ikke funger så let som
jeg havde håbet.

Men via Mpeg streamclip http://www.squared5.com/ (og efterinstalleret med
quicktime mpeg 2) kan jeg konvertere mindvden til enten dv / dvdpro 25 og
det er faktisk ret let også kan jeg hente klippet ind i final cut, hvis det
feks gemmes som mpeg 4 er det alt for tungt at arbejde med, så dvdpro 25 er
nok mest egnet såvidt jeg har læst mig til.

Eneste som er træls er at den laver en lang fil, hvor jeg hellere ville have
den til at lave en masse små klip, men det er smag og behag.

Efter jeg installerede mpeg 2 på maccen kan jeg faktisk importere halvdelen
af de filer(vob filerne) direkte i final cut men det er langt fra komplet,
så jeg vil lige rode lidt mere med det.. evt opdatere quicktime for det er
måske her buggen i virkeligheden ligger.

Så små fremskridt er der sket

Hilsen
René

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-01-08 17:11

> [...]

> over på en måde så jeg ikke taber kvalitet men så jeg kan redigere og klippe

Jeg har været omkring samme problematik.
Min søn skulle importere film fra sit Sony DVD kamera via MiniDVD'er.
De kan som bekendt ikke smides i nyere Mac bærbare.

Byggede en ekstern Firewireboks med et aflagt DVD-drev fra en PowerMac
G4 (Sawtoth).
iMovie kunne ikke se DVD'er sat i drevet.
Mac'en kunne se drevet.

Han købte og installerede i stedet et Samsung internt DVD-drev
(SH-D162D) i boksen.
Det funker problemfrit med iMovie.

Gætter på at de gamle (og dit) DVD-drev ikke anderkendes af Apples egne
programmer. (Morten har den dybere forklaring).

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are often the ones who do.

Fra : Lyrik

Dato : 11-01-08 20:33

Den 11.01.2008 kl. 15:05 skrev René <rhsin tele.dk> <@post4.>:

> [...]
> imod
> at købe et program bare det er nemt og godt
Nu skriver du ikke noget om hvilken iMovie du har. For iMovie '08 har den
mulighed at trække AVCHD filer ind fra eksterne drev. Apple viser selv
hvordan filmfiler fra Panasonics High.Def. kamera kan trækkes direkte ind
fra flashdrevet(den bruger flash i stedet for minidvd) og ind i iMovie 08.
jeg ville umiddelbart mene at det også vil gælde dine filer, dog uden at
have prøvet.
iMovie '06 er ikke i stand til det. Der skal filerne komme igennem
firewire og Apple intermediate codecs transcodning.En tydelig beskrivelse
er her på filmen:
http://www.luen.dk/filmimport.mov

Lånt fra et Applesite hvor du kan find mere. Filmen kan downloades eller
spilles i QuickTime Player.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : René

Dato : 11-01-08 21:30

Jeg kan supplere med at den imovie vi har på imaccen er version 6.03

Og den brænder jeg har smidt i et eksternt kabinet tilsluttet med firewire
er Pioneer DVR-112D

Og jeg har iøvrigt ingen problemer med at se filerne, faktisk kan imovie
godt se disken, men når man forsøger at importere filerne vil den ikke
kendes ved formaterne... men hvis det løses i en nye version imovie vil jeg
da forsøge at opdatere den i første omgang.

mvh
René

Fra : Lyrik

Dato : 11-01-08 22:03

Den 11.01.2008 kl. 21:30 skrev René <rhsin tele.dk> <@post4.>:

> [...]
> jeg
> da forsøge at opdatere den i første omgang.
Det er ovenikøbet meget fordelagtigt idet du anskaffer hele iLifepakken
for 599,-kr. Den indeholder:
Life ’08 — Ny iPhoto, iWeb, GarageBand, og iDVD samt en hel ny iMovie.
http://www.apple.com/dk/ilife/

Og det er ikke en fimset download, men en virkelig karton med manual og
det hele.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : René

Dato : 11-01-08 22:06

Nåja... også endte jeg med at bestille Final cut express 4 den ser ud til at
kunne gøre jobbet....

Men ellers tak for inputtene... også må vi se om konen kan finde ud af
programmet

Hygge
René

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 12-01-08 08:23

> Nåja... også endte jeg med at bestille Final cut express 4 den ser ud til at
> kunne gøre jobbet....

Kan du ikke bare bruge kameraet som afspiller?

mvh. Mikael Kern

Fra : René

Dato : 12-01-08 10:05

"nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke bare bruge kameraet som afspiller?
>
> mvh. Mikael Kern

--------------------------

Jo men så ville jeg jo overføre signalet analogt, og mit mål var at signalet
forblev digitalt og kunne behandles digitalt og ukomprimeret, når det så
blev brændt tilbage på dvd, det ser trods alt lidt bedre ud efterfølgende
når det nu skal vises på min 50" skærm :)

Hilsen
René

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-01-08 19:12

René wrote:
> [...]
> blev brændt tilbage på dvd, det ser trods alt lidt bedre ud efterfølgende
> når det nu skal vises på min 50" skærm :)

Hvis kameraet har firewire udgang (Sony kalder det iLink) så kan du skam
godt overføre filerne digitalt fra kameraet til en Mac/PC med firewire port.
Men det er hurtigere at bruge en DVD og så bare kopiere filerne,
forudsat at det allerede ligger på en DVD.

//flemming

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-01-08 22:37

Flemming Joensson <flemming@joensson.invalid> wrote:

> Men det er hurtigere at bruge en DVD og så bare kopiere filerne,
> forudsat at det allerede ligger på en DVD.

Problemet opstår når kameraet bruger MiniDVD og Mac'en er slotloading.

/Preben

Fra : René

Dato : 13-01-08 11:45

""Preben Bødker Nielsen"" <0906-spam@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> /Preben
> --
> The crazy ones, who think they can change the world

Præcist... der er nemlig ikke firewire udgang på Sony´s minidvd kamera, der
er kun alm analog, skal man have det over i computeren digitalt er
filosofien at det sker via den færdige minidvd skive.

/René

Fra : René

Dato : 16-01-08 20:03

Så fik jeg installeret final cut og iøvrigt opgraderet til 4 gb ram.

Dog kan jeg stadig ikke få final cut til at importere fra dvdskiven... jeg
er nødt til at hente filmen ind først via handbrake også kan jeg importere
til final cut.

Og det undrer jeg mig lidt over...

Men hvis jeg skal konvertere dvdens VOB filer via handbrake og jeg så skal
redigere i dem, hvilke billedformater er så bedst at konvertere og arbejde i
når nu det hele skal tilbage til dvd og gerne skal se så godt ud som muligt
på en 50" skærm efterfølgende..

er det mpeg4 eller h264 og i givet fald hvilken bitrate og er der andre fif
jeg lige skal være obs på for at få det bedste
redigering/konvertingsresultat

Er der evt nogle som har set nogle dosmerhjemmesider for nybegyndere som
arbejder med både handbrake og final cut expres (nyeste version)

Gode råd modtages gerne.

PS der var en der tidligere skrev om at et samsung drev løste det for ham..
jeg syntes ikke ummidelbart det hænger sammen med mit problem, da jeg jo
godt kan se og afspille dvden fra det pioneer drev jeg købte.. det spiller
fint, det er nærmere final cut der afviser at kende til filformaterne når
jeg skal importere.. (den importerer fint mpeg4 filen omend den er ufattelig
tung at arbejde med)

PSS nogle der ved hvordan jeg konverterer via handbrake så den splitter
filerne op i de små afsnit som dvden osse laver.. som den står nu laver den
1 stor fil og laver blot markers ved afsnit og jeg foretrækker at have en
mappe med en masse små klip i så den ikke er så tung at arbejde med.

Hilsen
René

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-01-08 22:55

> [...]

> jeg skal importere.. (den importerer fint mpeg4 filen omend den er ufattelig

Det var mig, der løste problemet ved at bruge andet DVD-drev.
(læs evt. indlægget igen).

Jeg er ikke sikker på, om vores alm. DVD kunne _se_ filerne og afspille
dem, men iMovie kunne _ikke_ importere dem fra drevet.
Det ændredes ved skiftet til omtalte Samsung drev.

Mindes en længere forklaring fra MRK om drev egenskaber i forhold til
Apple egne programmer. Kan ikke noget specifikt.

/Preben

Fra : René

Dato : 17-01-08 20:01

> [...]
>
> Mindes en længere forklaring fra MRK om drev egenskaber i forhold til
> Apple egne programmer. Kan ikke noget specifikt.

Nogle der tør komme med et bud om denne brænder fra samsung vil kunne køre
bedre??
http://www.samsungodd.com/Eng/Products/Spec/spec.asp?functionvalue=view&parent_idx=4133&level_idx=4411
(den er lidt nyere end den preben nævner)

end det drev jeg altså allerede har installeret se link
http://www.pioneer.eu/eur/products/45/104/442/DVR-112D/index.html

Kunne MRK? evt svare på det?

altså kort sagt er problemet at jeg ikke kan importere vobfiler fra
hjemmeindspilninger fra en sony minidvd til final cut expres (den nye) og
iøvrigt heller ikke imovie.. dog skal det siges at jeg både kan afspille
minidvd skiven på imaccen og såmænd også kopiere filerne fra selve
dvdskiven.. men altså ikke importere dem i ovennævnte programmer.. den siger
bare at den ikke kunne kende filformatet...

Så det er egentligt noget der undrer mig meget for det burde jo virke..

gode råd modtages meget gerne :)

Hilsen
René