Numbers, redigering af celle, genvej
Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-01-08 10:18

Hvordan hopper man til redigering af celle i Numbers uden at brug af
mus?

I forventning om at ingen kan svare mig på det spørgsmål, er jeg begyndt
at undre mig over, at Apple tilsyneladende ingen fremskridt har gjort
mht. redigering uden brug af mus i deres egen Office-pakke.

Jeg er ny bruger af Numbers og Pages, men men men, hvordan gør man
følgende _ved_hjælp_af_genvej:

1) Pages: hvordan sætter man tekst til at være en sub-heading.
2) Numbers: Hvordan hopper man til redigering af celle?

I øvrigt gik Pages ned sidst jeg skulle printe et større skriftligt
arbejde ud. Er der tale om under standard produkter?

Flemming Rubini

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-01-08 10:41

Flemming Rubini wrote:
> Hvordan hopper man til redigering af celle i Numbers uden at brug af
> mus?

Det er F2 i Excel, GSpreadsheets, Open/NeoOffice så det er et forsøg
værd. På den anden side tolker Apple jo (i nogen grad) funktionstasterne
som noget der relaterer til hardwaren og ikke softwaren, så det ville
undre mig, hvis det virker.

Jeg har desuden aldrig prøvet Numbers ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-01-08 10:47

> [...]
> undre mig, hvis det virker.
>
> Jeg har desuden aldrig prøvet Numbers ;)

man kan også begå noget kriminelt så kan man redigere cellen i Vestre
Fængsel, tak alligevel, så var vi da sikker på at den tråd ikke skulle
henstå i tom ensomhed

Flemming Rubini

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-01-08 11:17

Flemming Rubini wrote:

> man kan også begå noget kriminelt så kan man redigere cellen i Vestre
> Fængsel, tak alligevel, så var vi da sikker på at den tråd ikke skulle
> henstå i tom ensomhed

Mit indlæg var nu faktisk seriøst nok, men jeg kan godt se, at det ikke
nødvendigvis læses sådan. Mit sure opstød over at Apple, har gjort
funktionstasterne mere eller mindre ubrugeligt (eller ubrugte!?) hjælper
selvfølgelig heller ikke på det.

Jeg havde ingen forudsætninger for at vide, om du havde forsøgt med F2 -
derfor det forslag.

Hvis der ikke allerede er en genvej til det (hvilket google ikke synes
at mene), kan du jo selv lave en, hvis funktionen kan tilgås via menuen.
Altså hvis der f.eks. er et menupunkt kaldet 'Edit selected cell' eller
noget i den stil.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-01-08 11:41

> [...]
> at mene), kan du jo selv lave en, hvis funktionen kan tilgås via menuen.
> Altså hvis der f.eks. er et menupunkt kaldet 'Edit selected cell' eller

Det var en spøg. F2 er rigtigt nok en gave i Excel.

Men desværre bruger størstedelen af kunderne ikke genveje. Hvorfor selv
Apple's design er håbløst, da der ikke efterspørges andet.

Jeg mener ikke det er acceptabelt at sælge tekstbehandlingsprogrammer og
regneark uden genveje for de mest brugte funktioner, redigering og
lignende. Det er en væsetnlig mangel. (Princippet om tilgængelighed
for alle).

Flemming Rubini

Fra : Lars Laursen

Dato : 08-01-08 21:13

On 2008-01-08 11:41:07 +0100, flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) said:

> [...]
> regneark uden genveje for de mest brugte funktioner, redigering og
> lignende. Det er en væsetnlig mangel. (Princippet om tilgængelighed

Prøv lige at søge efter 'keyboard shortcuts' i number-hjælpen, der er
sgu så mange
at man bliver helt overvældet :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-01-08 14:20

Lars Laursen <lalaurnospam@newmail.dk> wrote:

> Prøv lige at søge efter 'keyboard shortcuts' i number-hjælpen, der er
> sgu så mange
> at man bliver helt overvældet :)

Ja, men det hjælper ikke, for genvejen findes ikke.

[Alt+Retur] sætter fast linjeskift såfremt man ikke har valgt at [retur]
skifter celle. (Hvor man så lige gør det fremgår ikke af
[indstillinger])

Men har heldigvis også den "utilsigtede" virkning at man kan redigere
cellen.

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-01-08 09:00

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> [Alt+Retur] sætter fast linjeskift såfremt man ikke har valgt at [retur]
> skifter celle. (Hvor man så lige gør det fremgår ikke af
> [indstillinger])

View -> New Inspector -> Table Inspector -> Return key moves to next
cell (Aktiv som Default)

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-01-08 21:42

> [...]

> regneark uden genveje for de mest brugte funktioner, redigering og
> lignende. Det er en væsetnlig mangel. (Princippet om tilgængelighed

Der gjorde jeg så vært uden regning mht. Numbers:

[Alt +Retur] = Redigér celle

Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 08-01-08 17:11

> [...]

> følgende _ved_hjælp_af_genvej:
>
> 1) Pages: hvordan sætter man tekst til at være en sub-heading.

Dokument>åben lille blå cirkel i linien under ikonerne(under View). Dér
har du alle formaterne

> 2) Numbers: Hvordan hopper man til redigering af celle?

Pas, desværre.

> I øvrigt gik Pages ned sidst jeg skulle printe et større skriftligt
> arbejde ud. Er der tale om under standard produkter?

Tror jeg ikke - jeg laver _altid_ .PDF´er.

M.

Fra : Lars Laursen

Dato : 08-01-08 21:01

On 2008-01-08 10:18:19 +0100, flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) said:

> Hvordan hopper man til redigering af celle i Numbers uden at brug af
> mus?

Option(Alt)+Return

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-01-08 21:42